Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

FX of MFX?

Gestart door snoffer dinsdag 29 september 2009, 22:10:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
FX of MFX?
snoffer
gast

FX of MFX?
beste treinfanaten :D,

Edit: Ik weet niet of dit topic in dit forum onderdeel thuis hoort maar wist het ook niet anders te plaatsen :P


Ik ben een leek op het gebied van decoders dus daar had ik een vraag over :lol::
Wat is het verschil tussen een FX en een MFX decoder, en welke is beter/geavanceerder?

snoffer 8)
Re:FX of MFX?
buckfast_beekeeper
gast

Re:FX of MFX?
Fx is een functie decoder. Kan op het zelfde adres als je lokdecoder een aantal extra functies schakelen. Gebruik als stuurstand decoder of decoder voor je rijtuigen.

Mfx is je wel bekend denk ik.
Re:FX of MFX?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:FX of MFX?
De huidige Fx decoders zijn op een PIC (Programmable IC) gebaseerd, zoals de 60760 en is terug te vinden in het hobbylok assortiment, te herkennen aan een 36xxx nummer.
De oudere Fx decoders van voor 2003/2004 (60901) waren gebaseerd op het Motorola protocol en tot 2003/2004 waren dit de top decoders van Marklin.
Toen Marklin mfx decoders uitbracht werd de Fx afkorting min of meer gedegradeerd tot het hobby segment.
Overigens waren de oude Fx decoders (60901) veel beter dan de huidige Fx (PIC) decoders.
Fx staat voor lokdecoder met functies (F0 en F1 t/m F4), vandaar Fx, de x staat voor een getal: 0, 1 t/m4.
Deze decoders werden ook zonder motordriver geleverd en waren puur bedoeld om als functiedecoder in bijv een rijtuig te functioneren.
De mfx decoder is nu de top decoder van Marklin en is vele malen beter en uitgebreider dan de Fx (60760) decoder.
Re:FX of MFX?
Lid sinds: 2008

offline
Re:FX of MFX?
Citaat van: Kappa op dinsdag 29 september 2009, 23:07:18
De mfx decoder is nu de top decoder van Marklin en is vele malen beter en uitgebreider dan de Fx (60760) decoder.

Door sommigen als tob-decoder omschreven......
Re:FX of MFX?
woutje
gast

Re:FX of MFX?
Citaat van: huub op woensdag 30 september 2009, 02:06:26
Citaat van: Kappa op dinsdag 29 september 2009, 23:07:18
De mfx decoder is nu de top decoder van Marklin en is vele malen beter en uitgebreider dan de Fx (60760) decoder.

Door sommigen als tob-decoder omschreven......
Ik zeg niks. :wink:  :mrgreen:
Re:FX of MFX?
snoffer
gast

Re:FX of MFX?
is het dan mogelijk om een FX decoder te vervangen door een MFX?  :mrgreen:
Re:FX of MFX?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:FX of MFX?
Ja
Re:FX of MFX?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:FX of MFX?
Citaat van: huub op woensdag 30 september 2009, 02:06:26
Citaat van: Kappa op dinsdag 29 september 2009, 23:07:18
De mfx decoder is nu de top decoder van Marklin en is vele malen beter en uitgebreider dan de Fx (60760) decoder.

Door sommigen als tob-decoder omschreven......
Zo kan je het ook zien. :lol:
Maar het lijkt er wel of het altijd dezelfde personen zijn die problemen hebben met mfx decoders.
Ligt het dan aan de decoder of aan die mensen. :wink: :mrgreen:
Re:FX of MFX?
Lid sinds: 2008

offline
Re:FX of MFX?
Citaat van: Kappa op woensdag 30 september 2009, 09:12:33
Maar het lijkt er wel of het altijd dezelfde personen zijn die problemen hebben met mfx decoders.
Ligt het dan aan de decoder of aan die mensen. :wink: :mrgreen:

Zo kan je het ook zien  :mrgreen:
Ik heb er zelf 4 en nog geen probleem mee gehad.
Je moet alleen veel tijd hebben als je zo'n ding op de rails zet.

Maar je kent vast wel de verhalen op het forum over die vreemde zaken die die mfx-loks doen of helemaal niks meer doen.
Is me niet opgevallen dat het altijd bij dezelfde personen fout gaat.
Re:FX of MFX?
Lid sinds: 2006

offline
Re:FX of MFX?
geen problemen met MFX/M4 . alleen met het programmeren iets meer ( heb nog geen programmeerspoor . )
Re:FX of MFX?
KlaasZ
gast

Re:FX of MFX?
Het wezenlijke onderscheid tussen mfx en fx is nog niet genoemd.
Mfx staat voor: meer functies.

Een mfx-decoder kan terugpraten tegen de centrale, en is daardoor in staat zichzelf aan te melden. Dat zou het gebruiksgemak moeten verhogen omdat je geen locadressen meer hoeft te onthouden. Maar dat automatisch aanmelden blijkt wel eens te mislukken, en in plaats van gebruiksgemak wordt het dan doffe ellende.
Re:FX of MFX?
rorail
gast

Re:FX of MFX?
Citaat van: KlaasZ op woensdag 30 september 2009, 13:57:26
Het wezenlijke onderscheid tussen mfx en fx is nog niet genoemd.
Mfx staat voor: meer functies.

Een mfx-decoder kan terugpraten tegen de centrale, en is daardoor in staat zichzelf aan te melden. Dat zou het gebruiksgemak moeten verhogen omdat je geen locadressen meer hoeft te onthouden. Maar dat automatisch aanmelden blijkt wel eens te mislukken, en in plaats van gebruiksgemak wordt het dan doffe ellende.
Daarnaast is het aantal locadressen binnen MFX gigantisch veel hoger dan bij Fx. In feite heb je zelfs niets meer met adressen te maken, dat houdt de centrale allemaal bij. Voorwaarde is wel dat de centrale het MFX protocol aankan, anders blijft de MFX decoder als FX functioneren.

Groet,
Ronald
Re:FX of MFX?
snoffer
gast

Re:FX of MFX?

Citaat van: snoffer op woensdag 30 september 2009, 07:47:48
is het dan mogelijk om een FX decoder te vervangen door een MFX?  :mrgreen:

Citaat van: Olav op woensdag 30 september 2009, 08:35:32
Ja


Is dat ingewikkeld/duur om te doen want ik heb een trein op het oog die FX heeft lijkt me wel handig om MFX in te zetten.
Re:FX of MFX?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:FX of MFX?
Maar waarom zou je dit willen?

Alleen indien je de loc met de centrale wilt laten "praten".

In mijn ogen (en voor mijn besturing zonder cs) onzinnig. Ik koop dan liever een goede decoder die niet perse van Märklin behoeft te zijn.

Maar als je de communicatie echt wilt: Märklin en ESU hebben mfx decoders.

Groeten

Olav
Re:FX of MFX?
snoffer
gast

Re:FX of MFX?
De prestaties van FX zijn tov MFX dus niet beter? (ik heb gewoon simpele baan met 2 mobile stations) en verder niet veel toeters en bellen er aan, en ik neem dus aan dat er standaard geen geluiden ofzo in het desbetreffende treinstel zitten (37781) overigens nog niet in mijn bezit.

anyway dus de conclusie MFX is nogal onnodig omdat ik geen CS bezit en dus die functies niet gebruik?
Citaat van: Olav op woensdag 30 september 2009, 19:34:40
Maar waarom zou je dit willen?

Alleen indien je de loc met de centrale wilt laten "praten".

In mijn ogen (en voor mijn besturing zonder cs) onzinnig.
Re:FX of MFX?
BMW-Fan
gast

Re:FX of MFX?
De extra mfx functies zijn toepasselijk op alle Märklin-systems aperatuur dus ook het mobile station.

Gr BMW-Fan