Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

beginnen

Gestart door kameelke maandag 12 oktober 2009, 17:03:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
beginnen
Lid sinds: 2009

offline
beginnen
Hallo allemaal ik kijk al een tijdje rond op het forum en heb al eens wat postjes gezet van een station enzo.
Maar nu wil ik toch een beetje een definitief baanplan gaan ontwerpen.
Mijn eerste grote vraag is hoe krijgen jullie het steeds voor elkaar dat alles past want als ik bezig ben komt er wel steeds iets niet uit. ik bedoel dan een bepaalde grote cirkel die niet alleen maar rechte stukken en dezelfde bochten heeft want dit is in het echt ook niet. vertrekken jullie van iets standaard? bv wel een grote cirkel of zo? Ik weet nog niet hoe groot ik kan bouwen maar het zou normaal een zolder gaan zijn die ik ter beschikking krijg van ons nieuwe huisje. Ik heb nog tijd genoeg want het huiske is nog niet voor dit jaar te beginnen. Maar ik wil wel al sleutelen aan mijn treinbaan kan dan ook gerichter aankopen doen van rails. ik heb nog niet veel maar heb wel c rails wil misschien het zichtbare gedeelte met K rails doen. hier heb je dan wel de flexibele rails die mijn probleem oplost maar wil heb baan plan zeker in C rail kunnen leggen.
Kan iemand mij aub helpen.

groeten
Re:beginnen
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:beginnen

hoi,

Nou je haalt me de woorden uit de mond heb hier de zelfde vraag heb al wel een beetje met een programma gestoeid maar ik zou zeggen gewoon een bocht en dan een rechte maar nee als ik in baan plannen kijk zijn et allemaal verschillende nummers klein stukje hier en kleiner stukje daar.
Hoe doen ze dat toch? hi

Groeten Ruud
Re:beginnen
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re:beginnen
Kijk hier is misschien kan je er wat mee of google M.lin geometrie.

http://www.modelspoorh0.nl/downloads.htm

Grt Frans
Re:beginnen
Lid sinds: 2008

offline
Re:beginnen
Hoi,

Een baan ontwerpen kost gewoon heel veel tijd. Ik weet dat ik er zelf al maanden mee bezig , steeds weer aanpassen, bijschaven, weer iets nieuws proberen, etc.. Bovendien ik heb al een paar keer iets gebouwd en krijg dan toch weer nieuwe ideeen. Geloof me maar, de meeste baanplannen die je hier zitten hebben heel wat uurtjes gekost.

Olaf
Re:beginnen
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:beginnen
Citaat van: Falcon op maandag 12 oktober 2009, 20:55:07

Een baan ontwerpen kost gewoon heel veel tijd. Olaf

Dat geldt voor mij ook, ben er ook al maanden mee bezig met wintrack 9. Ik heb dan niet echt haast dat moet ik er wel bij zeggen, juist even laten liggen doet je weer andere inzichten krijgen.  Over het inpassen van de juiste rails op bepaalde plekken: wintrack heeft een functie 'automatisch verbinden' zodat de software je de diverse mogelijkheden toont, je hoeft alleen nog akkoord te gaan met de optie die je geschikt vindt.

Michel
Re:beginnen
Kroko14253
gast

Re:beginnen
Hoi,

Probeer het zo:

Teken eerst op een vel papier, hoe je plan er ongeveer uit zou moeten zien. Neem dan de grondplaat-afmetingen over in Wintrack en kijk of je plan erop past. Zonodig hier en daar aanpassen, daar ontkom je niet aan. Zo heb ik het nieuwe plan ook aangepakt. Zie de ontwikkeling van de eerste schetsen naar het uiteindelijke plan.
(baanontwerp->baanplan Grossquart)
Het kost zeker veel tijd. Na het eerste plan heb ik mijn plan wel een keer of 10 veranderd voordat het definitief was. Ben er ook zeer tevreden mee.

Succes

Harry
Re:beginnen
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:beginnen
kijk dat wist ik niet maar gebruik hier ook maar een test versie :)
Re:beginnen
Kroko14253
gast

Re:beginnen
Hoi,

Mijn plannen heb ik ook uitgewerkt met een demoversie van Wintrack. Lukt heel goed. Je kunt je plan weliswaar niet printen, opslaan van je plan is via een omweg te doen.

Groetjes

Harry
Re:beginnen
Lid sinds: 2009

offline
Re:beginnen
Ok alvast bedankt dat dit uren en dagen kost dacht ik wel maar ik dacht dat sommige iets standaard maakte en dan aanpaste enzo volledig geraakte wat ze wouden
Re:beginnen
Lid sinds: 2008

offline
Re:beginnen
Je kunt ook inspiratie opdoen uit een bestaand plan.
En deze vervolgens aanpassen aan je eigen wensen.
Er is ook een topic waarin velen hun baanplan hebben geplaatst.
Wellicht zit hier ook een leuke voor je bij.

Groeten,
Ton.
Re:beginnen
Kroko14253
gast

Re:beginnen
Citaat van: Yeoman op dinsdag 13 oktober 2009, 10:41:18
Je kunt ook inspiratie opdoen uit een bestaand plan.
En deze vervolgens aanpassen aan je eigen wensen.
Er is ook een topic waarin velen hun baanplan hebben geplaatst.
Wellicht zit hier ook een leuke voor je bij.

Groeten,
Ton.

Oh jazeker. Ik heb voor inspiratie natuurlijk op stations in Zwitserland (vakantie) gekeken, maar ik heb ook eens op sporenplan.nl rond gekeken. Ook foto's in tijdschriften kunnen je op ideeën brengen.

Groetjes

Harry
Re:beginnen
Rimpelsteeltje
gast

Re:beginnen
Ik werk met XtrkCAD en als ik ergens een paar millimeter over heb kan je een beetje aan de rails trekken en duwen. daar kan je kleine gaatje mee schuiven. in echte rails kan je ook een beetje schuiven met de rails om het gaatje op te plaats te krijgen. er is nou eenmaal niet voor elk gaatje een passtukje maar je kan er wel het gaatje zo klein mogelijk mee maken. dan kan je kijken of je de rails aan elkaar kan trekken.
Re:beginnen
BR53
gast

Re:beginnen
Hallo,

Een baanplan maken is wel te doen met Wintrack.
Zelf gebruik ik v7. Inderdaad, dit programma heeft de mogelijkheid tot 'automatisch verbinden'.
Je zult zien dat bij gebruik van deze functie alle passtukjes gebruikt worden.

In den beginne heb ik vooral geoefend met alle bogen van r1 tot r5 (en het verloop tussen deze), wissels, kruisingen, keerlussen etc etc. Daarmee leer je de geometrie goed kennen.

Mijn baan is na ongeveer 100 opzetjes inmiddels wel redelijk uitgekristaliseerd.
Hierin zitten ook veel items, onderdelen die ik gekopieerd heb uit andere banen en ingepast. (beter goed geleend dan slecht verzonnen).

Download ook eens plannen van anderen en kijk hie e.a. getekend is. Kijk dan ook naar de hoogteverschillen. Erg belangrijk item om in de gaten te houden.

Succes,
Gr
Arjan

Re:beginnen
peterpan
gast

Re:beginnen
Ik ben ooit begonnen met d-rail, simpel maar wel op dat moment toereikend voor mijn baan. Inmiddels ligt de baan uit elkaar ivm het verhuizen van de zolder naar een aparte kamer :D. Wintrack ligt op mij te wachten en ik ga binnenkort weer beginnen met een baan te plannen.
Re:beginnen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:beginnen
Kristof,

Bedenk eerst eens wat je allemaal in baan wilt, zoals bijvoorbeeld een groot station, rangeersporen, bruggen, tunnels, werkplaats etc.
Doe eens inspiratie op bij modelbaanclubs.
Google naar baanontwerpen, er staan er genoeg, als je even zoekt.
En verdiep je ook eens in de geometrie van de railsoort die je gaat gebruiken.
Als je de geometrie een beetje begrijpt, kun je veel makkelijker een baan ontwerpen in bijvoorbeeld Wintrack.
En het zal niet altijd passen, zeker niet bij C-rail, omdat in het C-rail programma maar heel weinig passtukjes verkrijgbaar zijn.
Dan moet je een traject eens anders leggen, zodat het wel past.
Plaats anders eens een screenshot van je huidige ontwerp.
Re:beginnen
Lid sinds: 2009

offline
Re:beginnen
hallo

Allemaal heel fel bedankt. ik ben met mijn wintrack wat gaan oefenen en dat railverbinden gaat zeer gemakkelijk wist niet dat dit ging ik heb het gevoel dat ik dit vaak ge gebruiken omdat als je het iets laat berekenen is het niet allemaal recht zoals je het zelf zou leggen om te hopen dat alles mooi past. bogen die wat afwijken waardoor nadien je trein wat realistischere banen rijd denk ik door het landschap want je baan is eigenlijk aangepast aan het landschap hierdoor gaat dit beter uitkomen hoop ik later.

Ik zou gelijk de meeste denk ik zo veel mogelijk willen en op een grote opppervlakte maar ja wat ik graag wel zou willen is een groot station een klein station industrie, haven, rangeeropstellingen. het liefst van al zou ik een rangeeropstelling willen maken die groot genoeg is om ook alle treinen te zetten om geen schaduw station te maken maar ja dan moet je heel veel ruimte hebben denk ik.

Heel fel bedankt.
Re:beginnen
Lid sinds: 2008

offline
Re:beginnen
Tja, we willen allemaal heel veel.
Schaduwstations zou ik niet op voorhand af laten vallen.
Het is altijd handig om extra opstelruimte te hebben.
Ik vind het daarnaast ook leuk om te zien dat een andere trein de tunnel uitkomt, dan degene die erin rijdt.

Succes met je railplan en heb je vragen en of problemen, dan kun je hier ermee terecht.

Groeten,
Ton.