Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Wielpersjes - seriefabricage.

Gestart door AnalogDriver dinsdag 29 september 2009, 20:40:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wielpersjes - seriefabricage.
Al eens bedacht zelf, maar kwam laatst in een Railhobby uit 1982(!) foto's met bouwbeschrijving tegen.




Nu maar eens gemaakt: wielpersjes om wielen dichter op een as te zetten, of er juist vanaf te drukken.



Ik kan denk ik de foto van pagina hier niet posten i.v.m. (c) van de Railhobby, ookal is het dik 25 jaar oud. Wie weet hoe dit zit?

Ik heb alleen M4 schroeven gebruikt voor de middelste, de persende, schroef, omdat ik alleen een M4 draadtapsetje heb.
En de messing 'gedubbeld' omdat ik iets dunner messing had liggen dan stond aangegeven en ik de schroefdraad voldoende 'vlees' wil geven.


Nog niet eens gebruikt, want de laatste handeling is het inboren van de de persende schroef zodat er een putjje ontstaat voor de konische aspunten, dan raken die niet beschadigd.
Helaas is mijn kolomboor na uitlenen incompleet, ontbrekende deel komt pas met een week of 2 hier. En dit durf ik niet uit de losse hand.


Verder bleek de grote pers te weinig ruimte voor de as met wielen te laten. Hiervan moet ik de schroefdraad netjes in het midden opnieuw maken. Zat nu iets te veel naar rechts.
Eerst het oude gat dichtgesmeerd met alulijm. Dit zou zo hard worden dat je er een schroefdraad in kunt tappen. Ik ga het merken...


Re:Wielpersjes
Blausee-Mitholz
gast

Re:Wielpersjes
Leuk gemaakt, pluim  8)

Citaat van: AnalogDriver op dinsdag 29 september 2009, 20:40:59

Eerst het oude gat dichtgesmeerd met alulijm. Dit zou zo hard worden dat je er een schroefdraad in kunt tappen. Ik ga het merken...

Gaat niet werken.

Mvg, Johan
Re:Wielpersjes
AnalogDriver
gast

Re:Wielpersjes
Damn :(  Jij zit dacht ik in de metaalbewerking, klopt?

En als jij zegt dat dit niet gaat werken... Dan moet ik die messing delen opnieuw maken van de grote pers, en dan wat breder.
Re:Wielpersjes
Blausee-Mitholz
gast

Re:Wielpersjes
Yep, boor gaat je geheid verlopen. Idd even opnieuw maken.

Mvg, Johan
Re:Wielpersjes
Gerard
gast

Re:Wielpersjes
CiteerIk kan denk ik de foto van pagina hier niet posten i.v.m. (c) van de Railhobby, ookal is het dik 25 jaar oud. Wie weet hoe dit zit?
Vraag het RailHobby, misschien geven ze wel toestemming als je vertelt waarom en waarvoor je de foto's wil plaatsen en waar je ze wil plaatsen.
Re:Wielpersjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Wielpersjes
Citaat van: AnalogDriver op dinsdag 29 september 2009, 20:40:59
Nu maar eens gemaakt: wielpersjes om wielen dichter op een as te zetten, of er juist vanaf te drukken.

Hajo, heel goed gemaakt.
En leuke, goed bruikbare gereedschappen! 8)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Wielpersjes
AnalogDriver
gast

Re:Wielpersjes
Hierbij het artikel.  Railhobby geeft aan dat het een lezersbijdrage is en zij daarom geen toestemming kunnen geven en dat ik het bij de inzender moet navragen. De beste man kan ik zo niet 123 opsporen met Google, naam komt vrij veel voor.






Re:Wielpersjes
KlaasZ
gast

Re:Wielpersjes
Ik heb ook een zelfgebouwde wielenpers volgens ditzelfde principe.
Het probleem van de schroefdraad heb ik opgelost door een moer aan de strip te solderen. En wel aan de binnenkant van de strip, zodat de soldering niet op trek, maar op druk wordt belast.
Verder heb ik op de kop van de stelschroef een muntje van 10 eurocent gesoldeerd, dat dient als gekarteld handwiel.
Re:Wielpersjes
AnalogDriver
gast

Re:Wielpersjes
Citaat van: KlaasZ op donderdag 01 oktober 2009, 00:18:19

Verder heb ik op de kop van de stelschroef een muntje van 10 eurocent gesoldeerd, dat dient als gekarteld handwiel.


Wat briljant! Nooit meer speciaal een grote schroevendraaier bij de hand moeten hebben.

Alleen de kosten van deze oplossing...  :P
Re:Wielpersjes
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Wielpersjes
Wat een ontzettend handig draadje dit!!

Ik wilde ook eens zo'n ding gaan maken en dit ziet er echt heel handig en simpel uit :D

Bedankt voor het plaatsen!

Groetjes,
Menno
Re:Wielpersjes
AnalogDriver
gast

Re:Wielpersjes

Nog een opmerking over de afstandsbusjes. In metaal zijn ze niet of moeilijk verkrijgbaar.

Wel in kunststof, en dan moet je er voor de lange enkele op elkaar lijmen met wat industrielijn (Olba) of iets dergelijks.
Re:Wielpersjes
Lid sinds: 2007

offline
Re:Wielpersjes
je kunt ook messing buisprofiel  in juiste stukjes afzagen om als afstandbus te gebruiken. Messing profielen zijn in de meeste hobby zaken in meerdere afmetingen te koop.
Re:Wielpersjes
jes
gast

Re:Wielpersjes
Ik gebruik hier al jaren een apparaatje voor om een bromfiets ketting op maat te maken,
moeten volgens mij nog steeds tekoop zijn...


groet-jes
Re:Wielpersjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Wielpersjes
Citaat van: KlaasZ op donderdag 01 oktober 2009, 00:18:19
Verder heb ik op de kop van de stelschroef een muntje van 10 eurocent gesoldeerd, dat dient als gekarteld handwiel.

Met 50 eurocent heb je meer grip, maar dat kon er zeker niet meer af Klaas?  :P
Je kan ook een vleugelmoer op de kop solderen.
Re:Wielpersjes
Freak
gast

Re:Wielpersjes
Citaat van: Kappa op woensdag 07 oktober 2009, 17:12:50
Citaat van: KlaasZ op donderdag 01 oktober 2009, 00:18:19
Verder heb ik op de kop van de stelschroef een muntje van 10 eurocent gesoldeerd, dat dient als gekarteld handwiel.

Met 50 eurocent heb je meer grip, maar dat kon er zeker niet meer af Klaas?  :P
Ad, voor sommige is de hobby toch al zo duur  :P
Re:Wielpersjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Wielpersjes
Ik kan er over meepraten Peter.  :( :lol:
Re:Wielpersjes
AnalogDriver
gast

Re:Wielpersjes
Intussen ook een nieuw setjes messing plaatjes gemaakt voor de "in-pers" grote wielpers.

Citaat van: AnalogDriver op dinsdag 29 september 2009, 20:40:59
Verder bleek de grote pers te weinig ruimte voor de as met wielen te laten. Hiervan moet ik de schroefdraad netjes in het midden opnieuw maken. Zat nu iets te veel naar rechts.

Eerst het oude gat dichtgesmeerd met alulijm. Dit zou zo hard worden dat je er een schroefdraad in kunt tappen. Ik ga het merken...


Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 29 september 2009, 21:06:23

Gaat niet werken.

Mvg, Johan

[...]

Yep, boor gaat je geheid verlopen. Idd even opnieuw maken.

Mvg, Johan


Eigenwijs toch even geprobeerd nieuw draad te tappen half in het dichtgesmeerde gat. Inderdaad, ging niet, dat matriaal was zelfs na paar dagen uitharden niet zo hard als het messing, dus de tapboor liep zo het oude gat in, in plaats van op de beoogde plek half er naast.

Dus de nieuwe plaatjes afgemaakt.




De kleine pers is al voorzien van een dubbeltje als draaiwiel. Voor die andere had ik geen geld  :P


Ook mijn kolomboor weer kompleet en de uiteinden van de persschroeven (bouten) ingeboord met 2 mm, 1,5 en 1 mm boortjes. Die laatste 2 met een accuboor voorzichtig.
Moeilijkheid is, zonder draaibankje, om dit precies in het midden van de bout te doen

Dit inboren moet een kegelvormig gat maken waar de uiteinden van de asjes invallen zodat je de punten niet stomp maakt.
Dit inboren staat ook zo in het artikel hierboven.





Ik heb wat oude Piko wagons waarvan de flenshoogte voor M rails wel goed lijkt, maar ze staan op 14,2 of 14,3 mm uitelkaar, moet 14,0 zijn.
Dat wordt de eerste inzet van een persje.


Groet, Hajo
Re:Wielpersjes
AnalogDriver
gast

Re:Wielpersjes
Van de week eindelijk  eens een wielpersje gebruikt. En ik kan melden: hij werkt prima!

Kwam ook wat plastic wielen tegen onder een Piko wagon. Ik kon het niet nalaten toch te proberen. Laten we zegen: 2x extra piko assen bij mijn wielen bestelling, want die plastic dingen gingen inderdaad stuk. Goh... verrassend. :lol:
Re:Wielpersjes
Lid sinds: 2009

offline
Re:Wielpersjes
 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


:oops:



Frans
Re:Wielpersjes
MärklinKoen
gast

Re:Wielpersjes
wat hebben wielspersen voor nut? :?
Re:Wielpersjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re:Wielpersjes
Citaat van: MärklinKoen op dinsdag 22 december 2009, 20:08:20
wat hebben wielspersen voor nut? :?

Uitleg staat onder foto's.  :roll:

Dirk-Jan
Re:Wielpersjes
AnalogDriver
gast

Re:Wielpersjes
Citaat van: MärklinKoen op dinsdag 22 december 2009, 20:08:20
wat hebben wielspersen voor nut? :?

Inderdaad. Kort gezegd: wagons met wielen met te grote of te kleine afstand aanpassen zodat ze op Märklin rails rijden. Met name bij M-rails luistert dit nauw. Mits spoorkrans hog genoeg is en vorm niet te veel afwijkt.
Mits geheel gedemonteerd ook op lokassen te gebruiken.

Voorbeeld: Piko wagons, 14,35 mm tussen de flensen, teruggebracht naar ongeveer 14,03 mm. Nu lopen ze goed over testbaan met Engelse wissel e.d.  :P Voor bijstellen liepen ze uit de rails.
Re:Wielpersjes
Blausee-Mitholz
gast

Re:Wielpersjes
Ik gebruik altijd de bankschroef voor dat soort karweitjes  :lol:

Mvg, Johan
Re:Wielpersjes
AnalogDriver
gast

Re:Wielpersjes

:D :D

En ik mijn grootste hamer. Ging ook best wel.  :lol:


Nee, de controle is echt fantastisch met deze fijne schroefdraad en dubbeltje als draaiwieltje.
Echt 0.1mm meer lijkt makkelijk te doseren.
Re:Wielpersjes
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Wielpersjes
hajo,

hoeveel kun je er van deze dingen verkopen? Kan ze wel in serieproductie nemen eventueel. (maar dan zonder dubbeltjeshandwiel, want anders wordt de verkoopprijs veel te hoog.)

Roy
Re:Wielpersjes
Lid sinds: 2008

offline
Re:Wielpersjes
Ik ben de eerst volgende afnemer, kan er best eentje gebruiken !

grv Huub
Re:Wielpersjes
Joost B.
gast

Re:Wielpersjes
Nr 2!
Re:Wielpersjes
AnalogDriver
gast

Re:Wielpersjes
Citaat van: Big-Roy op zondag 27 december 2009, 16:16:53
hajo,

hoeveel kun je er van deze dingen verkopen? Kan ze wel in serieproductie nemen eventueel. (maar dan zonder dubbeltjeshandwiel, want anders wordt de verkoopprijs veel te hoog.)

Roy


Roy, ga je gang! Ik heb nog zat klussen liggen hier. En jij hebt toch meer metaalbewerkingsspullen?  Kan het vast mooier.

Behalve Huub en Joost meldde zich bij mij per PB nog iemand. Die had door privé omstandigheden even wat minder tijd voor treintjes momenteel, maar komt wel weer.

Joost, Huub: je wil altijd wel 2: uit- en oppersen.


Setjes moeren en boudtjes M4 en M5 kwam bij mij uit voorraad, maar is nu deels uitgeput.
Kunststof afstandsbussen komen bij ijzerhandel vandaan, wel even juiste lentes selecteren en op elkaar lijmen zodat je niet hoeft te zagen. Ik kan de lengtes wel even nakijken als je dat makkelijk vindt.
Als lijm heb ik Olba industrielijm gebruikt. Niet ideaal om messing op elkaar te verbinden.

In plaats van het messing dat ik nog had liggen wellicht wel een iets dikkere gebruiken. Scheelt dubbelen t.b.v. schroefdraad.

Hajo
Re:Wielpersjes
Lid sinds: 2008

offline
Re:Wielpersjes
Hajo,

Dat kan je prima aan Roy over laten hoor !
Is volgens mij zijn vak en voor hem een kleinigheid, terwijl wij uren moeten prutsen  :lol:

Ik heb in ieder geval zoiets nodig om de flensafstand van mijn 3053-wielen te vergroten want die staan zo kort bij elkaar dat er op wissels kortsluiting op treedt.
M* hield zich in de jaren 70 zelf niet aan de eigen maat van 14mm.

De wielassen steken door een U-vormig metalen onderdeel en dat onderdeel wil ik niet verbuigen door met tangen en schroevendraaiers te prutsen.

grv Huub
Re:Wielpersjes
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Wielpersjes
Oke, ik denk dat ik hiervoor maar eens een appart topic ga starten. Wellicht is er nog meer interesse.

Hajo, ik neem nog even contact op voor de afmetingen.

Roy
Re:Wielpersjes
woutje
gast

Re:Wielpersjes
Hier nog een liefhebber. Altijd handig dit soort gereedschap.

Gr, Ben.
Re:Wielpersjes
AnalogDriver
gast

Re:Wielpersjes
Roy,

Mooi dat jij dit wil en kan doen. 2e poging wagen de oorspronkeiljk auteur te zoeken? Ach, als die zicht meldt zal hij vast trots zijn.

Je mag ook wel in dit toppic verder gaan, wat je wil.

Voor mij is het toch wel even gepruts en met name het recht schroefdraad tappen viel niet mee, is ook beetje scheef gegaan, toch. Hoop dat jij daar iets voor hebt in plaats van uit de losse pols zo recht mogelijk doen.


Groet,
Hajo
Re:Wielpersjes
Wasmi
gast

Re:Wielpersjes
Bij Fohrmann kun je de tegenhanger kopen, een wielen trekker (eigenlijk een mini pulitrekker) voor ?20 cq ?21..... , ik heb eeb setje, en het werkt uitstekend.

http://81.169.175.242/fohrmann/de/artikeldetail.php?type=4&kid=16&uid=8730

Daar hebben ze ook een speciale wielen pers, om de wielstellen weer netjes parallel op de assen te kunnen drukken, die is heeeeel duur: ?135, en dan nog eens ?73 voor één setje bussen.... pfff, als iemand dat goedkoper kan, ben ik er zeker voor te vinden! Dus Roy, doe je best :-) Verder ook een speciaal prisma om stoomloc wielen te 'kwartieren', maar ik begriijp niet hoe dat werkt :oops:

Walter
Re:Wielpersjes
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Wielpersjes
Oke, ik zal een lijstje met geinteresseerden maken. Als ik weet hoeveel ik er moet gaan maken, kan ik een prijs zeggen. Maar als ik het zo zie, kan het nooit duur worden.

1.Huub
2.Joost B.
3.Woutje
4.Wasmi

Ik zal vanavond eens iets gaan optekenen in 3D.

Roy
Re:Wielpersjes - UPDATE nu met seriefabricage. Schrijf nu in.
Ik doe ook mee!
Re:Wielpersjes - UPDATE nu met seriefabricage. Schrijf nu in.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Wielpersjes - UPDATE nu met seriefabricage. Schrijf nu in.
1.Huub
2.Joost B.
3.Woutje
4.Wasmi
5.Jeweve
Re:Wielpersjes - UPDATE nu met seriefabricage. Schrijf nu in.
Ik wil natuurlijk ook mee doen !
Graag zelfs.

groet

erik
Re:Wielpersjes - UPDATE nu met seriefabricage. Schrijf nu in.
snik, snik,

Ik sta voor het eerst van mijn leven op nummer 1 !   :mrgreen:

Ik ben benieuwd of het ook op mijn 3053 werkt.
Maar het is zowiezo een zeer nuttig stuk gereedschap en het wordt nu professioneel vervaardigd !

We zijn erg benieuwd, Roy !

grv Huub
Re:Wielpersjes - UPDATE nu met seriefabricage. Schrijf nu in.
Citaat van: huub op maandag 28 december 2009, 13:12:47
snik, snik,

Ik sta voor het eerst van mijn leven op nummer 1 !   :mrgreen:

Ik ben benieuwd of het ook op mijn 3053 werkt.
Maar het is zowiezo een zeer nuttig stuk gereedschap en het wordt nu professioneel vervaardigd !

We zijn erg benieuwd, Roy !

grv Huub

kijk uit, Huub,

die zoute tranen zijn de pest voor je treinen!
Re:Wielpersjes - UPDATE nu met seriefabricage. Schrijf nu in.
Ik wil er ook wel eentje, op voorwaarde dat ik er wielen en tandwielen
van hun assen kan trekken terwijl ze nog op de locomotief zitten.
Om zoiets te kunnen moeten de klauwtjes klein en verstelbaar zijn.

De klauwen van de poelietrekker die Fohrmann vekoopt zijn m.i.
daarvoor nog te grof.

Wat ik vraag is natuurlijk het tegenovergestelde van een wielenpers..

Re:Wielpersjes - UPDATE nu met seriefabricage. Schrijf nu in.
Hey allemaal! Ik heb geen moeite met een plek onder in de top tien: IK DOE MEE!
Re:Wielpersjes - UPDATE nu met seriefabricage. Schrijf nu in.
Ik wil ook wel mee doen !
Re:Wielpersjes - UPDATE nu met seriefabricage. Schrijf nu in.
Citaat van: Brenner op maandag 28 december 2009, 16:00:21
Ik wil er ook wel eentje, op voorwaarde dat ik er wielen en tandwielen
van hun assen kan trekken terwijl ze nog op de locomotief zitten.
Om zoiets te kunnen moeten de klauwtjes klein en verstelbaar zijn.

De klauwen van de poelietrekker die Fohrmann vekoopt zijn m.i.
daarvoor nog te grof.

Wat ik vraag is natuurlijk het tegenovergestelde van een wielenpers..


Dat wordt lastig dan als je die tool al te grof vindt.

Toch iets van een pers (ik denk aan model houtklem) met een 1,5 mm ( <= asdikte) deuvel aan ene kant en rond stukje buis aan de andere kant dat tegen het andere wiel rust, en dan de  as uit het wiel drukken.

Ik heb dit nog niet gezien.

Hoe doet vakhandel dit? Hamer en spijker methode? (letterlijk) en as er voorzichtig uit tikken?


Re:Wielpersjes - UPDATE nu met seriefabricage. Schrijf nu in.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Wielpersjes - UPDATE nu met seriefabricage. Schrijf nu in.
Wellicht kun je daarvoor zoiets als dit gebruiken?



Deze worden gebruikt om de pennen uit o.a. fietskettingen te drukken. Wellicht is de drukpen iets te dik, maar die kun je vervangen door een stalen spijker zonder punt.

Update van de lijst:

1.Huub
2.Joost B.
3.Woutje
4.Wasmi
5.Jeweve
6.100%erik
7.ArjanM
8.Ron21
9.Olivier77
Re:Wielpersjes - UPDATE nu met seriefabricage. Schrijf nu in.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Wielpersjes - UPDATE nu met seriefabricage. Schrijf nu in.
Ik heb even wat opgetekend.



Boutjes zijn niet getekend, maar zitten er natuurlijk wel bij.

Roy
Re:Wielpersjes - UPDATE nu met seriefabricage. Schrijf nu in.
Ha die Roy.
Dat lijkt mij ook wel een mooi en goed bruikbaar stukje modelspoor gereedschap! 8)
Zet mij ook maar op de lijst, ik doe graag mee.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Wielpersjes - UPDATE nu met seriefabricage. Schrijf nu in.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Wielpersjes - UPDATE nu met seriefabricage. Schrijf nu in.
1.Huub
2.Joost B.
3.Woutje
4.Wasmi
5.Jeweve
6.100%erik
7.ArjanM
8.Ron21
9.Olivier77
10.Albertjan
Re:Wielpersjes - UPDATE nu met seriefabricage. Schrijf nu in.
Citaat van: Brenner op maandag 28 december 2009, 16:00:21
Ik wil er ook wel eentje, op voorwaarde dat ik er wielen en tandwielen
van hun assen kan trekken terwijl ze nog op de locomotief zitten.
Om zoiets te kunnen moeten de klauwtjes klein en verstelbaar zijn.

De klauwen van de poelietrekker die Fohrmann vekoopt zijn m.i.
daarvoor nog te grof.

Ik heb de 'kleine' uitvoering van Fohrmann en kan daar heel goed me overweg. Ik ben nog geen lok tegen gekomen waar het niet lukte. Zelfs met N gaat het nog. Z heb ik (gelukkig) niet hoeven proberen, ik denk dat je dan wel in de knoei komt.

Citaat van: Big-Roy op maandag 28 december 2009, 17:51:59

Deze worden gebruikt om de pennen uit o.a. fietskettingen te drukken. Wellicht is de drukpen iets te dik, maar die kun je vervangen door een stalen spijker zonder punt.


Roy, zou die fietsketting ehhhhhhh dinges - niet geschikt zijn als basis voor een persje???

Jou ontwerp ziet er profi uit. Ik heb één suggestie voor het druk asje, misschien is het een idee om daar een moertje met een vlak plaatje op te zetten, net boven de punt, zodat je ook over de flens van het wiel draagvlak creeert, en daarmee de kans op het scheef persen aanzienlijk verminderd?? Ik ben geen kei in tekenen, dus ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, anders ga ik wel wat klooien....

Walter
Re:Wielpersjes - UPDATE nu met seriefabricage. Schrijf nu in.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Wielpersjes - UPDATE nu met seriefabricage. Schrijf nu in.
Walter,

ik snap exact wat je bedoelt, maar je kunt dan de bout nietmeer uit het plaatje krijgen. En je moet de bouten kunnen wisselen voor het in- of uitpersen.

Wel heb ik nog een vraag aan jullie. Ik heb met Hajo gesproken over mijn idee. Ik wou afstandsbusjes van 25 en 15mm toepassen. Op die mannier kun je ze samen gebruiken voor het oppersen, en alleen de busjes van 15 voor het uitpersen. Maar je moet hem dan tussendoor wel even ombouwen. Als we het zo doen, scheelt dat wat onderdelen (en dus in kosten). Hajo heeft 2 persjes gemaakt, zodat hij er voor iedere bewerking 1 heeft.

Laat eens weten, wat jullie voorkeur geeft?

Roy
Re:Wielpersjes - UPDATE nu met seriefabricage. Schrijf nu in.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Wielpersjes - UPDATE nu met seriefabricage. Schrijf nu in.
Wat denk je dat het gaat kosten bij 25 stuks b.v.?