Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Liliput BLS rijtuigen

Gestart door PeterBrz woensdag 16 september 2009, 12:14:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Liliput BLS rijtuigen
PeterBrz
gast

Liliput BLS rijtuigen
Heeft er iemand van jullie ervaring met de BLS personenrijtuigen van Liliput?
Bijvoorbeeld wagon nr 388596
De vraag is of deze wagons door de R1 bochten van Marklin lopen, zowel als ze worden getrokken als geduwd.
De lengte bedraagt is om en bij een 29cm.
Het probleem is dat in de winkel net het laatste rijtuig verkocht is, anders kon ik het zelf even proberen.

Weet iemand van jullie het?

Alvast bedankt, Peter
Re:Liliput BLS rijtuigen
Blausee-Mitholz
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
Oooooops ik heb de hele stam incl stuurstandrijtuig hagel nieuw in de vitrine staan, ze zijn nog niet op de baan geweest.
Wel heb ik al enige jaren het Lilput Hupac rijtuig schaal 1:87 op de baan probleemloos rijden. Als ik tijd heb zal ik de EW III testen.

Mvg, Johan
Re:Liliput BLS rijtuigen
PeterBrz
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
Dag Johan,

Dat zou zeer vriendelijk van je zijn mocht je dat even willen testen voor me. (Bocht R1)
Het hangt er namelijk vanaf of ik de nieuwe roco loc koop (eveneens van de BLS).

Bedankt :wink:

Peter
Re:Liliput BLS rijtuigen
Blausee-Mitholz
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
Hi Peter,

Mag je mij toch even uitleggen welke relatie het testen van een Liliput rijtuig heeft met het kopen van een Roco lok, ik zie het verband even niet  :|

Mvg, Johan
Re:Liliput BLS rijtuigen
PeterBrz
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
HaHa :D vrij simpel hoor;
De wagons dienen als passende rijtuigen bij de BLS loc van Roco, dus wanneer de Liliput personenrijtuigen niet passen op m'n baan ga ik ook niet de Roco loc aanschaffen. (zelfde kleuren als deze van de Liliput rijtuigen)
De combinatie van de loc met de wagons vind ik geslaagd, maar met enkel de loc ben ik niets.
En ik weet geen andere 'firma' die de BLS rijtuigen heeft uitgebracht :)


Bron; www.bls.ch

Groeten, Peter
Re:Liliput BLS rijtuigen
Peter,

Ik heb de liliput rijtuigen in mijn bezit en deze rijden perfect zoals in trek- als duwtrein
Heb enkel wisselstroomwielen ondergeplaatst
Mijn samenstelling? 3 rijtuigen en 1 stuurstand

Hopelijk heb je hier iets aan! 8)

Joeri
Re:Liliput BLS rijtuigen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:Liliput BLS rijtuigen
Gaat goed op M- en K-rail R1, maar wissels R1 alleen in K.
Re:Liliput BLS rijtuigen
Blausee-Mitholz
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
Citaat van: Jan22 op donderdag 17 september 2009, 20:00:36
maar wissels R1 alleen in K.

Korte wissels in K-rails is altijd R2 geweest (2232 reeks)

Heb hier de rijruigen laten rijden met nog de orginele 2-rail wielen. Das een ramp. Kan geen ronde zonder ontsporen rijden. Met 3-rail wielen zal het idd wel beter gaan verwacht ik.
Samenstelling 6 rijtuigen incl stuurstand getrokken/geduwd door een BLS Re 420 van HAG. Alles met bls logo zonder RM met RM komt bij mij er niet in........

Mvg, Johan
Re:Liliput BLS rijtuigen
PeterBrz
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
Hoi Johan, wat bedoel je met RM als ik vragen mag?
Dus ik mag ervan uitgaan dat de rijtuigen mits verandering van wielen passen door de R1 bochten (C-Rail) ??

Groeten, Peter
Re:Liliput BLS rijtuigen
Blausee-Mitholz
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
Citaat van: PeterBrz op donderdag 17 september 2009, 21:54:14
Hoi Johan, wat bedoel je met RM als ik vragen mag?

Groeten, Peter

Sinds 2007 is "Regio Mittelland" voorheen EBT en VHB volledig gefuseerd met de BLS AG. Sinds dien staat op al het materieel van zowel RM als van de BLS het bls logo samen met het RM logo
In mijn ogen hoort dat RM logo niet op het BLS materieel te staan welnu die combinatie komt hier een iedergeval niet op de modelbaan.

De EW III rijtuigen in NL stammen een iedergeval van voor 2007 en Lilput heeft ze in eerste instantie gemaakt met alleen bls opschrift. Die uitvoering heb ik hier dus staan incl de bijpassende HAG lok

Mvg, Johan
Re:Liliput BLS rijtuigen
PeterBrz
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
Ok heren, bedankt voor de grondige uitleg!  :)

Groeten, Peter
Re:Liliput BLS rijtuigen
PeterBrz
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
Naar het schijnt zitten er in de wagons geen 'gaten' om verlichting voor 3 rail in te bouwen.
Is dit op een andere manier mogelijk? Of gewoon zelf een gat boren?

Groeten, Peter
Re:Liliput BLS rijtuigen
Peter,

Hoewel ik met deze rijtuigen geen ervaring heb kan ik je uit "omvangrijke" ervaring vertellen dat je bij Liliput rijtuigen het nodige moet aanpassen om verlichting in te bouwen. Sinds kort zijn bepaalde series rijtuigen (bijvoorbeeld de nieuwe Karwendel rijtuigen) voorzien van de mogelijkheid om fleischmann wielslepers te plaatsen maar daar ben je er niet mee als je 3 rail rijdt. Bij oudere rijtuigen is deze voorziening vaak afwezig, en wat het dan helemaal lastig maakt is dat de standaard wielen gemonteerd zitten op een geisoleerde as. Met andere woorden, de as zelf is van isolerend kunststof waardoor het gebruik van een assleper zoals van Digirails of Roco geen enkele zin heeft. Daarom vervang ik, als het even kan, de standaard assen voor wisselstroomassen, los van het feit dat Liliput rijtuigen met de standaard assen zeer makkelijk uit de rails lopen. Op die manier kan ik middels een assleper de massa aansluiting realiseren. In een aantal gevallen heb ik daarnaast een sleper onder één van de wielstellen geplakt en vervolgens de spanning via stroomgeleidende koppelingen door de trein gevoerd. je moet alleen wel even goed opletten of de sleper niet te laag komt te zitten en het rijtuig uit de baan drukt.

Voor het doorvoeren van de draadjes kun je, als het meezit, gebruik maken van het gat in het draaipunt van een wielstel maar soms is het toch nodig om een boortje te gebruiken. Let er dan op dat je het kortkoppelmechaniek niet in de weg gaat zitten. Het mechaniek waar Liliput gebruik van maakt zit al wat fragiel in elkaar en een draadje kan dan behoorlijk in de weg gaan zitten.


Succes ermee als je tot de aankoop en ombouw overgaat,

Jan
Re:Liliput BLS rijtuigen
PeterBrz
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
Dank je Jan voor de bijzondere grondige uitleg!
Ik hou jullie op de hoogte

groeten, Peter
Re:Liliput BLS rijtuigen
PeterBrz
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
Ondertussen heb ik afgelopen week de locomotief Re 420 van Roco aangeschaft met de bijhorende rijtuigen van Liliput.
De wagen gaan vlot door de R1 bochten na wisseling van de wielen en bij gebruik van roco universeel koppelingen (nu staat de rijtuigen ook iets dichten bij elkaar dan bij de bijgeleverde koppelingen)

Enkele foto's;













Ik ben er heel tevreden over en vind de treinsamenstelling prachtig! Leuk dat hier een stuurstandrijtuig van is uitgebracht wat goed uitkomt voor mijn kopstation! :D
Deze trein zal de komende dagen en weken heus wat rondjes gaan rijden :D

Groeten, Peter
Re:Liliput BLS rijtuigen
Lid sinds: 2008

Tegelen (lb)

offline
Re:Liliput BLS rijtuigen
WOW, Peter.

Echt mooi zeg!  :shock:

Groeten en veel plezier er mee, Dennis
Re:Liliput BLS rijtuigen
PeterBrz
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
Zo zie je 'm beter in z'n geheel :D




Groeten, Peter!
Re:Liliput BLS rijtuigen
Blausee-Mitholz
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
Mooi hoor ik heb ze ook stam van zes

Maar ehu je hebt de rijtuigen van voor 2007 en de lok vanaf 2007  :o

Mvg, Johan
Re:Liliput BLS rijtuigen
PeterBrz
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 12 oktober 2009, 18:16:31
Maar ehu je hebt de rijtuigen van voor 2007 en de lok vanaf 2007  :o

Oohja dan moet je daadwerkelijk op alles en elk detail gaan letten :D
De locomotief zou dan zonder RM logo moeten zeker?
Ik ben er in ieder geval zeer tevreden mee en je zult me niet horen klagen :D

Groeten, Peter
Re:Liliput BLS rijtuigen
Blausee-Mitholz
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
Is jou feestje hoor het is aleen maar gemeld. je weet dus wel waarom het gaat  8)
Hier zul je het niet zo zien rijden. in dat soort dingen ben ik idd een purist

Mvg, Johan
Re:Liliput BLS rijtuigen
PeterBrz
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
Geen probleem Johan :D
Klopt het dat het normaal dan zonder RM logo is op de loc?

Groeten, Peter
Re:Liliput BLS rijtuigen
Blausee-Mitholz
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
Citaat van: PeterBrz op maandag 12 oktober 2009, 18:48:17
Klopt het dat het normaal dan zonder RM logo is op de loc?

Groeten, Peter

Yep of rijtuigen met RM logo.

Mvg, Johan
Re:Liliput BLS rijtuigen
PeterBrz
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
Thanx Johan!
Knap hoe veel je ervan weet :D

Groeten, Peter
Re:Liliput BLS rijtuigen
PeterBrz
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
Roco kwam nu net met deze loc aan enja het logo staat er nu eenmaal op :)
maarja het is makkelijker het logo op de rijtuigen bij te maken dan een logo van de loc halen :D

Hierbij nog enkele filmpjes;





Groeten, Peter
Re:Liliput BLS rijtuigen
Blausee-Mitholz
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
Hallo Peter,

Ik vindt je moet niet aan de modellen zelf knoeien dus acht wat maakt het uit, laat maar zo.

Leuke filmpjes  :P

Mvg, Johan
Re:Liliput BLS rijtuigen
Lid sinds: 2007

offline
Re:Liliput BLS rijtuigen
Kan het zo zijn dat in een overgangsperiode rijtuigen of locs nog niet zijn aangepast met het nieuwe logo?? Zodat elke combinatie direct na de fusie mogelijk is.

Groet Jaap
Re:Liliput BLS rijtuigen
Blausee-Mitholz
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
Citaat van: Jajekra op maandag 12 oktober 2009, 20:16:39
Kan het zo zijn dat in een overgangsperiode rijtuigen of locs nog niet zijn aangepast met het nieuwe logo?? Zodat elke combinatie direct na de fusie mogelijk is.

Groet Jaap

Kan maar de BLS heeft dat in een zeer rap tempo omgekat.

Mvg, Johan
Re:Liliput BLS rijtuigen
Lid sinds: 2007

offline
Re:Liliput BLS rijtuigen
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 12 oktober 2009, 20:24:19


Kan maar de BLS heeft dat in een zeer rap tempo omgekat.

Mvg, Johan

Dan kan de combinatie van Peter dus in werkelijkheid zo gereden hebben. Al is het dan in een zeer beperkte periode zoals ik begrijp.

Groeten Jaap
Re:Liliput BLS rijtuigen
Hallo iedereen,

Wie er iemand met welke loc deze nog getrokken wordt?
Buiten de loc Re420 gerekend natuurlijk.
En nog een vraagje hoe wordt in Zwitserland aangegeven dat er traag moet gespoord worden?
Met tijdelijke borden langs het spoor?

Alvast bedankt

Joeri
Re:Liliput BLS rijtuigen
Blausee-Mitholz
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
Citaat van: 0531 op donderdag 15 oktober 2009, 17:02:33
Hallo iedereen,

Wie er iemand met welke loc deze nog getrokken wordt?
Buiten de loc Re420 gerekend natuurlijk.

Alvast bedankt

Joeri

Re 465

Mvg, Johan
Re:Liliput BLS rijtuigen
Blausee-Mitholz
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
Citaat van: 0531 op donderdag 15 oktober 2009, 17:02:33
Hallo iedereen,

En nog een vraagje hoe wordt in Zwitserland aangegeven dat er traag moet gespoord worden?
Met tijdelijke borden langs het spoor?

Alvast bedankt

Joeri

Vraagje hoort hier dus niet thuis, je moet eigenlijk een nieuw topic openen......
Maar goed kijk maar even snel hier, daar is het te vinden  :wink:
Bij verdere vragen een nieuw topic starten.

En nu weer on-topic!

Mvg, Johan
Re:Liliput BLS rijtuigen
Lid sinds: 2008

Tegelen (lb)

offline
Re:Liliput BLS rijtuigen
Heren,

Hier wat recente foto's van de lok, met het bewuste logo.
Ik vindt het wel een mooie lok!!




Groet, Dennis
Re:Liliput BLS rijtuigen
Aliebengalie
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
Schitterende foto's allemaal.
Zag er ook foto's van het station Kandersteg bij staan.
Heb net de dvd ervan "kandersteg im winter" zitten kijken echt prachtig mooi daar.

Mvg: Alex
Re:Liliput BLS rijtuigen
PeterBrz
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
nu we toch bezig zijn :D heeft er iemand een foto van de Re 420 504-3 met RM logo? :D

Groeten, Peter
Re:Liliput BLS rijtuigen
Blausee-Mitholz
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
Uuuuuuuuuuu vraagt, wij draaien  :mrgreen:


Zonder RM logo 25 juni 2006 te Reichenbach


Met RM logo 30 mei 2008 te Blausee-Mitholz

Mvg, Johan
Re:Liliput BLS rijtuigen
@ Johan,

Bedankt voor de uitleg maar van de loc bedoelde ik in feite de rijtuigen zonder RM symbool
welke loc er dan voorging buiten de RE420 zonder RM

Thx

Joeri
Re:Liliput BLS rijtuigen
Blausee-Mitholz
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
Joeri, ik snap je vraag niet helemaal maar ik zal de geschiedenis van deze rijtuigen eens op een rij zetten, wellicht dat dat antwoord gaaft.

SBB
EW-III rijtuigen waren oorspronkelijk van de SBB en zijn bekent onder de Swiss-Express. De kleurstelling was oranje/wit inclusief de lokomotief SBB Re 4/4 II latere notatie Re 420.
Een stam EWIII rijtuigen hebben onderling automatische koppeling. Oorspronkelijk waren de Re 4/4 II in Swiss-Express kleurstelling ook voorzien van de automatische koppeling maar al spoedig werd het normale stoot en trekwerk weer terug gezet om de lokomotieven weer universeel inzetbaar te laten zijn.
Het eerste rijtuig achter de lok werd een zgn eindwagen en had aan de lokzijde normaal stoot en trekwerk en aan de andere zijde AK. Aan de lokzijde heeft de eindwagen geen doorgang en dus ook geen buisbalg

BLS
Hoe komen deze EW-III rijtuigen nu bij de BLS terecht  :roll:
Eigenlijk is dat een beetje het gevolg van de spoorweg liberalisatie in Europa.
De BLS had voor de Inter-City verbinding Basel -  Bern - Brig hun eigen IC treinen met BLS EW-IV rijtuigen getrokken door hun eigen BLS Re 465 lokomotieven zie foto
Om een lang verhaal kort te houden vanaf 2005 rijdt de SBB Alle IC treinen en kreeg de BLS in regio Bern alle regionaal treinen onder beheer. Daarbij ontstond driftig materieel ruil Alle BLS EW-IV rijtuigen zijn geruild tegen de SBB EW-III rijtuigen. Daarbij zijn een 12 tal SBB Re 4/4 II ofwel Re 420 meegegaan naar de BLS om deze EW-III rijtuigen te rijden. Immer de stuurleiding van deze EW-III ruituigen zijn ge-ent op de Re 420. Een prettige bijkomstigheid is dat de meest universele lokomotief serie BLS Re 465 ook over dezelfde stuurleiding beschikt immers de SBB Re 420 kan in dubbeltractie met deze machine.
Zodoende zie je vanaf 2005 de EW-III rijtuigen bij de BLS met een Re 420 of een Re 465 lokomotief rijden. De fusie tussen BLS en RM had begin 2007 zijn beslag dus daarvoor reed de EW-III rijtuigen zonder RM logo bij de BLS ruim 2 jaar dus

Ik zal als ik tijd heb eens kijken of ik nog wat fotowerk op kan duiken.

Is je vraag nu beantwoord Joeri?

Mvg, Johan
Re:Liliput BLS rijtuigen
Johan,

Jawel daar ben ik zeer goed meegeholpen.
Bedankt voor de zeer deskundige uitleg.


Joeri
Re:Liliput BLS rijtuigen
@ Johan,

Als Peter een loc RE465 zonder RM logo voor zijn stam BLS rijtuigen zou dit dan correct zijn?
Ik wil op mijn baan toch min of meer goed rijden,  ik heb nl. ook  dezelfde rijtuigen.

Joeri
Re:Liliput BLS rijtuigen
PeterBrz
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
HOi Johan,

Dank je voor de weeral zeer interessante informatie, zo leren we allen toch weer elke dag iets bij :D
Fotomateriaal mag altijd onze kant opkomen :D maar daar is geen haast bij!

Groeten, Peter
Re:Liliput BLS rijtuigen
Blausee-Mitholz
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
Citaat van: 0531 op vrijdag 16 oktober 2009, 19:29:54
@ Johan,

Als Peter een loc RE465 zonder RM logo voor zijn stam BLS rijtuigen zou dit dan correct zijn?
Ik wil op mijn baan toch min of meer goed rijden,  ik heb nl. ook  dezelfde rijtuigen.

Joeri

Hallo Joeri,

Dat is helemaal correct  8)
Vanaf 2005 worden de EW-III  ingezet op het traject Luzern - Bern- Neuchatel als Regionaal Express. Hier zit veel Re 465 voor.

Vanaf 2008 zijn (waren) de EW-III ook op de Lötschberg te zien met Re 420. Of dat nog zo is weet ik eigenlijk niet, ik kom dit jaar wegens persoonlijke reden niet in Zwitserland. De Lötschberger is een iedergeval heer en meester op de Lötschberg, mogelijk dat daar toch een slag EW-III tussen zit.

Mvg, Johan
Re:Liliput BLS rijtuigen
Blausee-Mitholz
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
Ben vanavond eens diep in mijn foto archief gedoken  :P Ik zal trachten met wat beelden het e.a. van het verhaal zichtbaar te maken.


SBB lokomotief Re 4/4 II uit de eerste serie met één pantograaf in Swiss-Experss kleurstelling . Deze zijn later bij de BLS terecht gekomen


In 2003 werden om en om EW-III rijtuigen binnen genomen te Böningen om daar ver-BLS-st te worden. Hier werden ze in het fris BLS NL Neu Look gestoken en kregen ook nieuw BLS interieur. Links een rijtuig nog zonder opschrift, rechts met BLS opschrift. De rijtuigen in BLS outfit gingen weer terug in de SBB dienst. Pas toen de hele serie omgekat was ging eind 2004 de EW-III serie naar de BLS en de BLS EW-IV rijtuigen naar de SBB


De EW-III rijtuigen hebben dus wel stootwerk maar het trekwerk is een automatische koppeling.


De SBB had om met EW-III rijtuigen te kunnen rangeren bij de werkplaatsen Spoetniks voormalige begeleiderwagens voor goederentreinen voorzien van automatische koppelingen. Voor de herkenbaarheid waren deze wagens in de Swiss-Express kleurstelling gestoken. Deze Spoetniks zijn ook meegegaan naar de BLS. Foto is genomen te Spiez.


De automatische koppelingen van de Spoetniks.


Hier zien we de eindwagen. Deze zijde heeft geen doorloop in de kop en heeft het normale stoot en trekwerk. Aan de andere zijde met automatische koppeling zien we een glimp van een Spoetnik en zien we meteen de functie van de Spoetnik, er kan gewoon van twee zijden met het rijtuig gerangeerd worden. De eindwagen heeft een fietsafdeling.


Een EW-III stam in de zomer van 2004 nog gewoon in SBB dienst. Twee rijtuigen gewoon in de Swiss-Express kleurstelling, de andere zes zijn reeds ver-BLS-st. Duwkracht is een gewone rode SBB Re 4/4 II. Het traject betrof Luzern - Bern - Lausanne
Leuke combinatie voor een modelbaan  8)
Ik heb wel analoge foto's van een volledige stam in Swiss-Experss kleurstelling alleen die heb ik niet zo snel digitaal beschikbaar je kunt wel indenken hoe zo'n stam er uit zien neem ik aan  :wink:


Ostermundingen zomer 2005. Regio Express Luzern - Bern - Neuchatel met BLS Re 465 003 als trekkracht.


Dezelfde trein aan de achterzijde.

SBB reed dus met vaste stammen van 8 rijtuigen, de BLS doet dat met 6 rijtuigen

Ik denk dat een stukje van de geschiedenis zo wel redelijk in beeld gebracht is.

Mvg, Johan



Re:Liliput BLS rijtuigen
sbbmarklin
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
Ziet er mooi uit met saigon Lok. Moet ik toch eens uit wissellen in de Vitrine met de Les Misserable.

Hebben ze in de Swiss express uitvoering ook met een Re 465 gereden?


Gr Arnout.
Re:Liliput BLS rijtuigen
Blausee-Mitholz
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
Citaat van: sbbmarklin op zaterdag 17 oktober 2009, 14:10:27
Hebben ze in de Swiss express uitvoering ook met een Re 465 gereden?

Gr Arnout.

SBB heeft toch geen Re 465 en de Re 460 kan het niet.
Antwoord is dus simpel, neen.

Mvg, Johan
Re:Liliput BLS rijtuigen
sbbmarklin
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
Dat de SBB geen Re 465 heeft weet ik wel. Maar ik bedoelde: Hebben ze in de begin periode in combinatie gereden met een Re 465 van de BLS. Dus BLS 465 met Swiss express rijtuigen.

Uit jouw andwoord blijkt dus waarschijnlijk niet ( als jij het zegt waarschijnlijk niet dus).
Re:Liliput BLS rijtuigen
Blausee-Mitholz
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
Citaat van: sbbmarklin op zaterdag 17 oktober 2009, 16:09:51
Dat de SBB geen Re 465 heeft weet ik wel. Maar ik bedoelde: Hebben ze in de begin periode in combinatie gereden met een Re 465 van de BLS. Dus BLS 465 met Swiss express rijtuigen.

Uit jouw andwoord blijkt dus waarschijnlijk niet ( als jij het zegt waarschijnlijk niet dus).

BLS heeft nooit EW-III in Swiss-Express kleurstelling gereden. Vanaf 2003 zijn de rijtuigen stuk voor stuk omgekat naar de BLS kleurstelling echter bleven ze tot eind 2004 in SBB dienst zie foto
Nadat alle EW-III rijtuigen in BLS kleurstelling waren omgezet zijn ze in BLS-dienst gaan rijden dus Swiss-Express kleurstelling  in BLS dienst is niet voorgekomen.

Mvg, Johan
Re:Liliput BLS rijtuigen
sbbmarklin
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
Bedankt voor je reactie Johan.

Gr Arnout.
Re:Liliput BLS rijtuigen
Blausee-Mitholz
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen

Peter zijn foto even geleend uit post#14. De stuurstand heeft van origine gele led verlichting. Dat moet dus wit zijn.

Zoals al gemeld heb ik de stam als 2-rail model gekocht. Ombouw naar 3-rail is dus gewenst. Spul moet toch los dus dan maar gelijk witte leds inbouwen.


De print in de stuurstand. Het 2-rail model is niet voorzien van een decoder maar wel van een 21 polige stekker voor een decoder. Nu had ik nog een fx decoder liggen met 21 polige stekker afkomstig van de Märklin SBB Carco Re 421 uit de startset daar heb ik een mfx decoder ingedrukt
Decoder er in en jawel dat werkt ook nog  8)


De buitenste leds zijn de orginele rode leds die er al inzaten. Zo zagen de gele leds er ook uit die er naast plaats hadden. Echter die gele leds zijn hier vervangen door warm witte leds bouwvorm 1206 afkomstig van de led-acties van Joost
Voor een ervaren hobby-ist is het goed te solderen zelfs ik kan het  :shock: :lol:


De orginele rode leds in actie


Maar hier gaat het om, witte frontseinen  8)

De kap heb ik er nog niet op, wil nog verder knutselen aan dat ding.
Maar dit resultaat wilde ik jullie niet onthouden.

Mvg, Johan
Re:Liliput BLS rijtuigen
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Liliput BLS rijtuigen
Erg netjes gedaan Johan!

Voor SMD solderen heb je toch wel een vaste hand nodig. Mij lukt het amper, maar ik ben ook nog maar een soldeeramateur  :lol:

Ben reuzebenieuwd naar een foto met de kap erop :)

Groetjes,
Menno
Re:Liliput BLS rijtuigen
PeterBrz
gast

Re:Liliput BLS rijtuigen
Johan,

Dat ziet er verbluffend goed uit moet ik zeggen!
Ik ben benieuwd of de binnenverlichten zou lukken, daar kijk ik toch wel naar uit!

Alvast chapeau hoor!

Groeten, Peter