Ben vanavond eens diep in mijn foto archief gedoken
Ik zal trachten met wat beelden het e.a. van het verhaal zichtbaar te maken.
SBB lokomotief Re 4/4 II uit de eerste serie met één pantograaf in Swiss-Experss kleurstelling .
Deze zijn later bij de BLS terecht gekomenIn 2003 werden om en om EW-III rijtuigen binnen genomen te Böningen om daar ver-BLS-st te worden. Hier werden ze in het fris BLS NL
Neu Look gestoken en kregen ook nieuw BLS interieur. Links een rijtuig nog zonder opschrift, rechts met BLS opschrift. De rijtuigen in BLS outfit gingen weer terug in de SBB dienst. Pas toen de hele serie omgekat was ging eind 2004 de EW-III serie naar de BLS
en de BLS EW-IV rijtuigen naar de SBBDe EW-III rijtuigen hebben dus wel stootwerk maar het trekwerk is een automatische koppeling.
De SBB had om met EW-III rijtuigen te kunnen rangeren bij de werkplaatsen Spoetniks
voormalige begeleiderwagens voor goederentreinen voorzien van automatische koppelingen. Voor de herkenbaarheid waren deze wagens in de Swiss-Express kleurstelling gestoken. Deze Spoetniks zijn ook meegegaan naar de BLS. Foto is genomen te Spiez.
De automatische koppelingen van de Spoetniks.
Hier zien we de eindwagen. Deze zijde heeft geen doorloop in de kop en heeft het normale stoot en trekwerk. Aan de andere zijde met automatische koppeling zien we een glimp van een Spoetnik
en zien we meteen de functie van de Spoetnik, er kan gewoon van twee zijden met het rijtuig gerangeerd worden. De eindwagen heeft een fietsafdeling.
Een EW-III stam in de zomer van 2004 nog gewoon in
SBB dienst. Twee rijtuigen gewoon in de Swiss-Express kleurstelling, de andere zes zijn reeds ver-BLS-st. Duwkracht is een gewone rode SBB Re 4/4 II. Het traject betrof Luzern - Bern - Lausanne
Leuke combinatie voor een modelbaan Ik heb wel analoge foto's van een volledige stam in Swiss-Experss kleurstelling alleen die heb ik niet zo snel digitaal beschikbaar
je kunt wel indenken hoe zo'n stam er uit zien neem ik aan Ostermundingen zomer 2005. Regio Express Luzern - Bern - Neuchatel met BLS Re 465 003 als trekkracht.
Dezelfde trein aan de achterzijde.
SBB reed dus met vaste stammen van
8 rijtuigen, de BLS doet dat met
6 rijtuigen
Ik denk dat een stukje van de geschiedenis zo wel redelijk in beeld gebracht is.
Mvg, Johan