Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

infra rood lichtsluis

Gestart door lou dinsdag 13 oktober 2009, 17:22:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
infra rood lichtsluis
Hallo allemaal,

Voor een gezamenlijke inrijd- en uitrijd melder wil ik gebruik maken van een infra rood lichtsluis. Weet iemand welke hiervoor geschikt is en waar deze te loop zijn, wel geassembleerd!

Alvast bedankt voor de info.

Met vriendelijke groet,

Lou
Re:infra rood lichtsluis
Hallo Lou,

Kijk eens op de site van Conrad.

Mvg,
Peter
Re:infra rood lichtsluis
Kijk eens bij Digithalys

digithalys@yahoogroups.com

Daar was laatst een draad over een IR lichsluis.

Groet

Teunis
Re:infra rood lichtsluis
Re:infra rood lichtsluis
pclignett
gast

Re:infra rood lichtsluis
Lou,
Heb je hier al eens gekeken?
http://www.christian-luetgens.de/eisenbahn/elektronik/ls2/Lichtschranke_2.htm
De LPT80A heb ik vervangen door een SFH309fa. Is minder omgevings licht gevoelig.
Ik heb er 86 van in gebruik. Werkt perfect.
Peter
Re:infra rood lichtsluis
Hallo,

Ik wil ook gebruik gaan maken van lichtsluisjes op basis van het schema in de link van pclignett. Echter bij werkt deze niet. Ik heb ook de LPT80A vervangen door een SHF309fa. Heeft de SHF309fa ook een weerstand van 120 kOhm nodig?

Mvg,  Herwin
Re:infra rood lichtsluis
pclignett
gast

Re:infra rood lichtsluis
Hallo Herwin,

De SFH309fa heeft ook een 120K.
Ik heb de weerstand R1 vervangen door 680R inplaats van de 1K
Heb je de kathode/anode aansluiting van de SFH wel goed aangesloten? Niet omgewisseld?
Tests:
- Is de spanning ok? Geen diode doorgeslagen? Bij een kortsluiting geven die dingen onmiddelijk de geest. Meet met een universeel meter of de diodes ok zijn (een richting oneindige weerstand, andere richting ongeveer 560R).
- Schijn met een zaklamp direct in de SFH en blokkeer nu het licht (je hand ervoor of zo). Zou moeten reageren. Indien geen reactie, 2 mogelijkheden:
- De SFH is verkeerd om aangesloten (kathode/anode aansluiting wisselen) of
- De transistor is opgeblazen.
Indien wel reactie:
- De IRL is verkeerd om aangesloten of
- De IRL is opgeblazen (dit is niet waarschijnlijk, is bij mij nog nooit gebeurd)
De IRL kan je controleren met een web cam. Die geeft nl wel het infrarood licht door en je moet hem op het beeldscherm zien oplichten.
Ik heb het meeste problemen met het uit suffigheid verkeerd om aansluiten van de kathode/anode. Gewoon omwisselen. Kan geen kwaad.


Succes,

Peter
Re:infra rood lichtsluis
Peter,

Bedankt voor de snelle en uitgebreide reactie. Ik ga er mee bezig en kom er op terug.

Mvg,  Herwin
Re:infra rood lichtsluis
MRdirect
gast

Re:infra rood lichtsluis
Misschien heb je hier wat aan:
Re:infra rood lichtsluis
pclignett
gast

Re:infra rood lichtsluis
7 cm zou moeten kunnen. Ik weet niet of het voldoende is bij bochten.
Moet je de CNY wel door zagen en een 5V gelijkstroom voeding maken.
Is best interessant om eens te proberen.

Peter
Re:infra rood lichtsluis
MRdirect
gast

Re:infra rood lichtsluis
De CNY37 (zie bijgevoegde foto) moet je wel doorzagen daar je anders een vaste afstand van ca 3 mm.
Met de weerstand van 220 ohm trekt de Emittor (zender) ruim 20 mA. De maximale emittorstroom voor de CNY37 is 60 mA, dus de 220 ohm weerstand mag minimaal 83,3 ohm zijn. Met bv 100 ohm zal de te overbruggen afstand beduidend groter worden, hoeveel zal je experimenteel moeten uitzoeken.
Bovenstaande is tbv 5 volt, maar als je een andere GELIJKSTROOM voeding hebt kan je de minimale weerstand berekenen uit R=U/I. Bv bij 14 volt wordt dat 14/0.06=240 ohm.
Als je op één plaats meerdere CNY37 lichtsluizen maakt dan is een hogere voedingsspanning makkelijk omdat je dan de Emittors (zenders) in serie kan zetten en de stroom door een enkele weerstand laten bepalen. In bovenstaande formule (R=U/I) moet je dan voor elke CNY37 een half volt van de voedingsspanning aftrekken.
succes, Marco
Re:infra rood lichtsluis
hallo zie dit nu pas. als je ze geassembleerd zoekt verkoopt busch ze ook. of is dat niet wat je zoekt?

http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Busch%2C+Art.+no.+5963/44-0-001007005-29125-001007005-0-0-0-0-0-0-grp-nl-p-0/produkt.html

roland
Re:infra rood lichtsluis
MRdirect
gast

Re:infra rood lichtsluis
Voor automatisch rijden met S88-terugmelders is de CNY37 oplossing meer dan voldoende.
Gelet op de zeer eenvoudige constructie mag het toch geen probleem zijn dat deze niet is geassembleerd. Er valt weinig te assembleren.
De kosten van de CNY37 oplossing zijn zeer laag, CNY37 = Euro 1,57 (per stuk bij Conrad) twee weerstanden en een stukje veroboard, kan nooit meer dan 4,- Euro per sluis zijn.
m.vr.gr. Marco
Re:infra rood lichtsluis
hallo Marco,

sorry, dat klinkt inderdaad goedkoper, maar de starter van dit topic vroeg om iets wat al geassembleerd was, dus vandaar dat ik deze er nog even bijzetten. Van de decoders heb ik echter geen verstand, dus Lou, waarschijnlijk beter om voor de optie van Marco te gaan

Roland
Re:infra rood lichtsluis
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:infra rood lichtsluis
Hoeveel centimeter kan je met zo'n lichtsluis overbruggen, en hoe gevoelig zijn ze voor omgevingslicht ?
Ik heb namelijk een "lichtsluis" gebouwd op basis van een laser-straal,
en kan makkelijk 10 meter en meer overbruggen :-)
(en is héél betrouwbaar)
Eventueel kan ik wel "kant-en-klare" modules leveren terug een lage prijs.


groeten,
Kris

Re:infra rood lichtsluis
MRdirect
gast

Re:infra rood lichtsluis
Ik heb een aantal (doorgezaagde) CNY37 lichtsluizen ingebruik. Onder andere in loc-loodsen waar ik niet afhankelijk wil zijn van eventueel slecht railcontact.
Mijn ervaring is dat je alleen directe zon op je baan moet vermijden.
Deze week heb ik geen tijd maar ik zal maandag eens testen wat de grootste (betrouwbare) afstand wordt als je de zender de maximale 60 mA geeft. Ik zal het resultaat hier melden.
met vriendelijke groet, Marco Roede http://www.mrdirect.nl
Re:infra rood lichtsluis
Lid sinds: 2008

offline
Re:infra rood lichtsluis
Check ook eens mijn ir-lichtsluis draadje
Het is mij gelukt om ze succesvol in elkaar te zetten.

Groeten,
Ton.
Re:infra rood lichtsluis
MRdirect
gast

Re:infra rood lichtsluis
Citaat van: MRdirect op maandag 04 oktober 2010, 10:11:36
Met de weerstand van 220 ohm trekt de Emittor (zender) ruim 20 mA. De maximale emittorstroom voor de CNY37 is 60 mA, dus de 220 ohm weerstand mag minimaal 83,3 ohm zijn. Met bv 100 ohm zal de te overbruggen afstand beduidend groter worden, hoeveel zal je experimenteel moeten uitzoeken.

Ik heb nog wat gemeten, zowel de mA als de maximale afstand.
Het blijkt dat bij 5 volt voeding je bij 57 ohm (47 + 10) de maximale 60 mA hebt. De rekenaars onder onder jullie weten dan dat er ca 3,5 volt over de weerstand staat hetgeen betekent dat er over de zender ca 1,5 volt staat, een waarde waarop je goed moet letten als je er meerdere in serie zet.
De maximale afstand wordt dan ca 20 cm, wellicht genoeg om in een schaduw station 3 (of misschien wel 4) sporen te bewaken. Het is wel lastig de zender en ontvanger goed uit te richten. Je moet dan wel over een optie beschikken welke de status van de terugmelders weergeeft. Koploper kan dat goed, MRdirect dmv F12 ook.
succes Marco http://www.mrdirect.nl
Re:infra rood lichtsluis
MRdirect
gast

Re:infra rood lichtsluis
Wil je een groot aantal sporen dmv één lichtsluis bewaken vervang dan het zender ("E" deel en schuin hoekje) door een IR-zender van het type SFH487-2. [Conrad Bestnr.: 153845 - 89 prijs 0,49 EUR.]
Met 33 ohm serie weerstand en 5 volt voeding trekt deze dan (bijna) de maximale stroom van 100 mA.
Met de CNY37 als ontvanger/detector ("D" deel) overbrugt deze opstelling ruim 1 meter.

Er zijn ook schakelingen met een foto-transistor (bv SFH309) als detector, maar deze foto-transistor reageert ook op gewoon licht. De CNY37 detector reageert alleen op IR straling. 

met vriendelijke groet, Marco Roede http://www.mrdirect.nl
Re:infra rood lichtsluis
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re:infra rood lichtsluis
Zie website van de firma Busch