Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Sleepcontacten voor Marklin 4049

Gestart door Tom zondag 19 november 2006, 12:44:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sleepcontacten voor Marklin 4049
Geachte Marklincollega's,

Ik heb zitten zoeken naar het artikelnummer van de sleepcontacten voor Marklin 4049 NS personenrijtuigen, maar op de onderdelensite van Marklin kan ik niets vinden.

Wie weet welk type sleepcontacten ik nodig heb?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Sleepcontacten voor Marklin 4049
Hallo Tom,

De 4049 (blik,NS B 6600) heeft binnenverlichting 7320.
Deze binnenverlichting gebruikt sleepcontact 7198.
De losse sleper is 7175.
Er bestond een set 7320,bestaande uit: 7198 plus lichtgeleider met twee
lamphouders en twee lampjes,plus gele aansluitdraad van sleepcontact naar lichtstaaf.
Als dit niet duidelijk is dan hoor ik het wel.
Groeten,
Paul.
Re: Sleepcontacten voor Marklin 4049
Dag Paul/Powerf7,

Ik heb de nummers ff opgezocht op de site van Marklin en ze zien er in ieder geval het zelfde uit als onder de 4049 wagons. :-)

Ik heb ff een 4049 van het baantje gehaald en ik vroeg me af hoe de massa eigenlijk loopt. Weet jij dit misschien?

Graag je reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Sleepcontacten voor Marklin 4049
Hallo Tom,
De 4049 heb ik zelf niet,de nummers die ik je gegeven heb komen uit de Marklin catalogus van 1983/84.
Op E-bay worden diverse sets 7320 aangeboden en op de foto's is geen massadraad te zien.
Ik denk daarom dat de massa gewoon via het rijtuig zelf loopt,dat is immers van metaal.
Ik heb wel de TEE 4089 met binnenverlichting en sleper 7198,hier is alleen een bruine massadraad te zien voor de sluitlichten,zit gesoldeerd op een koperen lip op de metalen wagenbodem,voor de verlichtingsbalk is geen massadraad te zien,zal dus ook wel via het frame van het rijtuig lopen.
Nog een fijne zondag,
Paul.
Re: Sleepcontacten voor Marklin 4049
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Sleepcontacten voor Marklin 4049
Citaat van: Tom op zondag 19 november 2006, 13:30:44
Dag Paul/Powerf7,

Ik heb de nummers ff opgezocht op de site van Marklin en ze zien er in ieder geval het zelfde uit als onder de 4049 wagons. :-)

Ik heb ff een 4049 van het baantje gehaald en ik vroeg me af hoe de massa eigenlijk loopt. Weet jij dit misschien?

Graag je reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom

Hallo Tom,

de massa loopt via het metalen huis, het draaistel en de wielen, een beter massa kontakt kan je normaal gesproken niet hebben,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Sleepcontacten voor Marklin 4049
Hallo Tom,
Je vraagt hoe de massa loopt in dit rijtuig. Voor een goed resultaat kun je de massadraad van de verlichting naar èèn of beide draaistellen voeren en daar het blanke uiteinde van de draad in een lus om de as leggen en deze lus solderen. Vantevoren de as even blank maken met een vijltje.
Succes Roska.
Re: Sleepcontacten voor Marklin 4049
Geachte Marklincollega's,

Ik heb, voor m'n 4 wagons 4049, bij een bedrijf dat ook via Internet verkoopt een bestelling geplaatst voor de Marklin 7198 of Marklin 7175 sleepcontacten (Welke ze ook maar op voorraad hebben) en nieuwe wieltjes.

Ik hoop dat daarmee het knipperen van de binnenverlichting verholpen is. (Het hielp ook bij de TEE-wagons). Als de binnenverlichting dan nog steeds knippert, dan zal ik de truc met het draadje rond het asje toepassen.

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Sleepcontacten voor Marklin 4049
Geachte collega's,

Ik heb eerst de wieltjes van m'n 4049-wagons een nachtje in de wasbenzine gedompeld, vervolgens goed schoongemaakt en zojuist de wagons voorzien van nieuwe 7175 sleepcontacten. Ze rijden weer als een trein ;-)

Bedankt voor de tips.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Sleepcontacten voor Marklin 4049
Dag Marklincollega's,

Ff een correctie op voorgaande post in dit draadje.
Het leek alsof de binnenverlichting zonder knipperen brandde, maar dat was op een analoog baantje.
Ze staan nu op een gedigitaliseerd baantje (Dus volle spanning) en nu valt duidelijk op dat de binnenverlichting soms nog steeds knippert.

Ter verduidelijking: de 4 wagons 4049 hebben nieuwe sleepcontacten. De wieltjes hebben een poosje in de wasbenzine gelegen waarna ik ze grondig gereinigd heb.

Ik zit eraan te denken om de draadjes van de sleepcontacten van de wagons onderling door te verbinden in de hoop dat de 4 sleepcontacten gezamenlijk een constante stroom 'bij elkaar rapen'.
Ik zal dus ook een stekkerverbinding dienen te hebben om de wagons afzonderlijk van de baan te kunnen halen.
(Ik neem aan dat de massa van alle 4 wagons al 'doorgeschakeld' is omdat het metalen rijtuigen zijn).

Hebben jullie ook weleens last van knipperende binnenverlichting in wagons en hoe hebben jullie dat opgelost?
Wie heeft ervaring met Viessmann 5063?
Zijn er (2-polige) stroomvoerende koppelingen beschikbaar voor de Marklin 4049?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Sleepcontacten voor Marklin 4049
Dag Freak,

Ik heb vaag begrepen dat elco's niet toegestaan zijn in combinatie met Systems. Mag dat wel als er gelijkrichters geplaatst zijn?

Graag je reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Sleepcontacten voor Marklin 4049
Hoe mooi is het om anno 2020 met de informatie uit het artikel in 2006 weer een stap verder te komen met de verlichting van mijn wagons. Top !!