2 Drukke weken gehad, dus ik heb even geen tijd gehad om te updaten. Maar gelukkig heb ik in de verloren uurtjes toch wel het een en het ander kunnen doen. De bovenbaan is af, de eerste seintjes zijn geplaatst en nog veel meer. Een fotoverslagje dus maar.
Ik was gebleven bij de klimspiraal naar het bovengedeelte. Nadat ik de rails vast had gelegd heb ik een testrit met de F-Zug gemaakt. Met flinke vaart achteruit de spiraal op. Als dat goed gaat, lukt de rest ook wel:
Het ging gelukkig inderdaad goed. Aan de rechter kant komt een keerlus met daarin een stationnetje.
Nadat het kurk is vastgelijmd plak ik er weer dubbelzijdig tapijtband op om de rails vast te leggen.
De rails ligt. De railbus kan nu precies langs het Steppepaardje.
Het is de bedoeling dat het achterste stuk van de keerlus in een berg verdwijnt die tegen het stationnetje aan ligt. Daar bovenop komt dan (heel origineel) een soort ruïne.
Zo zag het er uit met de voltooide bovenbaan, pakweg een week geleden.
En dan nu weer een stukje scenery:
Toen ik dit bouwpakket bij Wentink zag liggen wist ik al meteen dat het een plekje op de baan moest krijgen. Alleen dat grijs... is zo... tja... GRIJS
...
Een potje Revell biedt uitkomst:
Ook de trapleuningen moeten er aan geloven.
Na een spuitbeurt met mat blanke lak is de lelijke plastic-glans meteen verdwenen.
Eindelijk krijgt de brug wat vorm:
Het resultaat. Zo in het groen is de brug naar mijn mening een flink stuk mooier dan in dat lelijke grijs. Maar smaken mogen verschillen natuurlijk! Uiteraard komt er nog een perron onder, maar daarvoor wacht ik nog steeds op een telefoontje vanuit Nijmegen.
Volgend projectje: een waterkraan voor tussen spoor 1 en 2. De kraan zat bij de locloods van Faller en heb ik naar voorbeeld van de kraan van de VSM bij Beekbergen een aluminium-look gegeven. Een goede basis voor de kraan zat er echter niet bij en zonder basis is de kraan te laag. Gelukkig had ik nog ergens een stukje perron voor spoor N liggen (geen idee hoe ik daar aan kom...). Eerst heb ik alle hekjes e.d. er af gesloopt.
De voor- en achterkant hebben van restmateriaal een opstapje gekregen:
Met gemengde zwarte en witte Acrylverf heb ik het voormalige perronnetje "vies" gemaakt. Het oude trapgat vul ik op met luciferstokjes.
Wederom een beetje verf (mat grijs deze keer) en de basis van de kraan en het putje kunnen erop gelijmd worden. Merk op dat de lijmvlekken van de vroegere scenery ineens niet storend meer zijn.
Een beetje weatheren met roest- roet- en kalkpoeder en dit is het resultaat:
Als de scenery wat verder vordert en er ballast tussen de sporen komt valt de kraan als het goed is perfect op z'n plaats.
Van dit soort perrons komen er de komende weken nog wat bij (als het goed is). De linker moet nog geweatherd worden, net als de rechter. De daken van de traphuisjes zaten niet in het bouwpakket. Deze heb ik gemaakt van zwart schuurpapier. Er komt ook nog een overkapping op, maar voordat ik die maak wacht ik even op de lampjes van AlbertJan
.
De eerste seinen zijn ook geplaatst. Dit zijn gewone Märklin seinen, maar de basis (het grijze schakelkastje) bevindt zich onder de baan. Zo ziet het er veel realistischer uit. Praktische info: een 15mm boor is voldoende om een gat te maken waar het sein doorheen kan.
Voor het eerst heb ik ook de platen in het midden van de baan er eens in gelegd. Deze platen blijven demontabel (is wel handig voor het klussen), maar dit geeft een beetje het idee van de ruimte.
Bij de helling die onder het station vandaan komt ben ik een muurtje aan het maken. Hiervoor gebruik ik steenplaten van Auhagen. Eerst vul ik de voegen met cementpoeder. Daarna maak ik ze "vies" door er (vanuit één richting!) met een sponsje een beetje zwarte acrylverf overheen te smeren. Tot slot maak ik met groen poeder wat vlekken op plaatsen waar mogelijk wat vegetatie op de muur komt. Hier het resultaat; onder het origineel:
Hier het eerste stukje echte scenery met muur, gras en ballast. Ik denk dat ik nog wel wat gras ga snoeien; het lijkt nu wat te volgroeid te worden.
Overigens gebruik ik gewoon een omgebouwde vliegenmepper met een theezeefje voor het strooien van het gras. Werkt echt geweldig en het gras staat mooi omhoog!
Het voorsein dat bij de muur staat schakelt mee met een tweearmig sein voor het station. Hiervoor heb ik een van de contactjes, die normaal de baanvakken schakelen, in het mechanisme van het sein omgedraaid.
Tot slot nog even dit: Eigenlijk wil ik het station van Neustadt (
Faller 110111) op de baan hebben, maar misschien is het wat te groot. Om te kijken of het leuk zou staan heb ik me dit weekend even uitgeleefd met AutoCAD en heb ik het station op de juiste schaal nagetekend. Uurtje printen, knippen en plakken en dit is het resultaat:
Uiteraard moet je er nog een perron bijdenken, maar dit geeft wel aardig mijn idee weer. Het is een behoorlijk groot station voor zo'n relatief klein baantje, maar ik vind het wel erg mooi. Ben benieuwd wat jullie er van vinden!
Dat was het voor nu weer even. Ik wacht vol spanning op jullie reacties
!