Citaat van: Olav op woensdag 07 oktober 2009, 09:24:31
In mijn schaduwstation rij ik al mijn wissels open. Wel is het zo dat de sporen aldaar in één richting bereden worden.
Daarbij, haal ik de veerstjes uit de wissels, zodat ze ook in de opengereden stand blijven liggen. Daarom is er ook weinig weerstand als ze open gereden worden.
Groeten
Olav
Olav,
Is er dan een kans dat ze niet in de eindposities blijven staan ?
Het veertje moet de tongen in de uiterste positie houden.
Maar op z'n laatst als je de wissel in de andere richting berijdt, kom je er echt wel vanzelf achter als het niet goed is
Nou het toch over wissels gaat (nee, niet niet jij, Walter):
Ik had toevallig van het weekend een woonkamertafelbaantje opgezet voor mijn zoon.
Nee hoor helemaal niet voor mezelf, hoe kom je erbij ?
Maar ik moet het wel uitproberen of het werkt, toch ?
Kreeg al na korte tijd een klacht binnen: treinen ontsporen oftewel 1 lok wil 2 kanten op.
Bleek dat de handwissel niet goed meer werkte, tongen sloten niet meer aan.
Na wat loepwerk kwam ik er achter dat een van de wisseltongen een tikkie (hooguit 0,5mm) kon verschuiven, in het draaipunt zal ik maar zeggen, waar dat ding uitsluitend hoort te draaien - niet schuiven.
Dat is dus al voldoende om de boel in de soep te laten lopen
.
Nou voor
mij mijn zoon geen 2ehands C-rail-spul meer (wissel kwam uit C2-set).
Valt me trouwens erg tegen van die zo geroemde C-rails
Misschien maar een exemplarische fout.
Als ik daarentegen mijn stokoude M-rails voor de dag haal, blijkt dat spul nog steeds uitstekend te functioneren
het is meer dan 40 jaar oud en heb de wissels toendertijd zelf elektrisch gemaakt.
Je kan ze laten schakelen met een heel klein zwiepje ! Fantastisch gewoon, na al die jaren op zolder in de doos
.
Aldus mijn ervaringen....
Grv Huub