Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

gelijkrichters

Gestart door Populier zondag 20 september 2009, 17:02:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
gelijkrichters
Populier
gast

gelijkrichters
Moest voor het maken van twee bezetmelders BMD16N-SD van Huub Maaskant gelijkrichters bestellen:  80V 2A 160V Urrm. Bij mijn electronicaboer hebben ze mij twee verschillende modellen meegegeven: 250V 2A 600V Urrm en een model waarop staat DC ?U en  W10M. Ik ga er maar even van uit dat beide modellen door elkaar heen gebruikt kunnen worden. Het kan zijn dat de 80V niet voorradig waren en dat zij daarom andere hebben gegeven. Is alweer 2 maanden geleden en ben het ws. vergeten. :x Wil uiteraard de zaak niet opblazen.
Wie weet het antwoord??
Ps. had toch een vak moeten leren!
Groet Hennie Al
Re:gelijkrichters
Freak
gast

Re:gelijkrichters
Hallo Hennie,

Je hebt om de B80-type gevragen en je hebt daarvoor in de plaats B250-type meegekregen.
Laatste kan een hogere reversespanning verdragen.
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/wte/B80C1000.pdf



Mvg,
Peter
Re:gelijkrichters
Populier
gast

Re:gelijkrichters
@Peter
bedankt maar weer. Heb bij jouw link ook gezocht op w10m en begrijp dat dat tot 1000V gaat dus deze zou nog meer reserve ingebouwd moeten hebben nietwaar.
Re:gelijkrichters
Lid sinds: 2006

offline
Re:gelijkrichters
Hennie, ik denk dat dit een interessant project gaat worden. Onder je avatar lees ik IB-Basic en Koploper.
Je bent nu de  BMD16N-SD in elkaar aan het zetten, hoe ga je deze aansluiten op de IB-Basic?
Re:gelijkrichters
woutje
gast

Re:gelijkrichters
Hennie gaat natuurlijk over op het LocoNet. :P
Re:gelijkrichters
Freak
gast

Re:gelijkrichters
Ik dacht het hier over gelijkrichters ging.

Mvg,
Peter
Re:gelijkrichters
Populier
gast

Re:gelijkrichters
De vraag gaat inderdaad over gelijkrichters maar ik was al begonnen mijn M-rails met Uhlenbrock 63340 bezetmelders via loconet bekabeling  op de IB Basic aan te sluiten. Dat werkt uitstekend.  Ik vind de eenvoud van het loconet gebeuren ideaal.  Het probleem is evenwel dat de modules van Uhlenbrock redelijk aan de prijs zijn. Als aanvulling wilde ik daarom huubs modules gaan gebruiken. Het probleem daarbij is dat ze geen loconet aansluiting hebben. Maar bij Riny (modelspoorho) heb ik het schema van de s88-loconet adaptor gevonden die ik overigens nog moet gaan maken. Ik hoop dat deze combinatie gaat werken. Wat ik eigenlijk zoek is een schema om de "netwerkaansluiting"van de module direct aan het loconet te koppelen via een soort verloopkabel.
groet
hennie
Re:gelijkrichters
Lid sinds: 2008

offline
Re:gelijkrichters
Gewone gelijkrichters zijn eigenlijk minder geschikt voor het doel waarvoor ze hier gebruikt worden.
Maar het zal wel werken denk ik, anders had Maaskant het ontwerp wel gewijzigd.
Re:gelijkrichters
KlaasZ
gast

Re:gelijkrichters
In deze toepassing worden wel vaker bruggelijkrichters gebruikt, omdat het monteren van 1 component met 4 pootjes makkelijker is dan 4 losse diodes met samen 8 pootjes.
Re:gelijkrichters
Lid sinds: 2009

offline
Re:gelijkrichters
Citaat van: Populier
... Maar bij Riny (modelspoorho) heb ik het schema van de s88-loconet adaptor gevonden die ik overigens nog moet gaan maken...

Hoi Hennie,

Heb je daar een link naar toe of een plaatje van ?

Ben er ook erg benieuwd naar.

Grtzz,

Karst
Re:gelijkrichters
KlaasZ
gast

Re:gelijkrichters
Karst, het gaat om deze site: http://www.modelspoorh0.nl/
Maar een s88/loconetadapter kan  ik daar niet zo gauw vinden.
Re:gelijkrichters
Lid sinds: 2007

offline
Re:gelijkrichters
Re:gelijkrichters
woutje
gast

Re:gelijkrichters
Citaat van: Mark147 op maandag 21 september 2009, 05:54:27
Denk dat je dit bedoelt?
http://www.modelspoorh0.nl/downloads/S88%20naar%20RJ12%206p6c%20adaptor.pdf

Genoemde adapter van Riny is slechts bedoeld als alternatief voor de bestaande platte bekabeling van de S88 bus. Dit kun je niet zo maar aan het LocoNet koppelen.

Een oplossing staat beschreven op Sleutelspoor --> technieken -- digitaal.

Gr, Ben.
Re:gelijkrichters
Populier
gast

Re:gelijkrichters
Inmiddels ben ik gisteravond door het lezen van een ander draadje over loconet inderdaad bij sleutelspoor uitgekomen en had al het stille vermoeden dat er iets niet klopte. Als oplossing zie ik nu het afbouwen van de beide modules en het aan elkaar verbinden via een s88 kabel om dan op één module de koppeling naar loconet te maken. Hopelijk kan dat. Is die loconetkoppeling ergens te bestellen? Is er behalve Uhlenbrock nog een andere leverancier evt. zelfbouw of is loconet  niet levensvatbaar en moet ik naar s88 overstappen? Zou ik jammer vinden want de eenvoud spreekt mij erg aan.
Re:gelijkrichters
Lid sinds: 2009

offline
Re:gelijkrichters
Hoi Hennie,

Hier kun je info over de S88LN vinden

En ja, je kunt je s88 modules aan alkaar koppelen en dan met 1 s88LN module aan LocoNet koppelen.
Voor langere afstanden is het aan te bevelen meerdere s88LN's te gebruiken.

Grtzz,

Karst
Re:gelijkrichters
Populier
gast

Re:gelijkrichters
@karst
bedankt voor je info. Heb al even gekeken maar wacht nog even voor ik weer allerlei dingen bestel. Moet eerst zeker weten of het werkt in mijn situatie. Ik gebruik nl de U 63340 voor 2rail met spanningsbewaking op de M 3rail. Wil ook eerst de s88 modules afmaken. Moet daarvoor nog 4 RJ45 contrastekkers halen. Heb ik niet in huis.  :x Dus hup op de fiets.
groet
hennie   
Re:gelijkrichters
Populier
gast

Re:gelijkrichters
@Karst
Kom toch nog even terug op jouw mededeling dat beide modules aan elkaar te koppelen zijn. Heb dat geprobeerd zowel via de platte kabel als via de netwerkaansluiting. In beide gevallen werkt de koppeling niet. Beide modules werken goed alleen nummeren ze niet door vanaf 17. Wat ik ook probeer. Heb nu gewoon de eerste module via de s88ln aan loconet gekoppeld en daarna de 63340 van Uhlenbrock op adres 17 ingesteld en dat werkt wel. Waar de fout zit begrijp ik ook niet. Wat ik ook niet begrijp is waarvoor de beide schroefconnectors op de s88ln module dienen. Heb het nut daarvan nog niet kunnen ontdekken.  :roll:
groet Hennie
Re:gelijkrichters
Lid sinds: 2009

offline
Re:gelijkrichters
Hoi Henny,

kun je even een fotootje maken hoe je de modules aan elkaar en daarna aan de s88ln koppelt ?

By the way, de s88ln staat standaard ingesteld om 16 contacten ( == 1 volledige s88sd16 ) te scannen vanaf contact nummer 1. Wil je meer contacten of een ander beginadres, *moet* je de s88ln middels de programmeerknop instellen. ( zie handleiding op Wim's site ).

Grtzz,

Karst
Re:gelijkrichters
Populier
gast

Re:gelijkrichters
Je wilt niet weten hoeveel keren ik dat geprobeerd heb. Foto's maken  zonder toestel is wat moeilijk maar tekstueel kan het ook. Voor de goede orde: het zijn modules BMD 16N-sd van Maaskant. Hierop zitten 2 aansluitingen voor netwerkkabels en 2 aansluitingen voor de platte kabel. Bij de platte kabel staat duidelijk aangegeven naar centrale en naar volgende module. Op de eerste module is de s88ln module via de loconet kabel aan de kant van de centrale aangesloten. Beide voedingsdraden zijn aangesloten en 16 contacten die ook keurig worden uitgelezen. De doorverbinding in eerste instantie via de platte kabel zowel op de module 2 aan de "centrale" kant als aan de "volgende module" kant aangesloten. In beide gevallen leest module 1 en module 2 aansluiting nr 1 als 1 uit en niet als 17 (of 2.01) op de IB basic. Daarna via de netwerkkabel de aansluiting gemaakt tussen beide modules via de beide netwerkaansluitingen. Probleem blijft hetzelfde.Overigens kan ik wel degelijk een module wijsmaken dat hij nummer 17 t/m 32 moet uitlezen. Maar als ik dan de beide modules weer aan elkaar koppel blijft het probleem bestaan: nr. 1 blijft nr. 1 en geen 17  Misschien snap ik gewoon niet hoe je de s88ln kunt programmeren alhoewel het mij bij de Uhlenbrock gewoon wel  lukt om adres 17 in te stellen. Maar ja ik kan ook geen adres van mijn märklin locs via de IB veranderen ondanks uren proberen met allerlei handleidingen dus misschien ben ik daar wel gewoon te dom voor.  :evil:
groet Hennie
Re:gelijkrichters
Lid sinds: 2009

offline
Re:gelijkrichters
Hoi Henny,

zoals je het beschrijft, moet het toch echt wel goed gaan ;)

Zo worden de modules gekoppeld :


( foto's gelinkt van de site van Huib Maaskant )

waarbij de s88LN aan de rechterkant op de connector met 'Centrale' aangesloten wordt.


Citeer
- Druk op het knopje, het ledje zal dan in een sneller tempo knipperen.
- Geef een wisselomschakel commando via het toetsenbord of via een computerprogramma. Het wisseladres bepaald het eerste (start)adres van de module.
- Direct daarna geef je eveneens via een wisselcommando het werkelijke aantal aangesloten contacten in.

Voorbeeld:
De S88LN moet de twee S88 modules te beginnen met contact 17 terugmelden. Dus de nummers 17..48

-Het eerste wisselcommando wordt dan wisselnummer 17 rond of recht, dat maakt geen verschil.
-Het tweede wisselcommando is wisselnummer 32 rond of recht.

Na het opgeven van deze twee commando?s gaat de S88LN automatisch over in normaal bedrijf. En zal eenmalig alle ingestelde contacten scannen en rapporteren aan de centrale.

Wil je echter alleen het start adres wijzigen en het aantal contacten ongewijzigd laten, druk dan op het knopje als je het eerste wisselcommando gegeven hebt.

Let Op: Jij hebt er een schroef connector extra op zitten, dus:

Op de schroefconnector wordt de digitale spanning aangeboden via een diodeschakeling of brugcel. De spanning voor ongedetecteerde baanvakken.
De spannings monitor is aan en uitschakelbaar doormiddel van het programmeren van het wisselnummer wat het start bereik van de s88LN vastlegd.

- Doormiddel van het eerste adres met de stand afbuigend aan te bieden aan de s88LN wordt de spanningsmonitor aangezet..
- Doormiddel van het eerste adres met de stand rechtdoor aan te bieden aan de s88LN wordt de spanningsmonitor uitgezet.

-Het tweede adres bepaald het aantal contacten welke de s88LN moet doorgeven en maakt niet uit of dat rechtdoor of afbuigend gegeven wordt

Al dit bovenstaande is heel wat makkelijker te doen met dit configuratie programma. Let wel, om het te gebruiken mag er op de PC geen ander besturingsprogramma op de PC actief zijn. ( uiteraard moet je voor dat je op de knoppen van het programma drukt, ook eerst op het knopje op de s88LN drukken ;)

Grtzz en suc6,

Karst
Re:gelijkrichters
Populier
gast

Re:gelijkrichters
Ik heb inderdaad ook een module van maaskant voor secties zonder detectie op de schroefconnector aangesloten gehad maar weet volstrekt niet wat daarvan de bedoeling is of wat er dan gebeurt. Ben al blij dat het tot nu toe werkt. Heb pas 22 secties aangesloten dus kan nog even vooruit. bovendien heb ik ook nog een module u met 8 liggen dus urgent is het niet. Het configuratie programma heb ik ook maar snap daar ook geen jota van. Op mijn pc heb ik koploper 6.6 aangesloten. Maar de IB basic werkt gewoon zonder koploper via een usb aansluiting. Dat geeft ook problemen met het configuratie programma van wim (rosoft) want de ib creeert een virtuele com3 poort en daar kan het config prog niets mee blijkbaar.
alvast bedankt
hennie
Re:gelijkrichters
Lid sinds: 2006

offline
Re:gelijkrichters
Dat configuratie programma kan ook wat met die compoort 3, dat is geen enkel probleem, wat misschien een probleem kan zijn is de baudrate, die staat vast op 19200 bps. Ik weet niet of de IB-Basic flexibel instelbaar is, maar anders moet je die even op 19200 instellen. Neem anders even rechtstreeks contact op dan lossen we dit probleempje in no time op.
Re:gelijkrichters
Populier
gast

Re:gelijkrichters
de Basic kan inderdaad op 19200 worden ingesteld staat nu op 115200 Zal morgen even proberen of dat de oplossing is. Heb nu even geen puf meer. Net ismijn 1 dag oude loc mak 1206 in een bocht onder het viaduct in botsing gekomen met de acts 1251 en kon daar niet tegen. Een buffer kaduk. Eventjes niet opgelet. :twisted: Zal het plaatje hiernaast dus moeten aanpassen
groet hennie
Re:gelijkrichters
Lid sinds: 2006

offline
Re:gelijkrichters
Hennie, je hebt drie mogelijkheden om de s88LN in te stellen.

1: Via het configuratie programma
2: rechtstreeks via de IB-Basic doormiddel van wisselcommando's
3: Via Koploper en het testprogramma voor wissels.

Wat je doen moet is als je de instelling wil zetten vanaf contact 17 en je wil 2 s88 modules lezen, is het volgende.

Kies op de IB-Basic wissel nummer 17. Druk op het knopje van de s88LN zodat het ledje sneller gaat knipperen. Druk nu op wissel nummer 17 in de rechtdoor stand als je geen spanningsmonitor wil gebruiken. Het ledje gaat nu sneller knipper ten teken dat de opdracht ontvangen is. Kies nu het aantal contacten wat je wil in lezen in het geval van 2 s88 modules is dat 32 contacten, dus selecteer wissel 32 op je IB-Basic en druk op het groene of rode knopje van de wissel. Het ledje gaat nu weer rustig knipperen en de s88Ln is ingesteld op start adres 17 en leest maximaal 32 contacten in.
Re:gelijkrichters
Populier
gast

Re:gelijkrichters
en dat is dacht ik precies wat ik geprobeerd heb. heb geen 17 of 32 wissels dus moest daarvoor mijn viessmannen  anders instellen om wisseladressen 17 en 32 te krijgen. Helaas werkte dat dus niet. Ik kreeg wel 17 t/m 32 op de module maar had dan weer geen 1 t/m 16. Toen heb ik de boel de boel gelaten maar ga wel weer experimenteren. Hopelijk kan het eenvoudiger met de software.
Als ik het goed begrijp moet ik gewoon beide modules verbinden met de platte kabel en wissel 1 omzetten en wissel 32 om het aantal aan te geven. Ik dacht dat ik dat ook al geprobeerd had maar dat alleen 1 t/m 16  uitgelezen werden. Op de tweede module was zowel de spanning als de nummers 1 en 16 aangesloten. Overigens had ik ook via koploper de wissels verzet. Via het testprogramma begrijp ik nog niet maar ook daar zal ik morgen naar kijken. Morgen verder
groet
Re:gelijkrichters
Lid sinds: 2006

offline
Re:gelijkrichters
Hennie, je Viessmannen hebben hier helemaal niets mee te maken, en die hoef je dus ook niet anders in te stellen, het enigste wat je doet is een wisselcommando verzenden via de IB-Basic, en die komt aan op de s88LN als deze in programmermode staat. Dat is alles, meer is het niet. Het eerste wisselcommando is het startadres en het tweede wisselcommando is het aantal in te lezen contacten.
Re:gelijkrichters
Populier
gast

Re:gelijkrichters
dus ook als er geen wissel 32 is aangesloten op de basic???? puur een knopje 32 indrukken?
Re:gelijkrichters
Lid sinds: 2006

offline
Re:gelijkrichters
Helemaal correct. Of een ander getal aan de hand van de aangesloten s88 modules bij drie modules is het dus 48. En zorg ervoor dat de s88LN op minimaal één s88 module is aangesloten, los met alleen een loconet aansluiting zal het niet werken.
Re:gelijkrichters
Populier
gast

Re:gelijkrichters
waarom staat dat dan niet gewoon ergens in jip en janneke taal. wie gaat er nu van uit dat het zo simpel is.  :x
Re:gelijkrichters
Lid sinds: 2006

offline
Re:gelijkrichters
Hennie, sorry, maar op de site staat het hele verhaal, wat ik je net vertel

CiteerDe S88LN is op een zeer eenvoudige manier te programmeren.

Sluit de module aan via een LocoNet kabel op het LocoNet.
Sluit minimaal één terugmeldmodule aan.

Druk op het knopje, het ledje zal dan in een sneller tempo knipperen.
Geef een wisselomschakel commando via het toetsenbord of via een computerprogramma. Het wisseladres bepaald het eerste (start)adres van de module. Direct daarna geef je eveneens via een wisselcommando het werkelijke aantal aangesloten contacten in.

Voorbeeld:
De S88LN moet de S88 module 1 terugmelden. Dus de nummers 1..16

Het eerste wisselcommando wordt dan wissel 1 rond of recht, dat maakt geen verschil, het tweede wisselcommando is wisselnummer 16 rond of recht.

Na het opgeven van deze twee commando?s gaat de S88LN automatisch over in normaal bedrijf. En zal eenmalig alle ingestelde contacten scannen en rapporteren aan de centrale.

Wil je echter alleen het start adres wijzigen en het aantal contacten ongewijzigd laten, druk dan op het knopje als je het eerste wisselcommando gegeven hebt.

Download s88LN setup  (LocoNet-Protocol)

--------------------------------------------------------------------------------

Nieuwe uitvoering met spanningsmonitor.
Op de schroefconnector wordt de digitale spanning aangeboden via een diodeschakeling of brugcel. De spanning voor ongedetecteerde baanvakken.
De spannings monitor is aan en uitschakelbaar doormiddel van het programmeren van het wisselnummer wat het start bereik van de s88LN vastlegd.
Doormiddel van het eerste adres met de stand afbuigend aan te bieden aan de s88LN wordt de spanningsmonitor aangezet..
Doormiddel van het eerste adres met de stand rechtdoor aan te bieden aan de s88LN wordt de spanningsmonitor uitgezet.
Het tweede adres bepaald het aantal contacten welke de s88LN moet doorgeven.
Re:gelijkrichters
Lid sinds: 2006

offline
Re:gelijkrichters
Hi Hennie, en is het gelukt?

Re:gelijkrichters
Populier
gast

Re:gelijkrichters
kan ik nog niet zeggen. ben vooralsnog bezig met het opnieuw leggen van de bedrading: wissel zijn klaar; bezetmelders ook maar moet eerst nog een kortsluiting in een wissel zien op te lossen. daarna proef op de som: ben benieuwd of deze dumbo  :twisted:   dan wel alles kan uitlezen. zodra ik wat weet komt er een update. Wat ik nog niet begrijp hoe het zit met de 2 schroefconnectoren: zijn dat de spanningsaansluitingen in plaats van de beide op de print of moeten deze samen met beide op de print aangesloten worden
groet hennie

update 22.53uur  17 t/m 32 gevonden; moet alleen nog diverse verbindingen nakijken door dubbele meldingen. dus aansluitingen  weer allemaal nalopen(isolaties willen door los en weer vastmaken soms niet meer optimaal zijn). ach het houd je van de straat nietwaar. :twisted:
Re:gelijkrichters
Lid sinds: 2006

offline
Re:gelijkrichters
Als je dubbele meldingen hebt, zijn er dan geen terugmeldmodules op hetzelfde bereik ingesteld? B.V. de 63340 dacht dit ergens gelezen te hebben.

En is 17 t/m 32 wel juist als je er 2 van zestien aanzet, moet dit dan niet 17 t/m 48 zijn?
Re:gelijkrichters
Populier
gast

Re:gelijkrichters
dacht even dat ik  een beetje de tel kwijt was maar bedoel alleen dat hij de beide modules uitleest. heb U eraf gehaald voorlopig dus heb nu als het goed is 1 t/m 32 aan meldingen. ben pas aan 24 of zo toe; de rest komt vanzelf wel een keer. Dit is pas de testbaan. Moet eerst alles werkend hebben en dan met koploper aan de slag gaan. Pas als ik alles een beetje onder de knie heb komt de definitieve baan. Dubbele meldingen kunnen in mijn geval slechte isolaties zijn van de middenrail. Ik isoleer met een stukje isolatietape en dat wil wel eens met het uit elkaar halen slecht plakken en verschuiven waardoor toch een contact ontstaat. Morgen rustig alles nog een keer nalopen.
groet hennie
Re:gelijkrichters
Lid sinds: 2006

offline
Re:gelijkrichters
Hennie, een gewoon stukje papier gaat veel beter, als isolatie tussen de middengeleider lipjes van de M-Rails.