Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

60760 vraag mbt verlichting

Gestart door Herman05 zondag 11 oktober 2009, 13:31:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
60760 vraag mbt verlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
60760 vraag mbt verlichting
Hoi Allemaal,

Ben ondertussen bezig met een loc aan het ombouwen met het beroemde 60760 setje. Heb alleen nog wel een vraag over het aansluiten van de verlichting.

De loc heeft alleen één lamp voor zowel voor als achter. Dus die branden altijd beide tenzij je er bij ééntje de lichtgeleider uit sloopt. Ik dien dus zowel de grijze als ook de gele draad op één lamp aan te sluiten. Tot zo ver geen probleem. De oranje draad is de retourdraad, maar de lamp maakt contact met het chassis.
Nu staat er in de handleiding:
CiteerFrontverlichting aansluiten. Oranje draad alleen als retourdraad gebruiken als de verlichting geen verbinding heeft met het chassis!
Tot zover snap ik het ook nog. De oranje draad hoeft niet gebruikt te worden en m'n lamp kan aan het chassis blijven toch?
Maar vervolgens staat één zin eronder:

CiteerNooit de oranje draad met de bruine draad (chassis) verbinden!

Maar als ik m'n lamp aan het chassis vastmaak, dan zit hij toch ook direct verbonden met m'n bruine draad? Kan ik nou wel of niet de oranje draad negeren en de lamp op het chassis houden en dus niet isoleren.

Hopelijk komt er snel reactie van een lid zodat de loc vandaag afgebouwd kan worden  :D

Groeten,
Herman
Re:60760 vraag mbt verlichting
Herman,

de oranje draad alleen gebruiken wanneer je lampje GEEN massacontact maakt met het locchassis !!!

Alleen bij de kleine plastic fittinggen, die dus geen massa maken met je locchassis moet je de oranje draad gebruiken !, de oranje draad dus NOOIT met je locchassis verbinden !!.

Mvg Gert
Re:60760 vraag mbt verlichting
Hallo Herman,

Citaat van: Herman05 op zondag 11 oktober 2009, 13:31:47
CiteerNooit de oranje draad met de bruine draad (chassis) verbinden!

Maar als ik m'n lamp aan het chassis vastmaak, dan zit hij toch ook direct verbonden met m'n bruine draad? Kan ik nou wel of niet de oranje draad negeren en de lamp op het chassis houden en dus niet isoleren.
De oranje draad voert een spanning van ong. +20V.
Sluit je de verlichting aan tussen de oranje draad en de gele/grijze draad zal de verlichting constant branden.
Sluit de je verlichting aan tussen chassis en gele/grijze draad zal de verlichting flikkeren.

Mvg,
Peter
Re:60760 vraag mbt verlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re:60760 vraag mbt verlichting
Hoi Peter,

Dat flikkeren kwam ik idd ook net achter.  :) Moet dus toch kijken of ik de lamp geïsoleerd kan krijgen om hem helemaal naar wens te krijgen.

Iemand een idee voor een simpele fitting die contact maakt met het chassis?

Groeten,
Herman
Re:60760 vraag mbt verlichting
Citaat van: Herman05 op zondag 11 oktober 2009, 14:59:42Iemand een idee voor een simpele fitting die contact maakt met het chassis?
Wil je een flikkervrije verlichting moet je er juist voor zorgen dat de fitting geen contact met het chassis maakt. Ofwel beide aansluitingen van het lampje mogen dan geen contact maken met het chassis. Er zijn kunststof fittingen die je in de lamphouder kunt plaatsen.

Mvg,
Peter
Re:60760 vraag mbt verlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re:60760 vraag mbt verlichting
Ok Peter.
Dan gaan we maar op jacht op een kunststof fitting. Was zelf ook ondertussen bezig met eigen isolatoren zoals isolatietape en krimpkousen, maar dat is allemaal veel te dik.  :) Overigens bedoelde ik inderdaad geen contact maken met het chassis.

Groeten,
Herman
Re:60760 vraag mbt verlichting
Fitting voor steeklampje met draden: 27 67 70



Steeklampjes: 61 00 80

Gr, Ben.
Re:60760 vraag mbt verlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re:60760 vraag mbt verlichting
Ok. Top. Denk dat ik maandag na het werk maar even een bezoekje in plan aan de Märklinwinkel. :)

Groeten,
Herman
Re:60760 vraag mbt verlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:60760 vraag mbt verlichting
Als je lok een bajonetlampje heeft kun je de steekfitting 604180 gebruiken.

Deze kun je in het gat persen waar de oude lamp in zat.

De steekfitting 276770 is meer bedoeld om in een oude schroeffitting te plaatsen.

Re:60760 vraag mbt verlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re:60760 vraag mbt verlichting
Het is inderdaad een bajonetlampje. Dan gaan we dus op jacht voor een 604180 :) Helaas is vandaag de dealer gesloten,.. dus we gaan morgen op jacht.

Groeten,
Herman
Re:60760 vraag mbt verlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:60760 vraag mbt verlichting
Herman, mogen wij ook weten om welke lok het hier gaat? :D
Re:60760 vraag mbt verlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re:60760 vraag mbt verlichting
Tuurlijk. Komt binnenkort in show je nieuwe aanwinsten draadje :P Dus het blijft nu nog ff geheim  :P

Groeten,
Herman
Re:60760 vraag mbt verlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:60760 vraag mbt verlichting
Jeetje Herman jij weet de spanning hier op te drijven zeg. :lol:
Re:60760 vraag mbt verlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re:60760 vraag mbt verlichting
Citaat van: Kappa op maandag 12 oktober 2009, 18:59:19
Herman, mogen wij ook weten om welke lok het hier gaat? :D



Voor een extra verhaaltje: KLIK

Groeten,
Herman
Re:60760 vraag mbt verlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:60760 vraag mbt verlichting
Leuk setje Herman, heb ik nog nooit gezien.