Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Bezetmelding door spanningsbewaking/massadetectie

Gestart door Populier donderdag 08 oktober 2009, 13:08:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bezetmelding door spanningsbewaking/massadetectie
Ik gebruik zelf bezetmelders met spanningsbewaking op M-rails. Wat mij evenwel niet duidelijk is waar nu de vóór cq. nadelen van beide systemen in zitten. Wat ik zelf al bedacht heb is dat (mogelijk) via spanningsbewaking het probleem van te weinig rijspanning door de lengte van de rails niet optreedt doordat de voeding per blok geregeld wordt. Tevens lijkt het mij makkelijker om blokken te maken bij spanningsbewaking door isolatie van de middengeleider dan door massaisolatie van een rail. Wat ik mij kan voorstellen is dat je via spanningsbewaking aan loopt tegen capaciteitsproblemen in de voeding. Op de modules van Uhlenbrock staat dat de rijstroom max 3 A mag zijn( of is) voor 8 aansluitingen.
groet Hennie
Re:Bezetmelding door spanningsbewaking/massadetectie
Hallo Hennie,

Wat bedoel je met spanningsbewaking ?. Bedoel je misschien stroomdetectie ?.

Mvg,
Peter
Re:Bezetmelding door spanningsbewaking/massadetectie
vrij vertaald naar:  Uhlenbrock digital Rückmeldemodul für 2-Leiter Gleis mit Gleisbesetztmelder und Spannungsüberwachung
groet
Re:Bezetmelding door spanningsbewaking/massadetectie
Kun je het artikelnummer van die Uhlenbrock module eens geven? Dan weten we waar je het over hebt.
Re:Bezetmelding door spanningsbewaking/massadetectie
63340
Re:Bezetmelding door spanningsbewaking/massadetectie
Hallo Hennie,

Bij massadetectie kan de gehele trein gedetecteerd worden, ook achtergebleven wagens.
Goed toe te passen bij K-rails en met enig knipwerk ook bij C-rails.
Bij stroomdetectie worden alleen verbruikers gedetecteerd zoals locomotieven en rijtuigen met binnenverlichting.
Bij stroomdetectie loopt er alleen een stroom(pje) indien er een verbruiker op het te detecteren gedeelte staat. Staat er niets op dat gedeelte dan loopt er ook geen stroom.
Wat dat betreft zal er dan ook geen capaciteitsprobleem optreden.

Mvg,
Peter
Re:Bezetmelding door spanningsbewaking/massadetectie
vanwaar dan 3 Ampere is dat dan niet ontzettend veel voor 8 aansluitingen? Ik dacht juist dat dat te maken had met de stroom richting de rails dus zeg maar 8 locs op 8 aansluitingen stroom afnemend.
Re:Bezetmelding door spanningsbewaking/massadetectie
Hallo Hennie,

Dat is de maximale stroom die per aansluiting kan lopen.
Denk hierbij een b.v. een korstluiting.
De stroom die er normaal zou lopen wordt enkel bepaald door de verbruiker.
E.e.a. staat ook in de handleiding beschreven.

Mvg,
Peter
Re:Bezetmelding door spanningsbewaking/massadetectie
daar staat inderdaad dat de maximale stroombelasting per railsectie 3A bedraagt. maar ik kon me daar geen voorstelling bij maken. Een loc met verlichte rijtuigen gebruikt toch bij lange na niet 3A?
Re:Bezetmelding door spanningsbewaking/massadetectie
Inderdaad zal een loc al dan niet met verlichte rijtuigen geen 3A verbruiken. Denk meer aan 250 tot 500 mA.

Daarom staat er ook
CiteerDenk hierbij een b.v. een korstluiting.

Mvg,
Peter

Re:Bezetmelding door spanningsbewaking/massadetectie
Hennie,

De 63340 is een terugmelder op basis van stroomdetectie.
De spanningsbewaking is in deze melder een extraatje. Normaal zou bij uitval van de spanning ook de stroom wegvallen, en dan gaan alle melders op vrij. Maar in deze melder zorgt de spanningsbewaking ervoor dat spoorsecties die bezet zijn bij spanningsuitval ook bezet gehouden worden tot de spanning weer terugkeert. Staat allemaal in de handleiding van Uhlenbrock.
Re:Bezetmelding door spanningsbewaking/massadetectie
Ook ik kan de handleiding lezen, daar gaat het niet over. De vraag is wat de "verschillen" dan wel voordelen  van het een boven de ander is. Of te wel hoe komt een keuze tot stand. Ben zelf achteraf blij dat ik met  stroomdetectie  ben begonnen op advies van de M-dealer. Ik zie als voordeel dat ik door simpel de middengeleider te onderbreken grote secties kan maken zonder M-rails te hoeven doorslijpen of anderszins. Ik keek bij Tilly's baan en zag  daar een gigantische klus aan bedrading en solderen van rails bv. tbv de bezetmelding. Ik tape gewoon een stukje contact af en klaar is kees. :P Maar misschien zie ik wel iets belangrijks over het hoofd en krijg ik later spijt. Vandaar deze vraag.
Re:Bezetmelding door spanningsbewaking/massadetectie
CiteerOok ik kan de handleiding lezen, daar gaat het niet over.

CiteerDe vraag is wat de "verschillen" dan wel voordelen  van het een boven de ander is. Of te wel hoe komt een keuze tot stand.
De keuze van railsoort bepaald of je massa en/of stroomdetectie toe kunt passen.
Bij massadetectie kun je de gehele trein detecteren, ook achtergebleven wagens.
Bij stroomdetectie kun je alleen stroomverbruikers detecteren (lok, rijtuigen met binnenverlichting).
Bij M-rail eigenlijk alleen maar stroomdetectie. Met contactrails, waarbij een spoorstaaf geïsoleerd is ook massadetectie.
Bij C-rail stroomdetectie, en met knipwerk aan ook massadetectie.
Bij K-rail massadetectie door een spoorstaaf (spoorstaven) te isoleren, en stroomdetectie.

Mvg,
Peter
Re:Bezetmelding door spanningsbewaking/massadetectie
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Bezetmelding door spanningsbewaking/massadetectie
Hoi,

Ik denk dat Peter je vraag al aardig beantwoord heeft:

CiteerBij massadetectie kan de gehele trein gedetecteerd worden, ook achtergebleven wagens.
Goed toe te passen bij K-rails en met enig knipwerk ook bij C-rails.
Bij stroomdetectie worden alleen verbruikers gedetecteerd zoals locomotieven en rijtuigen met binnenverlichting.

Bij M-rails is massadetectie geen optie omdat je daarvoor minimaal één railstaaf helemaal van de bedding moet zien te isoleren.

Zelf gebruik ik bezetmelding op basis van massadetectie in mijn met K-rails gebouwde schaduwstation, en dat werkt bijzonder goed. Het is bij K-rails zeer eenvoudig te realiseren met kunststof raillasjes van bijvoorbeeld Fleischmann.

Het voornaamste verschil is, zoals Peter al aangeeft, dat je ook bezetmelding houdt als een trein wagens heeft verloren of wanneer je een treinstam zonder loc ergens geparkeerd hebt. Ook werkt het wanneer je locs op bovenleiding rijden; volgens mij werkt stroomdetectie via de middenrail dan niet meer...

Minpunten van massadetectie zijn dat je treinen maar één spoorstaaf hebben voor hun eigen massa, wat bij vuile rails voor slecht rijgedrag kan zorgen. Ook kun je geen wissels in een sectie opnemen, wat bij stroomdetectie volgens mij wel zou kunnen. Tot slot is het dus redelijkerwijs niet toepasbaar bij M-rails.

Hoop dat dit het een beetje duidelijk maakt ;-)

Martijn

Edit: Peter was me net voor... :-P
Re:Bezetmelding door spanningsbewaking/massadetectie
Misschien een stomme vraag; wat als je combineert, stroomdetectie (c-rail) in een schaduwstation i.v.m. wissels en massadetectie (K-rails) op zichtbare trajecten, geeft dat problemen voor geautomatiseerd rijden?

Michel
Re:Bezetmelding door spanningsbewaking/massadetectie
Hallo Michel,

Dat zal geen problemen geven maar waarom zou je als je, naar ik aanneem, ook K-rail in het schaduwstation hebt liggen. Verder is het niet nodig om ook wissels te detecteren omdat ze normaal niet tot een blok behoren.

Mvg,
Peter
Re:Bezetmelding door spanningsbewaking/massadetectie
Citaat van: Populier op donderdag 08 oktober 2009, 19:25:58
De vraag is wat de "verschillen" dan wel voordelen  van het een boven de ander is.
Er zijn eigenlijk twee opties: stroomdetectie of massadetectie.
Vorige sprekers hebben al uitgelegd wat de voors en tegens zijn.
De spanningsbewaking is geen derde manier van detectie, het is een extra voorziening die in de 63340 zit. Maar zonder deze optie is ook heel goed te leven.
Re:Bezetmelding door spanningsbewaking/massadetectie
@klaasZ
Dat was dan toch het misverstand. Ik dacht nou juist dat stroomdetectie en spanningsbewaking bij elkaar hoorden. Blijkbaar kan het dus ook zonder spanningsbewaking.
allen bedankt maar weer voor de info 
groet hennie
Re:Bezetmelding door spanningsbewaking/massadetectie
Stroomdetectie werkt uitsluitend op slepers.......
Dus een lok of een rijtuig MET sleper. (En er dient een verbruiker aan die sleper te zitten)

Neem je nu een stoomlok zoals b.v. een BR41 , dat zit de sleper onder de tender en zal de lok/trein minstens 1 raillengte (18cm) voor je voorste sleper uitsteken.

De lok kan dus een flink stuk over een wissel heen staan, in het volgende blok en je detectie merkt dat niet op.

Lijkt me belangrijk om rekening mee te houden ?
Wie er een goede oplossing voor heeft mag het zeggen......

grv Huub

Re:Bezetmelding door spanningsbewaking/massadetectie
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Bezetmelding door spanningsbewaking/massadetectie
Het lijkt me eigenlijk nog vervelender als je loc net buiten het blok staat maar de hele trein er in... terwijl je denkt dat het blok vrij is. Sluitwagens zijn daardoor verplicht.
Re:Bezetmelding door spanningsbewaking/massadetectie
@huub
correct me if i'm wrong maar je kan toch gewoon iets meer afstand tot de wissel houden, zeg een rail lengte onbezet.
Re:Bezetmelding door spanningsbewaking/massadetectie
Hennie, een spanningsmonitor is ervoor om te kijken of de railspanning er is. Is deze er niet dan bevriest de melder de laatst ontvangen informatie. En geeft deze weer vrij als de spanning er weer is. Deze voorziening zit ook op je laatste aanwinst.

Re:Bezetmelding door spanningsbewaking/massadetectie
bedoel je dat de rode voeding hierop moet worden aangesloten ipv op naast 1 of 18? of moet dit extra. Heb die modules van maaskant ook liggen
Re:Bezetmelding door spanningsbewaking/massadetectie
Citaat van: Populier op donderdag 08 oktober 2009, 21:22:31
@huub
correct me if i'm wrong maar je kan toch gewoon iets meer afstand tot de wissel houden, zeg een rail lengte onbezet.

Klinkt goed  :D
Uitproberen is het devies ! Niks is zo frustrerend dan er achter komen dat je het toch verkeerd ontworpen en definitief gebouwd hebt....