Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Zoektocht naar storing

Gestart door Seinhuisje dinsdag 22 september 2009, 23:52:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zoektocht naar storing
Seinhuisje
gast

Zoektocht naar storing
In een eenvoudige baan met inhaalspoor heb ik twee seinen geplaatst met automatische wissel- en seinbediening d.m.v. schakelrails. Er rijden 2 treinen op in tegengestelde richting. Geen probleem zou je zeggen.

Ik ben er bijna 2 dagen mee bezig geweest omdat bij 1 sein de loc door bleef rijden bij rood. Alles wel goed aangesloten.

Natuurlijk eerst de isolatie gecontroleerd. Deze werkte goed. Dan weer rails aangesloten en ja hoor, zelfde probleem. Dus weer isolatie uittesten en werkt prima. Alles weer aangesloten en natuurlijk weer hetzelfde probleem. De loc rijdt weer door bij rood sein...

Eerlijk gezegd word ik ook beetje simpel van die isolatiestukjes, maar goed. Toch het probleem maar eens ergens anders gaan zoeken. De schakelrail zet het sein netjes op rood, maar toch rijdt de loc verder.

Dus heb ik handmatig via het keyboard het sein bediend en ja hoor werkt perfect. Dus schakelrail vervangen en nu werkt het wel goed.

Maar wat een ellende om de storing te lokaliseren. Je ziet dat de schakelrail het sein op rood zet en toch ook weer niet echt dus.

Oh ja, mijn vraag vergeten. Nog meer mensen met dit soort simpele problemen en hoe los je ze dan op?


Re:Zoektocht naar storing
Heel eenvoudig, sein schakelt de stroom niet van de rails. Meet even na met een multimeter, of test het met een lampje. Dus ondanks dat het sein op rood staat, schakelt het intern de stroom niet van de rails. Je zou ook de bovenleiding aansluitbussen op het sein kunnen testen, die werken waarschijnlijk wel.

Succes !
Re:Zoektocht naar storing
Zoals altijd in dit soort gevallen. 'meten is weten' als je weet wat je meet