Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Telex koppeling instellen

Gestart door arjos donderdag 15 oktober 2009, 22:40:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Telex koppeling instellen
Hallo trein deskundigen

Ik heb een lokje (3031) die met telex koppelingen is uitgerust.De vraag welke cv waarden moet ik gebruiken.Eerst wat informatie Mijn centrale is de Raptor en gebruik de DCC mode.
In mijn lokje zit een LokPilot V3.0 van Esu ingebouwd ik heb het groene draadje gebruikt
aux 1 ,volgens het instructieboekje moet ik cv 115 gebruiken en pulse heeft een waarde van
15 +192+(pulse tijdsduur) 4 (waarde 1=0.5 sec)=cv 211.
dit invoerend blijk ik alleen de verlichting aan en uit te kunnen zetten en geen telex koppeling
bedienen.Wat klopt hier niet.Wil U hier eens Uw licht over laten schijnen bij voorbaat  dank.
Vriendelijke groet
Jos







+
Re:Telex koppeling instellen
Jos,

Je zit in de goede richting. Die 192 geeft aan "pulse" die 0,5 sec. duurt. Wil je langere tijd bv 2 sec extra doe je er 4 bij dus 196. Je Telex zal dan 2,5 sec. bekrachtigd zijn.

Wil je 4 sec. dan doe je er waarde 7 bij is samen 199.

De max. waarde is nooit meer als 192 + 15 = 207 is 8 sec. De waarde 211 die je nu hebt ingeven snapt de decoder niet.

Gr, Ben.
Re:Telex koppeling instellen
Ben bedankt voor je reactie.
Helaas heb ik nog geen succes met een lagere cv bijv 196 ik zal even verder moeten zoeken.
Of ik geef mijn Raptor een verkeerd commando We gaan weer spitten in de boeken
Vr.gr.
Jos
Re:Telex koppeling instellen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Telex koppeling instellen
Kun je die CV's ook instellen met een Mobile Station? Ik heb een LokPilot v3.0. Het boekje heb ik van voor tot achter doorgelezen en ik snap welke waardes ik kan gebruiken. Wat ik er echter niet uit haal is hoe je de Aux 1 en 2 instelt met een MS...
Re:Telex koppeling instellen
Ik denk niet dat dat met een MS kan maar ben geen expert daarin.

Gr, Ben.
Re:Telex koppeling instellen
Lid sinds: 2006

online
Re:Telex koppeling instellen
je kan het niet met een MS doen omdat je met een MS maar tot cv 80 kan programmeren
Re:Telex koppeling instellen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Telex koppeling instellen
Zoiets had ik begrepen. Maar dan kan het dus met een CS ook niet?

Waarmee kan het wel; wat zijn betaalbare opties?
Re:Telex koppeling instellen
Lid sinds: 2023

offline
Re:Telex koppeling instellen
Esu Lokprogrammer ??? :D

Maar volgens mij kan het met een CS dus wel.

Grt peter
Re:Telex koppeling instellen
Ben zelf ook aan het stoeien met de telex van de BR 43  37885 waarin de loksound 2.0 ingebouwd zit. Krijg het met de IB basic en de esu handleiding ook niet voor elkaar. Ben net lid geworden van het ESU forum om te kijken of ik daar iets kan vinden maar misschien wil (hier)de echte deskundige opstaan?? :D

groet Hennie
Re:Telex koppeling instellen
Lid sinds: 2006

online
Re:Telex koppeling instellen
met een CS kan je wel cv programmeren boven de 80
Re:Telex koppeling instellen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Telex koppeling instellen
Ah, ok. Dan had ik het verkeerd begrepen uit 't boekje. Misschien dat ik 'm een keer meeneem naar iemand met een CS dan. Voorlopig werkt het in ieder geval, als ik 'm maar niet vergeet weer uit te zetten.

Ik zie dat een ESU LokProgrammer zo'n ? 130,- kost. Dan heb je voor een paar tientjes meer inmiddels al een CS1, dus dat lijkt me dan een beetje zonde.
Re:Telex koppeling instellen
Lid sinds: 2023

offline
Re:Telex koppeling instellen
Citaat van: Rutger op woensdag 16 december 2009, 21:03:18

Ik zie dat een ESU LokProgrammer zo'n ? 130,- kost. Dan heb je voor een paar tientjes meer inmiddels al een CS1, dus dat lijkt me dan een beetje zonde.

Maar dan kan je wel heel comfortabel decoders programmeren, en een CS kan nu net niet CV 113 t/m 116. En die zijn voor het instellen vann de functieuitgangen, dus voor mij was de keuze snel gemaakt. Heb hem aangesloten op een mini-laptop en geniet daar iedere keer weer van. In het kader van ' kost wat, hebbie ook wat.. :D' Maar toegegeven, met een lokprogrammer kan je geen treinbaan besturen en het zal dus altijd En-En worden.

Grt peter
Re:Telex koppeling instellen
@ Peter
Heb je met de lokprogrammer al eens sounddecoders bewerkt?
Ben namelijk van plan hem daarvoor tzt. te kopen. Ben dus benieuwd  naar ervaringen!

groet hennie
Re:Telex koppeling instellen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Telex koppeling instellen
Kan het nu wel of niet met een CS :? :shock:... Ik snap het niet meer.... :(

Anyways, kun je met zo'n LokProgrammer ook eigen geluiden naar een LokSound sturen?
Re:Telex koppeling instellen
Lid sinds: 2023

offline
Re:Telex koppeling instellen
Rutger,

Het CS kan CV's boven de 80 bewerken, echter een paar dus niet ( meen 113 t/m 116...). Wanneer je die laatste wilt bewerken kom je dus bij het CS een probleem tegen. Dit had ik ook, en kocht dus een Lokprogrammer. Zo eenvoudig is het m.i.

Grt peter
Re:Telex koppeling instellen
Lid sinds: 2023

offline
Re:Telex koppeling instellen
Citaat van: Populier op donderdag 17 december 2009, 16:34:02
@ Peter
Heb je met de lokprogrammer al eens sounddecoders bewerkt?
Ben namelijk van plan hem daarvoor tzt. te kopen. Ben dus benieuwd  naar ervaringen!

groet hennie

Ben ik in de toekomst wel van plan, maar is me nu nog iets te ingewikkeld, ik heb het geluidsfragment wel bekeken, maar wordt daar nog niet veel wijs uit  :?


Grt peter
Re:Telex koppeling instellen
@Peter
nog een tip: kijk bij ESU even rond en meld je aan bij het forum(als duits tenminste geen probleem is). Geeft aardig wat informatie over lokpilots en loksounds en lokprogrammer.

groet hennie
Re:Telex koppeling instellen
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Telex koppeling instellen
Citaat van: Rutger op donderdag 17 december 2009, 17:55:26
Kan het nu wel of niet met een CS :? :shock:... Ik snap het niet meer.... :(

Anyways, kun je met zo'n LokProgrammer ook eigen geluiden naar een LokSound sturen?

Hoi Rutger,

Op dit moment is het helaas nog niet mogelijk om eigen geluiden toe te voegen. Wat wel mogelijk is, is geluiden van andere locomotieven te gebruiken. Dus b.v. een bel of fluit van een andere stoom-,diesel- of e-lok op een bestaand model. Ik heb al veel Zwiterse en Nederlandse modellen aangepast naar aanleiding van buitenlandse modellen, b.v. een Duitse V200 met Zwitserse bel en een Franse lok met Nederlandse fluit. Ook hebben we voor een klein lokje de bel van een Glaskasten gebruikt. Het is vaak even een kwestie van zoeken on de geluiden voor een passend geluid.

Het is met de programmer erg makkelijk om dit aan te passen en in te regelen, ook al is de decoder in de lok gebouwd. Ik koop standaard decoders en vul ze met het geluid, dat nodig is tijdens de beurs in Houten. Binnen 15 minuten is de decoder dan gereed. Ook voer ik upgrades op de decoders door, wat iets modernere software zorgt voor betere eigenschappen en mogelijkheden.

Groet,
Bert
Re:Telex koppeling instellen
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re:Telex koppeling instellen
volgens mij kan ik met mijn CS1 wel de CV's 113 t/m 116 instellen. binnenkort maar eens controleren.
Het grote nadeel van de CS is dat je geen CV waarden kan uitlezen.
Re:Telex koppeling instellen
Citaat van: DB op vrijdag 19 maart 2010, 11:48:58
Het grote nadeel van de CS is dat je geen CV waarden kan uitlezen.

als de CS1 de esu update heeft gehad kan dat wel
Re:Telex koppeling instellen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Telex koppeling instellen
Beste Jos,

Stel je vraag eens op het Raptor Forum, www.raptorforum.nl, ik heb geen ervaring met DCC en CV's, maar waarschijnlijk iemand daar wel.

Groet, Anne W
Re:Telex koppeling instellen
Anne,

Jos heeft het antwoord een half jaar geleden al gehad een half uur nadat hij z'n vraag heeft gesteld. Daarna is het duister geworden en meldt Jos zich niet meer.

Het nodigt mij in ieder geval minder en minder uit mensen te helpen op dit forum.

Gr, ben.
Re:Telex koppeling instellen
@Ben
Je hebt volkomen gelijk dat je de pé er in hebt dat mensen niet meer reageren. Ik hoop alleen dat je daar toch en beetje selectief mee om gaat. Zou het jammer vinden als je mijn vragen in het ronde archief doet belanden. . Heb het toch al zo moeilijk met de bedrading van de 3376 BR 628.2

groet Hennie
Re:Telex koppeling instellen
Citaat van: Binkie op donderdag 17 december 2009, 16:14:38
Maar dan kan je wel heel comfortabel decoders programmeren

Zondermeer waar. Bovendien kan je het bestand met de gegevens van de decoder opslaan en een naam geven. Wanneer ik de instellingen van een nieuwe lok ga wijzigen dan sla ik altijd het originele bestand met instellingen op. En daaropvolgende wijzigingen en instellingen ook. Gaat er iets niet goed dan kan ik nog altijd de originele en andere gewijzigde instellingen weer uploaden naar de decoder.
Los daarvan heb je bij elke decoder altijd de mogelijkheid om terug te gaan naar de fabrieksinstellingen ook met de CS.
De LokProgrammer heeft gebruiksvriendelijke software om mee te programmeren. En je kan de lok ook testen qua rijden en functies.
Koppel daaraan de Profi-Prüfstand en je kan bovendien de decoders los testen.

M.b.t. de telexkoppeling: ik zou werken met een continu signaal naar de telex i.p.v. een puls-signaal. Lok met wagons staat stil, de telex wordt geactiveerd, lok rijdt weg, en dan pas wordt de telex weer gedeactiveerd. Doe je dat met een puls dan moet je binnen de pulsduur wegrijden om echt te ontkoppelen. Of werken de (nieuwere?) telex-koppelingen anders?


nmbs < Willy > sncb
==============
Re:Telex koppeling instellen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Telex koppeling instellen
Beste Ben,

Zolang ze niet gaan "schelden", zal ik altijd bezig blijven antwoorden te geven, is het niet voor de vragensteller dan is het voor iedereen die mee leest.

Groet, Anne W
Re:Telex koppeling instellen
Citaat van: Anne W op zaterdag 20 maart 2010, 23:35:24
Beste Ben,

Zolang ze niet gaan "schelden", zal ik altijd bezig blijven antwoorden te geven, is het niet voor de vragensteller dan is het voor iedereen die mee leest.

Groet, Anne W


Heel nobel van je Anne. Jij hebt alleen ander motieven als ik. Mensen van hier doorverwijzen naar het Raptorforum heeft niets met helpen te maken maar alles met eigenbelang. :wink:

Citaat van: nmbssncb op zaterdag 20 maart 2010, 17:36:26M.b.t. de telexkoppeling: ik zou werken met een continu signaal naar de telex i.p.v. een puls-signaal. Lok met wagons staat stil, de telex wordt geactiveerd, lok rijdt weg, en dan pas wordt de telex weer gedeactiveerd. Doe je dat met een puls dan moet je binnen de pulsduur wegrijden om echt te ontkoppelen. Of werken de (nieuwere?) telex-koppelingen anders?

Willy,

Je loopt risico dat de spoel van de Telex het begeeft, vandaar de pulsmode.

Nieuwe decoders van ESU hebben drie speciale CV's 246, 247, 248 voor het ontkoppelen. Gekoppeld aan een functietoets wordt het hele spel automatisch afgespeelt: opdrukken, Telex bekrachtigen en stukje wegrijden. Zie de manual V3.0 12.3.3.

Gr, Ben.
Re:Telex koppeling instellen
Ik heb gisteren een decoder (esu 52610) ingebouwd in een lok met telex koppelingen.

Cv 115 en 116 op 196 gezet en het werkt perfect. Koppeling voor en achter wel gescheiden aangesloten op aux 1 en aux 2, bekrachtigings tijd 2 seconden.

Groeten

Ron
Re:Telex koppeling instellen
Citaat van: spoorman op zondag 21 maart 2010, 08:23:58
Je loopt risico dat de spoel van de Telex het begeeft, vandaar de pulsmode.

Nieuwe decoders van ESU hebben drie speciale CV's 246, 247, 248 voor het ontkoppelen. Gekoppeld aan een functietoets wordt het hele spel automatisch afgespeelt: opdrukken, Telex bekrachtigen en stukje wegrijden. Zie de manual V3.0 12.3.3.

Ben,


Wat je zegt over de ESU LokPilot V3.0 klopt. Het staat inderdaad in paragraaf 12.3.3. (in de handleiding van de CS1 Reloaded wordt dit niet uitgebreid behandeld). Maar m.i. moet je nog steeds wegrijden binnen de pulstijd.

Ik heb hier de 37653, NMBS serie 260 rangeerlok, en die is uitgerust met telexkoppelingen voor en achter die apart met F2 en F3 te bedienen zijn. De programmering in de CS1 Reloaded is met een "D" (dauerend) icoon en niet met een "M" (moment), dus een continu signaal. Indrukken betekent bekrachtigen en de telexkoppelhaak blijft omhoog, nogmaals indrukken en bekrachtiging valt af en de koppelhaak gaat omlaag.

Ik meen mij te herinneren dat mijn oude (analoge) BR01 (3026) ook een telexkoppeling had die telkens met een "dubbel indrukken" van de regelaar geactiveerd en gedeactiveerd wordt. Die moet ik maar eens op een analoog stukje baan zetten om het te verifiëren...

Blijkbaar is hier in beide gevallen rekening gehouden met het eventueel "doorbranden" van de spoel (beheersbare stroomwaarde?).


nmbs < Willy > sncb
==============
Re:Telex koppeling instellen
Willy bespaar u de moeite het klopt wat je daar schrijft over het oude telex systeem.
Re:Telex koppeling instellen
Citaat van: nmbssncb op zondag 21 maart 2010, 15:05:34Wat je zegt over de ESU LokPilot V3.0 klopt. Het staat inderdaad in paragraaf 12.3.3. (in de handleiding van de CS1 Reloaded wordt dit niet uitgebreid behandeld). Maar m.i. moet je nog steeds wegrijden binnen de pulstijd.

Willy,

Nee, da's nou juist het aardige hiervan. Het tijd van wegrijden wordt bepaald door CV248. Het enige wat je doet is de functie activeren van de Telex, de rest gaat vanzelf. De decodersettings bepalen het gedarg van de functie, niet de centrale.

Gr, ben.
Re:Telex koppeling instellen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Telex koppeling instellen
Beste Ben,

Laat ik maar weer eens wat opmerken:

als je alle draadjes leest waar ik op reageer zijn er ook zaken bij die niet over Raptor gaan.

ik heb geen commerciële bindingen, o.a. simpel omdat Raptor mij niet kan betalen (je realiseert je hopelijk dat de modelspoorhobby een industrie is waar je met moeite nauwelijks een droge boterham kunt verdienen, ook niet als je heel groot  bent)

ik heb aan beheer gevraagd om een verwijzing naar het Raptor Forum net als nog niet lang geleden voor het Koploper Forum, dat heeft beheer om begrijpelijke redenen afgewezen.

om discussies op dit Forum over puur Raptor zaken te vermijden verwijs ik naar het Raptor Forum.

Ik ben een simpele hobbyist (zie mijn bouwverslag) die de Raptor een geweldige oplossing vindt, maar dat hoeft, heel democratisch, niet iedereen zijn mening te zijn (gelukkig, zo'n groeistuip zou Raptor ook niet overleven)

Als laatste, je opmerking "riekt" naar schelden.

Groet, Anne W

Re:Telex koppeling instellen
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Telex koppeling instellen
Citaat van: Populier op donderdag 17 december 2009, 16:34:02
@ Peter
Heb je met de lokprogrammer al eens sounddecoders bewerkt?
Ben namelijk van plan hem daarvoor tzt. te kopen. Ben dus benieuwd  naar ervaringen!

groet hennie

@Hennie,

De lokprogrammer is inderdaad erg makkelijk voor het programmeren van de geluiden in de diverse LokSound decoders. Ook gebruik is de programmer om de decoders up to date te brengen qua firmware, want sommige functies doen pet alleen met de laatste firmware.

Het ESU-forum heeft voor mij nog niet veel opgeleverd, want ik heb nog steeds een probleem met de nieuwe Radio-afstandsbedieing van ESU, maar dat terzijde.

Groet,
Bert
Re:Telex koppeling instellen
@Bert
Moest het topic weer even terug lezen. Goed te weten dat de lokprogrammer zijn werk doet. Ben wel benieuwd naar de firmware updates. Voor welke decoders zijn die er? Heb zelf lopi 3.0 tig maal  en loksound 2.0 1 maal. Of is het zo dat deze alleen via de lokprogrammer beschikbaar komen??
Van afstandsbedieningen heb ik geen verstand: ik weet alleen dat die van mijn computer ook regelmatig ook op tilt, maar na een nieuwe opstart werkt alles weer.

groet Hennie