Citaat van: degeluidsman op woensdag 07 oktober 2009, 22:04:30
Misschien zit de sleper niet helemaal goed onder de loc.
Probeer anders de sleper eens iets bol of hol te buigen, lijkt mij het proberen waard.
Succes,
Peter / degeluidsman.
Hallo,
Dit zou ik u ten zeerste afraden. door het ombuigen van de sleper verminder je het kontaktoppervlak. maw je sleper zal maar kontakt maken op 2 à 4 puntjes ipv het aantal dat onder je sleper past. Hierdoor vergroot je sowieso de kans op storing, vooral op wissels en overgangen waar het ander zal moeilijker gaat. Ik heb dit ook met scha en schande ondervonden!
Andere mogelijkheden:
- rails en puko's goed reinigen;
- slijtage van de sleper controleren;
- positie van de sleper controleren, moet recht in de as van de loc liggen, ( vaak liggen die een beetjes schuin
- vering en veerkracht van de sleper controleren. sleper hangt soms niet mooi vlak maar een beetje gekantelt of de veerkracht is door gebruik enbehandelen een beetjes verminder. Blijft je sleper nergens achter haken als die helemaal naar boven wordt geduwd
- De wielen controleren. het is niet altijd zo dat alle wielen als massa dienen. Wordt de lok bij ge passeren van een wissel niet wat omhoog geduwd door de sleper op de hogere puko's waardoor de wielen geen kontakt meer hebben met de rails?
Mijn ervaring heeft me geleerd dat, op mijn baan, als ik met een drie-asser (in mijn ogen de meest storingsgevoelige locs wat betreft wissel-passages))heel traag over een wissel kan rijden zonder stoppen, ik dit met al mijn loks kan. Weigert een lok dienst op een wissel dan ligt de fout waarschijnlijk eerst bij de loc, daarna bij de wissel.
De marklin-slepers hebben trouwens ook nog dat nadeel dat het slepervlak een insprong heeft in het midden. Hierdoor gebeurt het, bij de korte slepers, er altijd een dood punt op de wissel is. Heeft je loc snelheid, dan is dat geen probleem, maar kruipt je loc vooruit, dan valt ie telkens stil.