Citaat van: nkeer3 op donderdag 22 oktober 2009, 22:39:36
Wat is een realistische bocht? Nr?
Wat word er over het algemeen voor bocht nummers gebruikt
Wat vinden jullie de minimum breedte als je een halfe cirkel moet maken met 2 sporen.
Ik was van plan om een tafel te maken van 400x135 maar denk toch dat dit niet verstandig is. Dit met het oog op de armlengte.Zit er ook aan te denken om de tafel hoogte 116 te maken dit weer met het oog op het werken onder de tafel.( wat vinden jullie?
Ik ben gelukkig nog niet begonnen met hout te halen dus kan nog alle kanten op.
Hoi Ruud,
Ja hoor duidelijke vragen..
Yacoub kan beter zijn mond gaan houden... Maar er is geen standaard antwoord op je vragen. E.e.a. hangt af van beschikbare ruimte voornamelijk.
De meest realistische bochten zijn de minst scherpe R4 en R5 (24430, 24530) met combinatie van gebruik van slanke wissels (24711, 24712). Echter in het slanke wissel-programma is (nog??) geen Engelse wissel te vinden, dat maakt baanplannen een stuk moeilijker. Een 3-weg wissel zit ook niet in het ´slanke´ programma, maar deze komt in praktijk ook maar zeer zelden voor. Op de modelbaan wordt hij eigenlijk voornamelijk gebruikt als echte ruimte bespaarder. De ´echte realist vindt zelfs R5 nog te scherp, en werkt liever met zogenaamde flexrails van de K-rails. In C is dit niet beschikbaar).
Waar je rekening mee moet houden bij het C-rails assortiment, is dat bochten R1, R2 en R3 bij elkaar horen.. En R3, R4 en R5... De rails liggen bij laatst genoemden (slanke programma) ook wat dichter bij elkaar als bij het eerste groepje
-klik hier- voor een visualisatie van wat ik bedoel.. E.e.a. heeft te maken met overhangen/uitsteken van langere rijtuigen naar binnen in de ´onrealistiche tè scherpe´ bochten.
-klik hier- voor de maten bij de C-Rails bochten/ovalen.
De meeste mensen hebben niet de de beschikbare oppervlakte die jij hebt, en werken derhalve met het (ook goedkopere
) onrealistische R1, R2 en R3 en bijbehorende wissels (24611, 24612, 24630 (3weg), 24624 (engels) en 24671, 24672 (bochtwissels) dit voornamelijk uit ruimte-gebrek om met ruime bochten te kunnen werken). Uiteraard kan je ook combineren en stukken die bijv. niet zichtbaar zijn werken met ´niet slank´ en de zichtbare stukken met ´wel slank´.
Wat je eens kan doen, is eens wat baanontwerpen tekenen met bijv. de demo-versie van wintrack
-klik hier- .. Teken je eerst de beschikbare ruimte op schaal, en kan je daar mooi op schaal een baan op tekenen. Nadeel van wintrack-demo is dat je je baanplannen niet kunt opslaan.
Dan de diepte en hoogte van je baan. Diepte moet je eigenlijk nooit breder maken dan 1m vanaf een bereikbare plaats.. heb je dus een plank tegen de muur, beter niet breder dan 1m... Kan je aan beide kanten langs lopen, dan kan je ´m rustig 2m maken.. Dit ivm met het werken aan de baan.. Of je moet onmens lange armen hebben, of een hijsinstallatie waar je in gaat hangen
.. Soms kom je er niet onderuit, en kan je met mangaten werken (evt. met een soort deksel waar je ook scenery op kunt monteren).
De hoogte wordt veel over gediscussieerd.. Zelf staat mijn baan op 40/50 en 60cm hoogte, maar dit heeft meer te maken dat ik dan meer ruimte voor de baan heb, ivm het schuine dak van mijn zolder.. En ondanks mijn goddelijke lichaam, kan ik toch nog overal eronder.. Is het praktisch? Nee niet echt. Ik kan wel vanaf een stoel over mijn hele baan kijken
Als je veel aan de baan werkt, is het (mijn inziens!) het fijnste om dezelfde hoogte te gebruiken, als wat je een fijne hoogte vind van een aanrecht.. Ben je een lang persoon zal dat verschillen als dat je maar klein bent.
Hopenlijk heb je wat aan dit verhaal.. Mochten er nog meer vragen zijn, stel ze gerust.