Hoi,
Ik denk dat Peter je vraag al aardig beantwoord heeft:
CiteerBij massadetectie kan de gehele trein gedetecteerd worden, ook achtergebleven wagens.
Goed toe te passen bij K-rails en met enig knipwerk ook bij C-rails.
Bij stroomdetectie worden alleen verbruikers gedetecteerd zoals locomotieven en rijtuigen met binnenverlichting.
Bij M-rails is massadetectie geen optie omdat je daarvoor minimaal één railstaaf helemaal van de bedding moet zien te isoleren.
Zelf gebruik ik bezetmelding op basis van massadetectie in mijn met K-rails gebouwde schaduwstation, en dat werkt bijzonder goed. Het is bij K-rails zeer eenvoudig te realiseren met kunststof raillasjes van bijvoorbeeld Fleischmann.
Het voornaamste verschil is, zoals Peter al aangeeft, dat je ook bezetmelding houdt als een trein wagens heeft verloren of wanneer je een treinstam zonder loc ergens geparkeerd hebt. Ook werkt het wanneer je locs op bovenleiding rijden; volgens mij werkt stroomdetectie via de middenrail dan niet meer...
Minpunten van massadetectie zijn dat je treinen maar één spoorstaaf hebben voor hun eigen massa, wat bij vuile rails voor slecht rijgedrag kan zorgen. Ook kun je geen wissels in een sectie opnemen, wat bij stroomdetectie volgens mij wel zou kunnen. Tot slot is het dus redelijkerwijs niet toepasbaar bij M-rails.
Hoop dat dit het een beetje duidelijk maakt
Martijn
Edit: Peter was me net voor...