Er zijn meerdere clubs die met 2+3 rail rijden of gereden hebben. Op het stummiforum kom je die ook tegen. Niemand komt met een pasklare oplossing op een forum (forum gebruik je meestal om vragen te stellen, niet om ze voor te zijn). Je kunt er wel gebruikers vinden (als stummiforum-lid) en die dan rechtstreeks benaderen.
Jij wil alleen digitaal 2+3-rail, maar er zijn ook clubs/clubleden die dat mixen met analoog. Dus analoog+digitaal+2+3 rail.
Uiteraard betekent het dat je detectie en (blok-)relais-schakeling beide moet onderscheppen t.b.v. het digitale systeem. Detectie via S88 of arduino, besturing via b.v. K83, OC32 of arduino, en bestaande digitale oplossingen doen dat dan ook. Betekent ook dat je zulke zaken aanstuurt met monostabiele relais omdat die en minder stroom verbruiken en een pin minder nodig hebben.
Zodra je 2+3 rail digitaal mixt, stap je over op stroomdetectie of op lichtsluis-detectie. Massadetectie kan wel, maar wordt bij 2-rail totaal anders gebruikt (meer zoals reedcontact, hallsensor en de klassieke schakelrail dus voor korte puls in plaats van durend signaal). De aliespress-lichtsluis sensoren zijn tegenwoordig rond een euro, zodat je eerder geneigd zult zijn die te nemen.
Er zijn op dat gebied eigenlijk 2 stromingen: nieuwlichters met lichtsluis of LDR detectie al dan niet middels arduino, en de meer conventionele met stroomdetectie en bestaande PC-besturing.
De enige manier om op korte termijn aan een modulair werkend systeem te komen, is mailcontact met de mensen die het al doen. Het is wat dat betreft jammer dat Aswin Krol meer niet dan wel bereikbaar is.
Maar je hebt ook kans dat zijn schakeling technisch achterhaald is door nieuwe ontwikkelingen.
Zijn methode berust op meten, in ieder blok opnieuw, of er sprake is van digitaal 2-rail of 3-rail.
Koploper en Itrain lenen zich beide voor de copy-paste aanpak waarbij een x-type trein de x-type settings kopieert van het huidige naar het volgende blok.
En dat vereist analoog ofwel een speciaal monostabiel relais (DPDT=Double Pole Double Throw) ofwel een bistabiel relais. Ik gebruik daarvoor 4PDT (monostabiel) op wisselstraten (ten behoeve van polarisatie van slanke wissels) en bistabiele relais in blokken.
Het grote voordeel van kopiëren is dat alles begint vanaf het programmeerspoor. Daarop vertrekt de trein de allereerste keer, en daar voer je de settings in (2-rail of 3-rail, analoog of digitaal), en vanaf het moment van vertrek, geldt de copy-paste aanpak. Digitaal werk je feitelijk net zo.