Plaatjes dus... Ik heb er maar meteen een heel 2400-en festival van gemaakt
Deze vijf gaan in twee setjes van twee en één losse loc dienst doen. Het eerste setje (2418 + 2433) doet al enige tijd naar volle tevredenheid dienst:
De twee nieuwelingen (2410 + 2456) gaan set 2 vormen:
De 2417 is beschikbaar voor rangeerwerk en uitstapjes op de zijlijnen en zo
De drie setjes:
Even Copy/Paste uit het nieuwe-aanwinsten-topic:
De setjes zijn semi-permanent gekoppeld en daarop ook aangepast.
Dat wil zeggen:
- ze hebben hetzelfde locadres en zoveel mogelijk dezelfde rijkarakteristiek
- aan de uiteinden zijn Digirail verlichtingssetjes geplaatst
- aan de 'blinde' kant, in dit geval de lange neus, is de verlichting uitgeschakeld (lees: losgesoldeerd).
- de sluitseinen zijn bewust niet aangesloten omdat de locs altijd met trein zullen rijden
- net als bij mijn andere setje (2418 + 2433) worden de slepers met elkaar verbonden (die zitten onder de lange neuzen dus dicht bij elkaar) via een stroomvoerende koppeling -- die ik effe niet op vooraad heb
Dat laatste doe ik in verband met stopsecties opdat beide locs tegelijk stoppen, anders bijft de achterste staan malen. Het garandeert bovendien meteen uitstekende stroomafname. Het koppelen van de slepers is ook de reden waarom ze met de lange neuzen gekoppeld zijn, hoewel dat ook in het grootbedrijf zoveel mogelijk werd gedaan (vanwege het zicht op de baan). Ik had eigenlijk van het tweede setje de locs met de neuzen dezelfde kant op willen zetten, maar het zou te lastig worden om dan nog de slepers met elkaar te verbinden.
Verder heb ik de schoorstenen mat zwart geschilderd, een simpele ingreep maar ziet er stukken beter uit
Tot slot heb ik bij de fronten met L-sein de lichtgeleider van bovenste seintjes eruit gehaald en in drie stukken geknipt. Het midden (zo'n 5 mm) heb ik eruit gelaten en de zijkantjes van de overgebleven en teruggeplaatste stukjes zwart geschilderd. Dit om de forse lichtlekkage van het felle derde frontseintje naar het gedoofde linker sluitsein te verhelpen. Het is in feite dezelfde truuk als die je bij een Class 66 toepast.
Oh ja: De baliestangen (het hekwerk) van de bruine locs is van geel plastic. Let dus op dat je de bruine verf niet beschadigt! Dat gebeurt makkelijk met bv. je pincet als je ze loshaalt om de loc open te maken.
Voor de volgende foto's heb ik de setjes uit elkaar gehaald. Ik moest van elke set één loc een ander adres geven om z'n rijrichting om te kunnen keren, voor de frontseinen. Als ze op hetzelfde adres zitten is er nu namelijk altijd één die geen frontseinen voert
Met trein ziet het er dan zo uit:
:-D
Martijn