Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Draadkleuren

Gestart door Dirk woensdag 15 november 2006, 19:09:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Draadkleuren
Lid sinds: 2006

offline
Draadkleuren
Heren....

mijn probleem situeert zich eigelijk bij het opruimen.. Bij het afbreken en het opruimen van mijn vorige baan heb ik alles zo goed opgeruimd dat ik alle manuals ed niet meer terug vind. Ze zijn nog ergens in mijn huis, maar waar??? Ik ben nu zo ver dat ik de aansluitingen moet maken, en dus wil ik weten wat de color codes zijn voor de rails. De uitgang van de transfo is geel en bruin, wat gaat waar naar toe?
en wat is geel en wat is bruin? Ik hoop dat er bij het vorderen van de opbouw wat licht in de opruimduisternis komt, want ook de info van alle decoders ed zit in de onvindbare doos. Anyway, als ik al antwoord krijg op deze basic vraag dan kan ik alweer wat verder bouwen.

mvg

Dirk
Re: Draadkleuren
Lid sinds: 2006

offline
Re: Draadkleuren
Peter,

Ik ben weer niet duidelijk geweest, maar ik weet niet of het belangrijk is dat de bruine draad naar de puko's gaat en de rode naar de rails of omgekeerd?

Dirk
Re: Draadkleuren
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Draadkleuren
Dirk,

De rode gaat naar de puko's en de bruine zit aan de rails.

Gr. Charlie
Re: Draadkleuren
VincentKloeg
gast

Re: Draadkleuren
Puko's behoren toch ook tot de rails?  :shock: :wink:

De rode draad is de plusdraad en gaat naar de middenlijder (puko's).
De bruine draad is de massa en gaat naar de spoorstaven.
De gele draad is constante spanning en wordt gebruikt voor wissels, seinen, lampen ect.
Re: Draadkleuren
Lid sinds: 2006

offline
Re: Draadkleuren
jamaar, ik heb eigelijk alleen bruin en geel...en op de uitgang van de ib zijn geen kleuren. Kan ik iets fout doen?

Dirk
Re: Draadkleuren
Lid sinds: 2006

offline
Re: Draadkleuren
neen, ik heb wel degelijk een IB en een 52VA transfo van Marklin, maar ik ben net even gaan checken, en er staat onder de stekker van de ib wel degelijk rood en bruin naar de sporen toe, dus ik had niet goed gekeken. Sorry voor de verwarring.

Dirk