Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Problemen tandemrijden 2x Roco NS 2200

Gestart door 1200Blauw donderdag 08 oktober 2009, 19:41:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Problemen tandemrijden 2x Roco NS 2200
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Problemen tandemrijden 2x Roco NS 2200
Na een jaartje stilstand haal ik m'n Roco 2225 maar weer eens uit de doos. Die heeft altijd gereden met een sliert van ca.20 moderne Mä oliewagens (lichtgewicht, want plastic) en een dummy 2305. Nu probeer ik 'm weer rijdend te krijgen met alweer de dummy 2305 erachter en 15 oude metalen (dus zwaardere) Mä tweeassige goederenwagons, maar slechts met de grootste moeite komt ´ie (vaak slippend) van z´n plaats. Ik rijd analoog op een testbaantje met M-rails. De 2305 heb ik dummy gemaakt omdat wanneer beiden tractie leveren dat ten koste gaat / zou gaan van de motoren van beiden. 2225 verzwaren verbetert natuurlijk de tractie, maar ik heb de indruk dat dat op lange termijn niet goed is voor de aandrijving. Heeft er iemand een oplossing die ik misschien gemist heb? Ben ik te veeleisend? Dezelfde trein (incl. dummy 2305)  met een Mä 1200 gaat prima. Dat is misschien wel appeltjes met peertjes vergelijken?
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Citaat van: 1200Blauw op donderdag 08 oktober 2009, 19:41:33
Heeft er iemand een oplossing die ik misschien gemist heb? Ben ik te veeleisend? Dezelfde trein (incl. dummy 2305)  met een Mä 1200 gaat prima. Dat is misschien wel appeltjes met peertjes vergelijken?
Er is geen oplossing. Een Roco 2225 trekt dat eenvoudigweg niet, een M* 1200 is veel sterker. Je kunt hoogstens kijken of je je oude wagons wat lichter kan laten rijden dmv wat smering oid.

Gr, Ben.
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
CiteerDie heeft altijd gereden met een sliert van ca.20 moderne Mä oliewagens (lichtgewicht, want plastic) en een dummy 2305

Kun je deze treinsamenstelling nog maken? Of iets wat er echt op lijkt? Alleen dan kun je vergelijken met de prestaties vóór dat je 'm in de doos stopte...
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Citaat van: woutje op donderdag 08 oktober 2009, 20:04:32
Citaat van: 1200Blauw op donderdag 08 oktober 2009, 19:41:33
Heeft er iemand een oplossing die ik misschien gemist heb? Ben ik te veeleisend? Dezelfde trein (incl. dummy 2305)  met een Mä 1200 gaat prima. Dat is misschien wel appeltjes met peertjes vergelijken?
Er is geen oplossing. Een Roco 2225 trekt dat eenvoudigweg niet, een M* 1200 is veel sterker. Je kunt hoogstens kijken of je je oude wagons wat lichter kan laten rijden dmv wat smering oid.

Gr, Ben.

Smeren heb ik geprobeerd. Dat helpt idd een beetje. Wel bedankt voor de tip.


Citaat van: Acido op donderdag 08 oktober 2009, 20:06:42
CiteerDie heeft altijd gereden met een sliert van ca.20 moderne Mä oliewagens (lichtgewicht, want plastic) en een dummy 2305

Kun je deze treinsamenstelling nog maken? Of iets wat er echt op lijkt? Alleen dan kun je vergelijken met de prestaties vóór dat je 'm in de doos stopte...
Dat betekent een boel dozen doorspitten, dat is een volgende stap.  Dank toch voor het meedenken.

Voorlopige conclusie is denk ik dat ik niet iets over het hoofd zie. De Roco-loc is gewoon minder sterk of te licht, tenzij iemand nog suggesties heeft natuurlijk?
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Daar lijkt het wel op. Een oplossing is dubbeltractie ipv een dummy meeslepen... Als het digitale locs zijn is dat goed te doen, zo heb ik ontdekt bij de Roco 2400.

Edit: Oops, dit had ik gemist:
CiteerIk rijd analoog op een testbaantje met M-rails
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Blausee-Mitholz
gast

Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Als jij via een stroomvoerende koppeling de slepers van de twee lokken verbind kun je ook analoog prima in dubbeltraktie rijden. Daar gaan de modellen echt niet van kapot en hebben er ook niet extra van de lijden. Doorverbinden van de slepers is aan te bevelen i.v.m. stoppen op stroomloos stuk voor rood sein.

Mvg, Johan
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Zie HIER (even naar beneden scrollen).
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Blausee-Mitholz
gast

Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Citaat van: Acido op donderdag 08 oktober 2009, 21:27:22
Zie HIER (even naar beneden scrollen).

Precies Martijn. En laten we wel zijn, in het echt reden deze beide typen diesels toch ook zware treinen alleen in multietractie  8) dus waarom niet in model?

Mvg, Johan
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Het leuke vind ik dat het in model ook echt wérkt: je kunt met twee locs in dubbeltractie daadwerkelijk zwaardere treinen trekken...  :-)
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Citaat van: Acido op donderdag 08 oktober 2009, 21:35:49
Het leuke vind ik dat het in model ook echt wérkt: je kunt met twee locs in dubbeltractie daadwerkelijk zwaardere treinen trekken...  :-)
Alleen: werkt 't analoog ook? Ik zag meen ik een twijfel? Ik heb ook nog 2275 (bruin), volledig operationeel. Ik zou er dus een setje van drie van kunnen maken, waarvan er twee tractie leveren. Is zo'n stroomvoerende koppeling in de handel leverbaar, of zit ik aan zelf knutselen? Erg handig ben ik daar niet mee, dus daar zie ik een beetje tegenop.
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Stroomvoerende koppeling is nergens voor nodig bij analoge stroomafname. Gewoon aan elkaar hangen met koppelingen en rijden maar. De motoren en aandrijving is sterk genoeg. Hoogstens slijten de antslipbandjes wat harder.

Gr, Ben.
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Het is eenvoudig te testen: Zet beide locs op hetzelfde spoor, op bv 20 cm afstand van elkaar, laat ze dezelfde kant op rijden en kijk of er veel snelheidsverschil is.

Het voordeel van een moderne decoder is dat je een eventueel verschil er vrijwel helemaal uit kunt halen. Bij analoge locs is dat niet echt nodig, maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat de één staat te malen omdat de ander niet opschiet.

Het doorsolderen van de slepers staat hier los van. Dat is alleen nodig als je met seinen met stopsecties werkt, om te voorkomen dat de voorste loc stil komt te staan terwijl de achterste blijft duwen - zowel analoog als digitaal. Je heft er geen snelheidsverschillen tijdens het rijden mee op.
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Citaat van: Acido op donderdag 08 oktober 2009, 21:52:42Het voordeel van een moderne decoder is dat je een eventueel verschil er vrijwel helemaal uit kunt halen. Bij analoge locs is dat niet echt nodig, maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat de één staat te malen omdat de ander niet opschiet.
Moderne decoders kun je ook voor analoog bedrijf afregelen op bv startspanning en max. snelheid. Zo kun je loks met verschillende motoren toch even hard laten rijden bij een bepaalde baanspanning.

Heb je wel een centrale voor nodig natuurlijk. 8)

Gr, Ben.
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Citaat van: woutje op donderdag 08 oktober 2009, 22:00:57
Heb je wel een centrale voor nodig natuurlijk. 8)

En je moet even decoders in je analoge locs bouwen ;-)
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Citaat van: Acido op donderdag 08 oktober 2009, 21:52:42
Het is eenvoudig te testen: Zet beide locs op hetzelfde spoor, op bv 20 cm afstand van elkaar, laat ze dezelfde kant op rijden en kijk of er veel snelheidsverschil is.

Het voordeel van een moderne decoder is dat je een eventueel verschil er vrijwel helemaal uit kunt halen. Bij analoge locs is dat niet echt nodig, maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat de één staat te malen omdat de ander niet opschiet.

Het doorsolderen van de slepers staat hier los van. Dat is alleen nodig als je met seinen met stopsecties werkt, om te voorkomen dat de voorste loc stil komt te staan terwijl de achterste blijft duwen - zowel analoog als digitaal.
Ach natuurlijk, op die manier voorkom je dat de achterste blijft proberen de voorste verder de stopsectie op te drukken. Dan heb ik dat dus nodig, want stopsecties zijn er op mijn test-"circuit" niet, maar die komen er uiteindelijk wel (weer). Misschien moet ik gewoon één sleper verwijderen, omdat ik met twee slepers ook in de problemen kan komen met de schakelrails. Stof tot nadenken.
In het topic waarnaar je verwijst Acido zie ik dat je doorsoldeert omdat je stroomvoerende koppelingen "even niet op voorraad hebt". Kun je die ergens kopen dan? Of begrijp ik je verkeerd?

Enne... beide locs hebben een decoder volgens de doos. Maar ze (2275 en 2225) rijden vrijwel gelijke snelheid, dus daar hoef ik me niet aan te wagen.
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Nou kijk eens aan :-)

De koppelingen die ik heb gebruikt zijn van Märklin, catalogusnummer 72020, setje van twee. Ze zijn passend voor NEM-schachten. In het doosje zitten nog wat meer onderdelen, maar dat is voor de inbouw onder rijtuigen. Ik heb alleen de koppeling zelf gebruikt en draadjes naar de slepers gelegd.



Als je een sleper verwijdert, kun je op dezelfde manier deze loc van stroom voorzien, afkomstig van de sleper van de andere loc.


Citeerdat je doorsoldeert omdat je stroomvoerende koppelingen "even niet op voorraad hebt"
Nee, ik bedoel dat ik de slepers met draadjes aan de koppelingen soldeer (zoals op de foto, da's mijn eerste setje 2400-en) maar omdat ik op dat moment geen extra koppelingen in huis had, kon ik nog niet hetzelfde doen bij mijn tweede setje 2400-en. Inmiddels heb ik ze gekocht en kan ik de tweede set nu ook aanpassen. De koppelingen zijn dus niet aan elkaar gesoldeerd of zo, de locs kunnen ook gewoon los rijden.
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Citaat van: Acido op donderdag 08 oktober 2009, 22:12:45
De koppelingen die ik heb gebruikt zijn van Märklin, catalogusnummer 72020, setje van twee. Ze zijn passend voor NEM-schachten.
Schitterend! Daar ga ik achteraan. Daarna maar eens aan de slag en hopen dat er niets smelt bij het solderen.
Dank voor de hulp (allen).
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
En? Werkt het naar wens met de dubbeltractie?
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Helaas heb ik een heel druk leven momenteel. Ik moet er even tijd voor vrijmaken. Zodra ik een definitiever baan ga bouwen met de noodzaak naar één sleper over te gaan ga ik knutselen. Ik houd jullie op de hoogte.
Ik heb al wel gereden met alledrie (twee tractie en eentje dummy) achter elkaar. Dat werkt prima.  Het span levert ook voldoende tractie, voor de 15 metalen wagons dus.
Overigens kan ik hier ook een andere conclusie aan verbinden. Mijn bedoeling was namelijk om de sliert vierassige oliewagens van de 20 nu te laten groeien naar 30 of zelfs 40, afhankelijk van wat er op de toekomstige baan mogelijk zal zijn. Ik denk dat dat een utopie is, aangezien er een grens is die de 2200's nog aan zullen kunnen.

Nogmaals dank voor de input allemaal (en sommigen in het bijzonder) :!:
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 17 oktober 2009, 13:41:34
Mijn bedoeling was namelijk om de sliert vierassige oliewagens van de 20 nu te laten groeien naar 30 of zelfs 40, afhankelijk van wat er op de toekomstige baan mogelijk zal zijn. Ik denk dat dat een utopie is, aangezien er een grens is die de 2200's nog aan zullen kunnen.

2200-en kun je in real life tot vier stuks 'multiple' schakelen, dus je hebt nog wat ruimte ;-)
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Citaat van: Acido op zaterdag 17 oktober 2009, 16:09:54
Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 17 oktober 2009, 13:41:34
Mijn bedoeling was namelijk om de sliert vierassige oliewagens van de 20 nu te laten groeien naar 30 of zelfs 40, afhankelijk van wat er op de toekomstige baan mogelijk zal zijn. Ik denk dat dat een utopie is, aangezien er een grens is die de 2200's nog aan zullen kunnen.

2200-en kun je in real life tot vier stuks 'multiple' schakelen, dus je hebt nog wat ruimte ;-)
Volgens fabrieksopgave zelfs tot vijf, maar dat kwam in de praktijk nooit voor. Daar wacht ik maar even mee tot jouw publicatie voor "triple" tractie van je 2400's ;)
Nee, het blijft denk ik bij twee die tractie leveren en een dummy. Het blijft wel jammer dat deze modelloc kennelijk geen realistische hoeveelheid wagons kan trekken.

O ja, toch nog een vraag: wat gebeurt er als je met die stroomvoerende koppeling niet een tweede loc, maar een metalen wagon trekt? Dan verbind je toch rijstroom met massa, of heb ik het mis?
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
CiteerO ja, toch nog een vraag: wat gebeurt er als je met die stroomvoerende koppeling niet een tweede loc, maar een metalen wagon trekt? Dan verbind je toch rijstroom met massa, of heb ik het mis?

Goed punt. Dat is helemaal juist en daar moet je dus voor oppassen als je ze solo inzet.
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Ik gebruik 2 Roco 2225 achter elkaar, beiden heb ik apart ingeregeld door ze naast elkaar op een lang recht stuk te plaatsen om zo te kijken wat welke loc deed.

Een trok sneller op terwijl de instellingen gelijk waren, iedere keer de loc een beetje aangepast.

Nu rijden ze gelijk maar als er een even stroomloos komt schokt het geheel, ik ga dus een setje stroomdoorvoerende koppelingen kopen ( goede tip in dit draadje ) om dat probleem op te lossen.

Groet,

peter / degeluidsman
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Vandaag de koppelingen gekocht... voor een tientje!!  :shock:
Anyway, de intentie is er dus - nu nog tijd vrijmaken om ideeën in daden om te zetten.

Vraag die opborrelde om de kap niet los te hoeven maken: is het bestaande draadje naar de sleper lang genoeg om de koppeling te bereiken, of moet er een nieuwe draad getrokken worden? Weet iemand dat toevallig?
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
CiteerVandaag de koppelingen gekocht... voor een tientje!!
Yep, goedkoop zijn ze niet... Er zit meer bij dan alleen koppelingen, maar dat heb je in dit geval allemaal niet nodig. Ze zijn helaas niet los te krijgen :?

Citeeris het bestaande draadje naar de sleper lang genoeg om de koppeling te bereiken, of moet er een nieuwe draad getrokken worden?
Dat haalt die draad zeker niet, da's allemaal precies pas. Je zou kunnen proberen 'm te verlengen... (solderen, krimpkousje)

Ik weet niet hoe makkelijk of moeilijk het is om de draad opnieuw te trekken.
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Citaat van: Acido op woensdag 21 oktober 2009, 23:03:44
Citeeris het bestaande draadje naar de sleper lang genoeg om de koppeling te bereiken, of moet er een nieuwe draad getrokken worden?
Dat haalt die draad zeker niet, da's allemaal precies pas. Je zou kunnen proberen 'm te verlengen... (solderen, krimpkousje)

Ik weet niet hoe makkelijk of moeilijk het is om de draad opnieuw te trekken.
:?: Dat weet je niet? Hoe heb je dat zelf opgelost dan? Een krimpkousje is lijkt me geen goed idee, omdat dat de bewegingsvrijheid van het draaistel wel eens zou kunnen beperken, met alle ellende van dien... Of valt dat mee?
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Ik heb geen sleper verwijderd en dus ook die draad niet vervangen. Ik heb alleen bij beide locs een verbinding gelegd tussen sleper en koppeling, iets waarvoor de kap er niet af hoeft.



Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Morgen ga ik op eurospoor een setje koppelingen kopen.

Omdat mijn 2225 loc,s gewoon achter elkaar staan zal de kap er dus afmoeten en de draden met elkaar verbonden moeten worden.

Op zich moet dit niet al te lastig zijn.

Als ik ze ombouw zal ik er een paar foto,s van plaatsen.

Groet,

Peter / degeluidsman.
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Ik ben benieuwd Peter!

Citaat van: Acido op donderdag 22 oktober 2009, 14:20:57
Ik heb geen sleper verwijderd en dus ook die draad niet vervangen. Ik heb alleen bij beide locs een verbinding gelegd tussen sleper en koppeling, iets waarvoor de kap er niet af hoeft.
Ach, natuurlijk  :oops: Goed bij de les blijven is best moeilijk...
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Zoals beloofd hier mijn ombouw met 2 Roco 2225 loc,s

Gisteren op Eurospoor een setje stroomdoorvoerende koppelingen gekocht ( Marklin 72020 ) en vanmorgen gelijk aan de slag gegaan.



Dit zijn de loc,s die altijd bij mij in dubbeltractie rijden :D de 2225.
Misschien dat er er ooit een een ander nummer geef, maar op dit moment maakt het mij niet veel uit.

En zo ziet hij / zij eruit zonder kap.



Omdat de koppeling in de schacht van Roco niet is voorbereid op stroomgeleiding soldeer ik een draad aan de onderzijde van de koppeling.



Hierna kan de koppeling in de schacht geplaast worden en de draad naar binnen gebracht worden.
Deze draad soldeer ik op de print op de plaats waar ook de sleper aansluiting zit.



Hierna kan de kap er weer op en is  de eerste loc klaar, de andere loc gaat precies op de zelfde wijze.

Na beiden te hebben omgebouwd ziet de koppeling en zo uit aan de onderzijde.





Na het geheel nog een keer doorgemeten te hebben was het tijd voor de test rit, in een woord SUPER.

Er zitten geen schokken meer in het rijgedrag, ik kan het iedereen aanbevelen wat een meerwaarde heb je zo.

Nu even een vraagje, ik had beide loc,s op het zelfde adres staan toen ik nog met de MS werkte, nu gebruik ik een ECoS en hierin zit de functie multi-tractie.

Als ik het goed begrijp kan ik hiermee loc,s koppelen???
Als dat zo is kan ik de rijeigenschappen van iedere loc apart aanpassen, dit is nodig omdat een loc iets sneller wil optrekken dan de andere.

Groet,

Peter / degeluidsman.
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Klopt Peter, deze functie zit (uiteraard) ook in het CS 1. Hiermee kun je de loks in de software aan elkaar koppelen, zonder dat ze hetzelfde adres hebben... Makkelijk als ze ook eens appart rijden.
De Sikjes waren ook zo gedaan toendertijd. :)

Grt peter
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 24 oktober 2009, 14:39:03
Nu even een vraagje, ik had beide loc,s op het zelfde adres staan toen ik nog met de MS werkte, nu gebruik ik een ECoS en hierin zit de functie multi-tractie.

Als ik het goed begrijp kan ik hiermee loc,s koppelen???
Als dat zo is kan ik de rijeigenschappen van iedere loc apart aanpassen, dit is nodig omdat een loc iets sneller wil optrekken dan de andere.

De rij-eigenschappen aanpassen kun je beter in de decoder doen ipv in de centrale.

Verder goed gedaan maar misschien voor de volgende keer: gebruik 2p stroomvoerende koppelingen, kun je ook de spoorstaven doorverbinden. Daarnaast zijn er ook uitvoeringen waardoor je korter kunt koppelen. De afstand tussen de buffers is nu wel erg groot.

En verf je bruine draadjes even zwart. :P

Gr, Ben.
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Citaat van: Binkie op zaterdag 24 oktober 2009, 14:46:49
Klopt Peter, deze functie zit (uiteraard) ook in het CS 1. Hiermee kun je de loks in de software aan elkaar koppelen, zonder dat ze hetzelfde adres hebben... Makkelijk als ze ook eens appart rijden.
De Sikjes waren ook zo gedaan toendertijd. :)

Grt peter

Mooi Peter,

Daar ga ik me eens in verdiepen.

Groet,

Peter / degeluidsman.
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Citaat van: woutje op zaterdag 24 oktober 2009, 15:02:55
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 24 oktober 2009, 14:39:03
Nu even een vraagje, ik had beide loc,s op het zelfde adres staan toen ik nog met de MS werkte, nu gebruik ik een ECoS en hierin zit de functie multi-tractie.

Als ik het goed begrijp kan ik hiermee loc,s koppelen???
Als dat zo is kan ik de rijeigenschappen van iedere loc apart aanpassen, dit is nodig omdat een loc iets sneller wil optrekken dan de andere.

De rij-eigenschappen aanpassen kun je beter in de decoder doen ipv in de centrale.

Verder goed gedaan maar misschien voor de volgende keer: gebruik 2p stroomvoerende koppelingen, kun je ook de spoorstaven doorverbinden. Daarnaast zijn er ook uitvoeringen waardoor je korter kunt koppelen. De afstand tussen de buffers is nu wel erg groot.

En verf je bruine draadjes even zwart. :P

Gr, Ben.

Hoi Ben,

De rijeigenschappen pas ik ook aan in de decoder, maar het is zo een stuk makelijker om te doen.

Die bruine draadjes zie je helemaal niet, als ze op de baan staan / rijden dus dit laat ik maar zo anders had je helemaal gelijk :D

Groeten,

Peter / degeluidsman.
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Dat is een mooie handleiding Geluidsman! Dat ga ik eens netjes nadoen. Dankjewel.

Vandaag heb ik weer een paar dozen uitgepakt. 't Blijkt dat ik maar 15 vierassers had ipv de eerder genoemde 20. Ik heb er om te testen 15 tweeassige tankwagens aan toegevoegd. 't Span 2200's ervoor en rijden maar! Nou ja, dat viel een beetje tegen. Ik rijd op M-rails, het is een (nieuwe) tijdelijke baan met wel mooie rechte stukken erin, maar niet heel vlak als in een vaste baan met C- of K-rails. De tractie liet wéér te wensen over  :? Regelmatig slipte het koppel en stond de trein bijna stil, dan was er opeens weer tractie. Als gevolg daarvan werd vaak een deel dat in een bocht stond uit de rails getrokken. Dat komt natuurlijk door het gewicht van de trein erachter en de schok van het plotseling trekken. Ik overweeg de dummy (die nu niet in de trein was opgenomen) ook tractie te laten leveren. Misschien lost dat het probleem op. Ik heb beide 2200's uit pure armoede vervangen door m'n 'good old' 1202 (MÄ 3161). Die rijdt om de één of andere reden altijd langzaam, maar de trekkracht is onovertroffen. Dit stammetje? Moeiteloos... Ik heb zitten genieten  :D

Anyway, terug on topic: we gaan dus voor drie analoge 2200's in 'triple' tractie. Hoe, dat is nog even de vraag, maar daar ga ik eens rustig over nadenken. Eerst maar eens twee koppelen. Mocht 't niet lukken, dan heeft 1202 een nieuwe baan.
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
3 x 2200 achter elkaar :D dat zal een mooi gezicht zijn.

Succes, ik ben benieuwd naar het resultaat.

Graag een foto of filmpje als het kan.

groeten,

Peter / degeluidsman.
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Citaat van: degeluidsman op zondag 25 oktober 2009, 21:24:44
3 x 2200 achter elkaar :D dat zal een mooi gezicht zijn.

Succes, ik ben benieuwd naar het resultaat.

Graag een foto of filmpje als het kan.

groeten,

Peter / degeluidsman.
Filmpjes maken kan ik niet, omdat ik daarvoor de spullen niet heb. Een paar foto's kan ik wel in voorzien (let niet op de matige kwaliteit). Ik ben nog niet aan knutselen toegekomen, maar een stel 2200's voor de foto voor het tankwagen stammetje zetten gaat wel natuurlijk.



Wel jammer dat de trein grotendeels wegvalt in de "blur". Dat komt omdat ik 't uit de hand moest doen. Bij deze stond de camera op de grond en kon dus de lensopening kleiner:



Hopelijk geeft het voldoende indruk. Ik hoor het wel.
Overigens is de "testbaan" een beetje uit de hand gelopen inmiddels. Ik kon het niet laten ;)
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Erg stoer gezicht drie van die kracht patsers :D :D

Ik heb toevallig de zelfde 3 loc in mijn bezit :wink: :wink:

En nu maar wachten op Gerard zijn aanwinsten.

Groet,

Peter / degeluidsman.
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Het probleem met de Roco 2200 is puur omdat het locje gewoon te licht is, het motortje en de aandrijving is sterk genoeg.


Jos.
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Blausee-Mitholz
gast

Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Citaat van: NS1607 op dinsdag 03 november 2009, 21:03:42
Het probleem met de Roco 2200 is puur omdat het locje gewoon te licht is, het motortje en de aandrijving is sterk genoeg.

Jos.

Tsja had Märklin hem maar gemaakt met metalen kap...............................

Mvg, Johan
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Ik heb nog nooit een probleem gehad met deze loc,s.

Ik kan er een behoorlijke trein van maken zonder dat de loc het moeilijk heeft.

Misschien zijn er verschillende uitvoeringen geweest?

Groet,

Peter / degeluidsman.
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Het is mij opgevallen dat mijn 3-rail 2275 geen vier maar drie aangedreven assen heeft. Kennelijk hebben ze de aandrijving van één as moeten opofferen voor de bevestiging van de sleper?
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Blausee-Mitholz
gast

Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Citaat van: Acido op dinsdag 03 november 2009, 21:24:01
Het is mij opgevallen dat mijn 3-rail 2275 geen vier maar drie aangedreven assen heeft. Kennelijk hebben ze de aandrijving van één as moeten opofferen voor de bevestiging van de sleper?

Dat is bij de meeste draaistel modellen van Roco het geval b.v. de BR 185 die ik hier heb staan

Mvg, Johan
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Johan, Roco draaistellocs voor 3-rail, bedoel je dan, neem ik aan? Of heeft de gelijkstroomversie ook maar drie aangedreven assen?
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Citaat van: Acido op dinsdag 03 november 2009, 21:45:47
Johan, Roco draaistellocs voor 3-rail, bedoel je dan, neem ik aan? Of heeft de gelijkstroomversie ook maar drie aangedreven assen?
De 3-rail versie heeft maar 3 aangedreven assen i.v.m. montage van de sleper. Het 4e tandwiel is hierdoor opgeofferd.

Gr, Ben.
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Citaat van: woutje op dinsdag 03 november 2009, 21:56:38
Citaat van: Acido op dinsdag 03 november 2009, 21:45:47
Johan, Roco draaistellocs voor 3-rail, bedoel je dan, neem ik aan? Of heeft de gelijkstroomversie ook maar drie aangedreven assen?
De 3-rail versie heeft maar 3 aangedreven assen i.v.m. montage van de sleper. Het 4e tandwiel is hierdoor opgeofferd.
Zou dat het tractieprobleem hebben opgelost? Inderdaad denk ik dat het vooral komt doordat de motor de kracht niet op de rails kan brengen. Gewicht aanbrengen is een tijdelijke oplossing denk ik, omdat je daarmee op lange termijn het motortje om zeep helpt.

Nog even een plaatje, omdat ik het niet laten kan: overzicht van de testbaan.

Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Blausee-Mitholz
gast

Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
In mijn vroegere NS periode was de Roco 2200 nog niet in 3-rail AC uitvoering leverbaar. Ik heb diverse 2-rail 2200 van Roco omgebouwd naar 3-rail. Voor de sleper maakte ik een speciale constrictie, ging prima.
Wat ik verder deed is wielen van asjes wisselen en wel zo dat op één as de wielen zaten met ASB-jes. Die Roco ASB-jes gingen er al en Märklin ASB-jes er op. De ASB as zal altijd onder het niet sleper draaistel en altijd als tweede as.
Ik had naast een losse ook twee 2200 in dubbeltractie rijden en ik kan je vertellen die dingen trokken als een lier.

De 3-rail AC uitvoering van de 2200 heb ik nooit in handen gehad maar gezien de verdere ervaring met 3-rail modellen van Roco weet ik dat nog steeds de ASB-jes a-symetrisch over het draaistel verdeelt hebben.
Misschien is het proberen waard de ABS-jes op één as te zetten en te vervangen door Märklin ASB bandjes?

Tis het proberen waard lijkt mij.

Mvg, Johan

Edit, ASB staat voor antislipbandjes
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Hallo

je moet gewoon de roco slipbanden vervangen door marklin exemplaren.
dan ben je in een keer van het gezeur af.
Marklin maakt gewoon de beste slipbanden

Groeten Martin
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Blausee-Mitholz
gast

Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Citaat van: Marklinbaan.nl op donderdag 05 november 2009, 14:42:32
Hallo

je moet gewoon de roco slipbanden vervangen door marklin exemplaren.
dan ben je in een keer van het gezeur af.
Marklin maakt gewoon de beste slipbanden

Groeten Martin

Beste Martin,

Dat pleit ik dus ik in mijn bericht hier boven.
Maar pas op, Märklin slipbanden zijn dikker dan Roco slipbanden.
Als je daar één van op een as hebt gaat de boel scheef staan, daarom mijn advies wielen te wisselen zodat je twee slipbanden op één as hebt. Voorzie je die met Märklin banden dan staat er niks scheef en trekt als een lier :idea:

Mvg, Johan
Re:Tractieproblemen Roco NS 2225
Johan

ik had in de snelheid jou bericht niet gelezen.
ik dacht even snel de gouden tip te plaatsen :P
maar die van jou is beter en volledig.

Ik heb eigenlijk helemaal geen tractie problemen met mijn roco loks.
Ik heb één helling op de spoorbaan en als een trein niet boven komt
doordat er te veel achter hangt. Dan zal een duwlok uitkomst brengen.

Groeten Martin