Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Lijden met Bovenleiding

Gestart door Charlie zondag 04 oktober 2009, 12:45:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lijden met Bovenleiding
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Lijden met Bovenleiding


Op m?n modelbaan gebruik ik de oude bovenleiding van Märklin. Boven m?n wisselstraat hangen dan ook enkele kruisingen van dat oude systeem.
Met de Märklinlocs met panto omhoog gaat dat perfect. Alleen na de aanschaf van een Rocoloc bleek, dat deze toch iets fijnere panto?s had. Hierdoor bleef de panto hangen achter een gleufje in de M* bovenleiding. Zie bij de pijl op de foto.



Ik zat al te denken aan alles slopen en het nieuwe systeem van M* aanschaffen. Maar dat is wel weer een aanslag op de portemonnee. Dus ben ik maar gaan knutselen.
Eerst een 1 op 1 plan geprint van de wisselstraat en daar de bovenleiding passend op gemaakt.



De oude bovenleiding dus geknipt en gesoldeerd, zodat ik nu een mooie bovenleiding heb boven de wisselstraat, waar ook de fijnere panto?s lekker onderdoor glijden.



Gr.  Charlie
Re:Lijden met Bovenleiding
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Lijden met Bovenleiding
Hééé Charlie!

Citaat van: Charlie op zondag 04 oktober 2009, 12:45:42


Mooi stukje werk, is dit met "bloed, zweet en tranen" gemaakt! :mrgreen:

Citeer
De oude bovenleiding dus geknipt en gesoldeerd, zodat ik nu een mooie bovenleiding heb boven de wisselstraat, waar ook de fijnere panto?s lekker onderdoor glijden.

Charlie, het is een prettig idee dat de pantografen nu fluweelzacht hier onderdoor glijden.
Maar rijd jij dan met de pantografen (werkend?) tegen de bovenleiding? 8)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Lijden met Bovenleiding
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Lijden met Bovenleiding
Hoi Charlie,

Wat een hoop werk maar met een goed eindresultaat :D

Toen ik de eerste foto zag had ik het idee om dit op te vullen met soldeer en daarna met een klein veiltje glad te maken????
Misschien kun je er iets mee.

Groet,

peter / degeluidsman.
Re:Lijden met Bovenleiding
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Lijden met Bovenleiding
Charlie,

Je bent niet de enige, Ik gebruik ook mijn bovenleiding actief. Alleen, zodra dit zover is, zal het Sommerfeldt zijn. Maar alle sporen, die ik "onder de grond" heb, beschikken ook over bovenleiding.

Daarbij, de sleper doorverbonden met de panto. Daardoor bij de e-loc's super stroom afname. En mijn loc met de Lux is uiteraard een e-loc.  :D

Groeten

olav
Re:Lijden met Bovenleiding
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Lijden met Bovenleiding
@AlbertJan.
Dat wat lijkt op bloed zweet en tranen is wat gemorst soldeervet.  :?
Ik rij wel met de panto's tegen de rijdraad, maar zonder stroomfuntie. Puur voor het gezicht.
Ik vind het er niet uit zien als een E-loc met gestreken panto's rondrijdt.

@Peter.
Heb ik even aan gedacht, maar uiteindelijk ziet het er nu wat fijner uit als met de orginele grofe M* kruising.

Gr.  Charlie
Re:Lijden met Bovenleiding
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Lijden met Bovenleiding
Citaat van: Charlie op zondag 04 oktober 2009, 14:13:05

Ik vind het er niet uit zien als een E-loc met gestreken panto's rondrijdt.
Gr.  Charlie

Daar ben ik het mee eens. Geeft extra sjeu aan je baan en sowieso veel realistischer. Knap stukje werk Charlie! Betekent dat dat je je hele baan onderhanden neemt?

Groet Michel
Re:Lijden met Bovenleiding
Fijn dat dit probleem opgelost is, dat scheelt een hoop ergernis (en geld).
Re:Lijden met Bovenleiding
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Lijden met Bovenleiding
Hé Charlie,

Dit is dè oplossing, in mijn analoge tijdperk reed ik ook op bovenleiding waardoor je meer locs onafhankelijk kan besturen.

Om nu de stroomloze stukken voor beneden en boven op dezelfde plek te hebben deed ik hetzelfde, is even klus maar resultaat is prima!!

Gr. Fred.
Re:Lijden met Bovenleiding
Ik rij ook met de oude M bovenleiding digitaal !, dit gaat prima, wel iedere dag rijden ivm schoonhouden bovenleiding, maar dit geldt ook voor de puko's 8), gewoon iedere dag ff rijden, beste schoonmaak procedure 8)

Uiteraard wel met 2 pantho's, maar sommige pantho's doen het ook prima in enkele vorm :D
Met de oude M pantho's heb je 2x2 contactpunten, evenveel als met de gem.sleper (sleper maakt ook niet op alle puko's contact!).

Mvg Gert
Re:Lijden met Bovenleiding
Lid sinds: 2007

offline
Re:Lijden met Bovenleiding
Citaat van: Charlie op zondag 04 oktober 2009, 12:45:42
Maar dat is wel weer een aanslag op de portemonnee. Dus ben ik maar gaan knutselen.
Eh ja, kan kloppen, de baas maakt m.i. ook te weinig over... :lol: :lol:
Goede oplossing, knap gedaan.

Groeten van Jarno
Re:Lijden met Bovenleiding
Even terzijde:
Citaat van: vriend op zondag 04 oktober 2009, 21:30:24
Eh ja, kan kloppen, de baas maakt m.i. ook te weinig over... :lol: :lol:
Wij zeiden altijd: "Als de baas doet alsof hij ons goed betaalt, doen wij alsof we hard werken".
Re:Lijden met Bovenleiding
Goeie oplossing, ziet er goed uit! Zeker afgekeken op de CJAG dag :roll: :?: :mrgreen:

Gr Joost Hoe is het met je vingers?
Re:Lijden met Bovenleiding
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Lijden met Bovenleiding
heey Charlie,

Fraai opgelost en gelukkig geen enorme breekwerk op je baan. ;)
Ik kom het snel eens nakijken of het allemaal weer goed is daar. :lol: :lol:
Dank je voor de oplossing hier op het forum zetten. ;)

Groetjes,

Antal
Re:Lijden met Bovenleiding
Lid sinds: 2008

offline
Re:Lijden met Bovenleiding
Citaat van: Charlie op zondag 04 oktober 2009, 14:13:05
@AlbertJan.
Dat wat lijkt op bloed zweet en tranen is wat gemorst soldeervet.  :?
Ik rij wel met de panto's tegen de rijdraad, maar zonder stroomfuntie. Puur voor het gezicht.
Ik vind het er niet uit zien als een E-loc met gestreken panto's rondrijdt.

@Peter.
Heb ik even aan gedacht, maar uiteindelijk ziet het er nu wat fijner uit als met de orginele grofe M* kruising.

Gr.  Charlie

Hallo Charlie

Wat je ook kan doen, is een dun visdraadje zodanig monteren zodat de panto's net niet de rijdraad raken. Je trekt als het ware de panto's iets naar beneden toe. En het dunnen visdraadje zie je bijna niet.
Kunnen ze  ook niet achter de rijdraden, overgangen etc blijven haken

groetjes uit beetje krom
cees
Re:Lijden met Bovenleiding
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Lijden met Bovenleiding
Hoi Charlie,

Ik dacht eerst dat je de uitsparingen in de kruisstukken had dichtgesoldeerd, maar na wat diepere studie zag ik dat je een compleet nieuwe en veel mooier kruisstuk had gesoldeerd.
Petje af hoor, voor dit priegelwerk. :D
Was het niet moeilijk om de onderkant van de draden precies vlak te krijgen?
Wat ziet dat kleine stukje van jouw baan er prachtig uit zeg.