Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Gezocht: railplan voor Rangeer- & locdepot

Gestart door TRUKO woensdag 30 september 2009, 13:58:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gezocht: railplan voor Rangeer- & locdepot
Hallo Allemaal,

Laatst zag ik op het forum wat goede voorbeelden / plaatjes voorbij komen voor een Rangeer terrein / Locdepot. Ik kan ze helaas niet direct meer vinden.

Weet iemand nog waar ze staan, of heeft iemand goede voorbeelden?

Alvast bedankt voor je hulp,
Groet,
Rutger
Re:Gezocht: railplan voor Rangeer- & locdepot
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re:Gezocht: railplan voor Rangeer- & locdepot
Hoi Rutger,

Bedoel je deze???

hier klikken
Re:Gezocht: railplan voor Rangeer- & locdepot
Re:Gezocht: railplan voor Rangeer- & locdepot
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re:Gezocht: railplan voor Rangeer- & locdepot
Verderop in het topic is er ook een foto van digi-jacques, waar hij dit plan uitgelegd heeft. Ruimte benodigd ruim 200cm bij 80cm.
Re:Gezocht: railplan voor Rangeer- & locdepot
 :lol:

ben zelf ook bezig met bedenken van een lokdepot/draaischijf module nu, zal binnenkort weer eens de vloer vol leggen

:lol:
Re:Gezocht: railplan voor Rangeer- & locdepot
Vind dit wel een aardige. Weet niet meer van wie deze is maar ik heb 'm bewaard. Ik geloof dat het C-rail was.



Gr, Ben.
Re:Gezocht: railplan voor Rangeer- & locdepot
He Jongens,

Top, bedankt voor alle reacties. 'k ben nu bezig met mijn railplan te herzien en wil proberen in de beperkte ruimte die ik nu heb toch iets van een locdepot in te plannen met een draaischijf. zodra ik e.e.a. voldoende uitgewerkt heb zal ik het posten.

Groet,
Rutger
Nieuw railplan voor Rangeer- & locdepot, graag reacties
Beste mensen,

Hierbij mijn nieuwe ontwerp voor een railplan met een klein locdepot, graag jullie tips voor verbeteringen daar waar mogelijk.

Railplan voor niv.0 het zichtbare niveau:


Railplan voor niv.-1 het ondelriggende niveau:


De 3D plaat voor het overzicht:

Oh ja, ik heb nog niet kunnen uitvinden hoe je de contourlijn die je nu omhoog ziet staan, naar beneden kan krijgen, dalend met het spiraal mee.

De gehanteerde module maten zijn vast:
- 1e module 100x170cm
- 2e module 110x140cm

Dank alvast voor jullie reacties,
M.vr.gr.
Rutger
Re:Gezocht: railplan voor Rangeer- & locdepot
Leuk plan Rutger.
Benieuwd wat je er van gaat maken.

Groet Jac.
Graag jullie advies: Nieuw Railplan voor Rangeer- & locdepot
Citaat van: wacojaco op zondag 04 oktober 2009, 21:43:28
Leuk plan Rutger.
Benieuwd wat je er van gaat maken.
Groet Jac.

Jac,

Dank je, tegen die tijd zul je het wel zien op het forum.

Groet,
Rutger
Re:Gezocht: railplan voor Rangeer- & locdepot
Hoi

Mischien heb ik het verkeerd maar als ik dit forum moet geloven kan je C-rail niet op een draaischijf aansluiten.

Groet Manus
Re:Gezocht: railplan voor Rangeer- & locdepot
Citaat van: hermanus op maandag 05 oktober 2009, 18:54:12
Hoi

Mischien heb ik het verkeerd maar als ik dit forum moet geloven kan je C-rail niet op een draaischijf aansluiten.

Groet Manus

Via artnr 24922 Overgangsrail naar de K-rail kun je wel op de draaischijf komen. Of als alternatief knutsel je, als je handig bent zelf een overgangsrail in elkaar.

Groeten,
Ton.
Nieuw railplan voor Rangeer- & Locdepot, graag reacties!!
Dank voor jullie reacties,

@Hermanus: okeee..daar had ik nog niet aan gedacht, maar ik heb inderdaad ook zo iets voorbij zien komen. Dank voor de tip.

@Ton: fijn dat je het railnummer geeft, ik zal het in het plan gaan verwerken!  toch wel slecht eigenlijk dat WinTrack daar zelf niet mee komt...

groet,
Rutger
Re:Nieuw railplan voor Rangeer- & locdepot, graag reacties
Citaat van: TRUKO op zondag 04 oktober 2009, 21:17:36
Railplan voor niv.0 het zichtbare niveau:


Railplan voor niv.-1 het ondelriggende niveau:

Ik denk dat de overgang van niveau 0 naar 1 te steil wordt.
4x 188 is te weinig om 9x R2 te vervangen.
Een volledige cirkel in de spiraal is nodig om voldoende te zakken om onder de rails door te gaan.
groetjes
Henk
Nieuw railplan voor Rangeer- & Locdepot, graag reacties!!
@Henk: 4x een 188 kan inderdaad niet, maar hierbij een 3D plaatje van de rails alleen. Zoals je ziet zou het zo moeten kunnen.


Dank voor je reactie,
Groet,
Rutger
Re:Gezocht: railplan voor Rangeer- & locdepot
Rutger,

De lengte is te kort om goed te kunnen dalen (of te stijgen).
Als je de verschillende railspiralen op dit forum bekijkt, dan weet je dat je pas na 360 graden over een ander spoor heen kan.
Bij jou ontwerp is dit na +/- 90 graden (kwart cirkel).
Je compenseert 3 kwart cirkel met 4x 188.
Dit gaat niet lukken (tenzij je hellingspercentages boven de 5% wilt gebruiken of als je treinen maar 2 cm hoog zijn).

succes Henk
Re:Gezocht: railplan voor Rangeer- & locdepot
Citaat van: Henk op dinsdag 06 oktober 2009, 19:41:04
Rutger,
De lengte is te kort om goed te kunnen dalen (of te stijgen).
Als je de verschillende railspiralen op dit forum bekijkt, dan weet je dat je pas na 360 graden over een ander spoor heen kan.
Bij jou ontwerp is dit na +/- 90 graden (kwart cirkel).
Je compenseert 3 kwart cirkel met 4x 188.
Dit gaat niet lukken (tenzij je hellingspercentages boven de 5% wilt gebruiken of als je treinen maar 2 cm hoog zijn).
succes Henk

Hoi Henk,

Ok, dat je pas na 360gr. over een ander  spoor heen kan is mij niet direct duidelijk geworden uit de andere  railspiralen.

Echter hoe kan ik dan een hoogte verschil  van 22cm overbruggen met een railspiraal als het (volgens Wintrack) niet  mogelijk is om 2x een volledige ronding te maken?

Ook geeft Wintrack een stijgings percentage aan van 3,8% dit is wellicht  niet ideaal  echter het is voor mij niet onoverkomelijk. 't is maar een uitbreiding op mijn testbaan.

Groet,
Rutger
Re:Gezocht: railplan voor Rangeer- & locdepot
Hoi Rutger



Ik denk dat daar het probleem zit. Je kan dit cotroleren met wintrack

Groe Manus
Nieuw Railplan voor Rangeer- & locdepot
@Manus: Okeeee....nu snap ik wat jullie bedoelen! Inderdaad heb ik in WinTrack de hoogte gecheckt en deze geeft geen probleem aan.
Ook heb ik nog de mogelijkheid om het door Manus aan aangegeven spoor nog wat om te leggen, dus ik heb het even als een oplosbaar probleempje beschouwt.

@Henk: als dit is wat je bedoelt, ga ik tijdens de bouw kijken hoe ik uitkom.

Eerst ga ik de spiraal bouwen, en kijken of ik er nog meerdere cirkels in kan krijgen zodat ik het al eerder omlaag brengen van het rechte stukje kan vermijden.

Dank voor jullie reacties,
Groet,
Rutger
Re:Gezocht: railplan voor Rangeer- & locdepot
Rutger,

De schets van Manus geeft het probleem aan, vooral in combinatie met het spoor er direct rechts van.

groetjes
Henk
Re:Gezocht: railplan voor Rangeer- & locdepot
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re:Gezocht: railplan voor Rangeer- & locdepot
Ik heb nog een plaatje uit een ander boek van Bernd Schmid die iets kleiner is dan die van B. Stein.

Als er liefhebbers voor zijn kan ik kijken of ik deze hier geplaatst kan krijgen.

Re:Gezocht: railplan voor Rangeer- & locdepot
Citaat van: BR 66 op maandag 16 november 2009, 17:02:58
Ik heb nog een plaatje uit een ander boek van Bernd Schmid die iets kleiner is dan die van B. Stein.
Als er liefhebbers voor zijn kan ik kijken of ik deze hier geplaatst kan krijgen.

Hoi Marco,

Leerzame informatie is altijd interessant, dus als je het wilt plaatsen graag!

Alvast bedankt,
Groet,
Rutger
Re:Gezocht: railplan voor Rangeer- & locdepot
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re:Gezocht: railplan voor Rangeer- & locdepot
Hallo Rutger,

Hierbij in twee gedeelten, want hij stond over twee bladzijden en mijn scanner is niet zo groot.






Hopend je hier mee geholpen te hebben.

Hoogte in rail overgang lijkt goed te zijn!!
Citaat van: hermanus op dinsdag 06 oktober 2009, 22:29:49
Hoi Rutger

Ik denk dat daar het probleem zit. Je kan dit cotroleren met wintrack
Groe Manus

Jongens,

Even terugkomend op dit door jullie in eerdere posts aangegeven probleem. Zoals je op onderstaande foto kunt zien lijkt het mee te vallen. Het blokje is 8cm hoog en dat is de afstand welke ik als hoogte heb ingesteld in het Railspiraal daar ik alleen Stoom rij, of Diesels ga rijden. Het blokje staat precies op de plek waar het rood omcirkeld is op de tekening.


Groet,
Rutger