Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

1e baanplan

Gestart door nkeer3 zondag 18 oktober 2009, 02:11:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:1e baanplan
Danielrailer
gast

Re:1e baanplan

misschien vind je dit wel wat
Re:1e baanplan
hermanus
gast

Re:1e baanplan
En als ja toch iets meer spoor wilt kan je deze proberen in c-rail te maken
Re:1e baanplan
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:1e baanplan
Leuke baan.
Re:1e baanplan
hermanus
gast

Re:1e baanplan
Citaat van: nkeer3 op zaterdag 28 november 2009, 19:02:18
maar wat denk je van de rest?
Ik zal nooit commentaar op iemand zijn baan geven ik vind dit iets heel persoonlijks.
de een houd van lekker vol en de ander wil een zo realistische mogelijke baan maken.
Ik vind dat een ieder dat voor zich zelf moet bepalen.

Groet Manus
Re:1e baanplan
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:1e baanplan
Hallo Mannen,

Bedankt voor jullie inbreng word echt gewaardeerd hoor.

Daniel heel erg bedankt voor het steken van tijd in het ontwerp ik heb je ff een PBtje gestuurd.

Hermanus dat plan van jou is nog veeeeel moeilijkerderder :wink:

Rieske welke baan vond je leuk?  :wink:

Manus jou opmerking is waar, Ik heb natuurlijk ook ideeën over onze baan net als mensen hier op et forum (en maak natuurlijk ook de nodige fouten en ben onervaren) alleen wou ik door hier mijn plan te tonen eens horen wat een ander er van vind.Ik heb geen trein kennissen die af en toe even aan wippen om zodoende wat te kletsen over hoe je zo iets aan pak af zijn ervaring verteld om het anders te doen.
En als ik verschillende banen zo op het forum zie dan zijn het erg veel eigen ontwerpen of fantasie banen. niks mis mee hoor want dat is mijn ontwerp ook. En zie veel lagen met opstel sporen onder nivau0 wat ik als leek erg jammer vind omdat ons toekomstige materieel mag van mij wel OP de tafel.
Misschien moet ik eerst nog wat meer info geven van het geen ik wel zou willen.
Wij zouden het mooi vinden om een Station zo scheef over de baan te laten lopen.(daarom dus een scheef station in mijn ontwerp en tevens een mooi gezicht van uit de besturing positie.
Een beetje rangeer werk voor de oa de stoom loks van kleinzoon (met hem wil ik straks spelen en plezier maken :wink: ) dus hij moet ook wat te doen hebben schakelen van wissels en zo ) Lokloots ligt op die plek om dat je er dan van uit de besturing positie een mooie kijk op hebt
En ik wil graag wat Nederlands mat laten rijden op dubbel spoor, maar zo een keer lus dat is misschien de oplossing voor mij hihi.
We willen hoofd zakelijk treintje rijden met de benodigde cenery voor het effect zeg maar, daar zag mijn vrouw ook wel wat in.
Ik ga nog maar weer eens verder ontwerpen dan er moet zo langzamerhand toch eens iets te voorschijn komen wat een beetje klopt toch?

Mijn Kleinzoon vraagt elke dag Opa wanneer gaan we nu rijden ;-)

Groet Ruud
Re:1e baanplan
hermanus
gast

Re:1e baanplan
Hoi Ruud
Ik ben zelf ook nog een groentje wat betreft modelspoor bedoel er alleen mee te zeggen dat een ieder een baan moet maken die hij voor hem geschikt lijkt.
Gellukig zijn we niet allemaal het zelfde anders zou het op het forum ook een saaie boel worden als ieder de zelfde baan aan het maken is
Ook ik leer hier nog elke dag alleen je eigen blind staren op somige banen hier op het forum daar ben ik al vanaf gestapt.
De een heeft er meer voor over dan de ander en dan bedoel ik financieel en aan ruimte

Groet Manus
Re:1e baanplan
hermanus
gast

Re:1e baanplan
Hoi Ruud
Mischien heb je hier wat aan




Kijk maar wat je er mee doet of kan

Groet Manus
Re:1e baanplan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:1e baanplan
dit ziet er goed uit.Ik zou wel de sporen die naar rechts verdwijnen doorschuiven tot onder het dubbelspoor.Heb je meer ruimte en kunnen er eventueel nog opstelsporen in een schaduwstation bij.
Re:1e baanplan
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:1e baanplan
Hallo Mannen,

Ik voel me zeer vereerd dat ik nu al 2 mooie plannen van jullie heb mogen ontvangen en ik moet zeggen dat ik die van Manus erg spannend vind.
Mis hier echt de ervaring om zoiets nu al te bedenken heb nu zo een 20 plannen gemaakt maar steeds komt et niet uit of tis niet spannend genoeg.
Jullie hulp word echt gewaardeerd en kan alleen maar zeggen dat ik er erg blij mee ben.
Ga dit zeker gebruiken met misschien wat kleine aanpassingen maar het idee is super en met Houten in het vooruitzicht gaat dat zeker goed komen. Met de rails die we al gekocht hebben kunnen we al een groot gedeelte van deze baan maken. Ben blij dat ik niet zoveel 24130 heb hi en niet zo veel pas stukjes omdat die er in mijn ontwerpen altijd te veel in voorkomen. 
Rustig aan en veel bouwen zo gaan we dat hier doen!

Jullie horen weer van me ik kan nu rustig de tafel verder afbouwen die blijft zo als gepland.
Foto's volgen

Een blije Opa van Rick  :D
Re:1e baanplan
Danielrailer
gast

Re:1e baanplan
Die van Manus gaat helaas niet lukken. Veel te groot hoogteverschil wat te snel overbrucht moet worden. Bovendien gebruikt Manus R1 en daar zou ik zeker voor passen, omdat je jezelf een grote beperking op leg met je materieelaanschaf. Bovendien is het ook nog een lelijk gezicht.
Re:1e baanplan
hermanus
gast

Re:1e baanplan
R1 is niet gebruikt en hoogte verschil is onder de3%
Re:1e baanplan
Danielrailer
gast

Re:1e baanplan
Dat R1 niet gebruikt is, is misschien wel waar. Ik zag het niet goed en aan de hand van de buitenbocht heb ik misschien te snel mijn conclusie getrokken. Sorry daarvoor, maar hoe jij onder de 3% gaat blijven is nog steeds een raadsel.
Vanauit het station (naar rechtsboven) draai je in een spiraal omlaag. R2 heeft een radius van 437,5mm. Wanneer je dit x pi doet heb je de omtrek van de halve cirkel.
Tel je daarbij de 6x 188 en de 2 flauwe bogen (reken ik die even als 188) kom je uit op een lengte van 287,6 cm. Gezien het feit dat je nooit direcht kunt stijgen met 3% gaat je dat niet lukken. Als we dan rechtsonder de draaischijf kijken, zie je dat we weer onder het dalende spoor doorgaan. Je moet dus al op niveau -1,5 zitten. Zou je dan stijgen naar het station zou je het wel redden, maar dat gaat niet, want de dalende spiraal uit het station zit ons dan in de weg. Dus moet je op -1 blijven rijden. Vervolgens wil je wel over je spoor op niveau -1.(Bij rechte 188 nummer 6t/m 10 vanaf links geteld) Dat lukt dus niet om in die bocht te stijgen.


Ook vraag ik me af waar je de treinen wilt laten stoppen. Een beetje perron kun je niet kwijt tussen die sporen. Verder vraag ik me af of je de loods zo dicht bij de draaischijf kan zetten.
Re:1e baanplan
hermanus
gast

Re:1e baanplan
Re:1e baanplan
Danielrailer
gast

Re:1e baanplan
Maar je kan niet direct bij de eerste rail op 3% stijgen/dalen rekenen. Je moet dit geleidelijk opbouwen. Daarom wordt het gewoon te krap. Je zult zien dat het in de praktijk altijd anders uitkomt. Dus houd de marges liever ruim. Op jouw plaatje zie ik ook niet wat je geselecteerd hebt. Terug omhoog redt je het inzowieso niet, zoals het op jouw tekening is aangegeven.
Re:1e baanplan
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:1e baanplan
Hoi Mannen,

Heb het van plan Daniel enigsins aangepast en ben benieuwd wat jullie er van nu vinden.




Blauw is nivau 0
Oranje is helling
Grijs is nivau 1

Groet Ruud
Re:1e baanplan
PH
gast

Re:1e baanplan
Ben je bij de onderste helling net onder de draaischijf hoog genoeg om daar over het blauwe spoor te gaan? Als de verhoudingen kloppen zit je daar minder dan 2 meter van niveau 0. Ik denk zelfs krap 1,50 meter.
Voor de rest ziet het er mooi uit.

Gr Peter
Re:1e baanplan
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:1e baanplan
Hoi Peter

18 rails is dat niet genoeg dan>?
anders et onderste niveau iets dieper leggen?

groet Ruud
Re:1e baanplan
EgMaf
gast

Re:1e baanplan
Citaat van: nkeer3 op vrijdag 04 december 2009, 20:30:45
Hoi Peter

18 rails is dat niet genoeg dan>?
anders et onderste niveau iets dieper leggen?

groet Ruud

Better safe than sorry:
Ik zou rechts-onder, tussen de boog en de 1e wissels van het station, dat rechte stukje weglaten: Daarmee verschuift je hele station iets naar rechts en kunnen die linkse baluwe sporen vrij van de grijs / oranje sporen blijven. Daarmee heb je dus veel meer ruimte om voldoende hoogte te winnen.
Re:1e baanplan
PH
gast

Re:1e baanplan
Ha ruud,

Ik tel er 11 (hele rails) vanaf rechts naar links tot de eerste overbrugging met het blauwe spoor.
Het blauwe spoor daar laten zakken is een optie maar of dat eenvoudig is dat weet jij alleen.

Succes, Peter
Re:1e baanplan
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:1e baanplan
Peter tellen bochten niet mee in een klim dan?
Egmaf en als ik 2 bochten meer mee laat klimmen ?

Probeer nu net om die 24188 rechts te verwijderen maar raar nu past de 24624 niet meer aan de 24612??? komt denk ik om dat ik daar pas stukjes had liggen?

Verder heb ik nog een probleem hoe kan ik hier nu een redelijke stations breede krijgen?

tis niet makkelijk  :D
Re:1e baanplan
PH
gast

Re:1e baanplan
Citaat van: nkeer3 op vrijdag 04 december 2009, 21:27:45
Peter tellen bochten niet mee in een klim dan?


Natuurlijk wel maar je passert je lager gelegen spoor al voor de echte bocht, daar waar de 2 gele stippen staan. dat is het punt waar ik het over heb.
En nu naar bed. :D

Gr Peter