Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Contactrail versus schakelrail Marklin digitaal

Gestart door Seinhuisje zondag 27 september 2009, 22:37:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Contactrail versus schakelrail Marklin digitaal
Ik heb een aantal schakelrails ingebouwd in de baan als bezetmelders die aangesloten zijn op de S88 en de interface 6050.

Nu heb ik gelezen dat contactrails soms beter zijn.

Hoe functioneert een contactrail en kun je die zelf maken?
Re:Contactrail versus schakelrail Marklin digitaal
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re:Contactrail versus schakelrail Marklin digitaal
Best Seinhuisje,

Het nadeel van schakelrailswil wel eens zijn dat bij langzaam rijden de sleper opgelicht wordt en geen contact meer maakt.

Contact rails kun je kopen bij Tante M, maar ook zelf maken, hetis niet meer als een stuk railstaaf isoleren van de voor- en achterliggende rialstaaf, een draadje solderen aan dit stuk railstaaf en die aan de S88 aansluiten.

Als er een as op het stuk railstaaf komt, wordt dat stuk weer verbonden met "0" en weet de S88 dat er een trein is.

Zoek maar eens op contactrails, groet, Anne W

Re:Contactrail versus schakelrail Marklin digitaal
Tante M is het zelfde als M*
De fabrikant van jouw treinspullen......

toevoeging:
Als je nou ergens een catalogus kan ritselen zou dat erg handig zijn.
daar staan alle spullen in die gefabriceerd worden.

alleen als je M-rails gebruikt, is er een probleempje.
Re:Contactrail versus schakelrail Marklin digitaal
Citaat van: Anne W op zondag 27 september 2009, 22:43:41
Het nadeel van schakelrailswil wel eens zijn dat bij langzaam rijden de sleper opgelicht wordt en geen contact meer maakt.

Ik dacht dat een groter nadeel is dat de sleper op de schakelrail blijft staan.
Re:Contactrail versus schakelrail Marklin digitaal
Dus moet ik de zaag hanteren  8)
Re:Contactrail versus schakelrail Marklin digitaal
Citaat van: Seinhuisje op dinsdag 29 september 2009, 01:30:01
Dus moet ik de zaag hanteren  8)

liever een dremel....
Re:Contactrail versus schakelrail Marklin digitaal
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re:Contactrail versus schakelrail Marklin digitaal
Beste Seinhuisje,

Bij flexrail ja, anders gewoon isolatie tussen de railstaven bij het in elkaar schuiven van de railstukken.

Let op, de railstaven laten zich zeer moeilijk solderen, raillassen prima.

Als de sleper opgelicht wordt dan krijgt de lok geen stroom meer en staat hij stil.

Groet, Anne W
Re:Contactrail versus schakelrail Marklin digitaal
Citaat van: Anne W op zondag 27 september 2009, 22:43:41
Het nadeel van schakelrailswil wel eens zijn dat bij langzaam rijden de sleper opgelicht wordt en geen contact meer maakt.
Hier heb ik nog geen probleem mee gehad.
Eerder dat de puls te kort wordt bij snel rijdende treinen.
Of dat de schakelaar na verloop van tijd slijtage vertoond.

Een veel belangrijker punt is dat de schakelrail reageert op de sleper en de contactrail op wielassen. Als de trein wagonnen verliest, zal de contactrail dit detecteren (als de verloren wagons op het contactstuk staan).

Bij een contactrail wordt slechts één railstaaf gebruikt voor massa, en niet zoals normaal twee. Dit kan storingen opleveren als de baan vuil wordt.

En verder is een schakelrail richtingsgevoelig, en een contactrail niet.

groetjes
Henk
Re:Contactrail versus schakelrail Marklin digitaal
Dus het zou er zo ongeveer uit moeten zien dan:

Re:Contactrail versus schakelrail Marklin digitaal
Waarom sluit je twee ingangen van de S88 aan op een en dezelfde spoorstaaf ?.

Mvg,
Peter
Re:Contactrail versus schakelrail Marklin digitaal
Verbeterde versie :)

Re:Contactrail versus schakelrail Marklin digitaal
Citaat van: Freak op maandag 05 oktober 2009, 23:33:37
Waarom sluit je twee ingangen van de S88 aan op een en dezelfde spoorstaaf ?.

Mvg,
Peter

Tja, schakelrails gewend dus dom foutje gemaakt...Al doende leert men met jullie tips.

Dus er zijn meer ingangen vrij ook nog op de S88 :) per sectie.

Hoewel dan bij mij de vraag opkomt hoe het onderscheid gemaakt wordt tussen terugmeldpunt-1 en terugmeldpunt-2?
Re:Contactrail versus schakelrail Marklin digitaal
Als je met Koploper wilt gaan werken download dan eens de Help-file op de sita van Pahasoft. http://www.pahasoft.nl/

En het document bij:
Beschrijving / ervaring andere Koplopergebruikers

Mvg,
Peter
Re:Contactrail versus schakelrail Marklin digitaal
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re:Contactrail versus schakelrail Marklin digitaal
Best Seinhuisje,

Ik ga niet in woorden uitleggen hoe het werkt, geeft meestal misverstanden, als je in Houten bent wil ik het je wel laten zien.

Groet, Anne W
Re:Contactrail versus schakelrail Marklin digitaal
Een S88 terugmeldmodule heeft 16 ingangen. Je baan is onderverdeeld in blokken.
Ieder blok bestaat uit 2 of 3 secties. Bij 2 secties spreek je normaal van een afrem- en stopmelder, bij 3 secties van binnenkomst-, afrem- en stopmelder.
Iedere sectie is aangesloten op een ingang van de S88 terugmeldmodule en in het besturingsprogramma wordt opgegeven welke ingang is aangesloten op welke sectie.
Hoe je dat in het besturingsprogramma moet doen staat beschreven in de handleiding van het betreffende besturingsprogramma.

Mvg,
Peter
Re:Contactrail versus schakelrail Marklin digitaal
Bedankt voor alle uitleg.

Van Koploper heb ik bijna alle helpfiles al weken geleden gedownload en bestudeerd. Op mijn huidige kleine testbaan (ovaal met inhaalspoor) rijden 3 locs via Koploper. Alle bezetmeldingen werken nu nog met schakelrails in beide richtingen. En het werkt prima.

Maar mijn vraag is echter hoe hetzelfde te construeren met zelf te maken contactrails. Daarvoor was ook de principetekening. Ik denk alleen dat in het eerste plaatje er nog een railstaafscheiding nodig is om er twee bezetmeldpunten van te kunnen maken.

Als ik onduidelijk ben hoor ik het graag, maar de vraag en daarbij verduidelijking met de tekening moet toch niet zo moeilijk zijn?
Re:Contactrail versus schakelrail Marklin digitaal
Uitgaande van K-rails, das gemakkelijk uit te leggen. Een S88 wordt gebruikt voor massadetectie.
Je tekening.
Zodra er een trein over het geïsoleerde gedeelte rijdt wordt de ingang van de S88 via een niet geïsoleerde wielen met de andere spoorstaaf verbonden, er wordt een massacontact gemaakt.
Het maken van een contact rail kan eenvoudig door een stuk spoor aan beide zijde te isoleren.

Mvg,
Peter
Re:Contactrail versus schakelrail Marklin digitaal
Dus moet in de eerste tekening in het middelste gedeelte een extra scheiding komen om 2 aansluitingen te maken naar de S88? Anders zijn ze niet uniek als terugmelding in 1 baanvak.

Btw het gaat om K-rail.
Re:Contactrail versus schakelrail Marklin digitaal
Citaat van: Seinhuisje op woensdag 07 oktober 2009, 00:29:44
Dus moet in de eerste tekening in het middelste gedeelte een extra scheiding komen om 2 aansluitingen te maken naar de S88? Anders zijn ze niet uniek als terugmelding in 1 baanvak.

Btw het gaat om K-rail.

Van jou tekening uitgaande is het antwoord, Ja.

Iedere aansluiting is een sectie, eigenlijk zou je dan boven je tekening het woord sectie moeten vervangen door blok. Met twee aansluitingen naar de s88 heb je dan twee sectie's Je spreekt dan van afremmelder(sectie) en stopmelder (sectie).

Hoop dat het zo duidelijk is.

Groet Rob
Re:Contactrail versus schakelrail Marklin digitaal
Het wordt in ieder geval een stuk duidelijker  :)
Re:Contactrail versus schakelrail Marklin digitaal
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Contactrail versus schakelrail Marklin digitaal
Helder verhaal. Ik vroeg mij in het verlengde af of ik dan het volgende kan doen:

a. Diverse blokken maken zoals boven omschreven en die verbinden met de S88
b. Puls uit de S88 gebruiken voor sein en wisselaansturing en dan
c. Het remblok of stopblok met een remschakelaar verbinden zodat
d. De loc tot stilstand komt zonder dat ik met isolatiestukken in de rails moet werken (zoals analoog bij M* het geval was).

Wat ik hiermee wil bereiken is dat de S88 dus de puls geeft aan de remvertrager en de loc tot stilstand komt, zonder dat ik (behalve de blokken zoals hierboven beschreven) geen ingrepen aan de rails hoef te doen.
Ofwel: u wil hier automatisch remmen, mag dat?  :lol:
Re:Contactrail versus schakelrail Marklin digitaal
Citeera. Diverse blokken maken zoals boven omschreven en die verbinden met de S88
Blokken worden onderverdeeld in secties, binnenkomst/afremmelder en stopmelder.

Citeerb. Puls uit de S88 gebruiken voor sein en wisselaansturing en dan
Kan maar niet rechtstreeks als dat de bedoeling is tenminste.

Citeerc. Het remblok of stopblok met een remschakelaar verbinden zodat
d. De loc tot stilstand komt zonder dat ik met isolatiestukken in de rails moet werken (zoals analoog bij M* het geval was).

Wat ik hiermee wil bereiken is dat de S88 dus de puls geeft aan de remvertrager en de loc tot stilstand komt, zonder dat ik (behalve de blokken zoals hierboven beschreven) geen ingrepen aan de rails hoef te doen.
Je zal op een of andere manier altijd een spoorstaaf of middengeleider moeten isoleren voor detectie. Anders gezegd je zult secties moeten maken om iets te detecteren voor het melden van binnenkomst, afremmen en stoppen.

Wil je met een besturingsprogramma werken, of wil je meer op een analoge manier werken ?.

Mvg,
Peter
Re:Contactrail versus schakelrail Marklin digitaal
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Contactrail versus schakelrail Marklin digitaal
Daar kan ik wel een toelichting op geven. Ik rij met K-rails en heb daar de CS2 (laatste versie) aan vasthangen.
Ik snap het principe van blokken wel en ook dat een S88 niet de digitale puls kan geven die nodig is voor de seinen of wissels.

Van een stuurprogramma maak ik (nog) geen gebruik, mijn doel is om met de layout van de CS2 te proberen dat op te vangen. Als ik op mijn 8 sporen in het station een trein heb staan moet voorkomen kunnen worden dat een andere op een van de bezette sporen binnen kan komen.
Re:Contactrail versus schakelrail Marklin digitaal
Nog maar even voor alle duidelijkheid (mezelf  :lol:):

Re:Contactrail versus schakelrail Marklin digitaal
Citaat van: Seinhuisje op vrijdag 09 oktober 2009, 01:21:29
Nog maar even voor alle duidelijkheid (mezelf  :lol:):



Ja, klopt helemaal.

Als je het zelfde spoor in twee richtingen gebruikt is het beter dat je nog een derde sectie maakt.

Groet Rob