Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

CS2 en armseinen !!??

Gestart door Hansje maandag 21 september 2009, 20:30:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS2 en armseinen !!??
Hansje
gast

CS2 en armseinen !!??
Hallo,

Ik ben bijna klaar met mijn ravijntje, zie mijn draadje  :)

Nu heb ik een kopstation deze wil ik beveiligen met dubbele armseinen.

Ik heb een CS2 en al zo'n magnetartikeldecoder 5211 Viessmann.

Van die aardige en behulpzame Piet (Pab) heb ik dit voorbeeld gekregen op mijn draadje.



Hoe pak ik dit nu aan...liefst reacties van mensen met een CS2  :)
Betreffende aansluiting, stopsecties e.d ...het wordt alleen optisch.
Groot deel wil ik zelf rijden dus niet volautomatisch zeg maar.
Heb ik dan ook weer te maken met contactrails en mijn terugmeld-decoder bijv.

Kan iemand mij opweg helpen, want ik ben een verschrikking op dit punt.
Overigens heb ik al wel een schaduwstation met stopsecties en contactrails..dus ben geen complete NOOB  :lol:

Iemand ??...dank U

Groeten,

Hans  :wink:
Re:CS2 en armseinen !!??
Citaat van: Hansje op maandag 21 september 2009, 20:30:35
Hallo,
Nu heb ik een kopstation deze wil ik beveiligen met dubbele armseinen.
Ik heb een CS2 en al zo'n magnetartikeldecoder 5211 Viessmann.
Hoe pak ik dit nu aan...liefst reacties van mensen met een CS2  :)
Betreffende aansluiting, stopsecties e.d ...het wordt alleen optisch.
Groot deel wil ik zelf rijden dus niet volautomatisch zeg maar.
Heb ik dan ook weer te maken met contactrails en mijn terugmeld-decoder bijv.
Kan iemand mij opweg helpen, want ik ben een verschrikking op dit punt.
Overigens heb ik al wel een schaduwstation met stopsecties en contactrails..dus ben geen complete NOOB  :lol:
Iemand ??...dank U
Groeten,
Hans  :wink:

Hallo Hans,
Je uitgangspunten zijn dan volgens mij:
- De armseinen  aansluiten op je CS2
- De armseinen worden niet verbonden met de rails, dus geen trein beinvloeding
- De armseinen moeten wel hun juiste stand aannemen op basis van de CS2 besturing

Als deze  uitgangspunten kloppen dan kun je het volgende doen:
- de stop secties/bezetmelders zodanig plaatsen dan de trein rustig snelheid kan verminderen en stopt voor het armsein.
- je armseinen dienen te worden aangesloten aan een K83 decoder,en deze dient weer te worden aangesloten aan je CS2.
- in de CS2 kun je in de tab keyboard armseinen kiezen en toevoegen.
- het is even uitvinden welk adres de armseinen krijgen van de K83 decoder (in mijn geval  de AJ-K83).
- en hoe ze vervolgens bekend worden in de CS2 v.w.b. het adres vanuit de K83.
- dan zou je in staat moeten zijn om vanaf het keyboard de seinen te bedienen.
- in de praktijk wil het nog wel eens voorkomen dat je de blauwe draadjes op de K83 decoder moet omdraaien om de juiste sturing t.o.v. het seinbeeld  op je keyboard te krijgen.
- je kunt het armsein laten omschakelen als de trein over een bezetmelder rijd.

Bij de Viessmann seinen zit een uitgebreid aansluit schema, echter het vergt wel even bestudering om het allemaal goed aan te sluiten, het scheelt wel als je de treinbeinvloeding niet aansluit.

Hopelijk helpt dit?
Groet,
Rutger
Re:CS2 en armseinen !!??
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re:CS2 en armseinen !!??
Hoi,

de Viessmann seinen lijken ingewikkeld, maar dat lijkt alleen omdat de voeding en de nul van de verlichting niet op dezelfde draad zitten als de stroomvoorziening voor de bediening van het sein zelf. Kun je de verlichting op een andere trafo zetten.

Succes,

Dick
Re:CS2 en armseinen !!??
Rutger,

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie...dit ga ik even op mijn gemak nader bestuderen en printen  :)

Kom er nog op terug !!

Dick, bedankt voor je aanvullende info !!

Groeten,

Hans  :wink:
Re:CS2 en armseinen !!??
Rutger,

Sommige seinen (Viessmann) hebben er van die grote toeters onder zitten, en dat geeft nog wel eens problemen.

Welke seinen kan ik dan het beste aanschaffen ??

Groeten,

Hans.
Re:CS2 en armseinen !!??
Citaat van: Hansje op dinsdag 22 september 2009, 14:30:03
Rutger,
Sommige seinen (Viessmann) hebben er van die grote toeters onder zitten, en dat geeft nog wel eens problemen.
Welke seinen kan ik dan het beste aanschaffen ??
Groeten,
Hans.

Hoi Hans,

Ja dat klopt, en als je daarvoor geen ruimte hebt is het lastig. Er schijnen ook varianten te zijn met de aandrijving als bovenaandrijving zodat het bovenop je treintafel komt. Zie bijvoorbeeld Viessman nummer 4601.

Groet,
Rutger
Re:CS2 en armseinen !!??
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re:CS2 en armseinen !!??
Hoi Hans,

de Viessmann seinen hebben wel een "toeter"onder de tafel zitten, afhankelijk van de dikte van de plaat toch zo'n 5 cm, maar ze hebben een prachtige gedempte werking. De seinarm gaat niet met een klap naar beneden/boven maar doet het op een realistische manier. Daarom heb ik destijds voor deze seinen gekozen.
Je moet alleen met het plaatsen rekening houden met de onderliggende sporen. Niets is zo storend om een sein te zien bewegen omdat er een trein op het onderliggende niveau voorbij komt.
Ik heb dat voor mijzelf altijd een beginnersfout genoemd. Nadat ik het sein 20 cm veplaatst had (dat kon gelukkig) was het probleem opgelost.

Succes ermee,

Dick
Re:CS2 en armseinen !!??
Bedankt voor jullie hulp..ik ga het eens bekijken.

Een tijdje terug heb ik deze gekocht, met TOETER  :lol:



Ik wil deze voor de tunnelingang zetten, welke weer naar de grote keerlus gaat...zie mijn draadje.
Bij deze zit genoeg ruimte, maar bij mijn kopstation gaat dit problemen opleveren !! daar er weer een dubbelspoor onder loopt.

Dan wordt het toch de 4601 lijkt me.

Misschien kan het toch wel...effe uitmeten  :)
Hoogste deel achter komt mijn kopstation, zie ook weer mijn draadje.



Groeten,

Hans.
Re:CS2 en armseinen !!??
Lid sinds: 2008

offline
Re:CS2 en armseinen !!??
Citaat van: Hansje op dinsdag 22 september 2009, 15:57:15
Dan wordt het toch de 4601 lijkt me.
Je kunt deze ook verzonken inbouwen, zodat je de aandrijving niet ziet.
In de Viessmann catalogus staat daar ook een voorbeeldje van.

Groeten,
Ton.
Re:CS2 en armseinen !!??
Citaat van: Yeoman op dinsdag 22 september 2009, 16:38:57
Citaat van: Hansje op dinsdag 22 september 2009, 15:57:15
Dan wordt het toch de 4601 lijkt me.
Je kunt deze ook verzonken inbouwen, zodat je de aandrijving niet ziet.
In de Viessmann catalogus staat daar ook een voorbeeldje van.

Groeten,
Ton.

Zal eens kijken...bedankt Ton  :)

Groet,

Hans.
Re:CS2 en armseinen !!??
Rutger vraag ??

Als je de foto bekijkt, waar zouden dan eventueel de bezetmelding delen komen en de geisoleerde stopsecties.



Zou je een voorbeeld kunnen geven (markeren met PAINT of zoiets) om een idee te geven.

Als ik op een bepaald deel kom, moeten dus de andere seinen op rood staan...en ook stoppen (stopsecties) zoiets  :)

De andere seinen , zijn dat rangeer-seinen ?? heb ik deze wel echt nodig ??

Er is geen haast bij  :wink:

Groeten en bedankt !!

Hans.
Re:CS2 en armseinen !!??
Hans,

'k zal er een dezer dagen even naar kijken.

Gr.
Rutger
Re:CS2 en armseinen !!??
Citaat van: TRUKO op woensdag 23 september 2009, 09:57:50
Hans,

'k zal er een dezer dagen even naar kijken.

Gr.
Rutger

Zou ik SUPER vinden Rutger...mijn dank is groot  :)

Groeten,

Hans.
Re:CS2 en armseinen !!??
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re:CS2 en armseinen !!??
Hoi Hans,

De seinen met de oranje W zijn inderdaad rangeerseinen en staan voor alle aansluitingen op het hoofdspoor.
Ik zit nu op mijn werk, maar thuis heb ik een boekje over de Duitse seinbeelden en kan ik er wat meer info over geven.

Ik kom er op terug.

Dick
Re:CS2 en armseinen !!??
Citaat van: Dicklz op woensdag 23 september 2009, 15:13:37
Hoi Hans,

De seinen met de oranje W zijn inderdaad rangeerseinen en staan voor alle aansluitingen op het hoofdspoor.
Ik zit nu op mijn werk, maar thuis heb ik een boekje over de Duitse seinbeelden en kan ik er wat meer info over geven.

Ik kom er op terug.

Dick

Bedankt voor je reactie en moeite Dick...ik wacht af  :)

Groeten,

Hans.
Re:CS2 en armseinen !!??
Citaat van: Hansje op woensdag 23 september 2009, 09:49:45
Rutger vraag ??
Als je de foto bekijkt, waar zouden dan eventueel de bezetmelding delen komen en de geisoleerde stopsecties.
Zou je een voorbeeld kunnen geven (markeren met PAINT of zoiets) om een idee te geven.
Als ik op een bepaald deel kom, moeten dus de andere seinen op rood staan...en ook stoppen (stopsecties) zoiets  :)
De andere seinen , zijn dat rangeer-seinen ?? heb ik deze wel echt nodig ??
Er is geen haast bij  :wink:
Groeten en bedankt !!
Hans.

Hoi Hans,

'k had even tijd dus maar even een opzetje gemaakt. Als volgt:

> Let op: ik ben een Rocrail rijder, dus ik weet niet hoe Koploper met stopsecties/bezetmelders omgaat, maar daar weten anderen op dit forum vast meer over als je dat wilt weten. Op de foto heb ik dus aangegeven hoe ik het zou doen met Rocrail.
> De gele cirkels geven aan waar een railstuk geisoleerd moet worden t.b.v. de Bezetmelder aansluiting.
> B1 is de Bezetmelder (ingeval bij Rocrail) die detecteert dat een Loc het Blok binnen komt en desgewenst snelheid gaat verminderen.
> B2 is de Bezetmelder (ingeval bij Rocrail) die detecteert dat de Loc op zijn eindbestemming voor dit blok is gearriveerd, en Rocrail zal de Loc stoppen.
> Deze volgorde geldt voor alle dubbele rode pijlen.
> In Rocrail kun je vervolgens een Sein laten schakelen op basis van de geactiveerde Bezetmelder, hoe dat in Koploper gaat zul je bij andere forummers moeten navragen.
> B3 is de 'enkele' Bezetmelder voor dat Blok, in Rocrail kan ik die een dubbele functie geven dat zowel de 'Binnenkomst' detectie plaatsvindt, als de 'Gearriveerd" detectie tegelijkertijd. Dit geldt voor alle enkele rode pijlen.
> Op het moment van detectie op B3 zal Rocrail het voorgaande Blok vrijgeven.
> Heb je echt Rangeerseinen nodig...kijk, niemand zegt dat je iets moet, dus jij bent vrij te kiezen wat je zelf wilt. Als je het conform de echte situatie wilt doen, dan wel. Echter ik ga ook maar 1 Rangeersein toepassen op mijn testbaan, ieder zijn keuze.



Hopelijk kun je er iets mee,
groet,
Rutger




Re:CS2 en armseinen !!??
Ik geloof niet dat Hans met z'n CS2 kan Koploperen, wordt vooralsnog niet ondersteund.

Ik lees trouwens ook dat hij geen computer besturing wil voor dit deel van zijn baan.

Voordat Hans zijn rail gaat knippen.....  :wink:

Gr, Ben.
Re:CS2 en armseinen !!??
Citaat van: woutje op woensdag 23 september 2009, 17:25:02
Ik geloof niet dat Hans met z'n CS2 kan Koploperen, wordt vooralsnog niet ondersteund.
Ik lees trouwens ook dat hij geen computer besturing wil voor dit deel van zijn baan.
Voordat Hans zijn rail gaat knippen.....  :wink:
Gr, Ben.

Hoi Ben,

Toch zal Hans moeten knippen om een Bezetmelder te kunnen aansluiten voor de CS2, dat staat op zich los van het feit of je wel of niet met een computer je trein wilt besturen.

Groet,
Rutger

Re:CS2 en armseinen !!??
Ik ga dit eens nader bekijken op mijn gemak...bedankt voor de moeite Rutger  :)

De bedoeling is alles via mijn CS2 te laten lopen (regelen)

Ik heb de Viessmann 5217 Rückmelde-decoder, twee Schalt en 1 Magnet-decoder op het moment.
Aantal gebruik ik al voor mijn schaduwstation.
De rails die ik daar heb zijn allemaal doorgeslepen i.v.m de massa.
In mijn schaduwstation (zie draadje) kan ik zien of een deel spoor bezet is en waar uiteraard.
Tevens regel ik hiermee mijn stopsecties en wissels...dus als er een opstelspoor bezet is, schakelt hij tevens een wissel om, zodat de volgende trein het volgende opstelspoor pakt.
Ik heb toen al een proefbaantje gemaakt, zodoende  :)

Maar voor ik verder praat...ga ik eerst je reactie eens bestuderen Rutger.

Voorbeeld:

Als er een treinstel stilstaat (kopstation) en ik kom met een andere trein, moet het SEIN op rood..en tevens een wissel worden omgezet, om ongelukken te voorkomen  :)
Zoiets heb ik in mijn hoofd, goede richting ??

Ben ...ook bedankt voor je bijdrage !!

Groeten,

Hans.
Re:CS2 en armseinen !!??
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re:CS2 en armseinen !!??
Hoi Hans,

Het W-vormig sein is een "Wartezeichen (Ra11)" oftewel een wachtteken. Het is een rangeer sein (vandaar Ra) en betekent: Wachten of opdracht van de seinwachter. Dat sein kan mondeling (roepen of telefoon) of door optische of akoestische tekens gegeven worden. Het kan ook doordat de twee lampjes die aan de Ra11 vast kunnen zitten gaan branden. In tegenstelling tot  het spersein (Viessmann 4515/6/7) geldt dit sein alleen voor rangeerbewegingen.
Het wordt op de modelbaan voornamelijk gebruikt voor
1 het zekeren van opstel- of nevensporen,
2 bij sporen waar het onderhoud aan lok's plaatsvindt, (bekolen, water, zand, asput)
3 Uitrijsporen van "Betriebswerke"

Deze kennis is min of meer vrij vertaald uit deel 8 van de Alba reeks en heet: Modellbahn Signale und Betrieb ISBN 3-87094-582-6
Ik heb het boekje ooit op een vakantie in Duitsland gekocht en er nog geen moment spijt van gehad dat ik het aangeschaft heb.

Mocht je nog meer vragen over seinen hebben, dan wil ik je best weer proberen te helpen.

Groet,

Dick


Re:CS2 en armseinen !!??
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:CS2 en armseinen !!??
Beste Hans,

Ben je al eens in Houten wezen kijken bij een demobaan van een zeker merk, daar kun je alle principes van terugmelders zien.

Groet, Anne W
Re:CS2 en armseinen !!??
Bedankt Dick...ga me er eens verder in verdiepen.

Meestal is het beste gewoon maar te beginnen en aldoende te leren  :)

Groeten,

Hans.
Re:CS2 en armseinen !!??
Citaat van: Anne W op woensdag 23 september 2009, 22:16:25
Beste Hans,

Ben je al eens in Houten wezen kijken bij een demobaan van een zeker merk, daar kun je alle principes van terugmelders zien.

Groet, Anne W

Hoi Anne,

Ben vroeger ooit wel op de beurs in Houten geweest...maar dat is wel even geleden  :lol:

Ga eerst eens kijken wat ikzelf kan uitvogelen BEDANKT !!

Groeten,

Hans  :wink:
Re:CS2 en armseinen !!??
Als ik nu viessmann-seinen koop, dubbel-arm....moet er dan een decoder inzitten ??? (4701)

Misschien een stomme vraag  :) ...maar welke moet ik hebben ??

Om te gebruiken als hierboven (Rutger)

Groet,

Hans.
Re:CS2 en armseinen !!??
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re:CS2 en armseinen !!??
Hans,

Er kan geen decoder inzitten, maar je hebt dan een decoder 5211 nodig. Daar kun je maximaal 4 magneet artikelen op aansluiten. Minder wanneer je artikelen gebruikt die dubbele bediening hebben (engelse wissels, driewegwissels, (arm)seinen met 3 seinbeelden (Hp0, Hp1, Hp2)

Groet,

Dick
Re:CS2 en armseinen !!??
Hans,

Aanvullend op Dick: of de AJ-K83 decoders

Groet,
Rutger
Re:CS2 en armseinen !!??
Ja, ik heb al een Viessmann 5211...dus daar kan ik vier seinen op aansluiten heb ik begrepen.

In mijn situatie, welke twee-arm kan ik dan het beste nemen, ZONDER TOETER  :lol:

Wat is het verschil tussen een 4601 en een 4701 ??

Dank voor jullie hulp weer...KLASSE !!

Hans  :wink:
Re:CS2 en armseinen !!??
Ok Hans,

Succes ermee!!

Groet,
Rutger
Re:CS2 en armseinen !!??
Citaat van: Hansje op vrijdag 25 september 2009, 15:57:29Wat is het verschil tussen een 4601 en een 4701 ??
In de 4701 zit een decoder MM/DCC. Deze wijsheid heb ik van de website van Viessmann. Staat er allemaal bij. :wink:

http://www.viessmann-modell.com/nl/aktuell/inhalt.php

Gr, Ben.
Re:CS2 en armseinen !!??
Citaat van: TRUKO op vrijdag 25 september 2009, 16:03:39
Ok Hans,

Succes ermee!!

Groet,
Rutger

:lol:

Wat is het verschil tussen een 4601 en een 4701 ??

Moet ik de 4601 hebben ??

Hans  :)
Re:CS2 en armseinen !!??
Citaat van: woutje op vrijdag 25 september 2009, 16:11:29
Citaat van: Hansje op vrijdag 25 september 2009, 15:57:29Wat is het verschil tussen een 4601 en een 4701 ??
In de 4701 zit een decoder MM/DCC. Deze wijsheid heb ik van de website van Viessmann. Staat er allemaal bij. :wink:

http://www.viessmann-modell.com/nl/aktuell/inhalt.php

Gr, Ben.

Dus in mijn geval de 4601, want ik heb al een 5211  :)

Zei toch al dat ik een verschrikking ben op dit gebied  :mrgreen:

Bedankt Ben.

Groeten,

Hans.
Re:CS2 en armseinen !!??
Lid sinds: 2007

offline
Re:CS2 en armseinen !!??
Hans,

je bent hier een leerzaam draadje gestart. Voor mij is dit ook nog onbekent terrein en kan hier dus veel van leren.

Groetjes, John
Re:CS2 en armseinen !!??
Heb gisteren een Viessmann 4701 (digitaal) gekocht...kan gaan uitvogelen hoe dat dit moet worden aangesloten.

De pest is dat die beschrijvingen altijd zo moeilijk te begrijpen zijn voor een NOOB  :lol:

We zullen zien John, hoop op meer reacties van experts.

De seinen op deze foto, moeten die allemaal deze kant op gericht zijn bijv ??



Groeten maar weer.

Hans  :wink:
Re:CS2 en armseinen !!??
Citaat van: Hansje op zondag 27 september 2009, 09:40:18
De seinen op deze foto, moeten die allemaal deze kant op gericht zijn bijv ??

Nee. Je moet uitgaan van het feit dat een sein het achterliggende spoor (blok) of rijweg er naar toe beveiligd.
Re:CS2 en armseinen !!??
Bedankt Woutje.

Dus in dit geval moet Sein A en B omgedraaid worden, en C en D blijven zoals op de foto.

Goed of fout  :)



Groeten,

Hans.
Re:CS2 en armseinen !!??
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re:CS2 en armseinen !!??
Hans,

van de 4 Rangeerseinen moeten er 3 omgedraaid worden. Alleen die bij het dichtsbijzijnde rechter kopspoor staat, is goed.

Succes,

Dick
Re:CS2 en armseinen !!??
Dank je, maar wat betreffende de armseinen  :)

Groeten,

Hans  :wink:
Re:CS2 en armseinen !!??
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re:CS2 en armseinen !!??
A en B moeten omgedraaid worden. C en D niet. Bekijk het als een verkeerslicht, degene die ervoor staat te wachten moet het seinbeeld kunnen zien.

Dick
Re:CS2 en armseinen !!??
Citaat van: Dicklz op zondag 27 september 2009, 17:46:07
A en B moeten omgedraaid worden. C en D niet. Bekijk het als een verkeerslicht, degene die ervoor staat te wachten moet het seinbeeld kunnen zien.

Dick

Nou dan zat ik zo slecht nog niet (antwoord 34)...BEDANKT Dick  :)

Groeten,

Hans.