Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Roco NS 2400 van sleper voorzien

Gestart door Onyx zaterdag 03 oktober 2009, 20:02:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco NS 2400 van sleper voorzien
Nav een eerder topic waarbij ik een DKM-setje wilde ombouwen heb ik toch maar besloten die weer weg te doen en er een Roco voor terug te kopen.
Nu rezen er wel direct weer een aantal vragen:

Ik weet dat Roco ook wisselstroommodelen uitbrengt maar die zijn 2e hands wat minder te krijgen, en er schijnt een soort "uitgeklede" decoder in te worden gebruikt met minder functie of instelmogelijkheden.
Een "volwaardige" ESU zou dan de voorkeur hebben.
Zit er bij de gelijkstroomuitvoering al wel de benodigde ruimte om een sleper netjes te kunnen monteren, of is hier een ander draaistel voor nodig..?

Wie kan me hier uitsluitsel over geven?  :roll:
Re:Roco NS 2400 van sleper voorzien
Romke,

Je kunt de verschillen zien op het onderdelen blad:

http://www.roco.cc/fileadmin/downloads/Ersatzteilblaetter/68794.pdf

Ik denk dat je toch het beste ook de wielen vervangt naar 3-rail + de deksel. Dan moet er nog een sleper onder. De vraag is of je dan nog goedkoop uit bent.

De standaard decoder voldoet maar heeft geen functiemapping.

Gr, Ben.
Re:Roco NS 2400 van sleper voorzien
Ik zit al anderhalf jaren met het zelfde probleem......
Ik heb 2 stuks  NS1100 van Roco, de 2-rail-versie, met de gedachte die bouw ik wel even om.

De afwijkende onderdeelnummers staan gewoon in de tekening, maar tot nu toe kan Roco de Drehgestellblende (daar wordt de sleper op bevestigd) niet leveren  :(

Ik bedoel maar dit kan je ook overkomen als je pech hebt.

grv Huub
Re:Roco NS 2400 van sleper voorzien
Citaat van: woutje op zondag 04 oktober 2009, 09:02:04
Romke,

Je kunt de verschillen zien op het onderdelen blad:

http://www.roco.cc/fileadmin/downloads/Ersatzteilblaetter/68794.pdf

Ik denk dat je toch het beste ook de wielen vervangt naar 3-rail + de deksel. Dan moet er nog een sleper onder. De vraag is of je dan nog goedkoop uit bent.

De standaard decoder voldoet maar heeft geen functiemapping.

Gr, Ben.


Kijk, zo'n overzichtje zocht ik  :D
Slepertje heb ik al liggen.
Zou dat deksel echt nodig zijn of volstaat vastlijmen in het originele deksel ook (of kan dit niet?)
De wielen zullen, behalve de antislipbandjes, ook verschillende flenshoogte hebben denk ik?
Staat er niet direct bij nl.

Een decoder van bv. ESU zou de loc dan aangestuurd kunnen worden, dat is dan iets uitgebreider dan de "originele" die Roco erbij levert.
Zit daar een pin-aansluiting op of word het solderen?

Als een en ander ongeveer net zo duur uitkomt heb ik natuurlijk wel een loc met een betere decoder.
Als je een wisselstroomuitvoering zou aanschaffen blijf je zitten met een decoder die je niet gebruikt..
Re:Roco NS 2400 van sleper voorzien
Citaat van: Onyx op zondag 04 oktober 2009, 11:49:31
De wielen zullen, behalve de antislipbandjes, ook verschillende flenshoogte hebben denk ik?

Jawel EN een andere spoorbreedte (wij willen 14,0mm en 2-rail is 14,3mm)
Als de boel gaat ontsporen - vooral op wissels - zal je dit ook moeten aanpassen.
Re:Roco NS 2400 van sleper voorzien
Als AC uitvoering voorhanden is waarom koop je dan een 2-rail uitvoering? Bezuiniging? Zoja dan is dat een verkeerde bezuiniging, ombouw naar 3-rail door onderdelen te bestellen is altijd duurder dan rechtstreeks een AC uitvoering te kopen.

Mvg, Johan
Re:Roco NS 2400 van sleper voorzien
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 04 oktober 2009, 16:47:03
Als AC uitvoering voorhanden is waarom koop je dan een 2-rail uitvoering? Bezuiniging? Zoja dan is dat een verkeerde bezuiniging, ombouw naar 3-rail door onderdelen te bestellen is altijd duurder dan rechtstreeks een AC uitvoering te kopen.

Mvg, Johan

Nou, het was niet zozeer een "bezuiniging" (alhoewel dat natuurlijk altijd is meegenomen) maar meer dat ik dan zelf de decoder erin kon plaatsen met iets meer functies erop dan de standaard decoder.
Dit ook met het oog op een naderhand te plaatsen lichtsetje van digirails.
Daarbij had ik een bruine uitvoering op het oog en die word 2e hands inderdaad minder aangeboden dan de geel/grijze uitvoeringen.
Re:Roco NS 2400 van sleper voorzien
Misschien heb je een lok waar wel een uitgebreide decoder in zit? Dan kun je wisselen. Heb ik ook gedaan met m'n 2200 t.b.v. Krois koppeling aansturing.

Gr, Ben.
Re:Roco NS 2400 van sleper voorzien
Citaat van: woutje op zondag 04 oktober 2009, 18:21:01
Misschien heb je een lok waar wel een uitgebreide decoder in zit? Dan kun je wisselen. Heb ik ook gedaan met m'n 2200 t.b.v. Krois koppeling aansturing.

Gr, Ben.

Ik heb al een aantal decoders liggen en wisselen voor een minder uitgebreide loc is niet eens zo'n gek idee.. (niet eens aan gedacht...  :oops: )