Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Märklin 3075

Gestart door Johnnytrein zondag 19 november 2006, 08:10:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 3075
Lid sinds: 2006

offline
Märklin 3075
Ik kocht gisteren op de Belgische ebay een Märklin dieselloc 3075. Omdat er dus geen decoder inzit vraag ik me af welke kan ik er best inprutsen, het wordt mijn allereerste ombouw.
Re: Märklin 3075
Martin
gast

Re: Märklin 3075
je moet er in ieder geval rekening mee houden dat de bekende 5 polige Hoogvermogenmotor er niet eenvoudig in te plaatsen is. De dikke permanentmagneet past niet in het motorblok zonder daar iets weg te frezen. Een Hamo-magneet (3 polige anker laten zitten) en bijv een decoder van ESU of Kuehn lijkt me een goede optie.

groeten, Martin
Re: Märklin 3075
Blausee-Mitholz
gast

Re: Märklin 3075
Volgens de database van Märklin heeft deze lok BR 216 gewoon een trommelcollector motor. Setje 60760 past daar zonder moeite in. voor 35 euro rijdt hij perfect digitaal.

Mvg, Johan.
Re: Märklin 3075
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin 3075
Johan, Dat klinkt al goed nu die set nog vinden .
Re: Märklin 3075
Cees
gast

Re: Märklin 3075
Hoi Johnnytrein,

Als je kijkt op deze link kan je de hele ombouw volgen het is wel in het duits maar het verduidelijkt wel het een en ander. Bij marklin kost zo'n setje 39,95 Euro dus in de winkel ronde de 30,- Euro. www.stayathome.ch/Diesellok_RAG.htm

Groet Kees
Re: Märklin 3075
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin 3075
Ik heb gisteren een 3074 omgebouwd met 60904 onderdelen. De magneet paste inderdaad niet zonder het onderste nokje eraf te slijpen met een dremel.
De nieuwere 216 modellen hebben inderdaad trommelcollector motoren.

Jeroen
Re: Märklin 3075
Blausee-Mitholz
gast

Re: Märklin 3075
Citaat van: Freak op zondag 19 november 2006, 11:33:14
De 3075 (rood/grijs) stamt uit de tijd 1968 tot 1991, deze hadden een LFCM motor. vanaf 1991 bracht marklin zijn BR216's uit met een DCM.

Mvg,
Peter

Peter, dat er 216-s met 2 verschillende typen motoren zijn weet ik.
In mijn bericht schrijf ik, volgens de Märklin database.
Kijk even hier en klik op nummer 3075. Dan krijg je een tekening met trommelcollector motor. Als dit niet klopt met de werkelijkheid dan geeft Märklin hier niet de juiste informatie.
Johny gewoon even kijken welke motor er in zit.

Mvg, Johan.
Re: Märklin 3075
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin 3075
Tja dan kan ik niks anders doen dan ff te wachten tot de loc hier is en dan openen. In elk geval bedankt iedereen voor het meedenken. Ik houd julie op de hoogte.
Re: Märklin 3075
Fonzo
gast

Re: Märklin 3075
Ik heb er een met een schijfcollector. Die zal ongeveer aangeschaft eind jaren 70. Deze heb ik niet zelf omgebouwd, maar laten ombouwen.
Ik kan helaas niet zien of er wat aan gefreesd is.
Re: Märklin 3075
Martin
gast

Re: Märklin 3075
de exploded view tekening op de marklin site laat inderdaad een trommelanker zien, maar dit is wel de tekening van de 3375 (met het anti-bokkesprongprintje).De 3075 heeft echt een schijfcollector. Maar het maakt in principe niet zo veel uit of er een schijfcollector of trommelanker in zit. Het setje 60760 zal er toch niet in passen zonder freeswerk, want ook hier zit de dikke permanentmagneet in die niet zondermeer in het motorblok past.

groeten, Martin
Re: Märklin 3075
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin 3075
De set 60760 zal zo wie zo niet passen in de 3075, daar zitten gewoon niet de juiste motor onderdelen in voor een juiste ombouw.
Re: Märklin 3075
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin 3075
Op de Märklin site geven ze een 60904 aan om deze loc om te bouwen.
Re: Märklin 3075
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin 3075
De losse onderdelen , anker, magneet en motorplaat zijn gewoon los te krijgen want die onderdelen zitten ook in die MFX ombouwsetjes. (60924 als ik het goed heb) Vervolgens kun je de 60760 decoder daar gewoon aanhangen. De losse decoder 60902 is jammer genoeg via Märklin niet meer te leveren maar op ebay.de nog wel rondzwerven.

mzzl, jeroen
Re: Märklin 3075
Fonzo
gast

Re: Märklin 3075
Johnny,

Even voor alle duidelijkheid. De set 60760 is voor trommelcollectormotoren. Die gaat dus in een oude 3075 met schijfcollector niet passen. Wel in de modernere versie met trommelcollectormotor.

Als je een oude 3075 hebt gekocht kun je op de site van ESU
www.loksound.de onder support zoeken welke ESU of Marklinmagneet je nodig hebt. Deze site geeft aan dat de ombouw gemakkelijk is, dus ik denk dat er weinig freeswerk aan is.
Re: Märklin 3075
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin 3075
Giqteren stond de postbode hier met een pakje met daarin de loc, en wat blijkt er zit een decoder in wel een 6080 maar t is een decoder. Dus geen ombouwen voorlopig.
Re: Märklin 3075
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin 3075
Helaas bij nader inzien geen decoder. Briefje van de verkoper blijkt over een andere loc te gaan. Jammer maar helaas.
Re: Märklin 3075
Dag Johnnytrein,

Je kunt de voor de motor benodigde ombouwonderdelen ook los bestellen en er vervolgens een decoder naar keuze nemen:

Hieronder staat een citaat van een informatieve website:

CiteerDe nieuwe motor bestaat uit een vijfpolig anker en een permanente veldmagneet. De motor is daardoor een gelijkstroommotor geworden die ook prima met decoders van andere fabrikanten te combineren is. Wanneer je een ander merk decoder in je locs wilt bouwen, hoef je niet de 60901, 60903 of 60904 set van Märklin te kopen. Je kunt de onderdelen van de sets ook los bestellen aan de hand van de onderdeelnummers

Bovenstaand citaat is afkomstig van onderstaande informatieve site:
Klik hier

P.S. Ik krijg het maar niet voor elkaar om een fraaie hypertextlink te krijgen. Wie wil het nog een keertje uitleggen?

Omdat ik niet de beschikking heb over faciliteiten om decoders te programmeren, heb ik laatst gelijk maar een 60924 setje met MFX-decoder gehaald.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Märklin 3075
Dag Freak,

Dan weet Johnnytrein wat hem te wachten staat en wat hem te doen staat. Ik wens hem succes met het ombouwen ;-)

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Märklin 3075
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin 3075
[off topic]
@Tom
KLIK HIER Voor de uitleg hoe je een Hyperlink inkort.

Groeten,
Herman
[/off topic]
Re: Märklin 3075
Dag Herman,

Ik heb jouw wijze raad opgevolgd. Er staat nu een 'brave' verwijzing. Uiteraard heb ik de hyperlink volgens de huidige geldende Internetconventies voorzien van een onderstreping ;-)

Bedankt voor het advies :-)

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Märklin 3075
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin 3075
Ja die weet dat en heeft de loc intussen via ebay verder verkocht.
Re: Märklin 3075
Dag Johnnytrein,

Ik verkeerde in de veronderstelling dat je de loc ook daadwerkelijk binnen had gekregen en dat er een briefje bijzat met de mededeling dat er geen decoder in zou zitten.

Ik heb dus niet goed gelezen. Misverstandje dus. Excuses.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Märklin 3075
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin 3075
Tom, Neen bij de loc zat een briefje met de foute melding " Loc voorzien van 6080 adres 47 ". Toen ik de loc op de baan zette ging hij er als een speer vandoor. Helaas bleek bij nazicht enkel een Märklin rijrichtings omschakelaar aanwezig.