Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Inbouw led

Gestart door d.vanaalst vrijdag 02 oktober 2009, 22:46:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Inbouw led
Lid sinds: 2008

offline
Inbouw led
Beste mensen,
hierbij een kort verslagje van het inbouwen van een led-stripje.

Twee weken geleden bij een Duits bedrijf een viertal strips besteld. In september waren deze sets in de aanbieding (5 euro) en doordat de felheid hiervan ingesteld kan worden had ik snel interesse.

Deze lagen vanmiddag in de bus.
Nu even provisorisch een setje ingebouwd. (bedrading moet nog ingekort worden)

De minst felle stand


De meest felle stand

Ik kan deze strips echt aanraden:
Mooie kleur licht, goed geprijsd, goede instelling van kleur.
Enig minpunt zou kunnen zijn: warmwit is witter dan ik dacht.

Als afsluiter even een vraag:
bij de marklinsets krijg je d'r van die plastic klemmetjes bij, om de strips op het interieur te plaatsen. Heeft iemand een tip om dit zonder die klemmen ook mooi te plaatsen? de poppetjes van AlbertJan moeten er ook nog in :wink:

Groeten Dennis
Re:Inbouw led
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Inbouw led
Mooie verlichting.
Je zou de strips met dubbelzijdig tape tegen het dak kunnen plakken.

Gr.  Charlie
Re:Inbouw led
Joost B.
gast

Re:Inbouw led
Hufing tronic?
Re:Inbouw led
Lid sinds: 2008

offline
Re:Inbouw led
Citaat van: Joost B. op vrijdag 02 oktober 2009, 22:57:53
Hufing tronic?
:D jij mag door voor de koelkast
Re:Inbouw led
buckfast_beekeeper
gast

Re:Inbouw led
Citaat van: d.vanaalst op vrijdag 02 oktober 2009, 22:46:59
Enig minpunt zou kunnen zijn: warmwit is witter dan ik dacht.

Als afsluiter even een vraag:
bij de marklinsets krijg je d'r van die plastic klemmetjes bij, om de strips op het interieur te plaatsen. Heeft iemand een tip om dit zonder die klemmen ook mooi te plaatsen? de poppetjes van AlbertJan moeten er ook nog in :wink:

Groeten Dennis

Hallo Dennis,

Probeer dan volgende maal eens golden white. Is iets geler dan warm wit. Veel hangt uiteraard ook af van het merk van de ledjes. Warmwit mark A is niet hetzelfde als warmwit merk B. Uiteraard heb je bij deze modules niet de keuze welk merk er gebruikt wordt.

Ga je even zoeken op warmwitte leds, sunny white of golden white, zal je ook snel ontdekken dat er forse prijsverschillen zijn tussen de merken onderling. Bijvoorbeeld een yoldal golden white heb ik nog niet gevonden onder 1?19/stuk bij 250 stuks. Er staan 7 ledjes op deze strip. Tel het dus maar uit. Van alle ledjes die ik reeds gebruikt heb, vind ik de yoldal wel het mooiste. Kijk ook op de Hufing Tronic website naar het prijsverschil tussen een setje met warmwit en met golden white.

Zoals reeds aangehaald kan je het beste kleven met dubbelzijdig kleefband. Conrad heeft dubbelzijdig voor servo's. Makkelijk te knippen in stukjes zoals je nodig hebt.

Een vraagje van mijn kant. Hoe worden de cv's ingesteld en wat zijn de mogelijkheden. Kan je bijvoorbeeld kiezen om F3, F4 of een F nummer naar keuze te gebruiken? Voor mezelf belangrijk om alle rijtuigen hetzelfde adres te kunnen geven als de lok. Alle rijtuigen kan ik dan ook een zelfde F nummer geven om licht aan/uit te doen.
Re:Inbouw led
Lid sinds: 2008

offline
Re:Inbouw led
Hoi Theo,
ik ben niet ontevreden over deze kleur, maar als ik nog een setje bestel, zal ik ook eens een golden white mee bestellen.
Ik heb vanmiddag maar even dubbelzijdig tape gekocht, maar ik twijfel of je dit weer zonder resten weg kunt halen.

Over de cv's even dit: er zit hier geen decoder in. Je kunt dus ook niet rommelen met een f1 etc. De lichtsterkte is in te stellen door een potschakelaartje te draaien met een schroevendraaier. zie onderstaande foto


Helaas is de kwaliteit van de foto's niet al te scherpmobiele telefoon maar het gaat om die ronde schijfjes in het midden.

@Charlie: thanx voor de tip

Groeten Dennis
Re:Inbouw led
buckfast_beekeeper
gast

Re:Inbouw led
Ok thanks. Zal ik toch zelf iets moeten gaan maken om het licht in mijn rijtuigen te verzorgen. Een warmwit setje plus esu fx decoder wordt dan echt wel ietsje te veel per rijtuig.

Het dubbelzijdig kleefband valt normaal wel mee. Decoders worden ook vaak op deze wijze bevestigd. Zelf gebruik ik voor mijn ledjes seconden lijm. In principe dienen ze er toch nooit meer uit.
Re:Inbouw led
Lid sinds: 2008

offline
Re:Inbouw led
Ja, het dan wordt het wel een dure aangelegenheid.
Ik ben van plan om per trein een decoder te plaatsen en van daaruit de hele trein te verlichten. (verstoppen in een bagagerijtuig of postrijtuig).
Jij plakt dus ook die strips aan het dak vast? Ga wel even prutsen als ik weer tijd heb.

Groeten Dennis
Re:Inbouw led
buckfast_beekeeper
gast

Re:Inbouw led
Roco levert trouwens dubbelzijdig kleefband van Scotch bij zijn verlichting sets.

Ik soldeer smd 0603 (1.6mm * 0.8mm) leds op een zeer klein stukje gaatjesbord. 2 eilandjes is voldoende. Hieraan kan ik dan iets makkelijker de draadjes solderen. Ook het kleven aan het dak gaat zo een stuk eenvoudiger. De draadjes steek ik van led tot led door een zeer dun stukje krimpkous dat ook tegen het dak wordt geplakt met secondenlijm (gel).

De decoder wordt uiteindelijk met dubbelzijdig kleefband naast de ledjes geplakt. Nem650 stekker zit meestal in de wc verborgen. Meestal is de wc net groot genoeg. Hier staat ook meestal een melkwit raam in. Valt dus niet op.

Nadeel van 1 decoder vind ik de geleidende koppelingen, ook niet echt goedkoop. Een aantal rijtuigen bij elkaar opgeteld geeft toch ook weer een behoorlijke stroom.

Deze week hoop ik een paar rijtuigen van licht en bevolking te voorzien. Dan zal ik eens wat foto's maken.

BTW de Preisertjes zet ik er ook in met secondenlijm (gel). Veel handiger dan de Faller lijm of gelijkaardig.
Re:Inbouw led
Lid sinds: 2008

offline
Re:Inbouw led
Citaat van: buckfast_beekeeper op zaterdag 03 oktober 2009, 22:00:53
Roco levert trouwens dubbelzijdig kleefband van Scotch bij zijn verlichting sets.

Ik soldeer smd 0603 (1.6mm * 0.8mm) leds op een zeer klein stukje gaatjesbord. 2 eilandjes is voldoende. Hieraan kan ik dan iets makkelijker de draadjes solderen. Ook het kleven aan het dak gaat zo een stuk eenvoudiger. De draadjes steek ik van led tot led door een zeer dun stukje krimpkous dat ook tegen het dak wordt geplakt met secondenlijm (gel).

De decoder wordt uiteindelijk met dubbelzijdig kleefband naast de ledjes geplakt. Nem650 stekker zit meestal in de wc verborgen. Meestal is de wc net groot genoeg. Hier staat ook meestal een melkwit raam in. Valt dus niet op.

Nadeel van 1 decoder vind ik de geleidende koppelingen, ook niet echt goedkoop. Een aantal rijtuigen bij elkaar opgeteld geeft toch ook weer een behoorlijke stroom.

Deze week hoop ik een paar rijtuigen van licht en bevolking te voorzien. Dan zal ik eens wat foto's maken.

BTW de Preisertjes zet ik er ook in met secondenlijm (gel). Veel handiger dan de Faller lijm of gelijkaardig.

Thanx voor de tip van de secodenlijm, die ga ik zeker onthouden.
Die stroomgeleidende koppelingen staan ook niet hoog op mijn lijstje. Zit hier ook nog over te denken hoe dit te doen. (misschien een kabeltje vanuit het decoderrijtuig, als een soort luchtslang) Maar dit is nog lang niet aan de orde. Wil ik pas doen als ik een vast baan ga maken.

Trouwens die strip zit nu vast met tape aan het dak, ziet er mooi uit. Maar het dak wordt een beetje warm. Niet heel erg ofzo, maar hoe er is dit voor het plastic?

Groeten Dennis
Re:Inbouw led
Cees
gast

Re:Inbouw led
Dat is een goede oplossing voor de dure normale verlichting, ik ga dit zeker eens goed bekijken.

Groet Kees