Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wissels open rijden

Gestart door wacojaco dinsdag 06 oktober 2009, 20:12:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wissels open rijden
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Wissels open rijden
Beste mensen,

Ik zou graag willen weten of het wel of niet verstandig is om een C-rail wissel open te rijden.
Ik lees diverse meningen daar over, wie weet daar het  juiste  antwoord op.

Groet Jac.
Re:Wissels open rijden
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Wissels open rijden
Jac,

Ik rij al, sinds ik met treinen rij (1970), wissels open.
Zowel met de M als de K als de C-rail nooit geen enkel probleem mee gehad.

Gr.  Charlie
Re:Wissels open rijden
Ik sluit me aan bij Charlie (met uitzondering van het jaartal :wink:.)
Re:Wissels open rijden
Blausee-Mitholz
gast

Re:Wissels open rijden
Citaat van: Gerard op dinsdag 06 oktober 2009, 20:19:28
(met uitzondering van het jaartal :wink:.)

Eerder of later  :roll:

Wissels kunnen zonder probleem open gereden worden.
Ik doe dat niet omdat ik een Roco lok heb met loopassen voorop. BLS Ae 6/8 Die loopassen zijn gevoelig voor wisselopenrijden lees wippen er snel uit
Alleen om die ene lok stel ik alle uitrijwissels in het schaduwstation goed schaduwsporen zijn één richting bereden

Mvg, Johan
Re:Wissels open rijden
Lid sinds: 2009

offline
Re:Wissels open rijden
Als we zo gaan beginnen  :)
Ik rij al een jaar of 50 met Märklin.
Ik heb altijd de wissels opengereden. In mijn schaduwstation en in het station worden alleen de wissels in de rijrichting goed gezet. Wel zijn alle wissels op afstand te bedienen, als de rijrichting toevallig de andere kant uit is, bijvoorbeeld bij het wisselen van een locomotief.
Re:Wissels open rijden
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Wissels open rijden
Ok,
Het lijkt mij dat het antwoord ja is
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 06 oktober 2009, 20:25:09

Ik doe dat niet omdat ik een Roco lok heb met loopassen voorop. BLS Ae 6/8 Die loopassen zijn gevoelig voor wisselopenrijden lees wippen er snel uit

Mvg, Johan

Zou een BR 24 of BR 86 daar last van kunnen hebben?, die hebben ook een loopas voorop.

Groet Jac.
Re:Wissels open rijden
Ik heb een BR 18.4 met voorloopas, maar die heeft er geen problemen mee.
Re:Wissels open rijden
Lid sinds: 2006

offline
Re:Wissels open rijden
marklin locs hebben geen probleem met het open rijden van wissels.
dit past bij het marklin systeem.
groetjes
Henk
Re:Wissels open rijden
Lid sinds: 2008

offline
Re:Wissels open rijden
Nog een duit in het (zelfde) zakje:

Ik heb me er vroeger nooit druk om gemaakt, dat deed je gewoon en al die (M-rails) wissels zijn nog prima ! Dus leer ik mijn zoon hetzelfde te doen met zijn C-rail-wissels en ik ben het ook van plan met mijn nieuwe K-rail-wissels.
Re:Wissels open rijden
Ik heb ongeveer 200 wissels in mijn baan liggen, geen enkele geeft problemen, ook de 3-weg exemplaren niet. Ik heb overigens M-rails.
Re:Wissels open rijden
Blausee-Mitholz
gast

Re:Wissels open rijden
Citaat van: wacojaco op dinsdag 06 oktober 2009, 20:45:55
Ok,
Het lijkt mij dat het antwoord ja is
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 06 oktober 2009, 20:25:09

Ik doe dat niet omdat ik een Roco lok heb met loopassen voorop. BLS Ae 6/8 Die loopassen zijn gevoelig voor wisselopenrijden lees wippen er snel uit

Mvg, Johan

Zou een BR 24 of BR 86 daar last van kunnen hebben?, die hebben ook een loopas voorop.

Groet Jac.


Geen idee.

Ik zeg dus nogmaals met mijn Roco lok BLS Ae 6/8 moet ik geen wissels open rijden. 1 van de 10 keer ligt echt de loop-as er naast.
Er zullen ongetwijfeld modellen met loop-assen zijn die er geen problemen mee hebben

en ehu laat nu de Ae 6/8 nu net mijn oogappeltje zijn  :P dus daar doen we alles voor :wink: :mrgreen:

Mvg, Johan
Re:Wissels open rijden
Lid sinds: 2008

offline
Re:Wissels open rijden
Citaat van: jeweve op dinsdag 06 oktober 2009, 21:11:58
Ik heb ongeveer 200 wissels in mijn baan liggen, geen enkele geeft problemen, ook de 3-weg exemplaren niet. Ik heb overigens M-rails.

200 wissels?  :shock::shock::shock:
FOTO?
Re:Wissels open rijden
digi-jacques
gast

Re:Wissels open rijden
Citaat van: fnieste op dinsdag 06 oktober 2009, 22:27:45
Citaat van: jeweve op dinsdag 06 oktober 2009, 21:11:58
Ik heb ongeveer 200 wissels in mijn baan liggen, geen enkele geeft problemen, ook de 3-weg exemplaren niet. Ik heb overigens M-rails.

200 wissels?  :shock::shock::shock:
FOTO?


ze liggen er gewoon hoor, netjes in stapeltjes van 10........... :mrgreen:
Re:Wissels open rijden
Tot op heden geen enkel probleem met het open rijden van (K-)wissels.

Mvg,
Peter
Re:Wissels open rijden
cyberbeast41
gast

Re:Wissels open rijden
Ik heb verschillende loks met voorloopassen. Nooit problemen gehad. Ook niet met een BR86.
Re:Wissels open rijden
Mag ik dan de eerste zijn die problemen meldt? :)

Als ik een stam met roco schotterwagentjes een wissel open laat rijden, dan zie ik ze altijd opspringen over de wisseltong en een enkele keer ontspoort de boel ook. Om dat tegen te gaan heb ik de schotterwagentjes verzwaard met spijkers.

Ook mijn BR18.4 heeft problemen met het openrijden van wissels, maar die heeft ook een keer een flinke opdonder gehad waardoor de voorste wielen niet meer goed naar beneden worden gedrukt.

En last but not least heeft mijn dapol railreiniger er behoorlijk moeite mee als een wissel moet worden opengereden. Vooral bij bochtwissels gaat dat regelmatig fout. Ik hoop dat een keer op te lossen door ervoor te zorgen dat de bevestiging van de draaistellen in het midden zit.
Re:Wissels open rijden
Tighfield
gast

Re:Wissels open rijden
Hallo,

Als op mijn modelbaan, komt zeer sporadisch voor, een wissel wordt opengereden ondervind ik daar geen enkele probleem mee.
Mijn uitgangspunt echter is dat de wissels altijd goed moeten staan, ongeacht de rijrichting. In mijn hobby streef ik zoveel mogelijk naar de werkelijkheid van het grootbedrijf. Volgens mij worden daar geen wissels opengereden, dus in principe op mijn modelbaan ook niet.

Met vriendelijke groet,

Tighfield :D
Re:Wissels open rijden
Citaat van: Tighfield op woensdag 07 oktober 2009, 09:03:25
In mijn hobby streef ik zoveel mogelijk naar de werkelijkheid van het grootbedrijf. Volgens mij worden daar geen wissels opengereden, dus in principe op mijn modelbaan ook niet.

In het grootbedrijf heb je ook geen schaduwstations dus da's een beetje een rare redenering. :wink:

Ik rij wissels open als deze strikt noodzakelijk nooit electrisch omgezet dienen te worden en heb daar nooit problemen mee (k-rail).

Gr, Ben.
Re:Wissels open rijden
Citaat van: Henk K op woensdag 07 oktober 2009, 08:52:58
Mag ik dan de eerste zijn die problemen meldt? :)

Als ik een stam met roco schotterwagentjes een wissel open laat rijden, dan zie ik ze altijd opspringen over de wisseltong en een enkele keer ontspoort de boel ook. Om dat tegen te gaan heb ik de schotterwagentjes verzwaard met spijkers.

Ook mijn BR18.4 heeft problemen met het openrijden van wissels, maar die heeft ook een keer een flinke opdonder gehad waardoor de voorste wielen niet meer goed naar beneden worden gedrukt.

En last but not least heeft mijn dapol railreiniger er behoorlijk moeite mee als een wissel moet worden opengereden. Vooral bij bochtwissels gaat dat regelmatig fout. Ik hoop dat een keer op te lossen door ervoor te zorgen dat de bevestiging van de draaistellen in het midden zit.
Ik denk dat er geen problemen zijn met Märklin materieel, maar wel met andere merken. Waarschijnlijk omdat er andere wielen onder zitten, of omdat ze lichter zijn oid.
Re:Wissels open rijden
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Wissels open rijden
In mijn schaduwstation rij ik al mijn wissels open. Wel is het zo dat de sporen aldaar in één richting bereden worden.

Daarbij, haal ik de veerstjes uit de wissels, zodat ze ook in de opengereden stand blijven liggen. Daarom is er ook weinig weerstand als ze open gereden worden.

Groeten

Olav
Re:Wissels open rijden
Erik Baas
gast

Re:Wissels open rijden
Citaat van: Olav op woensdag 07 oktober 2009, 09:24:31
In mijn schaduwstation [..] haal ik de veertjes uit de wissels

De simpelste ideeën zijn vaak de beste... ;)
Re:Wissels open rijden
Blausee-Mitholz
gast

Re:Wissels open rijden
Citaat van: Tighfield op woensdag 07 oktober 2009, 09:03:25
Volgens mij worden daar geen wissels opengereden, dus in principe op mijn modelbaan ook niet.

Met vriendelijke groet,

Tighfield :D

Toch wel en worden klapwissels genoemd. Ook in Nederland toegepast en veel op Duitse zijlijntjes.

Openrijden van wissels in model is dus absoluut geen zonde  8)

Mvg, Johan
Re:Wissels open rijden
Ik heb ze altijd open staan. Vooruit doorrijden. Achteruit het rangeer terein op. Als ik met een paar andere treinen wil rijden. In die 8 jaar dat ik modeltreinen heb is niks stuk gegaan.
Re:Wissels open rijden
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Wissels open rijden
Hallo Allen,

Ik trek het mij persoonlijk aan, maar ik heb toch echt geen Cabrio  :lol: ,

met vriendelijke groet,

Walter Wissels
Re:Wissels open rijden
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Wissels open rijden
Hallo,

Ik ga het gewoon proberen in de test fase, wil het niet dan maak ik ze als nog elektrisch.

Groet Jac.
Re:Wissels open rijden
johan zwitsers
gast

Re:Wissels open rijden
wissels worden ook in het groot bedrijf open gereden.

Ik werk op de tram bij htm en daar rijden wij wel degelijk een uitrijwissel open. :lol:

groetjes johan
Re:Wissels open rijden
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re:Wissels open rijden
In model zou het geen probleem mogen zijn.
Bij de MBS rijden we in principe geen handwissels open. Dit omdat we voorzichtig zijn me het materiaal. 1 keer open rijden kan geen kwaad, maar de wissels sluiten er wel harder van.
Re:Wissels open rijden
Mathijs
gast

Re:Wissels open rijden
Ik rijd ook mijn wissels wel eens open en ondervind er geen hinder van. Wel is het inderdaad zo dat niet-Märklin materieel hier nog wel eens wat moeite mee wil hebben(lees:ontspoort)

Mathijs
Re:Wissels open rijden
Lid sinds: 2008

offline
Re:Wissels open rijden
Op Gouda-Alphen had je klapwissels.
Re:Wissels open rijden
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Wissels open rijden
Citaat van: wissels op woensdag 07 oktober 2009, 19:05:00
Hallo Allen,

Ik trek het mij persoonlijk aan, maar ik heb toch echt geen Cabrio  :lol: ,

met vriendelijke groet,

Walter Wissels

Sorry Walter, is niets persoonlijks hoor.  :lol:

Groet Jac.
Re:Wissels open rijden
Lid sinds: 2008

offline
Re:Wissels open rijden
Citaat van: Olav op woensdag 07 oktober 2009, 09:24:31
In mijn schaduwstation rij ik al mijn wissels open. Wel is het zo dat de sporen aldaar in één richting bereden worden.

Daarbij, haal ik de veerstjes uit de wissels, zodat ze ook in de opengereden stand blijven liggen. Daarom is er ook weinig weerstand als ze open gereden worden.

Groeten

Olav

Olav,

Is er dan een kans dat ze niet in de eindposities blijven staan ?
Het veertje moet de tongen in de uiterste positie houden.

Maar op z'n laatst als je de wissel in de andere richting berijdt, kom je er echt wel vanzelf achter als het niet goed is :mrgreen:

Nou het toch over wissels gaat (nee, niet niet jij, Walter):

Ik had toevallig van het weekend een woonkamertafelbaantje opgezet voor mijn zoon.
Nee hoor helemaal niet voor mezelf, hoe kom je erbij ?
Maar ik moet het wel uitproberen of het werkt, toch ?  :lol:

Kreeg al na korte tijd een klacht binnen: treinen ontsporen oftewel 1 lok wil 2 kanten op.
Bleek dat de handwissel niet goed meer werkte, tongen sloten niet meer aan.

Na wat loepwerk kwam ik er achter dat een van de wisseltongen een tikkie (hooguit 0,5mm) kon verschuiven, in het draaipunt zal ik maar zeggen, waar dat ding uitsluitend hoort te draaien - niet schuiven.

Dat is dus al voldoende om de boel in de soep te laten lopen  :?.
Nou voor mij mijn zoon geen 2ehands C-rail-spul meer (wissel kwam uit C2-set).
Valt me trouwens erg tegen van die zo geroemde C-rails  :? Misschien maar een exemplarische fout.

Als ik daarentegen mijn stokoude M-rails voor de dag haal, blijkt dat spul nog steeds uitstekend te functioneren  :shock: het is meer dan 40 jaar oud en heb de wissels toendertijd zelf elektrisch gemaakt.
Je kan ze laten schakelen met een heel klein zwiepje ! Fantastisch gewoon, na al die jaren op zolder in de doos  :D.

Aldus mijn ervaringen....

Grv Huub
Re:Wissels open rijden
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Wissels open rijden
Hoi Huub,

Dat is toch iets om te onthouden, mocht er vaker iets bij een en de zelfde wissel fout gaan.

Groet Jac.
Re:Wissels open rijden
Blausee-Mitholz
gast

Re:Wissels open rijden
Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 07 oktober 2009, 19:01:15
Citaat van: Tighfield op woensdag 07 oktober 2009, 09:03:25
Volgens mij worden daar geen wissels opengereden, dus in principe op mijn modelbaan ook niet.

Met vriendelijke groet,

Tighfield :D

Toch wel en worden klapwissels genoemd. Ook in Nederland toegepast en veel op Duitse zijlijntjes.

Openrijden van wissels in model is dus absoluut geen zonde  8)

Mvg, Johan

Kijk bij deze Bahn-TV im Fahrt bij 43 minuten daar zie je dat er een klapwissel open gereden wordt.

Mvg, Johan
Re:Wissels open rijden
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Wissels open rijden
In Belgie had je klapwissels in Adinkerke-De Panne.Heb ze zelf enkele keren mogen "openrijden".Was leuk want dan hoorde je zo'n klap als ze weer dicht gingen.
Re:Wissels open rijden
Blausee-Mitholz
gast

Re:Wissels open rijden
Vond met toeval het Duitse woord voor klapwissel ........ ze noemen het Rückfallweiche  8)

Mvg, Johan
Re:Wissels open rijden
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:Wissels open rijden
Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 07 oktober 2009, 19:01:15
Citaat van: Tighfield op woensdag 07 oktober 2009, 09:03:25
Volgens mij worden daar geen wissels opengereden, dus in principe op mijn modelbaan ook niet.

Met vriendelijke groet,

Tighfield :D

Toch wel en worden klapwissels genoemd. Ook in Nederland toegepast en veel op Duitse zijlijntjes.

Openrijden van wissels in model is dus absoluut geen zonde  8)

Mvg, Johan
Ik zag heel toevallig op een video bij vertrk van Crianlarich richting Fort William (Schotland) de wissel wordt open gereden.