Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

lok ombouwen

Gestart door arjos zaterdag 03 oktober 2009, 17:32:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
lok ombouwen
arjos
gast

lok ombouwen
Hallo allemaal
Een vraag ik heb een decoder van Esu de LokPilot V3.0 dat moet een universele zijn zowel DCC als Motorola.
Nu de vraag: ik wil deze als Motorola system in bouwen maar zit met de aansluitingen en vraag jullie
of het onderstaande goed is.
Decoder rode draad via ontstoring spoeltje(ferrit kraal) naar de sleper.
Zwart naar massa motor.
Grijs naar de linker borstel was voorheen verbonden met de sleper.
Oranje het probleempje de veldspoel heeft 2 aansluitingen die nog open zijn ik heb 2 diodes anti paralel
geschakeld en aan één zijde met elkaar verbonden en daar de oranje draad aan vast gesoldeert en de andere
kant van de diodes aan de veldspoel aansluitingen gesoldeert de middenaftakking van de veldspoel zit nog
op de rechter koolborstel aangesloten.
De vraag is heb ik dit goed gedaan?Ik ben nog een rookie op digitaal gebied.
Ik rijdt met Raptor 2 kleine lokjes met magneet rijden prima in het DCC formaat.

Vr.Gr.

Jos
Re:lok ombouwen
Freak
gast

Re:lok ombouwen
Hallo Jos,

In de handleiding staat het aansluitschema voor de decoder.
De truuc met de diodes (antiparallel) kan wel maar waarom bouw je de motor niet meteen om met een ESU permanent magneet. De rijeigenschappen zijn daarmee vele malen beter.


Mvg,
Peter
Re:lok ombouwen
arjos
gast

Re:lok ombouwen
hallo Peter
Bedankt voor je reactie,ik ben ook wel van plan een magneet te kopen maar volgens de handleiding
moest het volgens het Motorola concept ook gaan.
Met het progammeren kom ik tot de helft van de procedure en dan weet ik het niet meer Ik programmeer via
Raptor op een gegeven ogenblik moeten de lampjes  knipperen gaan dat doen ze ook wel vervolgens moet
ik een adres ingeven en dan gaat het mis.Als ik dan de lok wil laten rijden dan gaat hij op topsnelheid er
vandoor ware het de hoge snelheidslijn.
Maar wat je zei ik koop een magneet en probeer het in het DCC formaat nog eens
groet jos
Re:lok ombouwen
Freak
gast

Re:lok ombouwen
Hallo Jos,

Het aansturen van de motor via de twee diodes heeft niets te maken met het dataformat.
Of en hoe je de decoder  te programmeren met de Raptor kun je het beste aan Anne W vragen.

Mvg,
Peter
Re:lok ombouwen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:lok ombouwen
Beste Jos,

Voor de handleiding voor programmeren met de Raptor moet je bij vraag@raptor-digital.eu zijn, je kunt ook naar de hulplijn bellen.

Als je a.s. zaterdag naar Houten gaat en de lok meeneemt zijn er ook mogelijkheden om hem ter plaatse te laten programmeren en dus te leren hoe het moet.

Ik gebruik zelf de MFX Decoders van ESU, ik heb een goedkope MS gekocht en daarmee kan ik eenvoudig en snel de instellingen wijzigen, bijvoorbeeld mijn BR 64, maakt op 100% geluid te veel herrie bij mij op zolder, maar hij rijdt ook op de demobaan in Houten, dan is 100% nodig.

Dus vrijdagavond gauw even op 100% geluid zetten en zaterdagavond weer terug naar 50%.

Groet, Anne W
Re:lok ombouwen
arjos
gast

Re:lok ombouwen
Hallo Anne
Ik ken jou wel maar jij kent mij niet Ik heb je eerder in Houten ontmoet je raadde toen aan om een test-baantje temaken en dat heb ik gedaan.Maar in digitale treintechniek ben ik nog een newbie.Dat bleek
al uit de verkeerde aansluitng van de Raptor maar dit is prima opgelost met Mark van het Raptor team.
Ik zal mijn lokje meenemen en eerlijk gezegd ik wil op de beurs een DCC set kopen om deze lok ook in het DCC protocol op te nemen. We zien elkaar in Houten.
Alvast bedankt en vriendelijke groet.
Jos