Bovenstaand bericht is erg interessant, als we de fotos er ook bij hebben.
(Komt deze informatie van een andere site, plaats dan even de link erbij, a.u.b.)
Ik denk dat het heel lang duurt voordat je met een meetmiddel de afgeschuurde rails detecteert. Meestal wordt het oppervlak opgeruwd, en dit meet je niet met een schuifmaat of micrometer.
Het opgeruwde oppervlak betekent wel dat de wielen nog minder contactvlak hebben en vuil meer mogelijkheden heeft om zich te hechten.
Deze 2 problemen resulteren in slechte overdracht van electriciteit en digitaal signaal en dus beroerd of niet rijden van de locomotief.
Er zal best verschillen zijn in railgummen. De ene zal erger krassen als een ander. Maar dat railgums veel minder hard krassen als bijvoorbeeld schuurpapier.
Ik denk dat de railgum een heel goed middel is om vuile rails weer schoon te maken. Echter het is heel veel werk.
De inzet van railreinigers, stofzuigers etc is veel eenvoudiger (en minder vermoeiend).
Ook vloeistoffen (spiritus, wasbenzine) werken goed om vettigheid weg te halen (oplossen, weghalen moet je met een doek doen).
Maar houdt hierbij in de gaten dat de meeste vloeistoffen erg brandgevaarlijk zijn en één vonkje funest kan zijn. Dus spanning van de baan af halen voordat je begint en goed luchten voordat je gaat rijden.
groetjes
Henk