Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Help. Problemen met stroomtoevoer

Gestart door Guusv dinsdag 06 oktober 2009, 21:43:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Help. Problemen met stroomtoevoer
Ik rijd geheel digitaal, mijn baan wordt van stroom voorzien door 2 stuks 60VA trafo's aangestuurd via 6021 en booster.
Op enkele stukken van de baan [ 6 tot 8 in totaal] hapert de loc over de baan. Meestal is dit in een wissel.
De baan heeft per 1,5 meter een aansluiting op een der travo's, er zal dus overal stroom moeten zijn.
Hier en daar heb ik nog een extra rode [stroom] aansluiting gemaakt.

Op het moment dat ik kortsluiting ga maken d.m.v. schroevendraaier tussen middanrail en buitenrail, valt mij op dat een aantal puntjes in de wissel geen kortsluiting maken[dus ook geen stroom krijgen]. Hierdoor haperen mijn locs.

Heeft iemand hier een oplossing voor. Het begint aardig irritant te worden vooral bij het rangeren.

Alvast Bedankt.
Guus
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Beste Guus,

De puntjes zonder stroom controleren of ze niet te roestig zijn boven en of ze aan de onderkant nog aan de stroom liggen, overigens zijn wissels wel eens meer "moeilijk", bij K-Rails zijn er ook een paar "kunstof" puntjes.

Groet, Anne W
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
ga maar eens met de railgum over de puko's.
ik denk dat ze vuil zijn.
groetjes
henk
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Ik denk dat ze gewoon van plastic zijn. :roll:
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Citaat van: Sprinter op woensdag 07 oktober 2009, 12:57:42
Ik denk dat ze gewoon van plastic zijn. :roll:

Zeg Sprinter,

Ik zag de tekst onder je berichten: ' alleen de waarheid ligt in het midden'. Dat is natuurlijk onzin, want ook Pukko's liggen daar! Gaarne aanpassen!
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Je kunt het ook zo opvatten dat puko's de waarheid zijn. :lol:
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Citaat van: jeweve op woensdag 07 oktober 2009, 13:52:15

Zeg Sprinter,

Ik zag de tekst onder je berichten: ' alleen de waarheid ligt in het midden'. Dat is natuurlijk onzin, want ook Pukko's liggen daar! Gaarne aanpassen!


Waarom en waarvoor moet ik dat aanpassen. Ten eerste is dit mijn onderschrift, en bepaal ik wat ik daar neer zet, en ten tweede snap jij hem niet.
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Citaat van: Sprinter op woensdag 07 oktober 2009, 16:03:52
Citaat van: jeweve op woensdag 07 oktober 2009, 13:52:15

Zeg Sprinter,

Ik zag de tekst onder je berichten: ' alleen de waarheid ligt in het midden'. Dat is natuurlijk onzin, want ook Pukko's liggen daar! Gaarne aanpassen!


Waarom en waarvoor moet ik dat aanpassen. Ten eerste is dit mijn onderschrift, en bepaal ik wat ik daar neer zet, en ten tweede snap jij hem niet.


Tsjonge, geintje man! Probeer eens te lachen!
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Citaat van: KlaasZ op woensdag 07 oktober 2009, 15:48:57
Je kunt het ook zo opvatten dat puko's de waarheid zijn. :lol:

Dit is natuurlijk zonder meer de Waarheid!

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Citaat van: jeweve op woensdag 07 oktober 2009, 16:15:41
Citaat van: Sprinter op woensdag 07 oktober 2009, 16:03:52
Citaat van: jeweve op woensdag 07 oktober 2009, 13:52:15

Zeg Sprinter,

Ik zag de tekst onder je berichten: ' alleen de waarheid ligt in het midden'. Dat is natuurlijk onzin, want ook Pukko's liggen daar! Gaarne aanpassen!


Waarom en waarvoor moet ik dat aanpassen. Ten eerste is dit mijn onderschrift, en bepaal ik wat ik daar neer zet, en ten tweede snap jij hem niet.


Tsjonge, geintje man! Probeer eens te lachen!

Ik zie er de lol niet van, van de dwingende wijze waarop mij wordt opgelegd om mijn onderschrift te moeten aanpassen, kompleet met uitroepteken. Ik hou niet zo van dit soort mis plaatste geintjes.
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
In wissels zitten idd een paar puko's van kunstof, omdat daar een contactstrip onder ligt, die de korte stukje rail, in het V'tje van prik moeten voorzien.
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Citaat van: Guusv op woensdag 07 oktober 2009, 17:38:49
Beste mensen,

Het gaat allang niet meer over mijn vraag!!!!

Guus, je vraag is beantwoord, de puko's die geen contact maken zijn van plastic, en zullen dus ook nooit contact maken, ook niet na lang poetsen met een schuurblokje.
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Citaat van: Sprinter op woensdag 07 oktober 2009, 17:37:07
Citaat van: jeweve op woensdag 07 oktober 2009, 16:15:41
Citaat van: Sprinter op woensdag 07 oktober 2009, 16:03:52
Citaat van: jeweve op woensdag 07 oktober 2009, 13:52:15

Zeg Sprinter,

Ik zag de tekst onder je berichten: ' alleen de waarheid ligt in het midden'. Dat is natuurlijk onzin, want ook Pukko's liggen daar! Gaarne aanpassen!


Waarom en waarvoor moet ik dat aanpassen. Ten eerste is dit mijn onderschrift, en bepaal ik wat ik daar neer zet, en ten tweede snap jij hem niet.


Tsjonge, geintje man! Probeer eens te lachen!

Ik zie er de lol niet van, van de dwingende wijze waarop mij wordt opgelegd om mijn onderschrift te moeten aanpassen, kompleet met uitroepteken. Ik hou niet zo van dit soort mis plaatste geintjes.

In dat geval spijt het me verschrikkelijk dat ik je zo diep gekrenkt heb, dat was absoluut niet mijn bedoeling. Ik zal trachten in het vervolg beter in te schatten welke gevoelens van mensen ik kan schaden met mijn soms grappig, niet serieus bedoelde opmerkingen.
Ik hoop dat je me kunt vergeven en vraag de topic-starter vergiffenis vanwege het plostelinge zijspoor in het door hem gestarte draadje.
Ik hoop dat de kous hiermee af is, de waarheid weer in het midden ligt en dat er ook nog zand overheen ligt.

Mocht ik met deze post iemand hebben beledigd, onheus bejegend of anderszins ongepast te hebben aangesproken of psychisch te hebben aangerand, dan ook daarvoor mijn nederige excuses.

Back on topic!

Met welke locs rij je eigenlijk? Zijn dat korte locs?
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
En welke locs geven de meeste porblemen, of allemaal problemen?
Welke soort rails heb je (M, K of C?)
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Dat vind ik wel bijzonder. Ik dacht dat c-rails veel minder problemen gaf! maak je je rails wel eens schoon? ik gebruik daar wasbenzine en een tandenborstel voor, lost vet op en maakt de rails uitstekend schoon.
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Misschien zit de sleper niet helemaal goed onder de loc.

Probeer anders de sleper eens iets bol of hol te buigen, lijkt mij het proberen waard.

Succes,

Peter / degeluidsman.
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Citaat van: Guusv op woensdag 07 oktober 2009, 23:10:46
Citaat van: jeweve op woensdag 07 oktober 2009, 21:54:40
Dat vind ik wel bijzonder. Ik dacht dat c-rails veel minder problemen gaf! maak je je rails wel eens schoon? ik gebruik daar wasbenzine en een tandenborstel voor, lost vet op en maakt de rails uitstekend schoon.
En verdampt de wasbenzine weer? En de pucs moet ik die hier ook mee doen?

ja hoor, binnen een minuut verdampt. Gewoon de hele rails flinks boenen met een tandenborstel, incl puko's.
Overigens heb ik in een ander draadje gelezen dat er aan sommige 1200's wel eens een draadje los wil zitten (soldeerverbinding los). Misschien is dat het. Ik zou eerst de rails goed boenen, omdat je zegt dat alle locs last hebben.

Succes!
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Citaat van: degeluidsman op woensdag 07 oktober 2009, 22:04:30
Misschien zit de sleper niet helemaal goed onder de loc.

Probeer anders de sleper eens iets bol of hol te buigen, lijkt mij het proberen waard.

Succes,

Peter / degeluidsman.

Hallo,

Dit zou ik u ten zeerste afraden. door het ombuigen van de sleper verminder je het kontaktoppervlak. maw je sleper zal maar kontakt maken op 2 à 4 puntjes ipv het aantal dat onder je sleper past. Hierdoor vergroot je sowieso de kans op storing, vooral op wissels en overgangen waar het ander zal moeilijker gaat. Ik heb dit ook met scha en schande ondervonden!

Andere mogelijkheden:
- rails en puko's goed reinigen;
- slijtage van de sleper controleren;
- positie van de sleper controleren, moet recht in de as van de loc liggen, ( vaak liggen die een beetjes schuin
- vering en veerkracht van de sleper controleren. sleper hangt soms niet mooi vlak maar een beetje gekantelt of de veerkracht is door gebruik enbehandelen een beetjes verminder. Blijft je sleper nergens achter haken als die helemaal naar boven wordt geduwd
- De wielen controleren. het is niet altijd zo dat alle wielen als massa dienen. Wordt de lok bij ge passeren van een wissel niet wat omhoog geduwd door de sleper op de hogere puko's waardoor de wielen geen kontakt meer hebben met de rails?

Mijn ervaring heeft me geleerd dat, op mijn baan, als ik met een drie-asser (in mijn ogen de meest storingsgevoelige locs wat betreft wissel-passages))heel traag over een wissel kan rijden zonder stoppen, ik dit met al mijn loks kan. Weigert een lok dienst op een wissel dan ligt de fout waarschijnlijk eerst bij de loc, daarna bij de wissel.

De marklin-slepers hebben trouwens ook nog dat nadeel dat het slepervlak een insprong heeft in het midden. Hierdoor gebeurt het, bij de korte slepers, er altijd een dood punt op de wissel is. Heeft je loc snelheid, dan is dat geen probleem, maar kruipt je loc vooruit, dan valt ie telkens stil.



Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Oplossing !, frommel er een Roco fluistersleper onder 8)

Mvg Gert
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Citaat van: jeweve op donderdag 08 oktober 2009, 08:18:21
Gewoon de hele rails flinks boenen met een tandenborstel, incl puko's.

Ik zou een katoenen doek adviseren, want die neemt het vuil ook op.
een tandeborstel neemt geen vuil op maar verspreid het juist weer door de springerigheid van de haren.
Het wordt met een tandenborstel dus een spetterboel van zwart geworden wasbenzine.
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Nooit last van gehad. Grote nadeel van doek is dat dat dooe de scherpe puko's kapot wordt gemaakt en er dus pluisjes achter blijven.

Tandenborstel is perfect, niet voor niets werkt die ook in je mond!
Je moet onderscheid maken in 2 soorten vuil:

-stof, weghalen met een stofzuigwagen (lux is m.i. De beste)
-vet en rubber, uitstekend op te lossen met wasbenzine.

Als je eerst stofzuigt en dan met wasbenzine schoonmaakt, geeft dat het beste resultaat.
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Hallo Guus,

Lees dit draadje eens door:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=4053.0

Misschien vindt je hier voldoende info.


Mvg,
Peter
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Ik heb 2 schoonmaaktreinen over mijn baan rijden, beide treinen bestaan uit Lux stofzuiger + slijper. Ik vind ze geweldig. Heb ook de Dapol gehad, was ik niet zo tevreden over.
Puko's worden ook geborsteld!
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Nee, alleen wordt jij er dan niet moe van. Maar aan de andere kant je moet wel diep in de buidel.
Maar het is denk ik wel duidelijk het is een probleem met en in de 1200, en niet een probleem met je wissels of rails.  :wink:
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Wat doet de slijper eigenlijk? Slijpen/schuren neem ik aan.

Nu heb ik geleerd dat schuren van rails uit den boze is, omdat deze op de langere duur beschadigen. Of is dat broodje aap?

Ook mij is railgum geadviseerd of idd wasbenzine.

Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Citaat van: Seinhuisje op donderdag 08 oktober 2009, 23:01:54Nu heb ik geleerd dat schuren van rails uit den boze is, omdat deze op de langere duur beschadigen. Of is dat broodje aap?
Je neemt een los stukje rail, je neemt een railgum en "reinigt" en stukje rail regelmatig. Na enige tijd bekijk je de railstaaf onder een goede microscoop.

Mvg,
Peter
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Citaat van: Freak op donderdag 08 oktober 2009, 23:05:59
Citaat van: Seinhuisje op donderdag 08 oktober 2009, 23:01:54Nu heb ik geleerd dat schuren van rails uit den boze is, omdat deze op de langere duur beschadigen. Of is dat broodje aap?
Je neemt een los stukje rail, je neemt een railgum en "reinigt" en stukje rail regelmatig. Na enige tijd bekijk je de railstaaf onder een goede microscoop.

Mvg,
Peter

Zelfde effect dus begrijp ik  :lol:
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Citaat van: Sprinter op donderdag 08 oktober 2009, 22:57:13
Nee, alleen wordt jij er dan niet moe van. Maar aan de andere kant je moet wel diep in de buidel.
Maar het is denk ik wel duidelijk het is een probleem met en in de 1200, en niet een probleem met je wissels of rails.  :wink:

ik had begrepen dat van alle treinen de 1200 de meeste problemen gaf. Ik concludeer hieruit dat all treinen problemen geven, en de 1200 de meeste.
Als het echter zo is dat de 1200 de enige is met deze problemen, dan ligt het aan die loc.

Wat is het nou: alleen de 1200 of allemaal?
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Citaat van: Seinhuisje op donderdag 08 oktober 2009, 23:01:54
[..] of idd wasbenzine.

Neem liever alcohol (of spiritus, dat is goedkoper): wasbenzine laat na verdamping een dunne vettige film achter.
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Dat is juist get mooie van wasbenzine. Dat vettige laagje voorkomt oppervlaktecorrosie. Ken je nog die flesjes baanolie (wit, in de vorm vam een stoomloc, met een rood dopje)? Dat laat ook een vettige laagje achter, maar maakt niet zo goed schoon.

Ieder zijn eigen mening, maar naar de lux-treinen blijft tandenborstel en wasbenzine mijn favouriete schoonmaakmiddel.

Hoe zit het nou met de andere locs, stotteren die ook, of was het alleen de 1200?
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Hm, voor een goede elektrische verbinding tussen wielen en rails lijkt me dat toch alleen maar nadelig...
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Het wordt niet zo vet dat je er worst op kunt bakken! Daarnaast: wat doet wasbenzine? Juist: ontvet. Dus dat hele kleine beetje wat van het middel achterblijft, kan je eigenlijk geen vet noemen. Haal je vinger langs de rails na schoonmaken: brandschoon.

Verder mag iedereen de rails schoonmaken naar wens, van mij dit advies, ik ga verder niet welles-nietes spelen.

Still by the way: alleen de 1200 loc, of alle locs problemen?
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Wasbenzine lost vet en olie op. Maar dan verdampt de wasbenzine en blijft het vet /olie weer achter, want dit verdampt niet. Daarom moet je de wasbenzine (en dit geldt ook voor alkohol) met de opgeloste vet en olie verwijderen met een doekje of iets dergelijks.

Over de microscoop en de railgum. Op den duur zal je hetzelfde effect krijgen. Maar bij het gebruik van schuurpapier heb je dit na één keer en met de railgum na 1000 keer poetsen. Hoe grof/fijn een railslijper is, weet ik niet. De rail moet niet grof worden, maar eerder glad (gepolijst).

groetjes
Henk
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Citaat van: Henk op vrijdag 09 oktober 2009, 17:15:15
Over de microscoop en de railgum. Op den duur zal je hetzelfde effect krijgen.
Ik ben wel benieuwd wat er onder de microscoop dan te zien is. Volgens mij niet veel meer dan op een fabrieksnieuwe rail.
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Citaat van: KlaasZ op vrijdag 09 oktober 2009, 19:44:31
Citaat van: Henk op vrijdag 09 oktober 2009, 17:15:15
Over de microscoop en de railgum. Op den duur zal je hetzelfde effect krijgen.
Ik ben wel benieuwd wat er onder de microscoop dan te zien is. Volgens mij niet veel meer dan op een fabrieksnieuwe rail.
Dan moet je toch maar eens onder een microscoop kijken dan. Een railgum is n.l. gemaakt van een zeerfijn schuurmiddel.


Mvg,
Peter
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Citaat van: Freak op vrijdag 09 oktober 2009, 19:53:01
Dan moet je toch maar eens onder een microscoop kijken dan. Een railgum is n.l. gemaakt van een zeerfijn schuurmiddel.
Ik heb geen microscoop bij de hand. Maar jij hebt het blijkbaar al een keer gezien. Dus geef nou eens gewoon antwoord op de vraag wat er dan te zien is.

Op Beneluxspoor hebben we de discussie over railgum ook al eens gevoerd. Daar werd toen beweerd dat een railgun je rails verslijt. Ik heb meteen de proef op de som genomen. Met een railgum 500 keer heen en weer over een stukje rail onder stevige druk. Na afloop was met een schuifmaat geen afname van de railhoogte te meten. Als het echt zou schuren dan zou je na zo'n mishandeling toch verwachten dat er minsten 0,1 mm weg zou zijn.
Dus wat mij betreft zijn alle negatieve berichten over railgum niet meer dan indianenverhalen.
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Ik herrinner mij uit mijn N periode met Nedtrack modulebakken dat wissels die regelmaitg gepoets werden met railgum na verloop van tijd koperkleurig gingen uitzien. M.i.z. werd de bovenlaag wel degelijk weg gepoetst. (minitrix wissels?)
Misschien wordt na 500 keer poetsen niet 0.1 mm weggehaald maar 0.05 of 0.03 mm en dat meet je niet met een schuifmaat Klaas  :|

Ik poets op K-rail ook wel maar alleen als het nodig is en minimaal.

Mvg, Johan
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Klopt Johan, en zelfs niet na duizend keer poetsen kun je het niet meten met een schuifmaat. In de halfgeleidertechniek gebruiken we daar wel wat anders voor. :wink:
Maar het gaat hier toch niet over materiaalslijtagen (lees afname) van materiaal.
Enige jaren geleden heeft er zelfs een artikel in het Duitse MM gestaan over vuil waarbij ook de nadelen van een railgum besproken werd.
Dus om te zien of het klopt wat daar stond neem je de proef op de som door een stukje rail te bewerken met een railgum en eens te kijken wat er dan gebeurd. Door de railgum ontstaan er microkrasjes in het materiaal waarin zich vuil gaat aanhechten wat moeilijker te verwijderen is dan vuil op een stukje rail wat niet bewerkt was.
Microscopen, we hebben hier zelfs een SEM en TEM staan. Leuk voor kinderen als ze een rondleiding bij ons krijgen, laten we ze ook de haartjes op een lichaam van een mier zien of het oog van een vlieg.


Mvg,
Peter
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Citaat van: Guusv op vrijdag 09 oktober 2009, 20:57:07
Wel met een digitale schuifmaat van Mitutoyo

Ook niet. Leuk speelgoed maar met een schuifmaat, welke dan ook meet je niet nauwkeuriger dan 0.1 mm

Mvg, Johan
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Citaat van: Guusv op vrijdag 09 oktober 2009, 20:58:44Dus railgum is niet de oplossing. Lux-wagons dan?
Dat hoor je me niet zeggen, zelf gebruik ik nooit een railgum.


Mvg,
Peter
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 09 oktober 2009, 20:25:19
Misschien wordt na 500 keer poetsen niet 0.1 mm weggehaald maar 0.05 of 0.03 mm en dat meet je niet met een schuifmaat Klaas  :|
Nou nou, het klinkt alsof je nog nooit een schuifmaat hebt vastgehad. 8). Ik kan 0,05 verschil wel degelijk zien.
Maar als er beweerd wordt dat een railgum slijtage veroorzaakt, en na 500 keer poetsen meet ik geen verschil, dan blijf ik erbij dat het een indianenverhaal is.
En die microkrasjes, die zitten ook in een fabrieksnieuw stuk rail.
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Klaas, jij weet wel beter  8)

Mvg, Johan
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Blijkbaar hebben alle mechanische middelen toch een nadelig effect, al dan niet meetbaar.

Komt het vuil dan van de baan zelf of van het polijstmiddel is mijn vraag. Want net als met gummen op een stuk papier zie je meer gumresten denk ik dan grafiet van het potlood.
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Citaat van: KlaasZ op vrijdag 09 oktober 2009, 21:46:16
Ik kan 0,05 verschil wel degelijk zien.

Klopt, de schaal van mijn (erg) oude schuifmaat is ook in stappen van 0,05 mm afleesbaar, en dat is vzviw normaal.


(Foto: Rob Hooft, bron: wikipedia)
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Prachtig mensen dat je het kunt aflezen, alleen dat wil nog niet zeggen dat je het daadwerkelijk meet.
Als ik op mijn werk een maat moet maken met een tolerantie van 0.1 dan pak ik een schroefmaat en vertrouw nooit op mijn schuifmaat. 9 van de 10 keer zit je er naast.
Meetnaukeurigheid van een schuifmaat is 0.1, is altijd zo geweest en zal ook altijd zo blijven.

Mvg, Johan
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Als een schuifmaat 0 mm aanwijst wanneer de bekken gesloten zijn, doet 'ie dat kennelijk met een afwijking van minder dan 0,05 mm (want niet afleesbaar); dan mag je dus aannemen dat grotere afmetingen ook correct worden weergegeven. Meetfouten met een schuifmaat worden meestal veroorzaakt door verkeerd gebruik...
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Pff..kan er een apart topic geopend worden voor een schuifmaat en de nauwkeurigheid daarvan?
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Dream on meneer Baas

Idd back to topic

Mvg, Johan
Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
schuifmaat:
iedereen kan op de foto zien dat een schuifmaat een schaalverdeling van 0,05  (=1/20) mm heeft. dit staat er echt niet voor niets op! denk je nog even verder na, dan weet je dat je daarom een meetnauwkeurigheid hebt van +/-0.025mm.

In de praktijk kunnen absolute metingen wel afwijkingen hebben doordat de bekken zijn beschadigd. maar als je het goed doet met een gave schuifmaat, kun je toch echt meten met een nauwkeurigheid van 0.025mm = 25um! Maar gebruik een micrometer voor dit soort metingen.

Schoonmaken:
als je alleen het laagje vuil wilt verwijderen, is het van weinig nut om driftig op schone rails te wrijven met wat dan ook. dus stoppen als de rails schoon zijn; je zou ze alleen maar kunnen beschadigen.

Bovendien zou ik liever de oorzaak aanpakken. Wie is er op dit forum zo chemisch onderlegd dat het nu eens duidelijk kan worden wat er precies op de rails het slechte contact veroorzaakt? en waar komt dat vandaan? en hoe los je dat op?

Een voorschotje:
ik zag eens een tenderwiel met stroomafname een continue vlamboog veroorzaken. wielen waren erg vies, de rails waren aangetast en moeilijk schoon te krijgen... dit is misschien een van de oorzaken.

Mvg. Hessel




Re:Help. Problemen met stroomtoevoer
Als je dit zo volgt ga je bijna denken dat de railsen van goud zijn, gewoon een stukje fijn schuurpapier losje erover en de trein rijd weer probleemloos, en dat na 10000 keer schuren de railstaaf tot tot op de bielsen op zijn, so what, in werkelijkheid worden de staven ook wel eens vervangen.