Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1300 te krap?

Gestart door gotischeboog dinsdag 18 mei 2010, 14:15:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1300 te krap?
Ik heb de ervaring dat het kortkoppelsysteem van de Riv 1312 dusdanig krap is dat in een bocht, met een gangbare radius, de wagons uit de rails gedrukt worden doordat de buffers te weinig plaats hebben. Kent een van jullie dit probleem en heeft misschien iemand een oplossing? (Ik vermeld erbij dat zelfs wagens zonder kortkoppeling ook weggedrukt worden.)
Re:Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1300 te krap?
Je hebt dan ook een wat omslachtige methode gekozen.
Overigens doet het probleem zich bij de meeste wagens achter de 1300 sowieso niet voor.
Re:Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1300 te krap?
oh, hoe kan het anders dan, en waarom komt het bij de meest wagons niet voor???? je maakt me nieuwschierig!

Walter
Re:Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1300 te krap?
De meest gangbare oplossing is de zwaluwstaartschacht 40287 van Roco.



De schacht is dat dingetje rechtsonder. Die prik je in de NEM-schacht en daarin past dan weer een geschikte koppeling van Roco of Fleischmann. De koppelafstand is dan net een milimetertje groter en dat is afdoende.

Alle varianten van de Electrotren/Rivarossi 1300 die tot nu toe zijn uitgebracht hebben hier last van, maar alleen bij aangekoppelde modellen die de eigen nem-schacht op exact de juiste koppelafstand hebben staan zonder veel speling. Dat komt eigenlijk vrij weinig voor.
Re:Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1300 te krap?
Is goed, was meer voor de meelezers.  :)
Er is inderdaad geen Märklin koppeling die op de zwaluwstaartschacht past. Mensen die de Märklin koppeling gebruiken zouden dan de Roco Universal kunnen overwegen.
Re:Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1300 te krap?
Met die zwaluwstaart kun je wel de hoogte instellen, maar NIET de lengte en dus ook niet de afstand tussen de buffers. dat lost het hieronder beschreven probleem niet op....
Re:Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1300 te krap?
Jawel hoor.

Citaat van: henkv op woensdag 19 mei 2010, 23:11:17De koppelafstand is dan net een milimetertje groter en dat is afdoende.

Dat is een neveneffect van deze koppelinghouder.

Ik bedacht later dat het ook met de Märklinkoppeling heeft te maken. Ik heb mijn Electrotren 1300 eens nagemeten en de schacht zit net 8 mm achter de buffers. Dat is krap, maar valt nog binnen de marges van de norm NEM362: 7,5 mm plus of min 0,5 mm. De Märklin-koppeling is niet helemaal star en kan dan ook niet overweg met krap geplaatste nem-schachten op kortkoppelmechanieken. Normaal merk je daar weinig van, zeker niet bij koppeling met Märklin materieel omdat de schacht daarbij meestal te ver naar voren staat. Maar wil je de 1300 koppelen met materieel dat ook een strak geplaatste schacht heeft - Fleischmann zet de schacht vaak echt op kortkoppelafstand - dan heb je een probleem.