Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Wijzigen adres Piko hondekop (met decoder 76320)

Gestart door Ruud Schippers dinsdag 13 oktober 2009, 21:48:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wijzigen adres Piko hondekop (met decoder 76320)
In oude geschriften op deze site vond ik m.b.t. adres wijzigen het volgende:
Nou, mij is het gelukt, dus even in Jip en Janneke taal:

Zet de hondekop op een apart programmeer spoor zonder enige andere locs die stroom krijgen.
Zet de hondekop zijn verlichting aan.
Zet in je andere MS alvast een lok met adres 1 klaar.
Druk 5 keer op de rode knop van je hondekop MS, de verlichting knippert nu
Druk nu op rode knop van je adres 1 MS, wederom knippert de verlichting
Ga nu naar je MS van je hondekop en stel een nieuwe lok in onder adres (ik heb 28 gekozen). Weer moet de verlichting knipperen. Vervolgens druk je weer op de rode knop.

Nu haal je alle stroom van de baan af en schakel je deze weer in.


Maar hoe gaat het nu met een 6021 ? Ook de beschrijving, die ook de decoder een 56122 noemt, is niet echt duidelijk.
Ik heb liever niet, dat de decoder onbereikbaar wordt zoals met zaken die
"geflasht" moeten worden nog wel eens gebeurt.
Gaarne gewaardeerd advies
Ruud Schippers
Re:Wijzigen adres Piko hondekop (met decoder 76320)
Ik hoop dat je de duitse taal machtig bent:

Programmierung mit einer Märklin Zentrale
Mit einer Märklin Zentrale können alle CV?s programmiert, aber nicht ausgelesen werden.
1. Zentrale aus- und einschalten.
2. Adresse des Decoders anwählen und Licht einschalten.
3. Bei stehender Lok (Fahrstufe 0) die Fahrtrichtungsumschaltung 5 mal hintereinander betätigen,
bis die Beleuchtung erlischt.
4. Fahrregler auf Position ?Null? bringen. Jetzt blinkt die hintere Beleuchtung 4 x langsam.
5. An der Zentrale die Nummer der zu programmierenden CV wie eine Lokadresse eingeben.
6. Die Fahrtrichtungsumschaltung kurz betätigen. Jetzt blinkt die hintere Beleuchtung 4 x schnell.
7. Den gewünschten Wert für die CV wie eine Lokadresse an der Zentrale eingeben.
8. Die Fahrtrichtungsumschaltung kurz betätigen. Jetzt blinkt die hintere Beleuchtung 4 x langsam.

Falls weitere CV?s programmiert werden sollen, Punkt 5-8 wiederholen.
Wenn die Programmierung beendet werden soll, die Zentrale auf ?STOP? schalten oder die
Adresse ?80? eingeben und kurz die Fahrtrichtungsumschaltung betätigen.

Hinweis: Da bei der Programmierung mit einer Motorola Digitalzentrale von Märklin nur Eingaben
von 01 bis 80 möglich sind, muss der Wert ?0? über die Adresse als ?80? eingegeben werden.

Page-Register zur Eingabe von CV-Nummern größer 79
CV-Adressen größer als 79 können nur mit Hilfe des Page-Registers programmiert werden.
Dieses Page-Register ist die CV 66. Wird die CV 66 mit einem Wert größer 0 beschrieben, so wird
bei allen nachfolgenden Programmiervorgängen der Inhalt der CV 66 mal 64 zu jedem folgenden
eingegebenen Adresswert hinzuaddiert. Der eingegebene Wert muss im Bereich 1 bis 64 liegen.
Mit Verlassen des Motorola-Programmiermodus wird das Page-Register (CV 66) automatisch
wieder zu Null gesetzt.

Gr, Ben.
Re:Wijzigen adres Piko hondekop (met decoder 76320)
Ben,
Bedanktvoor je reactie, maar wordt bij punt 5 bedoeld, dat je het huidige adres (3) moet ingeven (als 03) en bij punt 7 het gewenste (nieuwe) adres, bijv. 07 ?
Ruud
Re:Wijzigen adres Piko hondekop (met decoder 76320)
Ruud,

Nee.

Bij punt 5 geef je aan het nummer van de CV die je wilt programmeren. In het geval van het lokadres is dat CV1.

Bij punt 7 voer je de waarde in die je aan die CV1 wilt toekennen, in jouw geval het nieuwe lokadres.

Het is allemaal omslachtig maar het zou moeten lukken.

Gr, Ben.
Re:Wijzigen adres Piko hondekop (met decoder 76320)
Ben,
Bedankt! De tekst ".... wie eine Lokadresse eingeben" had me een beetje
verward. De eerste ingave (stap 5) is dus 01 en de tweede (stap 7) het adres dat je erin wilt hebben.
Het is gelukt en in feite ongeveer hetzelfde als bij de M* 60760 e.a.
Groeten
Ruud