Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

benodigd voor koploper

Gestart door flying-scotsman zondag 27 september 2009, 21:15:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
benodigd voor koploper
flying-scotsman
gast

benodigd voor koploper
hallo, ik had een vraagje en ik had hier nog nergens een precies antwoord gevonden dat voor mij voldoende was.

wat ik wil weten is wat ik allemaal precies nodig heb (behalve dan een modeltreinbaan;)) al dan niet met artikel nummer / welk merk erbij vermeld
en wat de precieze systeemeisen zijn

ik heb hier nml zelf thuis wel 2 oude computers, maar ik weet niet of ik deze ervoor kan gebruiken.

alvast bedankt (H)
Re:benodigd voor koploper
buckfast_beekeeper
gast

Re:benodigd voor koploper
Lees de handleiding van Koploper voor de minimale systeem eisen van Koploper. Voldoet 1 van de 2 pc's? Dan kan hier koploper op.

De andere pc moet 2 RS232 uitgangen (com poorten) hebben en WIN 95, WIN 98(SE), WIN ME of beter nog MS-dos 6.0 als besturingssysteem. Geen DR-dos. Hier werken de F11 en F12 toets niet. Hierop zet je dan MRdirect dit is een zogenaamd direct drive programma wat de com poort gaat toggelen.

Naast de MRdirect pc heb je ook nog een booster nodig om het RS232 signaal voldoende sterk en met de juiste spanning op de baan te krijgen. Lees de handleiding er even op na en er zal veel duidelijk worden. Er staan ook booster voorbeelden in en hoe aansluiten.

Om de nodige terugmeldingen te lezen kan je gebruik maken van de LPT=>S88 interface print die Marco zeer goedkoop aanbied.
Re:benodigd voor koploper
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:benodigd voor koploper
Hallo,

De volledige systeemeisen voor koploper vindt je op de site van de programmamaker, www.pahasoft.nl

Daar vindt je naast de systeemeisen voor koploper zelf, nog een hele rits mogelijkheden van combinaties tussen koploper en centrale.

Op http://www.mrdirect.nl/ vindt je nog de nodige info betreffende MR-direct. Daar kun je dus je tweede pc voor gebruiken.

Groetjes

willie
Re:benodigd voor koploper
Lid sinds: 2008

offline
Re:benodigd voor koploper
Theo beschrijft de MRDirect-opzet. Een prima programma !

Er zijn meer mogelijkheden.
Als je DDW neemt, kan dat op dezelfde computer als Koploper draaien.
Je hebt dan maar 1 PC nodig.

Dit kan je in het draadje van 'Tilly' zien.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg294718#msg294718

Verder is het ook mogelijk Koploper op een PC te zetten en dit dan een fabrieksapparaat te laten aansturen.

Het is niet duidelijk welke kant je op wil, c.q. wat je precies bedoelt.


Re:benodigd voor koploper
buckfast_beekeeper
gast

Re:benodigd voor koploper
Ik heb het draadje van Tilly niet volledig gelezen. Wat is de specificatie van de gecombineerde pc? Misschien heeft de topic starter er iets aan. Pentium? Geheugen? Windows versie? Ik kan er in de toekomst misschien ook nog iets mee.
Re:benodigd voor koploper
Lid sinds: 2008

offline
Re:benodigd voor koploper
Het is inderdaad erg langdradig  :lol:

Ik dacht dat hij een PC met een 1GHz CPU gebruikt en er staat XP op,
maar dat kan je hem het beste zelf even vragen.
Re:benodigd voor koploper
Lid sinds: 2007

offline
Re:benodigd voor koploper
Theo,

de PC die ik nu inzet is een AMD Duron 1.01GHZ 384MB met windows XP in combinatie met DDW/Koploper en de HSI-88 van littfinsky.
De HSI is aangesloten op een tweede compoort waarvoor ik de PC uit heb moeten breiden met deze PCI kaart. Tot 23 treinen waarvan max 8 gelijktijdig hebben nu probleemloos gereden. Zodra het volgende schaduwstation klaar is gaan we de grenzen van het systeem zoeken.

Groetjes, John
Re:benodigd voor koploper
buckfast_beekeeper
gast

Re:benodigd voor koploper
Hallo John,

Bedankt voor het delen van de info.

Al bij al toch een behoorlijke pc mag je zeggen. Als second life voor een 486 of P2 zeker geen optie.

Als je tegen de grenzen loopt, is extra geheugen misschien een optie. Bij 512 of 1gig voelt xp zich alvast een stuk lekkerder.
Re:benodigd voor koploper
flying-scotsman
gast

Re:benodigd voor koploper
dan nog een laatste vraag, heb ik dan nog steeds een CS of MS nodig, zo ja welke dan? (en indien CS, welke versie, werkt t beste, 1 of 2?)
Re:benodigd voor koploper
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:benodigd voor koploper
CS1 of 2, Ecos maar geen MS
Re:benodigd voor koploper
buckfast_beekeeper
gast

Re:benodigd voor koploper
Citaat van: flying-scotsman op dinsdag 29 september 2009, 21:16:25
dan nog een laatste vraag, heb ik dan nog steeds een CS of MS nodig, zo ja welke dan? (en indien CS, welke versie, werkt t beste, 1 of 2?)

Hangt er vanaf wat je uiteindelijke beslissing is en waarop de vraag slaat.

DDW  + Koploper + Booster + terugmelddingen via HSI of S88 via printer poort. DDW en koploper staan op 1 pc. minimaal 1 com poort nodig. 2 indien gebruik HSI of printer poort voor S88 via interface kaart.
MRdirect + Koploper + Booster + terugmeldingen S88 via printer poort en interface kaart (eventueel via Marco Roede is een MRdirect compatibele print verkrijgbaar) Voor MRdirect is een Dos pc (of Win pc tot en met Win ME in dos mode) nodig met minimaal 2 com poorten. Voor Koploper een windows pc met minimaal 1 com poort of een goede USB => RS232 converter.
CS + Koploper terugmeldingen volgens mogelijkheid van CS.

Geef dus even aan wat je nu uiteindelijk gaat doen. Dan kan er tenminste gericht antwoord gegeven worden.

CS kan je ook lezen als IB of ECOS.
Re:benodigd voor koploper
of IB.....
Re:benodigd voor koploper
Lid sinds: 2008

offline
Re:benodigd voor koploper
Citaat van: flying-scotsman op dinsdag 29 september 2009, 21:16:25
dan nog een laatste vraag, heb ik dan nog steeds een CS of MS nodig, zo ja welke dan? (en indien CS, welke versie, werkt t beste, 1 of 2?)

Het antwoord op deze vraag is nee.

Het minimale is: PC met koploper en DDW plus een booster
of: PC met MRDirect plus een booster

maar het is wel mogelijk om met een fabrieks-besturing te werken, b.v.:
PC met koploper plus CS1. (in de CS1 zit ook een booster)

verder, om mee te beginnen:
een oude deltacontrol 6604/6605 is ook geschikt als booster
een oude 6015/6017 booster kan ook
en er zijn meerdere zelfbouwboosters mogelijk

je kan het zo duur maken als je wil.

verder is een PC zoals John gebruikt niet noodzakelijk, koploper en DDW werken ook onder windows 98.
ik kan niet uitproberen of het ook op een 486-machine werkt, die stokoude dingen heb ik al lang geleden afgevoerd.

terugmeldingen heb je ook nodig, zie verhaal van Theo.

leesvoer: download eens de handleiding van MRDirect, daar staat dit ook allemaal in uitgelegd.
en toch het draadje van John, daar staat heel veel info in.
Re:benodigd voor koploper
Ik ben ook net begonnen met Koploper en het draadje van John is echt de moeite waard om door te lezen. 8)
Alles wat je wilt weten over de eerste stappen met Koploper is hierin zeer uitgebreid beschreven.

Zelf gebruik ik een Delta Control 4F als booster en dit werkt prima.
Veel succes.

Gr.
René
Re:benodigd voor koploper
Lid sinds: 2007

offline
Re:benodigd voor koploper
Citaat van: flying-scotsman op dinsdag 29 september 2009, 21:16:25

dan nog een laatste vraag, heb ik dan nog steeds een CS of MS nodig, zo ja welke dan? (en indien CS, welke versie, werkt t beste, 1 of 2?)


Heb wel een MS aangeschaft voor het omprogrammeren van het adres van mfx loks. Tevens stel ik hiermee de optrek-, afrem- en max. snelheid van de decoders in.

Een CS heb je inderdaad niet nodig.

Groetjes, John
Re:benodigd voor koploper
Wat je nodig hebt voor koploper is tijd en veel lezen....en heel veel geduld, en als je dislexisbent nog veeeel meer tijd en geduld(t)

groet-jes
Re:benodigd voor koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:benodigd voor koploper
Citaat van: Rieske op dinsdag 29 september 2009, 21:19:12
CS1 of 2, Ecos maar geen MS

Hallo,

aansturing van Koploper via het CS2 is voor alsnog niet mogelijk,

met vriendelijke groet,

Walter