Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig eens kijken bij zo'n avond of middag!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Ontwerpsoftware
| | |-+  Scenery intekenen met wintrack
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Scenery intekenen met wintrack  (gelezen 5200 keer)

Roy

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Het is allemaal de schuld van opa flodder!
Scenery intekenen met wintrack
« Gepost op: zaterdag 03 oktober 2009, 12:31:33 »

Heren (en dames),

ik wil in mijn baanplan meer scenery intekenen. Maar gaat dit met het programma? Ik weet dat je huizen en bomen kunt plaatsen, maar bijvoorbeeld beken, en wegen?

Roy

Rieske

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Wie is hier spoorloos ??
Re:Scenery intekenen met wintrack
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 03 oktober 2009, 12:33:28 »

Ja dat kan, het is me ooit gelukt.
je kunt lijnen uitzetten b.v. 'n vierkant en die "vullen" met water.
Ongetwijfeld kan iemand je er meer over vertellen dan wat ik doe.

Roy

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Het is allemaal de schuld van opa flodder!
Re:Scenery intekenen met wintrack
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 03 oktober 2009, 12:34:54 »

ja, dat had ik ook al gedaan met wegen, maa die zie je dan niet in 3d

Roy

Rieske

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Wie is hier spoorloos ??
Re:Scenery intekenen met wintrack
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 03 oktober 2009, 12:36:42 »

Ik kreeg het wel in 3d te zien zien volgens mij.
Moet je dan niet 'n apart niveau aanmaken???

Roy

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Het is allemaal de schuld van opa flodder!
Re:Scenery intekenen met wintrack
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 03 oktober 2009, 13:00:32 »

hhhmmm, heb water ingetekend, en dat zie je wel. maar wegen lukt me nog niet.

Roy

h0ogovens

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • GE45
    • Project h0ogovens
Re:Scenery intekenen met wintrack
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 08 oktober 2009, 02:08:14 »

Ja, ik heb dat ook geprobeerd met wintrack 9. Beetje gespeeld hoor niet in verdiept nog. Wat ik wel ontdekte is dat wanneer er in het menu bij het 2D tekentje van een weg, spoorwegovergang, een huisje etc ook een '3D' functie (= afbeelding in 3D) behoort, dat dit na plaatsing in het ontwerp in 3D kan worden bekeken.
Ik meen (weet het niet zeker meer) ook te hebben gelezen (ergens in de tutorial?) dat upgrading naar alle 3D mogelijkheden apart dient te worden gedaan.

Als gezegd dit zit wat schimmig in mijn achterhoofd, misschien weet Keuterman hier meer over, of op hun site.

Groetjes Michel

Roy

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Het is allemaal de schuld van opa flodder!
Re:Scenery intekenen met wintrack
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 08 oktober 2009, 06:30:25 »

Ik had idd al gevonden, dat je met "free hand line" vakken kunt tekenen, en deze kunt opvullen. Nu worden ze wel in 3D weergegeven. Als je tijdens het tekenen van een lijn op PGUP of PGDN drukt, kun je een boog tekenen.

Roy

phil

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Kruibeke
    • fotografie
Re:Scenery intekenen met wintrack
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 24 november 2009, 20:27:08 »

Ja , wat betreft de volledige bibliotheek van 3d onderwerpen. Ik kom er ook niet direct uit, moest er iemand een ideetje hebben?
Phil
Gelogd

Roy

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Het is allemaal de schuld van opa flodder!
Re:Scenery intekenen met wintrack
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 24 november 2009, 22:03:16 »

wat begrijp je niet dan?

Roy

rocofan

  • Gast
Re:Scenery intekenen met wintrack
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 25 november 2009, 11:50:05 »

als je iets ....  dus een huisje , trein , of wat dan ook in 3D weergave wilt zien ....

dan zal het ook in de 3D bibliotheek bekend moeten zijn, dus staat het er niet ... kan ie het niet weergeven...

er komt dan trouwens ook een melding tijdens het  creeeren van de 3D weergave, dat het niet aanwezig is in de bibliotheek ... moet ik deze melding blijven geven JA / NEE

-)

Gelogd

phil

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Kruibeke
    • fotografie
Re:Scenery intekenen met wintrack
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 25 november 2009, 12:02:36 »

als je iets ....  dus een huisje , trein , of wat dan ook in 3D weergave wilt zien ....

dan zal het ook in de 3D bibliotheek bekend moeten zijn, dus staat het er niet ... kan ie het niet weergeven...

er komt dan trouwens ook een melding tijdens het  creeeren van de 3D weergave, dat het niet aanwezig is in de bibliotheek ... moet ik deze melding blijven geven JA / NEE

-)


Helemaal mee eens, maar standaard zit er in wintrack niet echt veel he, ik denk dat de vraag van hoogovens gaat over de uitbreiding van deze bibliotheken, hoe en of dit al mogelijk is.
Phil
Gelogd

rocofan

  • Gast
Re:Scenery intekenen met wintrack
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 25 november 2009, 13:07:46 »

hmmm zo heb ik het niet gelezen .... maar ook hier is weer een eenvoudig antwoord .....

er zijn verschillende sites waar je diverse afbeeldingen + bijbehorende bestanden voor wintrack kunt downloaden.

ook kun je er zelf maken met de 3d editor , die naar mijn mening gratis wordt meegeleverd in een van de versies.

bij mij is dit   tedit3d.EXE

ik vind dat echter tever gaan , mij gaat het om een duidelijk plan , dat ik het in 3D kan zien vind ik al mooi genoeg.
ik hoef niet echt vanachter een boom te kunnen kijken naar het station -)
dat doe ik wel in het echt ...

 




als je iets ....  dus een huisje , trein , of wat dan ook in 3D weergave wilt zien ....

dan zal het ook in de 3D bibliotheek bekend moeten zijn, dus staat het er niet ... kan ie het niet weergeven...

er komt dan trouwens ook een melding tijdens het  creeeren van de 3D weergave, dat het niet aanwezig is in de bibliotheek ... moet ik deze melding blijven geven JA / NEE

-)


Helemaal mee eens, maar standaard zit er in wintrack niet echt veel he, ik denk dat de vraag van hoogovens gaat over de uitbreiding van deze bibliotheken, hoe en of dit al mogelijk is.
Phil
Gelogd

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re:Scenery intekenen met wintrack
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 25 februari 2010, 08:15:15 »

Ik krijg al niet fatsoenlijk mijn baanplan in 2 niveaus weergegeven, tenzij ik alle railstukken apart een hoogte geef. Nadeel daarvan is dat het bovenste niveau geen "plaat" is, maar een verzameling taluds. Hoe krijg ik een heel niveau op een bepaalde hoogte? Het intekenen, daar waag ik me daarna pas aan: nu ik geen niveaus in 3D aan kan geven, heeft dat weinig zin...

Wie helpt?

En nee, met de zoekfunctie vind ik wel hoe ik een rail moet laten stijgen (een helling maken), maar niet hoe ik de bovenste plaat als 1 geheel aan dien te geven.
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

Roy

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Het is allemaal de schuld van opa flodder!
Re:Scenery intekenen met wintrack
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 25 februari 2010, 12:06:44 »

Wiliam.

Oke, ik neem aan,dat je alles in 2 lagen getekend hebt? (layers). Linksonderaan staan deze lagen aangegeven. Rechts daarnaast staat een logo van 3 lagen met een vraagteken. Als je daarop klikt, krijg je een overzicht van de lagen. Iedere laag heeft een naam en hoogte. Bij de hoogte dien je de hoogte van die hele laag in te voeren. (dus bijvoorbeeld laag 1=schaduwstation=0mm, laag 2 =maaiveld=100mm etc etc.

Eigenlijk moet je het dus zien als verschillende vellen papier op elkaar. Je onderste vel, daarop staat je schaduwstation getekend. het vel daarbovenop is je hoofdbaan. Nog een vel daarboven is bijvoorbeeld je paradestuk.

je dient daarna goed op te letten. Dat alle rails in je schaduwstation, ook getekend staan in de laag schaduwstation. Dus als je gaat tekenen, moet je linksonder het laagnummer aanklikken, en tegenlijk shift ingedrukt houden. In het vakje met het laagnummer, verschijnt een vierkant zwart vakje. Dat betekend, dat dat je actuele laag is. (je bent dus in die laag aan het tekenen)

Je kunt rails die al getekend is, ook in een laag plaatsen. Daarvoor selecteer je de rails, en kies je (rechtermuisknop)voor "display". In dat scherm staat vervolgens in het midden ongeveer, in welke laag die rails getekend is.

Je kunt ook meerdere rails tegenlijk selecteren, door een "window" te trekken. (ergens klikken, muis vasthouden en verslepen. Alle rails en toebehoren in het rechthoekje wat je tekend, worden geselecteerd.). Daarna ook weer kiezen voor "display" en laag aanpassen.

Als je dit gedaan hebt, ga je terug naar je lagenscherm (dus blaadjes met vraagteken). Dan ga je staan op laag "hoofdbaan", en kies je dan voor "set height". Hiermee zet wintrack alle rails in die laag, op de opgegeven hoogte. Dus als je later bijvoorbeeld je hoofdbaan wilt verzetten van +100 naar +120mm, kan dat met die functie. Alleen aanpassen van de hoogte achter je laagnummer, heeft dus geen effect!

Stel dat je op je hoofdbaan ook een helling hebt, met een brug. Dan kun je de brugdelen (mits die vlak liggen) ook een hoogte geven. Je hoeft daarvoor geen apparte laag te maken.

Je selecteert deze stukken, en kiest voor "display". Dan vul je in het tabblad 3D voor "height" je hoogte in, bijvoorbeeld 50(mm). Voor hellingen doe je hetzelfde, maar dan met "upgrade".

Succes, en als er vragen zijn, weet je ons te vinden.

Roy

 

Ice

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re:Scenery intekenen met wintrack
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 18 maart 2010, 16:08:48 »

Op de site van www.wintrack.de kun je modellen downloaden, je aanmelden voor een abonnement of heel lucratief de cd met 'Teil 1-7' voor € 69,50 bestellen. dan krijg je de beschikking over een 1400 modellen!

Als je daarna een abonnement neemt '3D-Modell-Abo 2010' voor € 24,50 worden deze elke 6-8 weken voor een jaar aangevuld met nieuwe modellen.

In de loop der jaren heb ik hiermee al meer dan 2000 modellen verzameld.

PS De (officiële) duitse versie van Wintrack is steeds verder met ontwikkeling (soms 1 hele versie verder) en is ook nog een ~50 euro goedkoper!

Ik heb één keer een jaar catalogus extra in het Duits gekocht van bijvoorbeeld Märklin en je hebt alle termen 1:1 vertaald tot je beschikking

Ice

« Laatst bewerkt op: dinsdag 18 mei 2010, 19:54:09 door wissels »
Gelogd

Willem E

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Ooit.....
Re:Scenery intekenen met wintrack
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 19 maart 2010, 11:18:24 »

Hallo Rocofan,

Kun je, wil je en mag je links geven naar die sites?
Googelen geeft me niet het gewenste resultaat.... :(

Alvast dank,

mvg.
Willem


hmmm zo heb ik het niet gelezen .... maar ook hier is weer een eenvoudig antwoord .....

er zijn verschillende sites waar je diverse afbeeldingen + bijbehorende bestanden voor wintrack kunt downloaden.

ook kun je er zelf maken met de 3d editor , die naar mijn mening gratis wordt meegeleverd in een van de versies.

bij mij is dit   tedit3d.EXE

ik vind dat echter tever gaan , mij gaat het om een duidelijk plan , dat ik het in 3D kan zien vind ik al mooi genoeg.
ik hoef niet echt vanachter een boom te kunnen kijken naar het station -)
dat doe ik wel in het echt ...

 




als je iets ....  dus een huisje , trein , of wat dan ook in 3D weergave wilt zien ....

dan zal het ook in de 3D bibliotheek bekend moeten zijn, dus staat het er niet ... kan ie het niet weergeven...

er komt dan trouwens ook een melding tijdens het  creeeren van de 3D weergave, dat het niet aanwezig is in de bibliotheek ... moet ik deze melding blijven geven JA / NEE

-)


Helemaal mee eens, maar standaard zit er in wintrack niet echt veel he, ik denk dat de vraag van hoogovens gaat over de uitbreiding van deze bibliotheken, hoe en of dit al mogelijk is.
Phil
Gelogd
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.572 seconden met 22 queries.