Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

6021 slim? en wat zijn de mogelijkheden

Gestart door tjoektjoek dinsdag 22 september 2009, 22:11:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
6021 slim? en wat zijn de mogelijkheden
Hallo
ik heb een 6021 en zou die wel willen gebruiken voor mijn baan wand vind die nieuwe Stations van Marklin veeel te duur
maar wat zijn nou de mogelijkheden van dat ding
er kunnen 80 loks op, meer dan 200 electrodingen alleen maar 4 functies
hoe is dit op te lossen? wand vind het heel zonde als die mooie duure loks met geluid opeens geluidloos worden of een heleboel functies vervallen?
en hoe zit het aansluiten op de computer...

HELP :lol:
Re:6021 slim? en wat zijn de mogelijkheden
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:6021 slim? en wat zijn de mogelijkheden
Beste Tjoektjoek,

Als ik me niet vergis zitten er nog 4 geluiden op die oproepbaar zijn, maar dan moet je wel het adres van die 4 geluiden veranderen, vaak is het adres 255 (alle loks beginnen dan te "piepen")

Bij Raptor staan de functies 5 t/m 8 standaard op lokadres +1, wellicht is dat bij Märklin ook zo, de deskundigen zullen zich ongetwijfeld inspannen om jou en mij meer te vertellen.

Groet, Anne W
Re:6021 slim? en wat zijn de mogelijkheden
Opvolgend adres werkt ook bij de IB, zie geen reden waarom dat niet bij de 6021 zou werken....
Prima ding, overigens. Hangt er van af wat je wilt doen er mee.
Re:6021 slim? en wat zijn de mogelijkheden
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:6021 slim? en wat zijn de mogelijkheden
Hallo Tjoek tjoek,

Om je 6021 aan een pc te kunnen koppelen heb je een interface(6051, alleen nog maar 2e hands te koop) nodig.

Een andere (goedkopere) oplossing om je treinbaan aan een pc te koppelen is gebruik te maken van mrdirect. Meer info daarover vind je hier

Groetjes

willie
Re:6021 slim? en wat zijn de mogelijkheden
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:6021 slim? en wat zijn de mogelijkheden
Ik denk dat je moet bekijken of je werkelijk een PC wilt koppelen. Dat is bepalend hoe verder te gaan.

Overigens in genoemde optie met MRdirect, wat overigens zeker een goede optie is, moet je je wel realiseren dat altijd de pc aan moet. Anders is dit als je met een centrale werkt. Dan hoeft dit niet, tenzij je automatisch wilt kunnen rijden.

Bedenk trouwens wel, dat als je automatisch wilt rijden en met gebruik van een centrale, je wel ervoor zorgt dat de pc altijd weet waar de treinen zich bevinden. Dus als je eens handmatig de boel verplaatst, je dit ook bij de pc aanpast (wat voor programma je gebruikt maakt niet uit). Anders krijg je leuke effecten  :(    :lol:    :mrgreen:

Groeten

Olav
Re:6021 slim? en wat zijn de mogelijkheden
Met een 6021 kan je zeker nog vele kanten uit. Persoonlijk ben ik ook niet te vinden voor de veel te dure cs die nu op de markt zijn. Ze bieden voor 75% mogelijkheden die ik nooit ga gebruiken. Die overige 25% kan ik ook met de 6021.
Voor de functies f5 tot f8 moet je inderdaad locadres+1 doen en dat werkt prima hoor !
Zelf heb ik mijn 6021 uitgebreid met de 63820 uhlenbr module waardoor nu ook loconet bruikbaar is (zie lopend draadje loconet) met pc besturing. MR direct kan ook.

Guy
Re:6021 slim? en wat zijn de mogelijkheden
bedankt voor de reacties

ik heb een hoofdbaan die ongeveer in totaal 6 meter lang is een blokcysteem maken de rest is allemaal industrie daar hoefd dus geen blokbevijliging.
Re:6021 slim? en wat zijn de mogelijkheden
Citaat van: tjoektjoek op woensdag 23 september 2009, 20:27:39
bedankt voor de reacties

ik heb een hoofdbaan die ongeveer in totaal 6 meter lang is een blokcysteem maken de rest is allemaal industrie daar hoefd dus geen blokbevijliging.

blokken bevijligen? Oei, daar slijt de rails snel van!
Re:6021 slim? en wat zijn de mogelijkheden
 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Re:6021 slim? en wat zijn de mogelijkheden
Rococlean  :roll: :wink:

Mvg, Johan
Re:6021 slim? en wat zijn de mogelijkheden
Citaat van: Olav op woensdag 23 september 2009, 07:01:42

Overigens in genoemde optie met MRdirect, wat overigens zeker een goede optie is, moet je je wel realiseren dat altijd de pc aan moet. Anders is dit als je met een centrale werkt. Dan hoeft dit niet, tenzij je automatisch wilt kunnen rijden.

MR-direct is gewoon je centrale. Je kan gewoon je treinen handmatig bedienen zoals je dat met een cs, ms of wat dan ook doet. Lok selecteren, met + en - van je numeriek klavier snelheid verhogen of verlagen. Functie F1 en volgende dienen voor de functies. Esc voor licht.

DCC en MM1 en MM2. Ondersteund wel de MFX decoders maar niet de MFX functie.

Is ook nog DCC programmer.

Nadeel ten opzichte van conventionele centrales, of is dit net een voordeel, is dat er geen ingebouwde booster is. Je kan dus kiezen voor een commercieel model (aansluitvoorbeelden in handboek) of voor een zelfbouw model waar de schema's ook van in de handleiding staan of op de website.

Of ik nu op een knopje duw om een centrale op te zetten of voor mijn oude pc maakt dus zeker geen verschil. Welke centrale heeft er trouwens een 19" TFT scherm?

Wil je alles op 1 pc is DDW ook een optie.
Re:6021 slim? en wat zijn de mogelijkheden
Aanvullend op het verhaal van Theo:

je kan een oude Deltabooster nemen, die schijnen spotgoedkoop je zijn ?
en dan kan je al met je pc treinen laten rijden.

info staat in de handleiding van MRDirect.
Re:6021 slim? en wat zijn de mogelijkheden
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:6021 slim? en wat zijn de mogelijkheden
Beste Tjoektjoek,

Henny heeft zijn 6021-en en verdere apparatuur ingeruild voor één digitale centrale met ingebouwde automatisering, zoek eens contact met hem, kun je ervaringen uitwisselen.

Groet, Anne W
Re:6021 slim? en wat zijn de mogelijkheden
Op mijn baan zelf staat de Raptor waar ik zelf dik tevreden over ben.Treinen rijden er perfect op.Ook het rangeer gedeelte bedien ik met Raptor[Dit gedeelte gaat straks over op de laptop als ze er in December mee klaar zijn.]Op mijn test baan staat de 6021 met de 6040.


Heb voor Raptor gekozen omdat ik niet zo'n computer man ben.Heb ook de IB Central-station gehad en ben daar zelf niet zo over te spreken maar het is wat je zelf wil en leuk vindt.


Henny
Re:6021 slim? en wat zijn de mogelijkheden
Wat wel een nadeel is in sommige gevallen is het kleine aantal rijstappen.
Indien je de decoders mooi op snelheid kan afregelen is 14 rijstappen bruikbaar.
Indien je dit niet kan, zoals bij oude decoders, of door gebrek aan kennis/goesting/materiaal wordt het wel een nadeel. Vaak vertrekken loks pas in stap 3 en rijden bij stap 14 met een rotvaart over de baan. Er blijven dan vaak maar een 5-tal stappen bruikbaar. Mooi rangeren of rustig een station inrijden wordt dan wat moeilijk.

Het programmeren van decoders wil met de oudere centrales wel eens een karwei worden.

Heb je een oude PC (1 of 2 RS232 uitgangen) met dos, win95, win98, win98SE of winMe? Bekijk dan zeker het MR-direct alternatief.

Re:6021 slim? en wat zijn de mogelijkheden
heel goed dat je het zecht, wat jammer ik vind rangeeren juist het mooiste en heb veel rangeerlokjes, begin nu te twijvelen of ik wel 6021 moet gebruiken.
Citaat van: buckfast_beekeeper op donderdag 24 september 2009, 10:12:12
Wat wel een nadeel is in sommige gevallen is het kleine aantal rijstappen.
Indien je de decoders mooi op snelheid kan afregelen is 14 rijstappen bruikbaar.
Indien je dit niet kan, zoals bij oude decoders, of door gebrek aan kennis/goesting/materiaal wordt het wel een nadeel. Vaak vertrekken loks pas in stap 3 en rijden bij stap 14 met een rotvaart over de baan. Er blijven dan vaak maar een 5-tal stappen bruikbaar. Mooi rangeren of rustig een station inrijden wordt dan wat moeilijk.

Het programmeren van decoders wil met de oudere centrales wel eens een karwei worden.

Heb je een oude PC (1 of 2 RS232 uitgangen) met dos, win95, win98, win98SE of winMe? Bekijk dan zeker het MR-direct alternatief.


Re:6021 slim? en wat zijn de mogelijkheden
Hallo Alex.

Ik zie dat je nog maar 14 jaar bent en dus niet een enorm budget voor je treinenhobby.(daar ga ik vanuit.)
Je wilt op de computer rijden en je wilt graag alle MFX functies gebruiken, dit wil dan alleen maar door een duurdere centrale aan te schaffen.
Mijn ervaring is echter dat je alle treinen toch niet allemaal tegelijk met geluid aan laat rijden, dus lijkt mij voor jou de goedkoopste en toch best een effectieve oplossing neem een 6021 met een 6051 interface en laat deze de hoofdbaan besturen d.m.v. het gratis programma KOPLOPER.
Vervolgens isoleer je jou rangeer gebied en sluit hier een Mobile station op aan deze koop je tegenwoordig al wel voor zo`n 30 euro.
Nu kun je rijden via de computer en rangeren met MFX en veel rijstappen.
Mocht dit dan bevallen kan je in de loop van de jaren sparen voor een CS of misschien nog beter een ECOS centrale.
Hoop dat je hier iets aan hebt.
Ik heb zelf altijd gebruik gemaakt van de 6021 met daarbij boosters en interface aangestuurd door het programma KOPLOPER en ik heb het altijd met veel plezier gebruikt.
Het is een zeer betrouwbaar systeem wat ik nog niet helemaal van de moderne centrales kan zeggen.


Mvg Jonny.
Re:6021 slim? en wat zijn de mogelijkheden
Citaat van: Jonny op donderdag 24 september 2009, 19:46:54
Mijn ervaring is echter dat je alle treinen toch niet allemaal tegelijk met geluid aan laat rijden, dus lijkt mij voor jou de goedkoopste en toch best een effectieve oplossing neem een 6021 met een 6051 interface en laat deze de hoofdbaan besturen d.m.v. het gratis programma KOPLOPER.
Vervolgens isoleer je jou rangeer gebied en sluit hier een Mobile station op aan deze koop je tegenwoordig al wel voor zo`n 30 euro.
Nu kun je rijden via de computer en rangeren met MFX en veel rijstappen.

En je kunt bij het rangeren je wissels schakelen vanuit het Koploperscherm terwijl je met je MS je rangeer lok bedient. 8)

Gr, Ben.
Re:6021 slim? en wat zijn de mogelijkheden
Ik sluit me gedeeltelijk aan met wat Johny vertelt. Die CS (ongeacht van welk merk ook) vindt ik, zeker voor iemand met een beperkt budget veel te duur. Ik vrees echter dat je niet zo gauw meer een 6051 zult vinden. Kun je dan niet beter (aangezien je toch al een 6021 hebt) de loconet tour opgaan (zie draadje loconet)

Guy
Re:6021 slim? en wat zijn de mogelijkheden
Als je toch met een (oude) pc aan de slag wil, kan je goedkoop beginnen.
Als je de pc al hebt, anders eentje voor 25 Euro of zo op de kop tikken.

Je gebruikt MRDirect, gratis software. dit het liefst onder DOS laten werken. W95/98 kan ook
of
Je gebruikt Koploper en DDW op 1 pc. ook dit is gratis software
Je hebt dan alleen een booster nodig.

De booster kan b.v. een Editsbooster zijn; zo heb ik het bij John 'Tilly' ook gemaakt.

Maar je moet je documenteren.
Haal bij Marco Roede (MR) in ieder geval de handleiding binnen van MRDirect.
Deze bevat veel uiterst bruikbare info !

Er staat (aansluit)info in betreffende boosters.
Hoe een Märklin Deltacontrol  6604/66045 als booster te gebruiken is,
of een Märklin 6015/6017 booster.

Je kan voor 15 Euro of zo al zo'n apparaat kopen.


Je kan alle genoemde programma's gratis binnen halen en je kan ze allebei gebruiken:
Op je harddisk installeer je W98, Koploper en DDW. Dan heb je dezelde configuratie als John.
En op een DOS-bootable floppy zet je MRDirect.
Start je de pc op met de floppy, dan heb je MRDirect en zonder floppy... etc. etc.

Met b.v. MRDirect kan je je loks besturen met 27/28 snelheidsstappen (moeten de lokdecoders wel geschikt voor zijn).
Re:6021 slim? en wat zijn de mogelijkheden
heel erg bedankt mense heb er interesante dingen tussen gelezen
en ja ik heb wel wat computers over, van W95 tot XP  :lol:
ik denk dat ik Koploper ga nemen maar je kunt me nog overhalen :wink:
nou Mvg Alex Everts
Re:6021 slim? en wat zijn de mogelijkheden
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:6021 slim? en wat zijn de mogelijkheden
Hallo Alex,

ondanks dat je misschien door de bomen het bos niet meer ziet, wil ik nog een alternatieve centrale aanbevelen. Nl.

De Tams Easy Control is universeel inzetbaar, oa motorola etc.
Goede prestaties
Snel
Betrouwbaar

Direkt aan te sluiten met een snelle interface naar de computer,

met vriendelijke groet,

Walter