Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Mijn Alpen modelspoor project ** (gesloopt.....)

Gestart door Reinemanz dinsdag 15 september 2009, 21:56:12

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (filmpje 7-7-2011)
Hey Rein mooi filmpje van een mooie baan .

mvg niKo
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (filmpje 7-7-2011)
Supermooi! Wel valt me de witte speedy vrachtwagen :D ergg snel gaat. Die gele verderop (schoolbus?) gaat veel natuurgetrouwer. Ligt dat gewon aan het model? Mooi die koplampen, trouwens, veel gepriegel lijkt mij. Ga je nog rode lampjes bij de overweg maken? :P. Nou nogmaals toppie, grt.  Arthur
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (filmpje 7-7-2011)
Hallo Rein,


Wat een prachtig filmpje, goed gemonteerd.
Het Faller car systeem geeft wel een extra dimensie aan je fantastische baan.

Gr.
Piwie.
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (filmpje 7-7-2011)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (filmpje 7-7-2011)
Hoi Rein,

Leuk filmpje heb je gemaakt. Dat Faller car systeem geeft toch wel wat extra aan een baan.

Groet,

Ronald
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (filmpje 7-7-2011)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (filmpje 7-7-2011)
Hoi Rein, mooie baan gaat het worden zo, zijn de slagbomen van de overweg zo te koop of heb je dit zelf gemaakt, ze gaan pracgtig langzaam open en dicht, vr gr Arie
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (filmpje 7-7-2011)
Hallo Allemaal,

Bedankt voor alle leuke reacties!

Citaat van: Marklin5 op vrijdag 08 juli 2011, 20:06:21
Prachtig filmpje, erg mooi  :thumbup:
Hoe heb jij je vrachtwagen en bus zo mooi langzaam laten rijden?

Groeten,
Martijn

Hoi Martijn,
De (oranje) vrachtwagen heb ik laatst zo gekocht. Deze had dus de snelheid waar ie nu mee rijd.
De bus is zo gaan rijden, ndat ik er de LED verlichting in had gemaakt, en dat was inderdaad een priegelwerkje!!!  :D

De witte vrachtwagen lukt nog niet erg. Ik heb al 2 diodes geprobeerd, maar nog steeds rijd ie niet mooi. Ik wil er nu ook LED verlichting in bouwen om te kijke of dat helpt.

Citaat van: dalmvis op vrijdag 08 juli 2011, 20:23:10
Supermooi! Wel valt me de witte speedy vrachtwagen :D ergg snel gaat. Die gele verderop (schoolbus?) gaat veel natuurgetrouwer. Ligt dat gewon aan het model? Mooi die koplampen, trouwens, veel gepriegel lijkt mij. Ga je nog rode lampjes bij de overweg maken? :P. Nou nogmaals toppie, grt.  Arthur

Hoi Arthur.
De rode lampjes heb ik ook gemaakt bij de overweg, zie hier:http://forum.3rail.nl/index.php?topic=17763.msg506606#msg506606
hier ook een eerder filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=2hcuLu5GUbE

Citaat van: dolphin op zaterdag 09 juli 2011, 19:24:54
Hoi Rein, mooie baan gaat het worden zo, zijn de slagbomen van de overweg zo te koop of heb je dit zelf gemaakt, ze gaan pracgtig langzaam open en dicht, vr gr Arie

Hoi Arie,
Ik heb de faller overweg 120171 gekocht en deze helemaal verbouwd, zeg maar.  :D

grt Rein
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (nieuw filmpje 9-7-2011)
Voor de liefhebber heb ik nog even een filmpje gemaakt van de faller overweg 120171.
De paaltjes met de lichtjes heb ik nog niet vastgelijmd, vandaar dat ze een beetje scheef staan.

grts Rein

http://www.youtube.com/watch?v=UQWfASshojU
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (nieuw filmpje 9-7-2011)
schitterend gedaan. Je baan is een voorbeeld voor me. Ik vind je scenery ook erg fraai.
Ga zo door! :thumbup:
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (filmpje 7-7-2011)
Citaat van: Reinemanz op zaterdag 09 juli 2011, 20:37:33
Hoi Martijn,
De (oranje) vrachtwagen heb ik laatst zo gekocht. Deze had dus de snelheid waar ie nu mee rijd.
De bus is zo gaan rijden, ndat ik er de LED verlichting in had gemaakt, en dat was inderdaad een priegelwerkje!!!  :D

De witte vrachtwagen lukt nog niet erg. Ik heb al 2 diodes geprobeerd, maar nog steeds rijd ie niet mooi. Ik wil er nu ook LED verlichting in bouwen om te kijke of dat helpt.

grt Rein

Hoi Rein,

Door de led lampjes zal er wel minder stroom naar de motor kunnen gaan, denk ik...
Jammer dat er geen vaste methode voor is, misschien ligt het wel gewoon aan de auto'tjes op een accu langzamer gaan  ;)

Groeten,
Martijn
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (nieuw filmpje 9-7-2011)
Ik heb net even je filmpjes bekeken en dat ziet er weer erg goed uit. Mijn complimenten :) :thumbup: !!!


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (nieuw filmpje 9-7-2011)
Hi Rein,

Welke houtsoort en dikte gebruik jij voor je vangrails in je spiraal. Ik schat dat het multiplex is, maar ook daar heb je nogal veel soorten in, die veel of weinig kromtrekken/splinteren etc.... Dus daarom ben ik benieuwd.

Gr. Daan
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (nieuw filmpje 9-7-2011)
Citaat van: Daan op donderdag 14 juli 2011, 16:05:55
Hi Rein,

Welke houtsoort en dikte gebruik jij voor je vangrails in je spiraal. Ik schat dat het multiplex is, maar ook daar heb je nogal veel soorten in, die veel of weinig kromtrekken/splinteren etc.... Dus daarom ben ik benieuwd.

Gr. Daan

Hallo Daan

Wij hebben voor de vangrail in de spiraal lamellen gebruikt van die witte die je normaal voor de ramen hebt hangen.Mooi wit flexibel dun spul wat dus niet vervormd of zo.Doormidden gesneden en met wat hete lijm aangebracht en hier en daar een spijkertje voor de versteviging.Kijk maar eens op ons topic in modelaanbouw daar staat er wel een foto van.

Harald & Alex
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (nieuw filmpje 9-7-2011)
Wat een geweldige baan heb je! Levert een hoop inspiratie op voor mij. Bedankt voor het plaatsten van al die mooie foto's!

Groeten,
Marc
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (nieuw filmpje 9-7-2011)
Hoi Reinemanz,

zojuist je hele verhaal gelezen.
Ik ben zeer onder de indruk en geinteresseerd, omdat mijn ruimte ongeveer gelijk is aan de jouwe.

Ik ben benieuwd naar de hoogteverschillen tussen de verschillende niveaus, die je gebruikt hebt.
En de minimale afstand van zijkant rails tot zijkant van je plaat, zodat er nog een tunnelingang past.

Ik ga zeker je verdere bouw volgen.
Veel succes en plezier,

Groeten Remko
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (nieuw filmpje 9-7-2011)
Hallo Rein,

Sorry dat ik al een tijdje niet gekeken had op je draadje. Maar ik had even teveel dingen aan mijn hoofd.  :?

Ik heb je draadje eens een stuk teruggelezen, en wat een prachtige baan ben je aan het maken. :thumbup:
Echt prachtige met die bergen en waar ik vooral onder de indruk van ben is het FCS systeem. Ik zag bij ons op de club dat ze met een magneetband werken, hierdoor komt de sleper los van het wegdek en heeft de auto minder weerstand.

Nou vraag ik me alleen af: ik wil ook een overweg hebben i.c.m. het FCS systeem. Kan je in combinatie met een magneet strip in het wegdek ook stopsecties maken  voor je overweg? Weet jij dat toevallig?

Ik las dat je ook in Noord Holland woont, zou leuk zijn als ik eens een blik mag komen werpen op je baan en hoe je e.e.a. hebt aangesloten.

Verder vind ik dat je een topbaan krijgt met veel mooie scenery.

groeten Ronald  :)
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (nieuw filmpje 9-7-2011)
Hoi

Heb je draadje doorgespit. Ziet er allemaal super mooi uit. Ook met de auto's. En de filmpjes zijn ook mooi.

Heb jij een goede ervaring met itrain?

mvg

Leon
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (nieuw filmpje 9-7-2011)
Hallo allemaal,

bedankt voor de positieve reacties.
Ik moet zeggen dat ik de laatste maanden erg weinig aan de baan heb gewerkt.

Citaat van: br 86 132 op dinsdag 16 augustus 2011, 20:13:06
Hoi

Heb je draadje doorgespit. Ziet er allemaal super mooi uit. Ook met de auto's. En de filmpjes zijn ook mooi.

Heb jij een goede ervaring met itrain?

mvg

Leon

Hoi Leon,
Ik heb hele goede ervaringen met iTrain. Werkt allemaal prima. Ik heb een CS2 en het mooie is dat itrain de loks automatisch overneemt van de CS, Je hoeft ze dus niet aan te maken in itrain.
Binnenkort komt versie 2.0 uit, ik ben benieuwd!

Citaat van: Varekamp op donderdag 11 augustus 2011, 22:26:15
Hallo Rein,

Sorry dat ik al een tijdje niet gekeken had op je draadje. Maar ik had even teveel dingen aan mijn hoofd.  :?

Ik heb je draadje eens een stuk teruggelezen, en wat een prachtige baan ben je aan het maken. :thumbup:
Echt prachtige met die bergen en waar ik vooral onder de indruk van ben is het FCS systeem. Ik zag bij ons op de club dat ze met een magneetband werken, hierdoor komt de sleper los van het wegdek en heeft de auto minder weerstand.

Nou vraag ik me alleen af: ik wil ook een overweg hebben i.c.m. het FCS systeem. Kan je in combinatie met een magneet strip in het wegdek ook stopsecties maken  voor je overweg? Weet jij dat toevallig?

Ik las dat je ook in Noord Holland woont, zou leuk zijn als ik eens een blik mag komen werpen op je baan en hoe je e.e.a. hebt aangesloten.

Verder vind ik dat je een topbaan krijgt met veel mooie scenery.

groeten Ronald  :)

Hoi Ronald,
Bedankt! Volgens mij kan je zeker een stopsectie maken met magneetband. De stopspoel zit aan de zijkant van het wegdek gemaakt en zorgt ervoor dat het reedcontact geaktiveerd wordt zodat het auto'tje stopt.
Het is echt de moeite waard om het FCS in je baan te integreren. Het voegt echt iets toe aan je baan!!

Als je het leuk vind kan je zeker even komen kijken.

Citaat van: h0Gelijkstroom op donderdag 11 augustus 2011, 22:00:02
Hoi Reinemanz,

zojuist je hele verhaal gelezen.
Ik ben zeer onder de indruk en geinteresseerd, omdat mijn ruimte ongeveer gelijk is aan de jouwe.

Ik ben benieuwd naar de hoogteverschillen tussen de verschillende niveaus, die je gebruikt hebt.
En de minimale afstand van zijkant rails tot zijkant van je plaat, zodat er nog een tunnelingang past.

Ik ga zeker je verdere bouw volgen.
Veel succes en plezier,

Groeten Remko

Hoi Remko,
Bedankt voor je reactie. De hoogte in het schaduwstation is 10 cm. Hier heb ik wel spijt van... achteraf had ik dit met de spiraal moeten oplossen zodat ik meer hoogte in mijn schaduwstation had, maar ja... het is de eerste baan die ik bouw, dus dan heb je wel eens van die dingetjes....  :D

De afstand van de rails tot de zijkant van de tafel is 6 cm. Dan kan je nog prima een tunnelportaal maken.

Citaat van: marc-lin op vrijdag 29 juli 2011, 23:10:52
Wat een geweldige baan heb je! Levert een hoop inspiratie op voor mij. Bedankt voor het plaatsten van al die mooie foto's!

Groeten,
Marc

Thanx!!  :)

Citaat van: Daan op donderdag 14 juli 2011, 16:05:55
Hi Rein,

Welke houtsoort en dikte gebruik jij voor je vangrails in je spiraal. Ik schat dat het multiplex is, maar ook daar heb je nogal veel soorten in, die veel of weinig kromtrekken/splinteren etc.... Dus daarom ben ik benieuwd.

Gr. Daan

Daan, bij de bouwmarkt heb je vaak een kast met allemaal soorten plinten, ik heb er eentje uit die kast gekozen, iets van 4 cm hoog en dun, zodat je m kan buigen.

Groetjes Rein
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (nieuw filmpje 9-7-2011)
Citaat van: Reinemanz op dinsdag 16 augustus 2011, 20:47:52
Citaat van: br 86 132 op dinsdag 16 augustus 2011, 20:13:06
Hoi

Heb je draadje doorgespit. Ziet er allemaal super mooi uit. Ook met de auto's. En de filmpjes zijn ook mooi.

Heb jij een goede ervaring met itrain?

mvg

Leon

Hoi Leon,
Ik heb hele goede ervaringen met iTrain. Werkt allemaal prima. Ik heb een CS2 en het mooie is dat itrain de loks automatisch overneemt van de CS, Je hoeft ze dus niet aan te maken in itrain.
Binnenkort komt versie 2.0 uit, ik ben benieuwd!

Mooi, zit zelf in de begin fase van het computersturen en lees steeds meer erover. En omdat itrain op mijn appletje kan is het makkelijk. Hoef ik geen 2e monitor aan te sluiten.

Heb net even zitten kijken alleen het tekenen ging een beetje moeilijk. Denk dat het ligt aan mijn onervarenheid.

Kreeg alleen geen verbinding met de cs1.

mvg

Leon
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (nieuw filmpje 9-7-2011)
Hoi Rein,

Hoe is het met je prachtige baan? We missen je updates :-( :-(

Ik heb het stukje over je schakeling voor je overweg nog eens terug gelezen. Dit omdat ik hetzelfde overweeg om in te bouwen en aan te sturen via contactrails.
Als ik het goed begrijp is je schakeling nu zo opgebouwd dat zolang er contact word gemaakt via de rails, de overweg via het relais een constante spanning krijgt totdat de bezetmelding weer vrij is.
De overweg is gemaakt om aangestuurd te worden door een schakelrail of magneet.. dan word er dus maar een korte puls afgegeven.
Nu vraag ik me af of het geen problemen geeft dat je overweg nu langer spanning krijgt (iets doorbranden?)
Ik ben benieuwd of alles na ongeveer een half jaar nog naar behoren functioneert en uiteraard wat de verdere vooruitgang is :P

Groetjes Feike (Trainz4Fun)
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (nieuw filmpje 9-7-2011)
Hoi Feike,

Ik heb helaas mijn baan moeten afbreken omdat we te weinig ruimte in ons huis hadden. Het was toch wel een flinke baan en ik heb echt met pijn in mijn hart de boel gesloopt......  :-( :-( :-( :-( :-(
Erg jammer, want ik vond het maken van de scenery wel erg leuk.

Maar goed, ik ben wel aan het kijken of ik iets in modules kan maken, zodat ik er mee bezig kan blijven.

Het was mijn eerste baan en er zaten gewoon ook wat fouten in:
Ik had bijvoorbeeld heel laat besloten dat het faller car system erop zou komen. Ik ben er nu wel achter dat je  iets van DC car moet gebruiken bij meerdere auto's op de baan. Het werkte bij mij gewoon niet, puur alleen met het faller car system.

De blokken voor iTrain had ik ook veel te lang gemaakt. Het was meer file rijden als er veel treinen op de baan stonden.

Het schaduwstation was 11 cm. hoog en was zeer moeilijk om bij te komen. Bij een volgende baan moet daar ook minimaal 25 cm. tussen zitten.

Ik had de baan in 3 stukken gemaakt... alleen de delen waren zo ongelovelijk zwaar... dat sloeg ook helemaal nergens op, haha.

Later tijdens het bouwen heb ik meerdere boosters gekocht en dat moest natuulijk achteraf allemaal aangesloten worden, weer nieuwe stroom circuits maken e.d.
Bij een nieuwe baan wil ik alle decoders e.d. ook aan de voorkant van de baan maken en niet meer onder de baan.  ;)

Kortom, tijdens het bouwen wilde ik van alles erin bouwen. Een goede voorbereiding en planning is toch wel heel belangrijk.  :)
Maar als ik dit filmpje terug kijk, was het toch wel de moeite waard!
http://www.youtube.com/watch?v=0Ezv9-pe_7w

grtzz Rein
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (gesloopt.....)
Jamer dat de baan weg is komt er een nieuwe baan maar kleiner of stop je het even :(
vond dit een pracht van een baan
Groeten Tim ;)
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (gesloopt.....)
Jammer dat je moet afbreken wegens ruimtegebrek. Succes met de nieuwe aanpak
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (gesloopt.....)
Hé bakker, dat is nou jammer van je prachtige baan in opbouw.
Maar er zal toch wel weer een nieuw moment komen Rein om te starten en dan is dit een goede oefen basis geweest zullen we maar zeggen.
Modulair gaan bouwen is een goeie optie en ook dan kan je vaak al weer eerder aan de slag in een beperkte ruimte. Succes verder Rein.

Mvg Ron :)
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (gesloopt.....)
Hoi Rein

Wat jammer dat je zo n prachtige baan moet afbreken.

Tony :-( :-(
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (gesloopt.....)
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (gesloopt.....)
T'blijft eeuwig zonde natuurlijk, maar je zal het best goed overwogen hebben om dit besluit te nemen, sterkte ermee,
En suk6 met je nieuwe baanplannen, gelukkig hebben we de foto's en filmpjes nog  :D :thumbup:

Gr, Jan
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (gesloopt.....)
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (gesloopt.....)
Citaat van: Reinemanz op donderdag 08 maart 2012, 20:33:23
Ik heb helaas mijn baan moeten afbreken omdat we te weinig ruimte in ons huis hadden. Het was toch wel een flinke baan en ik heb echt met pijn in mijn hart de boel gesloopt......
Erg jammer, want ik vond het maken van de scenery wel erg leuk.

WAT 8o 8o 8o 8o 8o ?!?!?!?!?!?!?!?

Erg zonde van deze bijzonder mooie modelbaan, maar het is niet anders. Hopelijk kun je toch weer een mooie, maar kleinere modelbaan maken, waarop je je kunt uitleven. Je scenerykunsten op deze baan waren namelijk perfect.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (gesloopt.....)
 8o 8oOMG 8o 8o

Dit is echt doodzonde. Het was een super mooie baan om te volgen. Ik kijk uit naar je nieuwe baan.

Met vriendelijke groet,

Leon
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (gesloopt.....)
Hoi Rein,

Jammer maar wel begrijpelijk. Aldoende leert men.
Ik ben wel erg benieuwd naar je nieuwe plannen.
Veel succes!!

Grtz
Feike (Trainz4Fun)
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (gesloopt.....)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (gesloopt.....)
Hé Rein,

Zonde dat je wegens ruimtegebrek je baan af hebt moeten breken. De scenery was prachtig.
Je modules zullen vast weer een leuke uitdaging geven.

Groet, Ronald
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (gesloopt.....)
tja echt jammer.
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (gesloopt.....)
Hoi Rein,

Jammer dat je je baan moet afbreken, maar het is niet anders, er komt denk ik wel weer wat moois voor terug.

groetjes Martin.
Re:Mijn Alpen modelspoor project ** (gesloopt.....)
Hoi Rein

Heb je hele topic gelezen en zie op de laatste pagina staan dat je het hebt afgebroken, erg zonde.

Maar ga je weer een nieuwe baan starten? En zo veel mogelijk rails en scenery hergebruiken?
Want ik zie dat je C-rails hebt en ik zou best een bod willen doen voor wat rails ;)

Maar aan de andere kant, het was leuk om zo een mooie baan te zien opgroeien in een topic.

Met vriendelijke groet

C-Brian
Re: Mijn Alpen modelspoor project ** (gesloopt.....)
op verzoek hierbij het wintrack bestand van deze baan.

groeten Rein