Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Baan 3 basis is klaar--> Filmpjes

Gestart door Tomm zondag 27 september 2009, 11:55:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan 3 basis is klaar--> Filmpjes
Hallo beste mensen,

Het Kruidvatsetje van een aantal jaren geleden was voor mij de aanzet om de hobby weer op te pakken met als mede het excuus dat mijn toendertijd 3 maanden oude zoon dat zeker leuk zou vinden  :D. Mijn vrouw dacht daar blijkbaar ook zo over want wat lag er onder de kerstboom??  :)
Onze zoon is inmiddels 5 jaar en inderdaad ook een liefhebber, meneer heeft inmiddels de circustrein met alle toebehoren. Neemt niet weg dat de treinbaan op zolder toch boeiender blijft. Mijn andere zoon van bijna 3 deelt helaas de hobby niet, wie weet komt dat nog.

Nu ben ik inmiddels een aantal jaren verder en heb een en ander bij elkaar gespaard, verkocht, weer iets nieuws voor gekocht om uiteindelijk de basis te hebben van mijn huidige NS verzameling. In het kort wat betreft mijn baan, lengte 4 meter met een breedte van slechts 1 meter. Buitenbaan rijdt vanwege de aanschaf van de Koploper (blijft een pracht van een treinstel  :D) digitaal, alles op de binnenbanen rijdt nog analoog. De bedoeling was wat analoge locs (1 x 1212, 1 x 1202, 1 x motorpost en 1 x 1657) te verkopen en 3 digitale locs ervoor terug te kopen maar de biedingen vielen me dusdanig tegen dat ik overweeg er maar decoders in te laten bouwen.
Maar goed, hier wat foto's, dit blijft wat mij betreft een mooi gezicht:


Ik ben een fan van de verleden jaar door M* uitgegeven set van 12 containerwagons:



Overzicht van de totale baan:



Nog wat andere foto's:









Wanneer de analoge locs gedigitaliseerd zijn (het kruidvat locje is gelukkig voorzien van een delta decoder) wil ik de baan definitief veranderen, dat wil zeggen in ieder geval breder maken, wissels automatiseren, verlichting aanbrengen, misschien met niveau's gaan werken, aankleden met scenery al zal dat bijlange na niet het niveau halen wat ik gecreëerd zie door een aantal "landschapsarchitecten" hier op het forum  :D.  Er zitten absolute plaatjes bij waarbij je soms je onderkaak van het toetsenbord moet halen vanwege het eraan vergapen  :wink:.

Graag jullie opmerkingen en meningen. Vind het in ieder geval zeer leuk om de hobby en het plezier met anderen te kunnen delen.

Groet,

Tom
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Je hebt erg mooi en veel materiaal en je baan is ook redelijk groot ik blijf dit draadje volgens veel succes verder.

Alves
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Hoi Tom
Inderdaad ik zou ze ook ombouwen naar digitaal
Verkoopen daar krijg je spijt van ze zien er nog goed uit, toch?
Je hebt een mooie oppervlakte, ik zou rustig beginnen met de aankleding van de baan
Hier op het forum staan foto's van zeer mooie banen, goed afkijken dus  :lol:

Gert Jan
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Hallo Tom,

ik vind dat je toch al goed bezig bent. Wat ik al zie, is een leuk sporenplan met mooie rangeermogelijkheden en zelfs een terminal voor de goederentreinen  8).

Voor de rest vind ik de verzameling van NS-treinen al best opmerkelijk te noemen, het zijn toch niet de goedkoopste treinen......

Groeten,'

Ronald
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Verkopen is echt zonde, je krijgt er over het algemeen veeeeeeel minder voor terug dan je eraan hebt uitgegeven. Decoders inbouwen hoeft niet duur te zijn (vooral afhankelijk van het type decoder), een lokpilot 3 van ESU koop je voor zo'n ?30...... eventueel hoogvermogen motor inbouwen en je hebt perfecte loks

Walter
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
ziet er echt heel goed uit hoor !!!
mooie foto's ook
succes met je vorderingen en hopenlijk blijf je mooie foto's plaatsen
groet robert
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Hallo Tom en modelspoor zoon.
Blijkbaar had ik jouw voorsteldraadje gemist, maar deze is nog veel mooier en interessanter! :lol:
Dus gelijk maar in dit draadje, van harte welkom op ons gezellige en vaak ook leerzame forum! :wink:

Heel mooi, om gelijk je baan en het mooie NS materieel te kunnen bewonderen.
En bijzonder leuk dat je dit niet alleen doet en ook één zoon (misschien straks beide?) en jouw vrouw dit een warm hart toedraagt.

Wat je analoge locs betreft, alleen maar ombouwen indien je persé deze locs digitaal wilt laten rijden, anders deze houden (of toch verkopen voor reële prijs) en voor nieuwe digitale locs gaan. (nieuw of z.g.a.n. via Ebay.de of jouw Märklin winkel)

Veel plezier en succes op en met ons forum.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.  
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Heey Tom,

Wat een erg leuk verhaal heb je geschreven! :)
Qua treinen heb je fraaie spullen vooral de koploper als de 1600 vind ik prachtige modellen. :)
Ik ben benieuwd hoe het allemaal uiteindelijk gaat worden en wens je er veel succes bij!

Groetjes,

Antal (gaat het topic zeke rin de gaten houden ;) )
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Hoi Tom,

Knap hoe je de microben weer te pakken hebt gekregen :D je hebt overigens een mooie baantje waar je al heel wat kan op laten rijden! :D
Ik wens je dan ook veel succes met de verdere bouw van je baan!

Groeten, Peter
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Verdorie ik geef het op hoor je vraagt ons wat er onder de kerstboom lag maar meer vertel je er niet over. De spanning is nu echt ondraaglijk , dus vertel het ons gauw.  :?
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Allen dank voor de leuke reacties

@Johnny:
Verdorie ik geef het op hoor je vraagt ons wat er onder de kerstboom lag maar meer vertel je er niet over. De spanning is nu echt ondraaglijk , dus vertel het ons gauw.  

Sorry Johnny, 't was niet mijn bedoeling de spanning tot ondraaglijke hoogtes op te bouwen  :D :D :D, een mooie eerste indruk laat ik hier op het forum achter!! Je raadt het al wat eronder lag, een flinke partij naalden omdat dat kreng veelste vroeg moest worden neergezet van vrouwlief  :D. Sindsdien hebben we na relatiebemiddeling alleen nog maar kunstkerstbomen gehad  :lol:.


@DJ Ronald:
Voor de rest vind ik de verzameling van NS-treinen al best opmerkelijk te noemen, het zijn toch niet de goedkoopste treinen....

Dank, valt allemaal best mee, da's een kwestie van veelvuldig marktplaatsen (bij ons thuis verheven tot een werkwoord) en goed opletten, dan kun je meestal tegen een leuk prijsje iets overnemen. Ik heb zo'n beetje alles 2e hands aangeschaft afgezien van de Koploper en Kruidvat set.

Maar mocht iemand nog ideeën hebben omtrent de inbouw van decoders, da's voor mij onbekend terein. Sta geheel open voor aanbevelingen nav. jullie ervaringen.

Groet,

Tom

Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Pffffffff, wat een teleurstelling ik had minstens een startset met 2 complete treinen verwacht. :shock:
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Citaat van: Tomm op zondag 27 september 2009, 17:06:45
Maar mocht iemand nog ideeën hebben omtrent de inbouw van decoders, da's voor mij onbekend terein. Sta geheel open voor aanbevelingen nav. jullie ervaringen.

Dan zit je hier goed  :D

Een veel voorkomende (en goed werkende) manier is inbouw van een ESU 52610 multiprotocoldecoder (Lokpilot noemen ze die dingen).
Deze kan je met Märklinapparatuur aansturen maar daarnaast ook met DCC en Selectrix.
Wil je persé MFX, dan is er een andere decoder nodig (ESU 61600).

Dan heb je een permanente magneet nodig. Er zijn 3 types van ESU, voor verschillende motortypes.

De ESU 52610 wordt ook in een set, compleet met magneet, verkocht. (er zijn dus 3 sets....)
De setjes kosten ca. 35,50 Euro en losse decoders 28,50.
De MFX-decoder is duurder dan de gewone.

Ook hier geldt: zoeken naar goede prijzen loont de moeite.....

Wil je meer power, een hoogvermogen motor dus, dan heb je andere zaken nodig.
Geen ESU-magneet maar een originele magneet, een 5-polig anker en een passend schild, alles van Märklin. Eventueel een complete Märklin ombouwset.

Er zijn vast anderen die je hier meer over kunnen vertellen (b.v. Ad "Kappa").
Ik heb hier over geen precieze info paraat omdat ik die dingen veel te duur vind voor oude loks.


grv Huub


Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Hallo ,

Mooie baan heb je al , Verder heb je prachtige materiaal rijden.. ik ga het zeker volgen
Gr kenny
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Leuk materiaal. De ruimte goed gebruikt, veel mogelijkheden.
Succes verder
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Wil binnenkort een drietal analoge locs laten voorzien van een decoder zodat ik met een mobile station de zaak kan besturen. Dat geldt dan voor de gele 1200, 1637 en de PTT motorpost loc. De blauwe 1200 loc wil ik verkopen omdat ie niet meer echt in het tijdsbeeld past.

Wat voor een decoders kan ik het beste in laten bouwen? De 1600 heeft een 5 sterren motor, als ik het goed heb de motorpost ook en de 1200 betreft een ouder model (trommelcollector?) motor. Dit is voor mij echt onbekend terrein, hoop op wat goede tips en eventuele adresjes voor inbouw (regio midden NL).

Nog een andere vraag, ik heb een 18Volts trafo tezamen met mijn mobile station gekocht, zou dat voldoende vermogen zijn om straks na inbouw bijvoorbeeld een drietal locs tegelijkertijd te laten rijden of moet ik er nog een booster tussenplaatsen?

Groet,
Tom
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Tom,

Mijn advies is om er ESU decoders in (te laten) bouwen. (type ESU 52610).
Ik heb ze ook in gebruik en bevallen mij prima.
Ze hebben ook bij veel modelspoorders een goede naam.

Deze decoders kan je bemachtigen voor rond de 25 Euro per stuk.
Voor loks waar al een permanente magneet in zit is dat alles wat je nodig hebt.
(behalve misschien speciale geisoleerde lampfittingen voor de verlichting).

Voor loks waar nog een 3polig anker in zit kan je een 5-polige kopen, maar dat hoeft niet hoor.

Zit er een veldspoel in een lok, dan moet je die vervangen door een permanente magneet.
Die zijn er ook van ESU. Er zijn 3 verschillende typen. Verder zijn er ook 3 verschillende ESU-setjes, hier in zit dan zo'n decoder en een magneet.

LET OP: deze decoders melden zich niet aan in de MS, als dat dringend wel moet, heb je MFX-decoders nodig. Die zijn een stukje duurder.

Maar als je nou typenummers van de loks door geeft, kunnen we bepalen wat er precies nodig is per lok.

Verder bedoel je een 18 VA trafo neem ik aan ?
Je hebt oudere motoren in de loks en die verbruiken iets meer dan de modernste.
Ik vermoed dat je het net kan redden met 3 treinen, maar zeker weet ik dat niet.

De 18 VA-trafo hoort bij een oude MS en die MS kon 1,2 Ampere leveren.
De modernere MS kan 1,9 Ampere leveren, maar dan is 18VA te weinig.

Gewoon uitproberen en als het niet werkt, kan je altijd verder zien.
B.v. een oude Deltacontrol als booster gebruiken.
En hier hulp vragen natuurlijk.

grv Huub
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Hallo Huub, dank voor je reactie.

De 1657 loc heeft als artikelnummer de 3526, de motorpost heeft als artikelnummer de 3389 en de 1212 loc weet ik eerlijk gezegd niet. Deze heb ik ooit via Marktplaats gekocht zonder ovp maar lijkt qua motorisch gedeelte op de blauwe 1200 loc welke artikelnummer 3161 heeft.

Wat betreft de ESU decoders, je schrijft dat deze zich niet aanmelden aan de MS, maar ik neem toch aan dat ze wel op de een of andere manier te connecten zijn aan mijn MS of heb ik het mis? Inderdaad betreft het de 18VA trafo.

Groet,

Tom
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Een nieuwe lok kan je gewoon met de hand invoeren in de MS.

De loks (eigenlijk de decoders er in) kan je gewoon met de MS programmeren op het gewenste adres. (zodat alle treinen een eigen uniek adresnummer krijgen).

Standaard staan ze op adres 3.

No problemo  :D

Verdere uitleg hoe het precies moet is ook bechikbaar  :D

Dan de 3526: ik heb er ook eentje, de NS1650 'Den Haag'
Hier in zit inderdaad een 5-polig anker.
Het printje heb ik er uit gehaald en een decoder gemonteerd.

De andere loks zal ik even bestuderen via de tekeningen / exploded views.

grv Huub

p.s. de 1212 zal een 3055.1 zijn.
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Huub,

Gaat goedkomen dat aanmelden, dat had ik inderdaad al eens uitgevogeld met de Kruidvat loc met delta decoder.
Het MS instructie boekje was duidelijk genoeg.

Groet,

Tom 
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Volgens mijn gegevens is een 3389 al digitaal (Delta); in de datasheet vond ik de aanduiding "Decoder". In dit geval moet ie gewoon kunnen rijden met de MS. Wel even adres instellen in de lok en de MS.....

Je kan hem wel nog upgraden met een ombouwsetje van ESU zodat ie ook een moderne decoder krijgt met betere rij-eigenschappen.

Hier voor is nodig een ESU-magneet voor trommelcollector motoren, ESU 51962.
Deze magneet zit ook in een set met de 52610-decoder: ESU 52632.
De set bevat verder ontstoorspoelen (voor radio-ontstoring, zijn niet voor de werking van de lok).

Het zelfde verhaal geldt ook voor de 3055, behalve dan dat je een andere magneet nodig hebt:
ESU 51960 is de magneet en zit in set 52630.
Hier in zit trouwens een grote schijfcollectormotor.

En ook ik heb zo'n motorpost en een 3051 (NS1200), heb je nog meer wat ik ook heb  :lol:

p.s. mijn motorpost rijdt ook digitaal (heeft een delta-decoder) maar er is door de vorige eigenaar gerommeld met kappen en onderstellen dus ik weet niet precies welk typenummer ik er aan moet geven....
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Huub, hartelijk dank. Zal binnenkort een modelspoorwinkel binnen duiken (kreeg een tip over Hilversum van Digi-Jacques) om een en ander te bestellen en in te laten bouwen. Ga wel eerst de motorpost proberen of 't inderdaad een delta blijkt te zijn. Ombouwen met een ESU decoder kan dan altijd nog.

Groet,

Tom

Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Kan veel geld schelen als je het zelf kan ombouwen......
Is niet zo moeilijk, maar ik heb gemakkelijk kletsen als technicus  :lol:
Onlangs heb ik het nog iemand van het forum voor gedaan.
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
De 3389 is een analoge motorpost. De 3689 is het digitale broertje (oud type decoder 6080). Bouwjaar van dit model is 1989 - 1993, volgens mij is Delta pas gekomen in één van de laatste jaren dat dit model geproduceert is.
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Ik heb even in de Koll gekeken, mijn MP lijkt op - heeft de kap van - een 3388 (de 3004).
Er staat niks van digitaal/delta in de Koll, maar als ik het ding open maak, kom ik een Deltacontroller tegen  :shock:

Op de doos staat 3689 en er zit een boekje van de 3389/3689 bij.

Ik heb dus een 3388+3689/2= een 3538,5  :lol:

Er is duidelijk met kappen gerommeld......
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Huub, zie het als een "collectors item"  :).  Als ie verder maar goed rijdt moet je maar denken...

Groet,

Tom
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...Volgende stap!
Hallo forum genoten,

Ik ben vandaag bezig geweest via Wintrack demo om een nieuw baanplan te ontwerpen, ben eigenlijk uitgekeken op de huidige baan dat in principe niet meer is dan twee uit de kluiten gewassen ovalen. Hopelijk dat ik vanaf januari definitief digitaal kan gaan rijden met in totaal 6 locs (de koploper meegerekend). Omdat het programma een demo was is er dus geen mogelijkheid het baanontwerp te saven en zodoende heb ik een foto gemaakt. Las later hier op het forum pas dat er wel een mogelijkheid is het in paint op te slaan met daardoor waarschijnlijk een betere kwaliteit. Anyway, hoop dat dit toch goed te bekijken is.



Graag jullie reacties. Groet,

Tom

Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Hallo Tom,

leuk baanplan.
Ziet er qua ontwerp uit als de 8-bruggenbaan uit een oude M*-folder.
Leuk plan, heb over die 8-bruggenbaan al eens nagedacht te gaan bouwen.
Maar uiteindelijk vanaf gezien.

Groeten,

Ronald
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Hallo Ronald,

Dit ontwerp is eigenlijk een afgeleide van een ontwerp dat je in het Baanontwerp boekje tegenkomt dat standaard bij de C5 uitbreidingsets meegeleverd wordt. Op pagina 21 staat ie, ik heb 'm omwille van de ruimte die we op zolder hebben deze voorbeeld baan gespiegeld en nog een extra lus inclusief hier en daar eigen invulling eraan toegevoegd.  Het zou zo maar kunnen wanneer ik de baan definitief overnieuw ga leggen dat er nog een en ander gaat veranderen.

Groet,

Tom
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
je hebt een pb betreffende je probeerversie van wintrack, ik kan je de volledige versie sturen.

gr, Ron
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Hallo,

Vanmiddag ben ik in Wintrack demo bezig geweest een nieuw baan ontwerp te maken en wil dat nu eigenlijk via een printscreen naar excel in dit topic laten zien, heeft iemand een tip hoe ik dit het beste in een bericht kan kopiëren?

Groet,

Tom

Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Printscreen ,, dan naar bijvoorbeeld Paint,,, dan uploaden,,., en hier plaatsen
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Beste mensen,

Inmiddels zijn we weer een tijdje verder. Alle locs rijden nu digitaal, een forumlid met zeer goede technische kennis was zo vriendelijk om een drie tal oude locs naar digitaal om te bouwen met Esu decoders en daarnaast heb ik nog wat bijgekocht en kom nu op 8 locs en treinstellen uit. Alles wordt nu met een mobile station aangestuurd welke nu eenmaal een limiet van 10 locs heeft.

De bedoeling is dat ik mijn huidige baan afbreek en een nieuwe ga opbouwen, er komt nog een mooi stuk ruimte bij . Eigenlijk wil ik ook meteen een nieuw besturingssysteem, eentje voor op de groei waar je zeker 10 jaar mee vooruit kan en waar oa ook wissels mee kunnen worden aangestuurd. Maar ja, zeg het maar, een tweede hands CS 1? Ik kan een geupdate versie via via kopen voor 300 euro. Kan er een reloaded Esu versie van laten maken en dat kost dan nog eens 140 euro. Of misschien een CS 2 overwegen? Mooi, maar stevig aan de prijs. Dan is er nog een Ecos 2, daarvoor ligt de prijs ook tussen de 550 en 600 euro.

Wat is nog meer wenselijk om aan te sturen met een CS/Ecos naast (uiteraard) je treinen en wissels maar waar ik wel rekening mee moet houden voor in de toekomst?  Welk besturingssysteem heeft jullie voorkeur, wat adviseren jullie?

Groet,

Tom
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Op verzoek van Tom(m) :



En de Wintrack file : -klik hier-
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Citaat van: Sascha op zondag 07 maart 2010, 21:55:32
Op verzoek van Tom(m) :



En de Wintrack file : -klik hier-

Ben vandaag een beetje aan het ontwerpen geslagen en deze baan lijkt me wel wat. Ik kan er treinstellen formaat koploper kwijt of een 1600 loc met 5 ICR wagons. Rechtsonderin bevinden zich de rangeersporen voor goederen-, met name containerwagons. Inderdaad geen verschillende lagen, da's nu nog niet aan mij besteed misschien ooit later. Graag jullie reactie.


Groet, Tom
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Ik denk dat je best wel veel mogelijkheden hebt om mee te spelen, maar ik denk ook dat voor het zicht je er erg snel op uitgekeken bent, omdat het zo recht-toe-recht-aan is. Het zou best wat speelser mogen. Daarnaast heb je ook geen mogelijkheden tot keren. Bij het rangeer terrein rechts kan je bijna gratis een keerlus aanleggen door de twee vorken met sporen aan elkaar te verbinden. Maar daar heb je nog weinig aan als je ook niet een keerlus voor de andere kant er in weet te krijgen.

Het belangrijkste alleen is: wat vind jij er van. Als jij hier helemaal blij mee bent, dan is het toch goed? :)
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Citaat van: Henk K op zondag 07 maart 2010, 22:21:34
Ik denk dat je best wel veel mogelijkheden hebt om mee te spelen, maar ik denk ook dat voor het zicht je er erg snel op uitgekeken bent, omdat het zo recht-toe-recht-aan is. Het zou best wat speelser mogen. Daarnaast heb je ook geen mogelijkheden tot keren. Bij het rangeer terrein rechts kan je bijna gratis een keerlus aanleggen door de twee vorken met sporen aan elkaar te verbinden. Maar daar heb je nog weinig aan als je ook niet een keerlus voor de andere kant er in weet te krijgen.

Het belangrijkste alleen is: wat vind jij er van. Als jij hier helemaal blij mee bent, dan is het toch goed? :)

Scenery is niet mijn ding, ik vind het laten rijden en genieten van de treinen het leukste wat er is. Mij lijkt het een leuke baan maar het voordeel van het delen met anderen is dat je een andere mening kan horen en misschien daardoor het plan aanpassen.

Groet, Tom
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Tom,

Voor 349 Euro kan je een nieuw exemplaar CS1 krijgen, bij Jim Knopf.
En ik neem aan met garantie, dit voor de zekerheid wel even navragen indien interesse.
(JK vroeg een tijdje geleden trouwensslechts 300 Euro  :shock:)
Een ESU update kost 139 Euro, voordeel is dat er een schakelende voeding bij zit, geen trafo nodig. Deze opzet is goed voor 4 Ampere.....

Ik heb deze spullen nieuw gekocht; CS1 (Ebay) en Esu-update (Hobbytreinen.nl) voor net onder de 400 Euro.
Vergelijken moet je de set met de oude Ecos (50000) - monochroom scherm en nu uit productie..... Maar misschien nog verkrijgbaar.

De nieuwe Ecos II (50200) is er b.v. voor 590 Euro incl. voeding bij eerder genoemde dealer.
Alle Ecossen leveren ook 4 Ampere.

Een CS2 is al verkrijgbaar voor 535 Euro zag ik op ebay. (Dat zal bij een NL-dealer denkelijk niet lukken).
Verder is er dan een grens van 2,8 Ampere en er zit geen trafo of voeding erbij.

Wil je goedkoper, dan kan je de hele boel ook aansturen met een oude PC en een booster.
Zie het draadje van John 'Tilly':

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg210579#msg210579

Buiten een oude(re) PC die je b.v. al hebt of goedkoop kan bemachtigen, hoef je alleen een booster aan te schaffen.
Aansturing kan met gratis software Koploper en DDW zoals bij John, of met MRDirect.
Een (maar liefst twee) compoort(en) op de PC zijn vereist.
Een verschil met CS1 of 2 en Ecos is dat je geen MFX-herkenning hebt.

grv Huub
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Hoi Huub,

Inmiddels had ik al een ander topic over het besturingssysteem geopend, een waar het onderwerp meer tot zijn recht kwam, http://forum.3rail.nl/index.php?topic=21471.msg356179#msg356179.

Voor 600 euro heb ik een Ecos 2 met voeding en 680 een CS2 met voeding. Ik wil graag zelf de boel aansturen ipv geprogrammeerd rijden dus het zal vermoedelijk één van beide genoemde systemen worden. Maar ga er nog eens goed over denken, 't is en blijft een hoop geld. Voor dat bedrag kan ik een paar leuke treinen aanschaffen.

Groet,

Tom
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Op verzoek van Tom(m):




Klik hier voor het Wintrack bestand 1



Klik hier voor het Wintrack bestand 2

Groetjes

willie
Re:waar een drogisterijketen al niet goed voor is...
Ondertussen is mijn oude baan afgebroken, ik begin helemaal opnieuw, ben nu dit weekend een nieuwe en stevigere treintafel aan het maken. Daarnaast heb ik een aantal baanplannen bedacht maar ik loop tegen het volgende aan. Als je kijkt naar het eerste baanplan dan zie je dat de baan gedeeltelijk de lucht in moet. Alleen is de "aanloop" niet al te groot, een kleine 2 meter. Nu heb ik hier op het forum gelezen dat je 3 cm per meter moet aanhouden en omdat ik tzt ook bovenleiding wil moet je met 11 cm minimaal rekening houden. Heeft iemand een briljante ingeving wat ik kan doen om toch veilig de hoogte in te gaan rekening houdend met 3 procent stijging?

Als ik er niet uitkom dan wordt het plan B, de 2e wintrack baan. Ook leuk maar iets minder in mijn ogen.

groet,


Tom
Re:waar een drogisterijketen ...: baanplan hulp nodig!
4% trekken je locs ook gemakkelijk, velen klagen er over dat het er niet uit ziet, en dat de locs overmatig slijten, wat ik nog betwijfel, maar ik denk dat het wel kan hoor! :D
Re:waar een drogisterijketen ...: baanplan hulp nodig!
Stel dat ik 4 procent zou aanhouden dan moet je toch hoe dan ook rekening houden met 3 meter aan beklimming om op een hoogte van 11-12 cm uit te komen. Vandaar de vraag of iemand een idee heeft dit op te lossen uitgaande van de het eerste wintrack bestand.

Tom
Re:waar een drogisterijketen ...: baanplan hulp nodig!
Beetje uit-de-hand gelopen Kruitvatsetje?

ik zou een baan maken waar je veel op kan rijden en lange stukken dubbelspoorbaan hebt, je heb nogal wat lange treinen en die moet je wel weg kunnen in de baan vandaar!

Groeten
Martijn
Re:waar een drogisterijketen ...: baanplan hulp nodig!
Citaat van: Marklin5 op maandag 05 april 2010, 20:56:58
Beetje uit-de-hand gelopen Kruitvatsetje?


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Kan je wel stellen, ja... Mijn beste vriend had vroeger toen we een jaar of 10 waren een gigantische Marklin baan en ik had een rammelend Lima baantje. Volgens mij ben ik het nu na 30 jaar met terugwerkende kracht aan het compenseren :D.

Klopt, vandaar al die opstelsporen, daar moeten wat langere treinstellen komen te staan en dan twee tot drie stuks rijden.

Tom
Re:Baan 2 basis is klaar
De oude baan dus afgebroken, een nieuwe baan wat betreft de basis min of meer klaar:







Na het "inzaaien" van gras de baan gelegd en daarna al het materieel geparkeerd met dit als uiteindelijk resultaat:



Mijn opstelspoor annex station:





Geen ringleiding, alles loopt op slechts de standaard MS 1 trafo. Ringleiding volgt nog, tevens een booster, daarna het aanschaffen van een nieuw besturingssysteem (Ecos of CS2) en dan het digitaliseren van de wissels inclusief bezetmelders. Nog een hoop te doen, maar daar neem ik rustig de tijd voor. Voorlopig kan er weer gereden worden  :D.

Groet,

Tom
Re:Baan 2 basis is klaar
Lid sinds: 2010

offline
Re:Baan 2 basis is klaar
Waarom een grasmat? Is tog minder mooi (naar mijn mening) kunt tog beter stukje scenery na stukje maken?

MVG Clint
Re:Baan 2 basis is klaar
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Baan 2 basis is klaar
Ik vind je station nu meer lijken op een schaduwstation dan op een station, beetje jammer.  :(
je verwacht meer van zo'n groote aan baanoppervlak, ik zou een grotere wisselstraat maken waar al je sporen op uit komen
Je hebt een geweldige ruimte dus daar ligt het niet aan,
Mooi materiaal, dat heb je wel  :D

Veel succes met je baan!
Martijn
Re:Baan 2 basis is klaar
Citaat van: marklin1995 op maandag 19 april 2010, 20:33:44
Waarom een grasmat? Is tog minder mooi (naar mijn mening) kunt tog beter stukje scenery na stukje maken?

MVG Clint

Ik heb voor de grasmat gekozen omdat het de baan beter afkleed (en bijkomend voordeel, het dempt het geluid een stuk), geeft een net wat leuker idee. Scenery is niet echt mijn ding, komt misschien nog wel eens maar staat niet bovenaan mijn lijstje.

Tom
Re:Baan 2 basis is klaar
Citaat van: Marklin5 op maandag 19 april 2010, 20:57:59
Ik vind je station nu meer lijken op een schaduwstation dan op een station, beetje jammer.  :(
je verwacht meer van zo'n groote aan baanoppervlak, ik zou een grotere wisselstraat maken waar al je sporen op uit komen
Je hebt een geweldige ruimte dus daar ligt het niet aan,
Mooi materiaal, dat heb je wel  :D

Veel succes met je baan!
Martijn

Klopt, ben ik met je eens dat het meer een schaduwstation is dan een station, heb meerdere baanplannen gemaakt maar omdat ik graag veel opstelsporen wil zien om lange treinstellen te kunnen plaatsen heb ik voor deze invulling gekozen. Ben inderdaad erg blij met de ruimte en het materiaal, dank je  :D

Groet, Tom