Nieuws: LET OP! donderdag 21 november 2019 sluit de aanmelding voor de 3railforum gastendag! Zie ook de aankondiging!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Zelf- en verbouw projecten allerlei
| | |-+  Wielpersjes - seriefabricage.
Pagina's: 1 ... 4 5 [6]   Omlaag

Auteur Topic: Wielpersjes - seriefabricage.  (gelezen 57609 keer)

huub

• Stamgast
Re:Wielpersjes - seriefabricage.
« Reactie #250 Gepost op: maandag 08 februari 2010, 21:05:35 »

Roy,

Mijn probleem had je al direct geschoten toen je hier was......
Ik kan de persjes niet gebruiken om de wielen van mijn 3053 uit elkaar te drukken; dit gaat niet omdat de wielassen door een U-vormig frame zitten.

Heb jij daar misschien een oplossing voor ? Mij lukt dit effe niet.

Trouwens, als de persjes roestgevoelig zijn is dan het uitsmeren van een drupje olie niet afdoende om ze zo mooi te houden als ze nu zijn ?

Ik heb de maat tussen de wielen vande beruchte lok nogmaals nagemeten: 13,6 mm  :shock:
Dit zorgt op sommige meegebogen C-rail-wissels voor een kortsluiting, maar dus niet bij alle exemplaren van het zelfde type wissel; de afwijking zit dus net tegen de grens wel/niet.
Het linker voorwiel (in de rijrichting gezien en komende uit de buitenlus) loopt soms net tegen deze puko aan:

Bij een meegebogen M-rail-wissel gaat het wel goed omdat de puko's gewoon maar een 'puntje' zijn en geen 'streepje' - als je begrijpt wat ik bedoel.
Bij mijn k-rail-slanke wissels verwacht ik ook dit probleem (maar niet bij de standaard wissels).
Ik heb geen meegebogen k-rail wissels.

Kortom: ik meen hier nu toch een incompatibiliteit gevonden te hebben tussen oud en nieuw M*spul  :lol:
De behoorlijk grote afwijking van de M* eigen norm zit in de wielen van de oude lok omdat die niet op 14mm flensafstand staan.

Wie heeft een idee om het probleem op te lossen ?

grv Huub

Roy

• Stamgast
  • Het is allemaal de schuld van opa flodder!
« Reactie #251 Gepost op: maandag 08 februari 2010, 21:14:52 »

Huub,

hiervoor zijn die mini pullytrekkers. Maar om die nou aan te schaffen, voor die enkele keer? Durf je het niet aan, om voorzichtig een schroevendraaier tussen wiel en frame te doen, en voorzicht draaien, zodat de wielen verder naar buiten komen? Anders wil ik het wel een keer voor je doen.

Roy

huub

• Stamgast
« Reactie #252 Gepost op: maandag 08 februari 2010, 21:26:08 »

Huub,

hiervoor zijn die mini pullytrekkers. Maar om die nou aan te schaffen, voor die enkele keer? Durf je het niet aan, om voorzichtig een schroevendraaier tussen wiel en frame te doen, en voorzicht draaien, zodat de wielen verder naar buiten komen? Anders wil ik het wel een keer voor je doen.

Roy

Dit kan je doen bij een 'motorblok' zoals bij de 3000, waar alle assen doorheen zitten (heb ik al vaker gedaan), maar bij dit los draaistel heb je geen massief blok die de kracht tegen houdt.
Het U-profiel zal veel eerder verbuigen dan de wielen over de as schuiven. Die wielen zitten muurvast op de as.
Misschien kan het toch wel, maar ik durf het niet aan.....

woutje

• Gast
« Reactie #253 Gepost op: maandag 08 februari 2010, 21:30:04 »

@Huub: asje voorzichtig met hamer en spijker zonder punt terugtikken gaat best goed. Mits je je motorblok inspant in een bankschroefje i.o.d.

Wrikken met een schroevendraaier leidt snel tot een kromme as, ik zou dat niet doen.

Gr, Ben.

huub

• Stamgast
« Reactie #254 Gepost op: woensdag 10 februari 2010, 00:24:34 »

Ja Ben,

Er is ook geen probleem met het motor-deel (achterkant lok), dat is wel aan te passen op die manier, maar met het draaistel waar de sleper op zit - voorkant lok - wel.
Er is hier geen tegenkracht door afwezigheid van het motoblok.

Maar zowiezo bedankt voor het meedenken  :D

grv Huub

Kermit65

• Stamgast
  • Mannheim in 1:87
« Reactie #255 Gepost op: vrijdag 12 februari 2010, 15:03:51 »

Huub, ik zou met een Dremeltje voorzichtig iets van de puko afslijpen aan de rechterkant. Al zou je het maar iets schuin maken.
Een andere oplossing kan zitten in het aantippen met verf van de puko zodat er geen contact kan ontstaan. Natuurlijk gaat dat er op een gegeven moment afslijten maar iets anders zou ik niet kunnen bedenken.
Auf Wiederschnitzel en met vriendelijke groet,

Richard

Mijn baan: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=21797.0

Roy

• Stamgast
« Reactie #256 Gepost op: vrijdag 12 februari 2010, 15:36:28 »

Huub,

neem de loc maar een keer mee, dan maak ik er wel iets van. Ik heb diverse hele grote hamers en breekijzers liggen, dus dan moet het wel lukken.

En nu svp back ontopic. (opruimen van dit topic mag wel weer, omdat men bijna vergeet, waar het hier om gaat)

Roy

Roy

• Stamgast
« Reactie #257 Gepost op: donderdag 26 april 2012, 16:38:33 »

pppppppppppppppppppppffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff

Bij het opruimen van mijn werkplaats, kwam ik nog onderdelen tegen van de befaamde wielpersjes. Ik heb nog wat onderdelen bijbesteld, en zo heb ik nog 5 sets kunnen samenstellen. 1 is er al verkocht, dus er blijven er 4 over. Wie nog interesse heeft, stuur een pb. Dit zullen echt de laatste zijn!!!!

Roy

Willem E

• Vaste Gast
  • Ooit.....
« Reactie #258 Gepost op: vrijdag 27 april 2012, 00:45:22 »

Zo heb ik het kortseluituingsprobleempje bij bochtwissels opgelost:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=33010.msg607371#msg607371

Succes!

>>>>>>
Ik heb de maat tussen de wielen vande beruchte lok nogmaals nagemeten: 13,6 mm  :shock:
Dit zorgt op sommige meegebogen C-rail-wissels voor een kortsluiting, maar dus niet bij alle exemplaren van het zelfde type wissel; de afwijking zit dus net tegen de grens wel/niet.
Het linker voorwiel (in de rijrichting gezien en komende uit de buitenlus) loopt soms net tegen deze puko aan:

Bij een meegebogen M-rail-wissel gaat het wel goed omdat de puko's gewoon maar een 'puntje' zijn en geen 'streepje' - als je begrijpt wat ik bedoel.
Bij mijn k-rail-slanke wissels verwacht ik ook dit probleem (maar niet bij de standaard wissels).
Ik heb geen meegebogen k-rail wissels.

Kortom: ik meen hier nu toch een incompatibiliteit gevonden te hebben tussen oud en nieuw M*spul  :lol:
De behoorlijk grote afwijking van de M* eigen norm zit in de wielen van de oude lok omdat die niet op 14mm flensafstand staan.

Wie heeft een idee om het probleem op te lossen ?

grv Huub

« Laatst bewerkt op: vrijdag 27 april 2012, 15:53:29 door Willem E »

Roy

• Stamgast
« Reactie #259 Gepost op: vrijdag 27 april 2012, 07:42:08 »

Welk probleem willem? Dit topic gaat over de wielpersjes, die ik 2 jaar geleden gemaakt heb voor veel forumleden.

Roy

AnalogDriver

• Gast
« Reactie #260 Gepost op: zaterdag 28 april 2012, 09:22:28 »

Ik gebruik de wielpersjes nog regelatig om bijvoorbeeld de dure spaakwieolen van nietMä wagons op de juiste afstand te zetten zodat ze ook op M-rails goed lopen.

Zeker voor de M-rails rijders is deze tool een must-have als je ook niet-Märklin wagons wil laten rijden.
Dus grijp je kans voor een van die laatste exemplaren!

Wijbe

• Vaste Inboedel
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re: Wielpersjes - seriefabricage.
« Reactie #261 Gepost op: zondag 10 juni 2012, 22:59:16 »

Simpele vraag,

Welke maat geld voor de C-rails?

Last van een piko ac -as die kortsluiting maakt op een meegebogen wissel. Wiel stond op 14.1 mm, gezet op 14.2 mm net zoals de andere assen. Probleem opgelost.

Maar nu lees ik hier en daar dat voor AC ~14,0 mm geld?

wissels

• Forum Moderator
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
« Reactie #262 Gepost op: zondag 10 juni 2012, 23:07:49 »

Hallo Wijbe,

de juiste maat is 13,8 tot 14 mm. Onder de 13,8 mm. vallen de wagons tussen de railstaven, boven de 14 mm. heb je voornamelijk problemen op wissels met ontsporen. Mijn Fortmann Tool staat op 13,8 voor Marklin banen, en 14,3 mm. voor 2 rail Ho banen.

met vriendelijke groet,

Walter
Computergestuurde Treinbaan met Central Station Reloaded

Wijbe

• Vaste Inboedel
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
« Reactie #263 Gepost op: zondag 10 juni 2012, 23:10:19 »

Hallo Walter,

Hmmm, het stomme is dus met die Piko Containerwagons dat de ac-assen van Piko op 14.2 mm staan. Daaronder maken ze kortsluiting op een meegebogen wissel.... Of die puco moet helemaal scheef zitten.