Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Idee voor stijgende stenenbrug met pijlers?

Gestart door markos zondag 26 november 2006, 20:25:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Idee voor stijgende stenenbrug met pijlers?
Ik zou graag een dubbelspoor stenen brug (viaduct) willen, met een stijging van ca 3%.
De bruggen van Faller/Kibri enz zijn allemaal 0%..... :(

Ik vindt het een beetje mottig zicht als de pijlers uit het lood staan, dus zoek ik een oplossing hiervoor.

Hoe hebben jullie dit opgelost en hebben je er voorbeeldfoto's van?
Re: Idee voor stijgende stenenbrug met pijlers?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Idee voor stijgende stenenbrug met pijlers?
Kan je niet gewoon, van de faller brug 3% afvijlen?

Groetjes,

Robbert
Re: Idee voor stijgende stenenbrug met pijlers?
Robbert,

Dat gaf ik net aan dat dat niet mooi is: dan staat de brug scheef en loopt de gemetselde lijnen naar boven en de pijlers staan scheef!
Jou huis staat toch ook recht? en de huizen op een berg zet je toch ook niet schuin tegen de helling?  :?
daar maak je toch een horizontaal plateautje voor???

Re: Idee voor stijgende stenenbrug met pijlers?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Idee voor stijgende stenenbrug met pijlers?
Je kan toch van de bovenkant wat halen of gaat dat niet?

Groetjes,

Robbert
Re: Idee voor stijgende stenenbrug met pijlers?
dat is dan meer dan een cm? Lijkt me niet echt te doen....

Ik heb er nog geen gekocht, dus ik kan niet zien of dat wel een optie is.
Eigenlijk zie ik het ook nog niet echt zitten om zo'n brug helemaal te verbouwen!
Re: Idee voor stijgende stenenbrug met pijlers?
ik gebruik een houten blokje, schuur de hoeken rond en plak er papier op met bakstenenmotief. Kan je net recht, scheef, horizontaal of zelf vertikaal werken wat jelf leuk vind.

een voorbeeld vind je bij het draadje; zelf lantaarnpalen maken. In deat bericht staan drie links naar foto's op de laatste is een 'rechte' pijler te zien.

succes met bouwen

Groeten, Rob
Re: Idee voor stijgende stenenbrug met pijlers?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Idee voor stijgende stenenbrug met pijlers?
Citaat van: robmarklin op zondag 26 november 2006, 21:26:38
ik gebruik een houten blokje, schuur de hoeken rond en plak er papier op met bakstenenmotief. Kan je net recht, scheef, horizontaal of zelf vertikaal werken wat jelf leuk vind.

Rob,

Markos zegt:
CiteerEigenlijk zie ik het ook nog niet echt zitten om zo'n brug helemaal te verbouwen!

Dus heeft hij niet echt zit om iets zelf te bouwen.... Maar ik denk dat je als daar geen zin heb niet echt veel velder komt...

Groetjes,

Robbert
Re: Idee voor stijgende stenenbrug met pijlers?
Marcos,

Dat is volgens mij niet in de handel. Nou zijn er wel allerlei losse pijlers te krijgen waarop een brugdek kan worden gemaakt (ik meen dat Kibri dat heeft) , maar dat is geen stenen viadukt.
Ook kan je het maken van MDF, dan kun je in elk geval de pijlers recht zetten en de bovenkant schuin. Hoe dat er uit ziet ?
Klik even hier (komt van de baan van Riny)

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=1663.0
Re: Idee voor stijgende stenenbrug met pijlers?
Ik ken geen stenen boogbruggen die in een helling staan. Ik ken wel stalen bruggen die onderdeel uit maken van een helling.
De stenen Kanderbrücke bij Frutigen is vlak. Het Luogikin vidukt (steen) bij Hothenn ligt vlak. De Bietschtalbrücke ligt in de helling en is 100% van staal. De brug bij Baltschieder ligt ook in de helling en de oude stalen brug lag op stenen peilers.
Deze oude brug is inmiddels vervangen door een moderne betonnen overspanning.

Ik denk dus als jij een brug in een helling wilt bouwen je een ander type brug moet gebruiken. Keuze is of geheel staal of een stalen brug opgelegd op stenen peilers.

Mvg, Johan.
Re: Idee voor stijgende stenenbrug met pijlers?
Weet niet of het de mooiste oplossing is, maar om antwoord te geven op je vraag. Je kunt de pijler beter niet afveilen maar afslijpen met een slijpsteentje in de Dremel(cloon) heeft bij m'n tunnelingangen prima gewerkt en geeft (wanneer je van te voren aftekent) een zeer strak resultaat.

Groeten,
Herman
Re: Idee voor stijgende stenenbrug met pijlers?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Idee voor stijgende stenenbrug met pijlers?