Intussen ook een nieuw setjes messing plaatjes gemaakt voor de "in-pers" grote wielpers.
Verder bleek de grote pers te weinig ruimte voor de as met wielen te laten. Hiervan moet ik de schroefdraad netjes in het midden opnieuw maken. Zat nu iets te veel naar rechts.
Eerst het oude gat dichtgesmeerd met alulijm. Dit zou zo hard worden dat je er een schroefdraad in kunt tappen. Ik ga het merken...
Gaat niet werken.
Mvg, Johan
[...]
Yep, boor gaat je geheid verlopen. Idd even opnieuw maken.
Mvg, Johan
Eigenwijs toch even geprobeerd nieuw draad te tappen half in het dichtgesmeerde gat. Inderdaad, ging niet, dat matriaal was zelfs na paar dagen uitharden niet zo hard als het messing, dus de tapboor liep zo het oude gat in, in plaats van op de beoogde plek half er naast.
Dus de nieuwe plaatjes afgemaakt.

De kleine pers is al voorzien van een dubbeltje als draaiwiel. Voor die andere had ik geen geld

Ook mijn kolomboor weer kompleet en de uiteinden van de persschroeven (bouten) ingeboord met 2 mm, 1,5 en 1 mm boortjes. Die laatste 2 met een accuboor voorzichtig.
Moeilijkheid is, zonder draaibankje, om dit precies in het midden van de bout te doen
Dit inboren moet een kegelvormig gat maken waar de uiteinden van de asjes invallen zodat je de punten niet stomp maakt.
Dit inboren staat ook zo in het artikel hierboven.

Ik heb wat oude Piko wagons waarvan de flenshoogte voor M rails wel goed lijkt, maar ze staan op 14,2 of 14,3 mm uitelkaar, moet 14,0 zijn.
Dat wordt de eerste inzet van een persje.
Groet, Hajo