Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Problemen tandemrijden 2x Roco NS 2200

Gestart door 1200Blauw donderdag 08 oktober 2009, 19:41:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Ik heb nogal wat Roco draaistelloks staan, ook 2200's en geen van allen hebben asymmetrische asb'jes op de aandrijving. En zoveel mogelijk vervang ik de assen naar asb'loze (wat een woord :P), scheelt een hoop rotzooi op de spoorstaven maar gaat uiteraard ten koste van de trekkracht.

Gr, Ben.
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
hallo

zeg man wat heb je daar een mooie zolder  8)
maar die rails op de grond  :?
nog geen plannen voor een kaderment en een echte baan

groeten benny
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Citaat van: gunmax1 op donderdag 05 november 2009, 17:09:26
hallo

zeg man wat heb je daar een mooie zolder  8)
maar die rails op de grond  :?
nog geen plannen voor een kaderment en een echte baan

groeten benny

Tuurlijk, een hoofd vol plannen. Eerst even kijken of alles werkt. Het heeft een poos stilgestaan en ik heb wat ideeën die ik eerst in de praktijk wil testen (vooral op uitvoerbaarheid). Eén daarvan is dus het rijden met treinen met een zo reëel mogelijke lengte. Prettig dat ik er nu achter kom dat dat met wat "uitdagingen" gepaard gaat. Behalve de tractieproblemen waarover dit draadje gaat betekent dat bijvoorbeeld ook dat je een dergelijke trein niet zondermeer in (te krappe) bogen kunt laten stoppen voor onveilig sein bij analoog bedrijf. Veilig sein betekent dan opeens "volle kracht vooruit" en dat heeft tot gevolg dat de hele sleep uit de rails getrokken wordt. Ik ben benieuwd wat er nog meer boven water komt.
Problemen tandemrijden Roco NS 2200
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Problemen tandemrijden Roco NS 2200
Na een jaar ben ik er eindelijk aan toe gekomen hier weer aan te werken. Inmiddels is de dummy 2200 weer een tractie leverend exemplaar geworden en zijn 2305 en 2225 aan elkaar gekoppeld exact zoals Peter (De Geluidsman) heeft beschreven. Beide 2200's zijn dus in dezelfde richting achter elkaar gezet en niet neus aan neus. Ik heb alleen de draad van de koppeling naar het vrije soldeerpunt op de dichtstbijzijnde printplaat gesoldeerd (voor ingewijden: er staat nr 8 bij). Dat werkt naar behoren, op een klein, maar essentieel detail na: Zodra de tandem na een poosje stilstand op een stopsectie weer stroom krijgt gaat de voorste achteruit, waardoor de combinatie geen meter vooruit komt. Na loskoppelen, de voorste even weer op "vooruit" schakelen op en apart stukje rail en weer aankoppelen gaat 't weer prima, tot de volgende stopsectie natuurlijk.
Heeft iemand een idee hoe dat zou kunnen komen? Iedere loc apart gebeurt dit niet, alleen in tandem. Heb ik iets verkeerd gedaan door het vrije soldeerpunt te gebruiken? Voor zover ik kan zien staat dit punt rechtstreeks in verbinding met een punt op de andere printplaat in de loc waar de sleperdraad naartoe gaat, dus ik denk dat het daar niet aan kan liggen.

Even voor mensen die niet het hele topic lezen: ik rijd analoog op een mix van M- en inmiddels ook wat C-rails op een tijdelijke baan.
Re:Problemen tandemrijden 2x Roco NS 2200
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Problemen tandemrijden 2x Roco NS 2200
Hallo,

Dit probleem heb ik niet bij mijn loc's ik rij wel digitaal.

Ik neem aan dat je enkel polige koppeling hebt gebruikt en dat de slepers met elkaar in verbinding staan???

Kijk eventueel even met een multiemeter of ze echt aan elkaar zitten.

Succes met onderzoeken.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Problemen tandemrijden 2x Roco NS 2200
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Problemen tandemrijden 2x Roco NS 2200
Citaat van: degeluidsman op donderdag 16 december 2010, 21:28:39
Hallo,

Dit probleem heb ik niet bij mijn loc's ik rij wel digitaal.

Ik neem aan dat je enkel polige koppeling hebt gebruikt en dat de slepers met elkaar in verbinding staan???

Kijk eventueel even met een multiemeter of ze echt aan elkaar zitten.

Succes met onderzoeken.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Ik heb het op het kleine detail van het soldeerpunt EXACT zo gedaan als jij, dus met behoud van beide slepers. Daardoor komen beide locs in de stopsectie terecht, aangezien bij binnenrijden de achterste sleper het langst stroom levert. Het al dan niet contact maken van de koppelingen zou je dus moeten merken bij binnenkomst van de stopsectie, aangezien bij geen contact de achterste loc de voorste "naar binnen" zou moeten drukken. Dat had ik denk ik wel gemerkt. Bovendien, zou dat verschil maken voor de rijrichting van de voorste machine? Het lijkt of de voorste op de één of andere manier een omschakelpuls krijgt die de achterste mist, of dubbele rijspanning, maar hoe dat zou kunnen? Voor de duidelijkheid: ik geef dus geen schakelpuls. Het verlaten van de stopsectie gaat in dezelfde richting als de binnenkomst, dus zonder veranderen van rijrichting.
Re:Problemen tandemrijden 2x Roco NS 2200
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Problemen tandemrijden 2x Roco NS 2200
Kijk eens naar de stand van de verlichting. Als deze tegengesteld aan elkaar zijn, lijkt het erop dat de ene loc anders vooruit rijdt dan de ander. Als de spanning er een tijdje af is, gaan veel decoders naar de "basisstand" van vooruit rijden.

Mocht dit kloppen, moet je de aansluitingen op de motor en verlichting omdraaien.
Re:Problemen tandemrijden 2x Roco NS 2200
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Problemen tandemrijden 2x Roco NS 2200
Citaat van: Olav op donderdag 16 december 2010, 22:43:37
Kijk eens naar de stand van de verlichting. Als deze tegengesteld aan elkaar zijn, lijkt het erop dat de ene loc anders vooruit rijdt dan de ander. Als de spanning er een tijdje af is, gaan veel decoders naar de "basisstand" van vooruit rijden.

Mocht dit kloppen, moet je de aansluitingen op de motor en verlichting omdraaien.
Dan zou het probleem zich ook voordoen met iedere loc apart zou ik denken, of mis ik nu iets?
Re:Problemen tandemrijden 2x Roco NS 2200
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Problemen tandemrijden 2x Roco NS 2200
Het merkwaardige is dat het zich niet volgens een bepaald patroon voordoet. De enige constante is DAT de stroom er even af is, de duur maakt niet uit, soms seconden, soms minuten. Het gebeurt ook niet ALTIJD, maar in ongeveer 50% van de gevallen. Ik begin te denken in de mogelijkheid dat de voorste loc ergens een puls vandaan krijgt wanneer de stroom eraf gaat of er weer op komt. Aangezien bij stroom erop (sectie wordt weer ingeschakeld met beide locs erop) beide locs tegelijk stroom krijgen zal dat denk ik het probleem niet zijn (toch?). Bij het binnenrijden komt eerst de voorste loc het stroomloos binnen, krijgt nog stroom via de tweede loc door de koppeling en stopt pas als ook de tweede loc stroomloos is. Zou daar misschien een puls bij vrij kunnen komen? Iemand?
Re:Problemen tandemrijden 2x Roco NS 2200
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Problemen tandemrijden 2x Roco NS 2200
Helaas zou ik niet weten wat er bij jou gebeurd.

Als je de loc,s niet in traktie laat rijden veranderd bij een loc dan ook de rijrichting als hij spanningsloos geweest is????


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Problemen tandemrijden 2x Roco NS 2200
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Problemen tandemrijden 2x Roco NS 2200
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 18 december 2010, 15:46:09
Helaas zou ik niet weten wat er bij jou gebeurd.

Als je de loc,s niet in traktie laat rijden veranderd bij een loc dan ook de rijrichting als hij spanningsloos geweest is????


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Nee, iedere loc afzonderlijk vertoont dit gedrag niet.
Re:Problemen tandemrijden 2x Roco NS 2200
Geen flauw idee wat de oorzaak is, maar kennelijk hangt het samen met het electrisch koppelen van de slepers. Probeer eens wat er gebeurt als je het draadje van de sleper van de tweede loc losmaakt, zodat de sleper van de eerste loc het geheel van stroom voorziet.
Re:Problemen tandemrijden 2x Roco NS 2200
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Problemen tandemrijden 2x Roco NS 2200
Ik ben weer een stukje verder. Ik heb nu ook de derde loc in het span gehangen. Alleen de tweede loc (2225) in het span vertoont problemen. Laat ik die er uit, dan is het probleem voorbij: 2305 en 2275 rijden zonder problemen hun rondjes na spanningsloos te zijn geweest, al twee dagen. Ik mag dus aannemen dat het probleem zich bij deze twee niet gaat voordoen. 2225 hangt nu voor een andere trein. Alleen gaat 't goed. Hij blijft in dezelfde richting rijden. Wat me opvalt, is dat 2225 een ESU-decoder heeft en de beide anderen kennelijk niet (daar staat gèèn ESU op). Wellicht is de ESU-decoder wat weerbarstiger bij analoog gebruik en is een klein pulsje van de tweede sleper bijvoorbeeld bij een spanningsloos stuk binnenrijden al voldoende om de rijrichtingwisseling te activeren. Klinkt dat aannemelijk? Iemand wellicht soortgelijke problemen?