Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Welke koppelingen bij L.S Models ?????

Gestart door 100%erik vrijdag 09 april 2010, 21:05:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke koppelingen bij L.S Models ?????
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Welke koppelingen bij L.S Models ?????
Ik zou graag willen weten van forumleden welke ook met L.S Models wagons rijden welke koppelingen ze gebruiken.

Ik heb de Roco kortkoppelingen geprobeerd maar deze lopen vast op de puko's van mijn K-rail wissels.

Ook de marklin kortkoppeling ben ik niet geheel tevreden over omdat de waggon de neiging heeft te kantelen op een afbuigende wissel.

Het valt mij op dat de koppelingsschacht bij de L.S Model wagons nogal laag zit, lager dan Roco.

Zijn er meer met dit probleem (het gaat over passagiers rijtuigen)

Alvast bedankt!

m.v.g,

Erik
Re:Welke koppelingen bij L.S Models ?????
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re:Welke koppelingen bij L.S Models ?????
Erik,

Ik heb er Roco kortkoppelingen ondergezet ( eerste generatie, niet de universele)
Bij de LS 1184 geeft het ook gedonder.
Ik vind het niet erg, want ik ga toch met een komplete beneluxstam rijden.

maar niet met marklin koppeling.....
Ben nu met de  1300en  van rivarossi aan het vechten, ook deze koppeling is niet naar wens...
de wagons worden er uitgedrukt :shock:


Groet,
Jan
Re:Welke koppelingen bij L.S Models ?????
Ik heb Fleischmann Profi's 6515 in gebruik, ook op LSModels rijtuigen. Koop ze per 50 en ik vind het de beste koppeling.

Gr, Ben.
Re:Welke koppelingen bij L.S Models ?????
Erik,


Voor niet-Märklin modellen gebruik ik altijd de Roco universeelkoppeling. Ik heb hier een doosje liggen met 50 stuks erin en dat heeft nummer 40397.
De Märklin koppelingen geven vaak problemen omdat ze tegen de buffers komen in de bochten. De buffers bij niet-Märklin modellen zijn vaak lager (natuurgetrouwer?) gemonteerd dan bij Märklin modellen. Tenminste, dat is mijn ervaring


nmbs < Willy > sncb
=============
Re:Welke koppelingen bij L.S Models ?????
hier sluit ik mij bij aan.
Re:Welke koppelingen bij L.S Models ?????
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Re:Welke koppelingen bij L.S Models ?????
Citaat van: nmbssncb op vrijdag 09 april 2010, 21:52:30
Erik,


Voor niet-Märklin modellen gebruik ik altijd de Roco universeelkoppeling. Ik heb hier een doosje liggen met 50 stuks erin en dat heeft nummer 40397.
De Märklin koppelingen geven vaak problemen omdat ze tegen de buffers komen in de bochten. De buffers bij niet-Märklin modellen zijn vaak lager (natuurgetrouwer?) gemonteerd dan bij Märklin modellen. Tenminste, dat is mijn ervaring


nmbs < Willy > sncb
=============

Zijn ze dan met deze koppelingen kort-gekoppeld, ik ken deze namelijk niet.

m.v.g,

Erik
Re:Welke koppelingen bij L.S Models ?????
Citaat van: 100%erik op vrijdag 09 april 2010, 22:22:26
Citaat van: nmbssncb op vrijdag 09 april 2010, 21:52:30
Erik,


Voor niet-Märklin modellen gebruik ik altijd de Roco universeelkoppeling. Ik heb hier een doosje liggen met 50 stuks erin en dat heeft nummer 40397.
De Märklin koppelingen geven vaak problemen omdat ze tegen de buffers komen in de bochten. De buffers bij niet-Märklin modellen zijn vaak lager (natuurgetrouwer?) gemonteerd dan bij Märklin modellen. Tenminste, dat is mijn ervaring


nmbs < Willy > sncb
=============

Zijn ze dan met deze koppelingen kort-gekoppeld, ik ken deze namelijk niet.

m.v.g,

Erik

Erik,

Het "kortkoppelen" wordt niet bepaald door de koppeling zelf maar door mechanisme met NEM-schacht waarin de koppeling geklemd wordt. Het mechanisme zorgt ervoor dat het draaipunt van de koppeling zich "verplaatst" onder de wagon. Een benaming is (als ik het goed heb) een schaarmechanisme dat in bochten ervoor zorgt dat de koppelingen van de wagons "uitgetrokken" worden en zo de nodige ruimte geven tussen de (binnenste) buffers van de gekoppelde wagons. Wagons zijn visueel alleen op rechte stukken kortgekoppeld, dat is het mooie ervan, maar niet in bochten of wisselstraten.

nmbs < Willy > sncb
==============
Re:Welke koppelingen bij L.S Models ?????
Kortkoppelen wordt bepaald door het mechanisme én door de koppeling. De koppeling moet de wagens natuurlijk dicht genoeg op elkaar koppelen (een standaard beugelkoppeling koppelt echt nooit kort), maar hij moet vooral een starre verbinding geven. Dat moet om het mechanisme goed te laten functioneren.

De Roco universeel koppelingen zijn net niet helemaal star en hebben daarom een koppelafstand die een milimetertje groter is dan de echte kortkoppelingen als de Roco kortkoppeling of de Fleischmann profi. De Märklin kortkoppeling is overigens ook net niet helemaal star en Märklin lost dat op door de nem-schacht op de wagens net niet op kortkoppelafstand te zetten. Märklin wagens die echt buffer aan buffer koppelen zijn schaars.
De Roco universeel heeft nog één groot pluspunt en dat is dat hij zijdezacht aankoppelt. Je kunt er echt mee rangeren.