Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baanplan Oberreute Update 06-01-10 ( Ik denk dat dit het gaat worden )

Gestart door wacojaco zaterdag 03 oktober 2009, 16:13:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan Oberreute Update 06-01-10 ( Ik denk dat dit het gaat worden )
Hallo forumleden,

Hier dan het baanplan voor mijn nieuwe baan Oberreute.


Dit zijn alle niveaus bijelkaar.


Dit is niveau 0.


Dit is niveau 1.


Dit is niveau 2 het zichtbare deel.


Dit is de pendelbaan.


Dit is het 3D beeld. Het beeld klopt niet helemaal daar ik iets wil wat wintrack niet wil.
Niveaus 0 en 1 krijgen ook een zicht baar deel aan de voor kant van de baan,.
Niveau 2 krijgt een grondplaat die over de zichtbare sporen van niveua 0 en 1 gaat.
Dit heb ik gedaan zodat je wat meer trein bewegingen ziet.
Je ziet daarom ook dat het rangeerspoor in de lucht hangt.
Niveaus 0 en 1 hebben beide een schaduwstation van 2 sporen.
Het geheel gaat bediend worden met 2x MS de rest word gewoon analoog bediend.
Het pendelspoor, als die er komt, want ik weet niet of het wel past, zal geheel analoog worden, evt word het gelijkspanning.
De reden daar van is dat de electronica voor de besturing wat simpeler is en goedkoper.
Het rangeerdeel zal mischien ook nog wel iets anders worden daar ik niet weet of alles wel past wat ik er neer wil zetten.

Graag jullie mening over dit plan.

Groetjes Jac.

Re:Baanplan Oberreute
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Baanplan Oberreute
Ziet er top uit.
Re:Baanplan Oberreute
digi-jacques
gast

Re:Baanplan Oberreute
leuk!! met name de drie niveaus aan de voorkant.....!!


Re:Baanplan Oberreute
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Baanplan Oberreute
Héé Jac.
Dat ziet er heel erg leuk uit! 8)
Hele leuke speelbaan met toch ook behoorlijke rij mogelijkheden.
En zeker, wat Jacques ook al opmerkte, een goede vondst om de onderste 2 niveau's, boven elkaar en trapsgewijs zichtbaar te maken, dit zal een bijzonder fraaie doorkijk en een pracht van een foto locatie geven! :lol:

Nog niet echt verdiept of het ontwerp "technisch" ook klopt, maar dat komt zeker nog wel.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Baanplan Oberreute
Marklinzolder
gast

Re:Baanplan Oberreute
Moi Jac,

Je bent lekker bezig geweest met wintrack :shock: als je alleen met diesel en stoom rijdt zou het
kunnen kloppen i.v.m. de bovenleiding. Als ik jou was schrapte ik het pendelbaantje en
daarvoor in de plaats een bundesstrasse zodat het plaatsje Oberreute ook per auto
bereikbaar is. Nu nog even checken of alles klopt en dan rapido aan de slag. :lol:

                                                                                        Mvg. Bernard
Re:Baanplan Oberreute
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Baanplan Oberreute
Bedankt voor de leuke reacties.

Albertjan, of het technisch allemaal klopt weet ik zelf ook nog niet, ik hoop dan ook dat ik wat input van het forum krijg.
Ik heb wel de stijgings percentages beneden de 3% weten te houden, hoe dat word met de pendelbaan dat weet ik nog niet.

Bernard, ik rij alleen diesel en stoom, de pendelbaan weg doen vindt ik nu nog geen optie daar ik heel graag een pendelbaan wil hebben ook al is het alleen maar dat ik dan twee treinen niet met het M.S hoef te besturen.
Er zijn maar 10 adressen beschikbaar en ik kan je vertellen dat je die snel vol hebt.
Ik kan niet wachten om te beginnen.

Groetjes Jac.
Re:Baanplan Oberreute
Lokkie
gast

Re:Baanplan Oberreute
Ziet er goed uit Jac. 8)
Het pendelbaantje lijkt mij ook erg leuk om erin te hebben.
Succes met de bouw.

Gr.
René
Re:Baanplan Oberreute
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Baanplan Oberreute
Hallo Jac,

ik zat inderdaad ook al eens te kijken: want volgens de tekeningen zou alles boven elkaar "hangen". Het 3D-plaatje maakt echter een boel duidelijk: Ziet er goed uit.

Groeten  8)
Re:Baanplan Oberreute
Hallo Jac,

Ziet er geweldig uit dit baanplan, zoals de andere ook al zeggen vind ik het goed gevonden die drie stukken baan boven elkaar.

Succes met de bouw.

Groeten,
Piwie.
Re:Baanplan Oberreute
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Baanplan Oberreute
Ik vindt het wel grappig dat iedereen het heeft over de sporen die boven elkaar zitten, dit heb ik pas op het laatst bedacht.
Om wat meer trein te zien, hoe ik het ga aankleden weet ik nog niet, en het is ook niet natuurlijk.

Dank voor de leuke reacties.

Groet Jac.
Re:Baanplan Oberreute
Hendrik_marklin
gast

Re:Baanplan Oberreute
Hoi Jac,

Leuk baanplan heb je bedacht en getekend, toppie!!!!

En zoals in veel reactie's, vindt ik de zichtbare gedeelten van je schaduwstations ook super.

De pendelbaan, vindt ik persoonlijk iets minder. Maar dat is niet belangrijk, want het is jou baan. En je moet hem dus bouwen zoals jij hem mooi vindt. 8)

En nu niet meer tekenen, en forummen. Maar aan de slag en bouwen :lol:

succes en veel plezier met de bouw

groetjes
Henk
Re:Baanplan Oberreute
hermanus
gast

Re:Baanplan Oberreute
Hoi Jac

Leuk plan,alleen is het niet duidelijk hoe de zichtbare gedeeltes van je schaduwstations lopen.
Volgens mij boven elkaar maar als ik sommige opmerkingen moet geloven lopen ze trapsgewijs.
Lopen ze boven elkaar vindt ik het wat minder trapsgewijs super!

Groet Manus
Re:Baanplan Oberreute
Jac,

Leuk ontwerp met veel mogelijkheden, ik werk op het ogenblik ook aan een nieuw ontwerp met ongeveer dezelfde maatvoering. Wat ik me afvroeg: je kunt volgens mij op het zichtbare niveau nog een draaischijf en een locloods kwijt, idee???

Groet,
Rutger
Re:Baanplan Oberreute
de Hoeve
gast

Re:Baanplan Oberreute
leuk plan! goed gebruikgemaakt van de lengte om te stijgen en dalen.

wat dacht je ervan om de pendelbaan het groene traject laten volgen: dan kun je rechts nog een kopstationnetje maken en krijgt het pendelen opeens zin.

als bijproduct nog een imposante brug over het station: wel spectaculair lijkt me.

groeten,
Hessel
Re:Baanplan Oberreute
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Baanplan Oberreute
Leuk man al die reacties, bedankt.

@ Henk, Ik hoop ook snel te kunnen beginnen.
              Ik ben wel benieuwd waarom je de pendelbaan iets minder vindt.

@ Manus, Het is ook niet goed te zien hoe de sporen liggen, maar zo als het nu zit liggen ze boven elkaar en de plaat waar niveau 2 op komt is net zo diep als de grond plaat.

@Rutger, Ja dat zou mischien wel kunnen alleen heb ik geen draaischijf, bovendien is het de bedoeling dat links wat industrie komt en rechts een deel van het dorpje.

@ Hessel, Ik snap niet helemaal wat je bedoeld, het groene traject hoord bij de hoofdbaan als ik daar een pendeltrein laat rijden, kunnen de andere treinen er niet meer rijden.
De pendelbaan word nl geheel apart bestuurd, tenminste dat is de bedoeling.

Groetjes Jac.



Re:Baanplan Oberreute
hermanus
gast

Re:Baanplan Oberreute
Hoi

Persoonlijk vindt ik het mooier als de banen trapsgewijs lopen door niveau 0 met 2keer 094 teverlengen en niveau 1 met 1keer 094 maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak.
succes met de bouw

Groet manus
Re:Baanplan Oberreute
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Baanplan Oberreute
Hoi Manus,

Ik kan er me wel iets bij indenken, maar die 1 meter dat is het maximale wat haalbaar is.
Veel meer ruimte is er niet.

Groet Jac.
Re:Baanplan Oberreute
Hendrik_marklin
gast

Re:Baanplan Oberreute
Citaat van: wacojaco op zondag 04 oktober 2009, 20:40:03

@ Henk, Ik hoop ook snel te kunnen beginnen.
              Ik ben wel benieuwd waarom je de pendelbaan iets minder vindt.


Hoi Jac, ik denk dat het net een beetje te krap wordt. Maar mischien valt het mee. Zul je wel een oplossing voor verzinnen :)

succes met de bouw

groetjes
Henk
Re:Baanplan Oberreute
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Baanplan Oberreute
Mischien heb je daar wel gelijk in Henk.
Maar ik wil het eerst eens live zien, en als het dan inderdaad te krap is dan moet de pendelbaan maar verdwijnen :cry:

Groetjes Jac.
Re:Baanplan Oberreute
hermanus
gast

Re:Baanplan Oberreute
Hoi



mischien kan het op deze manier allen zit je met het opstelspoor erboven
Re:Baanplan Oberreute
Hallo Jac,

ben leuk bezig geweest met een railplan wat er op het oog leuk uit ziet zal zeggen gauw aan de slag ermee.

Het uitzicht op het schaduwstation heb je zeker leuk gedaan ben ook benieuwd hoe de aankleding er uit komt te zien, bij het testrijden kom je vast weer op mooi ideeen en ook of je pendelspoortje nog past.

Veel succes met de bouw.

Groet Wim.
Re:Baanplan Oberreute
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Baanplan Oberreute
@ Hermanus, Ik zal het wel in gedachten houden en er tijdens de bouw nog eens naar kijken.

@ Wim, Ik hoop dat het pendelspoor past lijkt me wel leuk, hoe de aankleding word van die twee stukken  weet ik zelf ook nog niet ik heb al zitten denken aan een brug of zo iets.

Trouwens ik heb nog eens na gedacht over de schaduwstations, mischien is de binnenboog wel te kort om er een TEE met tussen rijtuig te plaatsen.
Ik moet het binnenkort maar eens even uitleggen op de grond en dan eens gaan passen.
Word vervolgd.

Groet Jac.
Re:Baanplan Oberreute
de Hoeve
gast

Re:Baanplan Oberreute
ik bedoelde gewoon het pendellijntje doortrekken via de linker kant, dan vooraan naar rechts en daar is nog ruimte voor een kopstationnetje.
het kan bijv. recht boven het groene spoor lopen. je moet dan twee keer over de sporen van niveau 3, dat geeft de noodzaak om twee bruggen te maken.

groeten,
Hessel
Re:Baanplan Oberreute
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Baanplan Oberreute
Ok Hessel ik snap hem.

Op zich een leuk idee, maar ik ga hem niet uitvoeren, ik wil nl ook nog wat industrie maken en ik wil dan geen bruggen over dit deel.

Groet Jac.
Re:Baanplan Oberreute
Lid sinds: 2008

offline
Re:Baanplan Oberreute
Hoi Jac,

Je zou met arcaden kunnen werken. Ik speel met dit idee. Ik bedoel daarmee aan de voorkant van de onderbaan open arcades te maken waardoor je de trein daar ziet rijden.

mvg.

Olaf
Re:Baanplan Oberreute
Hoi,

Ik heb het volgende gedaan: Ik heb mijn 3 spoors-schaduwstation ook open gelaten. Ik heb er een soort van ondergrondse tunnel van gemaakt, met de voorkant open zodat je in de tunnel kan kijken. Wat verlichting erin, ik ga er nog grafitti en een zwerver in verwerken. Misschien een tip!
Re:Baanplan Oberreute
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Baanplan Oberreute
Hoi Olaf en Tim,
Bedankt voor de tips.

Tim, heb je daar toevallig ook foto,s van.

Groet Jac.
Re:Baanplan Oberreute
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Baanplan Oberreute
hey jac
dat ziet er top uit
wens je veel plezier met je nieuwe start en ik hou je draadje in de gaten !!
succes
groet robert
Re:Baanplan Oberreute
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baanplan Oberreute
Hallo Jac

Leuk compact sporenplan.
Zo'n pendelbaantje geeft lekker wat actie op je baan.

Mogelijk zie ik iets over het hoofd, maar uit je sporenplan en toelichtig begrijp ik dat je max 3 % stijging hebt.
Tussen het bovenste deel (oranje) en het laagste deel (paars) is het hoogteverschil dus zo'n 15 - 20 cm?
Met de middelste laag er nog tussen heb je dan uitermate weinig bewegingsruimte tussen de lagen.
Re:Baanplan Oberreute
Helaas heb ik nog geen foto's van mijn baan. Ik ben namelijk op dit moment druk met werken en dat soort vrije-tijd-slurpende bezigheden. Als ik binnenkort tijd heb zal ik een foto maken!
Re:Baanplan Oberreute
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Baanplan Oberreute
Hallo Piet,

Ik heb wil ongeveer 10 cm ruimte hebben tussen de verschilende lagen.
Daar kan je nog met je hand tussen komen.
Of zal dit te weinig zijn?

Groet Jac.
Re:Baanplan Oberreute
Lokkie
gast

Re:Baanplan Oberreute
Bij mijn vorige baan had ik ook 10 cm en dat is op zich voldoende (tenzij je hele grote handen hebt. :D)
Ik ga zelf nu naar 12 cm tussenruimte.

Gr.
René
Re:Baanplan Oberreute
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Baanplan Oberreute
Citaat van: hermanus op zondag 04 oktober 2009, 21:18:29
Hoi

Persoonlijk vindt ik het mooier als de banen trapsgewijs lopen door niveau 0 met 2keer 094 teverlengen en niveau 1 met 1keer 094 maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak.
succes met de bouw

Groet manus

Ik heb het plan nog weer eens tegen het licht gehouden en denk dat het inderdaad mooier is als die twee sporen traps gewijs lopen.
Ik denk dat ik dat voorelkaar kan krijgen door de tafel met 10 cm dieper te maken.



En zo in 3D



Wat ik mij afvraag, is het wel verstandig om een schaduwstation in een bocht te maken?

Groetjes Jac.
Re:Baanplan Oberreute
hermanus
gast

Re:Baanplan Oberreute
Citaat van: wacojaco op donderdag 15 oktober 2009, 19:59:00

Wat ik mij afvraag, is het wel verstandig om een schaduwstation in een bocht te maken?

Groetjes Jac.

Hoi
Of het verstandig is weet ik niet,maar zo kan het ook en er kunnen langere treinen staan


Groet manus
Re:Baanplan Oberreute
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Baanplan Oberreute
Hoi Manus,

Dat is toevalig, ben net zelf bezig geweest met wintrack.
Alleen heb ik een bocht wissel gebruikt, omdat ik daar twee van over heb.

Hoewel ik jou optie ook wel mooi vindt, bedankt.

Dan zou het zo worden.

Groetjes Jac.
Re:Baanplan Oberreute
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Baanplan Oberreute
Voor dat jullie denken dat er niets meer gebeurt.
Ik heb mijn twijfels over het baanplan van Oberreute, de volgende dingen vraag ik mij af.
1. Is deze baan wel geschikt om hem met koploper te gaan besturen ?
2. Moet het mischien een twee sporige hoofdbaan worden, wat zijn er de voordelen van?
3. Ik vindt dat je eigenlijk te weinig treinen ziet rijden ( te weinig zichtbaar spoor ), dit is natuurlijk wel op te lossen, maar hoe doe je dat zonder dat je moet inleveren aan industrie/rangeer spoor.
Ik heb inmiddels diverse baanontwerpen bestudeerd en zelf van alles geprobeerd en mischien is de conclusie wel dat ik te veel wil op een te klein oppervlak.
Zoiets als dit lijkt mij ook erg mooi, maar dan hen je weer geen ruimte voor rangeerspoor.

Deze heb ik niet zelf ontworpen, het komt ergens van internet af.

Wie kan mij nog ideeen of tips geven?

Groetjes Jac.
Re:Baanplan Oberreute Update 02-11-09 ( twijfel over het ontwerp )
Hoi,

Heb je misschien een baanplan van die laatste baan in 3D? Ik zou er dan wel naar willen kijken of er wat anders van de te maken valt met een paar rangeersporen :).

Met vriendelijke groet,

Tim
Re:Baanplan Oberreute Update 02-11-09 ( twijfel over het ontwerp )
Citaat van: TJ op maandag 02 november 2009, 20:40:03
Hoi,

Heb je misschien een baanplan van die laatste baan in 3D? Ik zou er dan wel naar willen kijken of er wat anders van de te maken valt met een paar rangeersporen :).

Met vriendelijke groet,

Tim

Ik kan je het wintrack bestand wel mailen, stuur dan maar een PB met je mail adres.

Groet Jac.
Re:Baanplan Oberreute Update 02-11-09 ( twijfel over het ontwerp )
Hallo Jac,

Ik zou niet overgaan naar een tweesporig plan. Dit zorgt voor een verlenging van je wisselstraten, waarvoor je ruimte nodig hebt, juist iets waar je een gebrek aan hebt.

Ook ik wilde eigenlijk een tweesporig plan, maar heb dat laten varen om bovenvermelde reden.

Verder heb ik het idee dat je met het vorig plan net zo veel rails te zien krijgt, zo niet meer én je hebt je rangeersporen.

Groet,
Ronald

Re:Baanplan Oberreute Update 02-11-09 ( twijfel over het ontwerp )
Citaat van: wacojaco op maandag 02 november 2009, 20:22:12
Ik heb inmiddels diverse baanontwerpen bestudeerd en zelf van alles geprobeerd en misschien is de conclusie wel dat ik te veel wil op een te klein oppervlak.

Ik vermoed dat we hier allemaal wel last van hebben. :mrgreen:
Persoonlijk vind ik je huidige baanontwerp wel leuk en zie je toch aardig wat rails.

Gr.
René


Re:Baanplan Oberreute Update 02-11-09 ( twijfel over het ontwerp )
@ Ronald,
"Verder heb ik het idee dat je met het vorig plan net zo veel rails te zien krijgt, zo niet meer én je hebt je rangeersporen."
Hier had ik nog niet eens naar gekeken, maar  je kon wel eens gelijk hebben.

@ René,
"Ik vermoed dat we hier allemaal wel last van hebben."
Dat denk ik ook  :lol:
Ik heb zelfs jou nieuwe ontwerp uitvoerig bekeken, bij jou heeft het station een belangrijke plaats.
Dan heb je gewoon minder ruimte voor industrie/rangeerspoor, maar dat is een keuze.

Ik heb nog een ander interesant ontwerp liggen, maar ook daar minder ruimte voor rangeerwerk.
Zal dit plan er straks eens op zetten, mischien hebben jullie hier nog ideeen mee.

Groetjes Jac.
Re:Baanplan Oberreute Update 02-11-09 ( twijfel over het ontwerp )
Ik heb een tijdje terug een baanplan gemaakt op ongeveer dezelfde oppervlakte. En dat zag er toen zo uit:


Als je nou dat onderste / voorste stuk wegdenkt, is het ong 3,70x1,40...

Misschien dat je hier iets aan hebt?
Re:Baanplan Oberreute Update 02-11-09 ( twijfel over het ontwerp )
Goedenavond,

Ik ben even gaan stoeien en ben wel tot iets gekomen. Alleen is het schaduwstation in het licht groen verloren gegaan :oops:... Ook heb ik even alle scenery aan de bovenzijde verwijderd dat het even wat "ruimtelijker" eruit ziet, rangeerterrein heb ik even rood ingekleurd ;):





Het is dus wel mogelijk om een rangeerterrein erin te krijgen, alleen vind ik het persoonlijk niet echt helemaal passen in het mooie glooiende landschap van de baan :). Maar ik zal nog verder puzzelen om te kijken of er nog meer mogelijk is ;).

Met vriendelijke groet,

Tim
Re:Baanplan Oberreute Update 02-11-09 ( twijfel over het ontwerp )
@ EgMaf,
Ik vindt het een mooi baan plan, maar het is te groot.
Ik kan niet meer hebben als 3.50 x 1.20 en dat is echt het maximum, anders krijg ik ruzie in huis.
Mischien kan ik er wat ideeen uit halen, in iedergeval bedankt.

@ Tim,
Ik vindt dat je gelijk hebt over het niet passen van een rangeer deel boven in de bergen.
Wel bedankt voor de moeite en ben benieuwd met wat voor ideeen je nog meer komt.

Groetjes Jac.
Re:Baanplan Oberreute Update 02-11-09 ( twijfel over het ontwerp )
Citaat van: wacojaco op dinsdag 03 november 2009, 20:43:51
@ EgMaf,
Ik vindt het een mooi baan plan, maar het is te groot.
Ik kan niet meer hebben als 3.50 x 1.20 en dat is echt het maximum, anders krijg ik ruzie in huis.
Mischien kan ik er wat ideeen uit halen, in iedergeval bedankt.
Ik bedoelde inderdaad dat je er misschien inspiratie uit kunt halen.
Helemaal exact zal het nu inderdaad zo niet passen...

Succes!
Re:Baanplan Oberreute Update 02-11-09 ( twijfel over het ontwerp )
Hier nog een plan die ik zag op het web.
Ik heb hem aangepast aan mijn maten, ik ben nog aan het puzzelen hoe ik daar éénig rangeerwerk in krijg.


Er moet toch ook iets van een omloopspoor zijn.

Groetjes Jac.
Re:Baanplan Oberreute Update 02-11-09 ( twijfel over het ontwerp )
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Re:Baanplan Oberreute Update 02-11-09 ( twijfel over het ontwerp )
Hoi Jack,

Als je niet meer dan 350 x 120 hebt dan neem ik aan dat je daar permanent mee bedoelt?
Is het misschien een idee om een afkoppelbaar stuk eraan te maken ( module )  met een rangeergedeelte erop, wat je bv boven of onder de baan weg kan zetten als je uitgespeelt bent?

Vr Gr,

Paul

Re:Baanplan Oberreute Update 02-11-09 ( twijfel over het ontwerp )
Hoi Paul,

Opzich geen gek idee, alleen ik heb daar de ruimte niet voor.
Bedankt voor het mee denken.

Groet Jac.
Re:Baanplan Oberreute Update 02-11-09 ( twijfel over het ontwerp )
Ik lees dat je rijdt met ms?
met zo'n baan is het nl. echt tijd dat je eens overschakelt op een cs1reloaded ofzo..
het is namelijk alleen de bedoeling dat je een middel kleine en kleine baan bestuurt met een ms, en ik vind dat eigenliujk al een best grote baan(zeg maar klein-groot, net iets groter dan middelklein/groot,maar net iets kleiner dan categorie groot).maar dat is natuurlijk mijn mening en ik ben bang dat ik nu reactie's ga krijgen van:is niet groot enz. maar goed.
Ziet er wel mooi uit, en bied ongetwijfeld veel rijplezier...

ga zo door zou ik willen zeggen. 8)
Re:Baanplan Oberreute Update 02-11-09 ( twijfel over het ontwerp )
Moi Jac,

Ben je er ondertussen al uit?
We zijn benieuwd!

                                                                          Mvg. Bernard