Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Scenery intekenen met wintrack

Gestart door Roy zaterdag 03 oktober 2009, 12:31:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Scenery intekenen met wintrack
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Scenery intekenen met wintrack
Heren (en dames),

ik wil in mijn baanplan meer scenery intekenen. Maar gaat dit met het programma? Ik weet dat je huizen en bomen kunt plaatsen, maar bijvoorbeeld beken, en wegen?

Roy
Re:Scenery intekenen met wintrack
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Scenery intekenen met wintrack
Ja dat kan, het is me ooit gelukt.
je kunt lijnen uitzetten b.v. 'n vierkant en die "vullen" met water.
Ongetwijfeld kan iemand je er meer over vertellen dan wat ik doe.
Re:Scenery intekenen met wintrack
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Scenery intekenen met wintrack
ja, dat had ik ook al gedaan met wegen, maa die zie je dan niet in 3d

Roy
Re:Scenery intekenen met wintrack
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Scenery intekenen met wintrack
Ik kreeg het wel in 3d te zien zien volgens mij.
Moet je dan niet 'n apart niveau aanmaken???
Re:Scenery intekenen met wintrack
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Scenery intekenen met wintrack
hhhmmm, heb water ingetekend, en dat zie je wel. maar wegen lukt me nog niet.

Roy
Re:Scenery intekenen met wintrack
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Scenery intekenen met wintrack
Ja, ik heb dat ook geprobeerd met wintrack 9. Beetje gespeeld hoor niet in verdiept nog. Wat ik wel ontdekte is dat wanneer er in het menu bij het 2D tekentje van een weg, spoorwegovergang, een huisje etc ook een '3D' functie (= afbeelding in 3D) behoort, dat dit na plaatsing in het ontwerp in 3D kan worden bekeken.
Ik meen (weet het niet zeker meer) ook te hebben gelezen (ergens in de tutorial?) dat upgrading naar alle 3D mogelijkheden apart dient te worden gedaan.

Als gezegd dit zit wat schimmig in mijn achterhoofd, misschien weet Keuterman hier meer over, of op hun site.

Groetjes Michel
Re:Scenery intekenen met wintrack
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Scenery intekenen met wintrack
Ik had idd al gevonden, dat je met "free hand line" vakken kunt tekenen, en deze kunt opvullen. Nu worden ze wel in 3D weergegeven. Als je tijdens het tekenen van een lijn op PGUP of PGDN drukt, kun je een boog tekenen.

Roy
Re:Scenery intekenen met wintrack
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re:Scenery intekenen met wintrack
Ja , wat betreft de volledige bibliotheek van 3d onderwerpen. Ik kom er ook niet direct uit, moest er iemand een ideetje hebben?
Phil
Re:Scenery intekenen met wintrack
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Scenery intekenen met wintrack
wat begrijp je niet dan?

Roy
Re:Scenery intekenen met wintrack
als je iets ....  dus een huisje , trein , of wat dan ook in 3D weergave wilt zien ....

dan zal het ook in de 3D bibliotheek bekend moeten zijn, dus staat het er niet ... kan ie het niet weergeven...

er komt dan trouwens ook een melding tijdens het  creeeren van de 3D weergave, dat het niet aanwezig is in de bibliotheek ... moet ik deze melding blijven geven JA / NEE

-)

Re:Scenery intekenen met wintrack
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re:Scenery intekenen met wintrack
Citaat van: rocofan op woensdag 25 november 2009, 11:50:05
als je iets ....  dus een huisje , trein , of wat dan ook in 3D weergave wilt zien ....

dan zal het ook in de 3D bibliotheek bekend moeten zijn, dus staat het er niet ... kan ie het niet weergeven...

er komt dan trouwens ook een melding tijdens het  creeeren van de 3D weergave, dat het niet aanwezig is in de bibliotheek ... moet ik deze melding blijven geven JA / NEE

-)


Helemaal mee eens, maar standaard zit er in wintrack niet echt veel he, ik denk dat de vraag van hoogovens gaat over de uitbreiding van deze bibliotheken, hoe en of dit al mogelijk is.
Phil
Re:Scenery intekenen met wintrack
hmmm zo heb ik het niet gelezen .... maar ook hier is weer een eenvoudig antwoord .....

er zijn verschillende sites waar je diverse afbeeldingen + bijbehorende bestanden voor wintrack kunt downloaden.

ook kun je er zelf maken met de 3d editor , die naar mijn mening gratis wordt meegeleverd in een van de versies.

bij mij is dit   tedit3d.EXE

ik vind dat echter tever gaan , mij gaat het om een duidelijk plan , dat ik het in 3D kan zien vind ik al mooi genoeg.
ik hoef niet echt vanachter een boom te kunnen kijken naar het station -)
dat doe ik wel in het echt ...






Citaat van: phil op woensdag 25 november 2009, 12:02:36
Citaat van: rocofan op woensdag 25 november 2009, 11:50:05
als je iets ....  dus een huisje , trein , of wat dan ook in 3D weergave wilt zien ....

dan zal het ook in de 3D bibliotheek bekend moeten zijn, dus staat het er niet ... kan ie het niet weergeven...

er komt dan trouwens ook een melding tijdens het  creeeren van de 3D weergave, dat het niet aanwezig is in de bibliotheek ... moet ik deze melding blijven geven JA / NEE

-)


Helemaal mee eens, maar standaard zit er in wintrack niet echt veel he, ik denk dat de vraag van hoogovens gaat over de uitbreiding van deze bibliotheken, hoe en of dit al mogelijk is.
Phil
Re:Scenery intekenen met wintrack
Ik krijg al niet fatsoenlijk mijn baanplan in 2 niveaus weergegeven, tenzij ik alle railstukken apart een hoogte geef. Nadeel daarvan is dat het bovenste niveau geen "plaat" is, maar een verzameling taluds. Hoe krijg ik een heel niveau op een bepaalde hoogte? Het intekenen, daar waag ik me daarna pas aan: nu ik geen niveaus in 3D aan kan geven, heeft dat weinig zin...

Wie helpt?

En nee, met de zoekfunctie vind ik wel hoe ik een rail moet laten stijgen (een helling maken), maar niet hoe ik de bovenste plaat als 1 geheel aan dien te geven.
Re:Scenery intekenen met wintrack
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Scenery intekenen met wintrack
Wiliam.

Oke, ik neem aan,dat je alles in 2 lagen getekend hebt? (layers). Linksonderaan staan deze lagen aangegeven. Rechts daarnaast staat een logo van 3 lagen met een vraagteken. Als je daarop klikt, krijg je een overzicht van de lagen. Iedere laag heeft een naam en hoogte. Bij de hoogte dien je de hoogte van die hele laag in te voeren. (dus bijvoorbeeld laag 1=schaduwstation=0mm, laag 2 =maaiveld=100mm etc etc.

Eigenlijk moet je het dus zien als verschillende vellen papier op elkaar. Je onderste vel, daarop staat je schaduwstation getekend. het vel daarbovenop is je hoofdbaan. Nog een vel daarboven is bijvoorbeeld je paradestuk.

je dient daarna goed op te letten. Dat alle rails in je schaduwstation, ook getekend staan in de laag schaduwstation. Dus als je gaat tekenen, moet je linksonder het laagnummer aanklikken, en tegenlijk shift ingedrukt houden. In het vakje met het laagnummer, verschijnt een vierkant zwart vakje. Dat betekend, dat dat je actuele laag is. (je bent dus in die laag aan het tekenen)

Je kunt rails die al getekend is, ook in een laag plaatsen. Daarvoor selecteer je de rails, en kies je (rechtermuisknop)voor "display". In dat scherm staat vervolgens in het midden ongeveer, in welke laag die rails getekend is.

Je kunt ook meerdere rails tegenlijk selecteren, door een "window" te trekken. (ergens klikken, muis vasthouden en verslepen. Alle rails en toebehoren in het rechthoekje wat je tekend, worden geselecteerd.). Daarna ook weer kiezen voor "display" en laag aanpassen.

Als je dit gedaan hebt, ga je terug naar je lagenscherm (dus blaadjes met vraagteken). Dan ga je staan op laag "hoofdbaan", en kies je dan voor "set height". Hiermee zet wintrack alle rails in die laag, op de opgegeven hoogte. Dus als je later bijvoorbeeld je hoofdbaan wilt verzetten van +100 naar +120mm, kan dat met die functie. Alleen aanpassen van de hoogte achter je laagnummer, heeft dus geen effect!

Stel dat je op je hoofdbaan ook een helling hebt, met een brug. Dan kun je de brugdelen (mits die vlak liggen) ook een hoogte geven. Je hoeft daarvoor geen apparte laag te maken.

Je selecteert deze stukken, en kiest voor "display". Dan vul je in het tabblad 3D voor "height" je hoogte in, bijvoorbeeld 50(mm). Voor hellingen doe je hetzelfde, maar dan met "upgrade".

Succes, en als er vragen zijn, weet je ons te vinden.

Roy

Re:Scenery intekenen met wintrack
Op de site van www.wintrack.de kun je modellen downloaden, je aanmelden voor een abonnement of heel lucratief de cd met 'Teil 1-7' voor ? 69,50 bestellen. dan krijg je de beschikking over een 1400 modellen!

Als je daarna een abonnement neemt '3D-Modell-Abo 2010' voor ? 24,50 worden deze elke 6-8 weken voor een jaar aangevuld met nieuwe modellen.

In de loop der jaren heb ik hiermee al meer dan 2000 modellen verzameld.

PS De (officiële) duitse versie van Wintrack is steeds verder met ontwikkeling (soms 1 hele versie verder) en is ook nog een ~50 euro goedkoper!

Ik heb één keer een jaar catalogus extra in het Duits gekocht van bijvoorbeeld Märklin en je hebt alle termen 1:1 vertaald tot je beschikking

Ice

Re:Scenery intekenen met wintrack
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:Scenery intekenen met wintrack
Hallo Rocofan,

Kun je, wil je en mag je links geven naar die sites?
Googelen geeft me niet het gewenste resultaat.... :(

Alvast dank,

mvg.
Willem


Citaat van: rocofan op woensdag 25 november 2009, 13:07:46
hmmm zo heb ik het niet gelezen .... maar ook hier is weer een eenvoudig antwoord .....

er zijn verschillende sites waar je diverse afbeeldingen + bijbehorende bestanden voor wintrack kunt downloaden.

ook kun je er zelf maken met de 3d editor , die naar mijn mening gratis wordt meegeleverd in een van de versies.

bij mij is dit   tedit3d.EXE

ik vind dat echter tever gaan , mij gaat het om een duidelijk plan , dat ik het in 3D kan zien vind ik al mooi genoeg.
ik hoef niet echt vanachter een boom te kunnen kijken naar het station -)
dat doe ik wel in het echt ...






Citaat van: phil op woensdag 25 november 2009, 12:02:36
Citaat van: rocofan op woensdag 25 november 2009, 11:50:05
als je iets ....  dus een huisje , trein , of wat dan ook in 3D weergave wilt zien ....

dan zal het ook in de 3D bibliotheek bekend moeten zijn, dus staat het er niet ... kan ie het niet weergeven...

er komt dan trouwens ook een melding tijdens het  creeeren van de 3D weergave, dat het niet aanwezig is in de bibliotheek ... moet ik deze melding blijven geven JA / NEE

-)


Helemaal mee eens, maar standaard zit er in wintrack niet echt veel he, ik denk dat de vraag van hoogovens gaat over de uitbreiding van deze bibliotheken, hoe en of dit al mogelijk is.
Phil