JAWEL, het is gelukt
De trein rijdt nu in beide richtingen naar behoren, en ook na een richtingwissel gaat het voorbeeldig.
Wat was er aan de hand;
In 1 van de beide draadjes op BNLS die Ben had aangegeven, stond een afbeelding van een aangepast motorschild van de motor van de plan V. Nu heb ik daar eens goed naar zitten kijken, en dacht toen ' die lijkt wel op die van mij, maar het is het toch niet helemaal'.
Na enig vergelijken bleek dat ik 1 doorverbinding was vergeten weg te krassen/slijpen. Het gevolg daarvan was dat ik wel keurig de massa verbinding naar het chassis toe verbroken had, maar dat het motor-asje nog wel een verbinding had met 1 van de motordraden. Zodra die draad spanning kreeg, kwam dat ook op het asje en de magneten. Een leek als ik zegt dan dat er geen spanningsverschil meer is tussen rotor en stator, dus geen beweging in te krijgen. Geef je het motortje een zetje, gaat het asje in het lagertje 'zweven' en ontstaat er wel weer spanningsverschil en daarmee beweging ...?Of werkt dat net anders...?
Het eindresultaat was echter wel dat toen ik de bewuste verbinding had verbroken, de trein perfect reed. Hij heeft nu al een uurtje gependeld tussen 2 stations, en daarbij vele malen van richting gewisseld, en het gaat tot op heden perfect.
Allen hartelijk bedankt voor de hulp/suggesties.
Grt peter