Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Dat kon al!!! Maar nu ook speciaal voor het 15-jarig bestaan van het 3railforum!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Zelf- en verbouw projecten allerlei
| | |-+  Wielpersjes - seriefabricage.
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 4 5 [6]   Omlaag

Auteur Topic: Wielpersjes - seriefabricage.  (gelezen 64592 keer)

Roy

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Het is allemaal de schuld van opa flodder!
Re:Wielpersjes - seriefabricage.
« Reactie #250 Gepost op: donderdag 26 april 2012, 16:38:33 »

pppppppppppppppppppppffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff

Bij het opruimen van mijn werkplaats, kwam ik nog onderdelen tegen van de befaamde wielpersjes. Ik heb nog wat onderdelen bijbesteld, en zo heb ik nog 5 sets kunnen samenstellen. 1 is er al verkocht, dus er blijven er 4 over. Wie nog interesse heeft, stuur een pb. Dit zullen echt de laatste zijn!!!!

Roy

Willem E

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Ooit.....
Re:Wielpersjes - seriefabricage.
« Reactie #251 Gepost op: vrijdag 27 april 2012, 00:45:22 »

Zo heb ik het kortseluituingsprobleempje bij bochtwissels opgelost:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=33010.msg607371#msg607371

Succes!


>>>>>>
Ik heb de maat tussen de wielen vande beruchte lok nogmaals nagemeten: 13,6 mm  :shock:
Dit zorgt op sommige meegebogen C-rail-wissels voor een kortsluiting, maar dus niet bij alle exemplaren van het zelfde type wissel; de afwijking zit dus net tegen de grens wel/niet.
Het linker voorwiel (in de rijrichting gezien en komende uit de buitenlus) loopt soms net tegen deze puko aan:



Bij een meegebogen M-rail-wissel gaat het wel goed omdat de puko's gewoon maar een 'puntje' zijn en geen 'streepje' - als je begrijpt wat ik bedoel.
Bij mijn k-rail-slanke wissels verwacht ik ook dit probleem (maar niet bij de standaard wissels).
Ik heb geen meegebogen k-rail wissels.
 
Kortom: ik meen hier nu toch een incompatibiliteit gevonden te hebben tussen oud en nieuw M*spul  :lol:
De behoorlijk grote afwijking van de M* eigen norm zit in de wielen van de oude lok omdat die niet op 14mm flensafstand staan.

Wie heeft een idee om het probleem op te lossen ?

grv Huub

« Laatst bewerkt op: vrijdag 27 april 2012, 15:53:29 door Willem E »
Gelogd

Roy

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Het is allemaal de schuld van opa flodder!
Re:Wielpersjes - seriefabricage.
« Reactie #252 Gepost op: vrijdag 27 april 2012, 07:42:08 »

Welk probleem willem? Dit topic gaat over de wielpersjes, die ik 2 jaar geleden gemaakt heb voor veel forumleden.

Roy

AnalogDriver

  • Gast
Re:Wielpersjes - seriefabricage.
« Reactie #253 Gepost op: zaterdag 28 april 2012, 09:22:28 »


Ik gebruik de wielpersjes nog regelatig om bijvoorbeeld de dure spaakwieolen van nietMä wagons op de juiste afstand te zetten zodat ze ook op M-rails goed lopen.

Zeker voor de M-rails rijders is deze tool een must-have als je ook niet-Märklin wagons wil laten rijden.
Dus grijp je kans voor een van die laatste exemplaren!
Gelogd

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re: Wielpersjes - seriefabricage.
« Reactie #254 Gepost op: zondag 10 juni 2012, 22:59:16 »

Simpele vraag,

Welke maat geld voor de C-rails?

Last van een piko ac -as die kortsluiting maakt op een meegebogen wissel. Wiel stond op 14.1 mm, gezet op 14.2 mm net zoals de andere assen. Probleem opgelost.

Maar nu lees ik hier en daar dat voor AC ~14,0 mm geld?

wissels

  • Secretaris St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Re: Wielpersjes - seriefabricage.
« Reactie #255 Gepost op: zondag 10 juni 2012, 23:07:49 »

Hallo Wijbe,

de juiste maat is 13,8 tot 14 mm. Onder de 13,8 mm. vallen de wagons tussen de railstaven, boven de 14 mm. heb je voornamelijk problemen op wissels met ontsporen. Mijn Fortmann Tool staat op 13,8 voor Marklin banen, en 14,3 mm. voor 2 rail Ho banen.

met vriendelijke groet,

Walter
Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Ecos

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re: Wielpersjes - seriefabricage.
« Reactie #256 Gepost op: zondag 10 juni 2012, 23:10:19 »

Hallo Walter,

Hmmm, het stomme is dus met die Piko Containerwagons dat de ac-assen van Piko op 14.2 mm staan. Daaronder maken ze kortsluiting op een meegebogen wissel.... Of die puco moet helemaal scheef zitten.
Pagina's: 1 ... 4 5 [6]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.031 seconden met 25 queries.