Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

V100 die weg rijd

Gestart door falco1994 maandag 28 september 2009, 19:06:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
V100 die weg rijd
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
V100 die weg rijd
Beste Forumleden,

Een jaartje of 5 geleden heb ik met mijn pa gezellig een brandweer startersset gekocht met een V100. Intussen is het zo dat ik een enorme baan heb met bijna 40 meter rails als het al niet meer is. Maar nu is het al wel eens zo dat als ik mijn CS I opstart of MS dat het ding er als een haas vandoor schiet. De V100 is ook al wel eens goed schoongemaakt door mijn dealer dus dat is het niet.
De vraag is; Hoe komt het dat mijn V100 er als een haas vandoor schiet. 1 op de 5 keer doet hij dat. Ook  bij netjes afsluiten van de CS I wat ik eerst niet deed Graag uw hulp

Mvg. Falco

PS: ik heb het forum zo goed als doorgespit en vond er niet veel eerder over. Kan zijn dat het al ergens stond... verwijs me maar door!
Re:V100 die weg rijd
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:V100 die weg rijd
Probeer eens de max snelheid en de optrek/afrem vertraging een stuk lager in te stellen.
Zet em maar gerust op de helft van de CV waarde.
Re:V100 die weg rijd
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:V100 die weg rijd
@ Kappa,

Ik ben nog niet zo weg met de CS  I en de gebruiksaanwijzing snap ik niet zo goed. Hoe en wat moet ik doen?

Mvg. Falco


PS: is dat niet het menu en dan bij instellingen ergens waar je het maximum kan instellen? Werkt dat eigenlijk wel?
Re:V100 die weg rijd
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:V100 die weg rijd
Ik vraag me af hea, als ik die snelheid aan zou passen. Rijd hij dan bij het opstarten nog steeds weg? Want dan gaat hij volgens mij alleen maar langzamer toch?

Mvg. Falco
Re:V100 die weg rijd
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:V100 die weg rijd
Heeft er toevallig iemand een antwoord?

Sorry dat ik zo opdringerig doe, maar anders moet ik eind deze week service kosten laten maken, terwijl ik het probleem misschien zelf kan oplossen.

Mvg. Falco
Re:V100 die weg rijd
Populier
gast

Re:V100 die weg rijd
goedemorgen falco
ik heb welliswaar geen ms maar dat maakt niet zoveel uit. De optrek en afrem waardes staan in cv 3 en 4 van de decoder in de loc Ik neem aan dat je bij de ms in de handleiding kan lezen hoe je die waarde kan uitlezen en veranderen. Wat Kappa ook zegt dat je die waarde moet veranderen bv optrekken staat misschien op 8  maak er maar 16 van en kijk wat je loc doet. Kom je er niet uit dan neem je de loc mee naar de dealer en die doet dit gratis en voor niks voor je.
succes hennie
Re:V100 die weg rijd
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:V100 die weg rijd
De lok uit de brandweerset heeft een hobby decoder uit de 60760 familie.
Bij deze decoders kun je maar weinig instellen;

CV 01 : Adres,
CV 03 : optrek en afremvertraging,
CV 03 : max snelheid,
CV 08 : reset.

Zorg eerst dat alleen de brandweerlok op de baan staat, of gebruik een apart programmeerspoor dat niet is aangesloten op de baan.
Zoek vervolgens op de MS de brandweersetuit 29755 uit de database, maar dit is waarschijnlijk al gebeurt, want je rijd er mee.
Dan rechtstreeks uit de MS handleiding:

1. Menu/ESC-toets indrukken.
2. Draairegelaar verdraaien tot ?WYZIG LOC? verschijnt.
3. De draairegelaar indrukken.
4. Draairegelaar verdraaien tot ?MAX.SNELH.?, ?OPTREKKEN?,
?AFREMMEN?, ?VOL? of ?BASIS INST? (afhankelijk van de
gewenste wijziging) verschijnt.
5. De draairegelaar indrukken.
6. In het display verschijnt het begrip en daaronder een instelbalk.
Door aan de draairegelaar te draaien verandert de instelbalk.
Korte balk: lagere maximumsnelheid, kortere vertraging e.d.
Een langere balk betekent telkens het tegenovergestelde.
7. Door op de draairegelaar te drukken wordt de nieuwe instelling
door de decoder overgenomen. Tijdens het weergeven van
?PROG? in het display in geen geval de voedingsspanning
onderbreken.
Re:V100 die weg rijd
Populier
gast

Re:V100 die weg rijd
en zo kan alleen de echte deskundige het uitleggen :wink:
groet hennie
Re:V100 die weg rijd
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:V100 die weg rijd
En dankjewel :wink:
Re:V100 die weg rijd
Vraag me af of het geholpen heeft. :?
Re:V100 die weg rijd
Lid sinds: 2008

offline
Re:V100 die weg rijd
Ik heb dit probleem ook gehad met een T3. Het blijkt dat de waarde Analoog rijden standaard aan staat. Dit veroorzaakte bij mij het wegspurten van de loc.

Lees dit draadje ook eens door over mijn probleem http://forum.3rail.nl/index.php?topic=12723.msg198796#msg198796

Een vinkje weghalen met de CS1 in de betreffende loc en het euvel zal opgelost zijn.

suc6
Re:V100 die weg rijd
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:V100 die weg rijd
Citaat van: Populier op dinsdag 06 oktober 2009, 12:35:06
en zo kan alleen de echte deskundige het uitleggen :wink:
Hennie, ik ben echt geen deskundige hoor, het meeste is uit de handleiding geknipt en geplakt.
Ik leer juist heel veel van andere forumleden en ik sla ook regelmatig de plank mis.

Citaat van: Johnnytrein op dinsdag 06 oktober 2009, 14:22:58
Vraag me af of het geholpen heeft. :?
Misschien helemaal niet, maar het is zo'n beetje het enige dat je kunt wijzigen aan die hobby decoders.

Citaat van: Schienenbus op dinsdag 06 oktober 2009, 14:38:18
Ik heb dit probleem ook gehad met een T3. Het blijkt dat de waarde Analoog rijden standaard aan staat. Dit veroorzaakte bij mij het wegspurten van de loc.

Een vinkje weghalen met de CS1 in de betreffende loc en het euvel zal opgelost zijn.
Bij de hobbydecoders kun je de analoogherkenning helaas niet uitschakelen.
Althans de handleiding rept er niet over.
Maar je altijd kunt proberen om de waarde 00 in CV29 te programmeren.
Re:V100 die weg rijd
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:V100 die weg rijd
Ik ben er mee bezig, even afwachten een CS elke keer afsluiten en opnieuw starten volgens procedure duurt behoorlijk lang  8)
Re:V100 die weg rijd
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:V100 die weg rijd
Nou... ik heb hem een keer of 2 gewijzigd op me CS maar hij doet er niet veel mee, rijd nog even hard of langzaam. En ook opnieuw opstarten helpt er niet bij
Re:V100 die weg rijd
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:V100 die weg rijd
Heb je de lok op het programmeerspoor geprogrammeerd?
Re:V100 die weg rijd
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:V100 die weg rijd
Hoe bedoel je programmeer spoor. I don`t know. Ik weet nog niet zo veel hea... moet ik dan een spoortje apart aan leggen?

Mvg. Falco
Re:V100 die weg rijd
De lok moet alleen op het programmeerspoor staan.
Leg gewoon even een apart stukje spoor om te programmeren.

Mvg,
Peter
Re:V100 die weg rijd
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:V100 die weg rijd
Je CS heeft een aparte programmeer aansluiting.
Bij je CS heb je ook een groene stekker meegeleverd gekregen, met schroefaansluitingen voor twee draadjes vast te schroeven.
Deze kun je gebruiken om een apart programmeerspoor aan te sluiten.
Bij de CS1 is het die naast de trafoaansluiting, met een railsymbool en "prog" erbij geschreven.
Bij de CS2 is de tweede connector na die van de trafo (derde van rechts, zie plaatje).
Re:V100 die weg rijd
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:V100 die weg rijd
@ Ad, aha vandaar. Weet ik ook eens waarvoor dat is. Zo zie je maar mijn leeswerk daarvoor is niet optimaal. Dus ik moet als ik het goed begrijpt. Vanuit daar 2 draadjes aan koppelen, 1 op de midden rail en 1 voor de 2 buitenste?

Mvg. Falco
Re:V100 die weg rijd
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:V100 die weg rijd
Citaat van: falco1994 op dinsdag 06 oktober 2009, 22:47:35
Dus ik moet als ik het goed begrijpt. Vanuit daar 2 draadjes aan koppelen, 1 op de midden rail en 1 voor de 2 buitenste?
Yep, voor C-rail kun je de standaard draad (rood/bruin) met de twee schoensteker gebruiken die je onderaan de rail over de lipjes schuift.
Voor K-rail gebruik je de aansluitklemmen van de aansluitrail.
Re:V100 die weg rijd
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:V100 die weg rijd
Ik zal even melden dat ik er nog niet aan toe gekomen ben, aangezien ik op dit moment nog al wat andere dingen aan me hoofd heb wat betreft een paar familie leden en kennissen. Dus dan weten jullie dat ook weer :wink:

Mvg. Falco
Re:V100 die weg rijd
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:V100 die weg rijd
Hoi Iedereen,

Ik ben er mee bezig geweest, ik dacht eerst van hij doet het maar niet. Maar dom van mij, ik moest eerst hem in de rangeer stand zetten, laten knipperen. En nu doet hij het wel. Zijn snelheid lager, ik wist niet eens dat hij langer kon remmen en kon optrekken dus ik heb een hoop geleerd. Dus hartelijk bedankt.

Alleen het jammere, hij rijdt nog steeds weg als ik mijn CS opstart, ook bij de MS. Maar hij rijdt nu langzaam weg dus dat is al een verbetering.

Mvg. Falco
Re:V100 die weg rijd
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:V100 die weg rijd
Hoi,

Mochten jullie eventueel nog een tip hebben, ik ben met school een weekje weg. Dus doe lekker rustig aan in het koude NL. Ik zit in zuid Frankrijk. En ben op tijd terug voor... Eurospoor!

mvg. Falco
Re:V100 die weg rijd
De v100 die weg rijdt, tja hmmmmmmmmmm das in iedergeval geen blijver
Re:V100 die weg rijd
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:V100 die weg rijd
Nee, hij rijdt weg  :P

We mogen wel weer on topic hoor :wink:
Re:V100 die weg rijd
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re:V100 die weg rijd
Gaan we het misschien allemaal te ver zoeken? Staat deze loc niet gewoon in analoge modus?
Even de handleiding erbij nemen en kijken hoe je overschakelt van analoog naar digitaal, éérst dit controleren en dan pas beginnen herprogrameren lijkt me verstandig.

mvg
Phil
Re:V100 die weg rijd
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:V100 die weg rijd
Hoi,

Nee de loc heeft een FX decoder en komt tot stilstand door hem de andere kant op te drukken. Hij is niet de enige die weg rijd. Ook mijn Hondekop van Piko rijd weg. De enige manier om dat nu te voorkomen wat ook niet altijd helpt is: op de CS I de 2 treinen zetten alsof je ze wil besturen en dan afsluiten via de stop knop 5 seconden in te drukken tot hij afsluit. Verder iemand nog een tip?

Mvg. Falco
Re:V100 die weg rijd
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:V100 die weg rijd
@Falco,

Zorg eerst VOOR je afsluit dat ALLE LOK`s stilstaan!

Sluit dan het central station af .De CS moet helemaal uit zijn.

Wacht dan enkele(20sec) om hem opnieuw aan te zetten,en kijk dan of je lok er alsnog vandoor gaat.

Vermoedelijk onthoud de CS bepaalde rijopdrachten,en zorgt ervoor dat bepaalde lok`s gewoon niet stilstaan.

Probeer het eens en laat het resultaat even horen.

Mvg Hans V200.0
Re:V100 die weg rijd
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:V100 die weg rijd
Hoi Hans,

Mijn Loks zijn er 5 staan altijd stil, want ik rij ze naar de 4 perrons en een rangeer inham. Het leuke van dit probleem is dat de loks de ene keer wel weg rijden en de andere keer niet. En daarom is het juist zo raar. Maar bedankt. Dat van dat stilzetten wist ik nog niet eens dat dat echt moest  :wink:

Mvg. Falco
Re:V100 die weg rijd
Populier
gast

Re:V100 die weg rijd
@hans/falco
Ik heb de IB basic. Bij mij is het inderdaad zo dat als je de stroom er af haalt terwijl de loks nog rijden dan is het niet de IB maar de decoder van de lok die zijn opdracht buffert. Dit doet die omdat die bv. als die voor een sein stopt op een stukje wat "stroomloos" is als de stroom er weer op komt gewoon weer met zijn opdracht door kan gaan. Tenminste dat dacht ik, maar wellicht weten de techneuten het precies.
groet hennie
Re:V100 die weg rijd
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:V100 die weg rijd
@ Falco,

Je CS bezit nu eenmaal een batterij die voor softwarematige beveiliging werkt.

In die software programmeer jij je lok`s,en hierdoor kan het zijn ,dat als je je lok`s niet parkeert en stil zet,ze er alsnog vandoor kunnen gaan.

Wel vreemd is dat dit maar af en toe gebeurt,en ook dat het bij verschillende lok`s (mogelijk verschillende decoders) voorkomt.
Maar stop je ze dan dmv.een stroomloos stuk,en niet met de CS?

Je moet het eigenlijk zien als een cyclus Start,rijden,stoppen, want mijn vermoeden is dat dat laatste niet echt gebeurt,als je de lok`s stroomloos parkeert, de CS onthoud immers de opdracht rijden.

Nog vreemder vind ik dat dit niet voorkomen kan worden door een algemene reset.Die zou nl. deze rijopdrachten zeker moeten wissen.
Vandaar dat ik zei dat je de lok`s stil moest zetten via het CS,gewoon om te proberen of de CS rekening houd met de nieuwe situatie nl. alle lok`s stil!


Mvg Hans V200.0
Re:V100 die weg rijd
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:V100 die weg rijd
@ Hans,

Ik parkeer de loks gewoon op een stuk waarop gewoon stroom staat. Ik rij ze er gewoon naar toe en draai de knop terug tot stilstand en dan wisselen en de volgende lok. Of bedoel je dit niet? En vervolgens afsluiten zoals in het boekje staat van de CS door de stop knop 5 seconden in te houden. Maar op de CS staan alle loks gewoon stil :wink: dat is nu juist het vreemde je ziet op het scherm niet staan dat ze moeten rijden :wink:

Mvg. Falco
Re:V100 die weg rijd
Lid sinds: 2008

offline
Re:V100 die weg rijd
Hans,

Ik heb 2 "brandweer" V100's.
Ik rij met koploper/intellibox.
Beide loks vertonen het zelfde gedrag als die van jou.
Een onhebbelijkheid van de betreffende decoders vrees ik!

Dirk.
Re:V100 die weg rijd
woutje
gast

Re:V100 die weg rijd
Het probleem is de niet goed werkende analoogherkenning van de lokdecoder. In veel typen/merken kun je deze uit zetten en dan is het probleem weg. Of dat in genoemde loks ook kan weet ik niet.

Gr, Ben.
Re:V100 die weg rijd
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:V100 die weg rijd
En wat ik me dan nog afvraag... mijn hondekop van Piko heeft het ook :wink:

Kan daar hetzelfde voor gelden?

Mvg. Falco
Re:V100 die weg rijd
woutje
gast

Re:V100 die weg rijd
Ja. En van die decoder weet ik zeker dat je de analoog herkenning uit kunt zetten.

Gr, Ben.
Re:V100 die weg rijd
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:V100 die weg rijd
Oké Ben,

Ik zal het eens gaan zoeken.

Mvg. Falco