Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Mijn Alpen modelspoor project ** (gesloopt.....)

Gestart door Reinemanz dinsdag 15 september 2009, 21:56:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn Alpen modelspoor project ** (gesloopt.....)
Hallo Allemaal!!

Ik ben eigenlijk al een tijdje begonnen met mijn eerste modelbaan. Maar het leek me leuk om mijn bouwkunsten op dit forum te laten zien. Eerst heb ik veel ideen op gedaan op dit fantastische forum en daarna een banenplan gemaakt. In maart 2009 ben ik gestart met de bouw van mijn baan.

Als besturing heb ik het eerst geprobeerd met DDW en Koploper met als booster een Delta Control. Helaas liep ik tegen een aantal problemen aan, ik kreeg de MFX locs niet een de praat (ook niet na veel geduldige hulp van John (Tilly) en mijn 32 VA trafo begon steeds na een kwartier te tikken en dan viel de trafo uit. Geen succes dus.

Toen de CS2 (60214) uit kwam, heb ik die aangeschaft en dit werkt geweldig. De CS2 heb ik gekoppeld aan rocrail. Dit gaat heel goed, de bezetmeldingen doen het prima in rocrail. Alleen de configuratie vind ik wel ingewikkeld en ik ben er ook nog niet uit.
Ik gebruik bezetmelders en wissel decoders van LDT.

Hieronder volgen de foto's van mijn banenplan:

Totaal overzicht:


Schaduwstation:


Niveau 1:


Niveau 2:


Re:Mijn Modelspoor project
chrisdriessen
gast

Re:Mijn Modelspoor project
Hoi Reinemanz,
allereerst: redelijk goed baanplan en je hebt ook de nodige ruimte voor de scenery. plek zat.
Maar :): OP niveau 2, linksonder heb je een klein opstelspoortje liggen. vlak rechts daarvan gaat je hoofdspoor een tunnel in, vindt je niet dat dt opstelsporotje veel te dicht bij die tunnelingang ligt?
chris
Re:Mijn Modelspoor project
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Mijn Modelspoor project
mooi omtwerp
ben heel benieuwd naar de bouw foto's hiervan  :lol: :lol:
succes
groet robert
Re:Mijn Modelspoor project
Ok, en dan nu de foto's van de uitvoering van het banenplan:

Ik probeer mijn baan in 3 delen te maken:














Re:Mijn Modelspoor project
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Mijn Modelspoor project
dat is snel  :shock: :shock: :shock:
maar wel heel mooi
complimenten
groet robert
Re:Mijn Modelspoor project
Lid sinds: 2007

offline
Re:Mijn Modelspoor project
Rein,

goed om te zien dat je een eigen topic gestart bent en het ziet er allemaal heel goed uit.

Groetjes en veel plzezier met bouwen, John
Re:Mijn Modelspoor project
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Mijn Modelspoor project
Rein,

Je pakt de zaken gelijk goed aan, van zo,n onderbouw droom ik :D.

vraagje op de houten balkjes lopen 3 geisoleerde draden ik neem aan dat dit de baanspanning is met een draad voor de verlichting?.

Waarom zijn de graden geisoleerd, als de isolatie ervanaf is kun je gelijk op het koper solderen en de draden zullen elkaar niet raken ( als je stugge draden gebruikt hebt.

Complimenten voor je baan, ik blijf je volgen :shock:

groet,

peter / degluidsman.
Re:Mijn Modelspoor project
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Mijn Modelspoor project
Kun je 'n dichtbij foto maken hoe je de baan in drieën hebt gedeeld? Zie van laag 0 dat de rails inderdaad netjes stopt daar waar de baan overgaat op 'n ander deel. M.a.w. kun je beter laten zien hoe je de rails hebt gezaagd/gesneden?
Re:Mijn Modelspoor project
@ peter / degluidsman:
Hallo Peter,
De geisoleerde draden zijn inderdaad de baanspanning en een verlichtingsdraad. Ik ben er nu wel achter dat ik er nog 2 had bij moeten maken voor een eventuele (mfx) booster. Het is toch zo dat een booster een aparte massa draad moet hebben?

Het was de bedoeling om de draden te strippen en dan erop solderen. Helaas lukt dit niet helemaal, ik krijg de draden er niet mooi op gesoldeerd. Het lijkt wel of de VD draad te dik is of mijn soldeerbout niet zwaar genoeg ofzoiets. Ik maak nu een verbinding van een 72090 naar een kroonsteentje en dat werkt prima.

@ Chris:
Het opstelspoortje ligt inderdaad wel een beetje dicht bij de tunnel ingang. Ik zal er nog eens naar kijken als ik de scenery ga maken.


Ik probeer mijn laatste foto's te uploaden, maar photobucket draait de foto's tijdens het uploaden een kwartslag. Is dit een instelling ofzo??? Bij bovenstaande foto's had ik dit probleem niet. Iemand een idee???

grts Rein
Re:Mijn Modelspoor project
Citaat van: Rieske op dinsdag 15 september 2009, 22:37:54
Kun je 'n dichtbij foto maken hoe je de baan in drieën hebt gedeeld? Zie van laag 0 dat de rails inderdaad netjes stopt daar waar de baan overgaat op 'n ander deel. M.a.w. kun je beter laten zien hoe je de rails hebt gezaagd/gesneden?

Hallo Rieske,
Ik heb een blokje van hout gemaakt met daarin uitgefreesd de railstaven. Die leg ik op de rails en dan zaag ik met een ijzerzaag de rails door, langs het houtblokje zeg maar. Ik heb zelfs een wissel doorgezaagd  :? Hieronder enkele foto's:




Het is de bedoeling dat in geval van verhuizing ofzo, ik een stuk of 10 bouten losdraai en de bedrading van onder loshaal.

grts Rein
Re:Mijn Modelspoor project
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Mijn Modelspoor project
@Rein
Hier moet ik eens goed over na gaan denken. Niet zozeer hoe ik de rails zal gaan zagen, eerder hoe mijn tafeldelen te maken. Ik vind het namelijk wel iets hebben dat je ten alle tijden je baan kunt verhuizen.
Re:Mijn Modelspoor project
Ok, toch nog gelukt met de foto's.
Hieronder volgen 3 foto's van de baan zoals het nu is. Vanmiddag heb ik de keerlus in het bovenste gedeelte gemaakt. In principe liggen alle sporen nu.

Het volgende project is de baanspanning en de bezetmelding maken in niveau 1 en 2.







Grts Rein
Re:Mijn Modelspoor project
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Mijn Modelspoor project
mooie baan hoor
maar misschien een stomme vraag
blijft die CS 2 daar staan ???
lijkt me niet de handigste plek ??
succes met je vorderingen
groet robert
Re:Mijn Modelspoor project
Ziet er zonder meer erg strak uit, en dat op een relatief korte termijn.

Vraagje van mijn kant: wat zijn de maten van je raamwerk? 30 x 30, 40 x 40, 50 x 50? Zoiets ben ik namelijk ook van plan...
Re:Mijn Modelspoor project
He Rein,

Dat ziet er netjes uit, mooi werk!!

Groet,
Rutger

Re:Mijn Modelspoor project
@ Remcy
Hallo Robert, de CS krijgt wel een andere plek, voor de baan, maar zo kan ik alvast een beetje rondrijden en natuurlijk het inregelen van rocrail.

@William027
De maten van het raamwerk zijn ongeveer 35 x 40 cm. Je moet ze zo groot maken, dat je er later toch een beetje bij het schaduwstation kan komen.
Ik heb in de spiraal 1 balkje weggezaagd, zodat ik er in kan staan.
Re:Mijn Modelspoor project
Bedankt!

Ik zat zelf te denken aan 30 x 30 of 50 x 50, aangezien ik twee tafels wil maken van 150 x 150. Risico van 50 x 50 is het doorbuigen, risico van 30 bij 30 is dat het toch wel kleine vakjes worden...

Ik ben blij dat ik nog geen definitief baanplan heb, want zo'n spiraal maken zie ik ook wel zitten. Mijn idee is ruwweg hetzelfde, alleen misschien iets speelser en iets minder lang (of ik moet de muur naar de buren uitbreken, maar dat lijkt me ook al zoiets)...
Re:Mijn Modelspoor project
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Mijn Modelspoor project
Hallo William,

Ik heb mijn tafel zo stevig gemaakt dat ik er op kan zitten  :D ongeveer 80 kilo  :shock:
Het blad is van 18 mm MDF
Altijd makkelijk als je ergens bij moet.

Gr Einte
Re:Mijn Modelspoor project
Citaat van: Einte op woensdag 16 september 2009, 11:11:48
Hallo William,

Ik heb mijn tafel zo stevig gemaakt dat ik er op kan zitten  :D ongeveer 80 kilo  :shock:
Het blad is van 18 mm MDF
Altijd makkelijk als je ergen bij moet.

Gr Einte

Inderdaad! Plan is om in eerste instantie twee tafels te maken met rasterpatroon, maar daarop wel een plaat te leggen (eerst maar eens een oefenbaantje maken). Uiteindelijk wil ik dezelfde tafels gaan gebruiken voor de echte baan en dan dus de plaat uitzagen daar waar rails komt. Dus op dit moment is de keuze 30 x 30 of 50 x 50 niet helemaal relevant, maar voor de toekomst wel. Met een beetje hout moet je 50 cm toch wel kunnen overbruggen zonder dat je kans hebt op doorbuigen? En dan bedoel ik niet overal 18 mm MDF, beetje zwaar...

Ik vermoed trouwens dat we redelijk off-topic raken... Of valt het mee?
Re:Mijn Modelspoor project
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Mijn Modelspoor project
Citaat van: William027 op woensdag 16 september 2009, 11:23:50
Citaat van: Einte op woensdag 16 september 2009, 11:11:48
Hallo William,

Ik heb mijn tafel zo stevig gemaakt dat ik er op kan zitten  :D ongeveer 80 kilo  :shock:
Het blad is van 18 mm MDF
Altijd makkelijk als je ergens bij moet.

Gr Einte

Inderdaad! Plan is om in eerste instantie twee tafels te maken met rasterpatroon, maar daarop wel een plaat te leggen (eerst maar eens een oefenbaantje maken). Uiteindelijk wil ik dezelfde tafels gaan gebruiken voor de echte baan en dan dus de plaat uitzagen daar waar rails komt. Dus op dit moment is de keuze 30 x 30 of 50 x 50 niet helemaal relevant, maar voor de toekomst wel. Met een beetje hout moet je 50 cm toch wel kunnen overbruggen zonder dat je kans hebt op doorbuigen? En dan bedoel ik niet overal 18 mm MDF, beetje zwaar...

Ik vermoed trouwens dat we redelijk off-topic raken... Of valt het mee?

Ik weet niet, was een vraag hier  :mrgreen:  :|

Gr Einte
Re:Mijn Modelspoor project
Hallo Einte en William,

Ik denk dat het wel meevalt... ;)
Ik denk dat je een goeie combi moet zoeken, je moet er vanonder goed bij kunnen komen en ik wil er inderdaad ook bvonop kunnen zitten (werken).
Bij mij is dat geen probleem, komt denk ik ook door de spanten

Ik heb mijn baan eigenlijk op 3 tafels gemaakt. Ik moet nog wel de bovenste railsen doorzagen maar verder kan ik als ik een stuk of 10 bouten losdraai het houtwerk scheiden in 3 stukken.



grts Rein
Re:Mijn Modelspoor project
Hoi Rein,

Ik ben onder de indruk van jouw bouwtempo. In dezelfde tijd dat jij het totale sporenplan hebt uitgelegd ben ik niet verder gekomen dan mijn hobbyruimte op te ruimen om met mijn baan te kunnen starten.

Overigens lijkt mij het kopspoortje zo dicht bij de tunnelingang geen bezwaar, uiteraard hangt het af van hoe je de berg vormgeeft of dit natuurlijk overkomt. Wel lijkt me de overweg wat "overdone", daar hoort geen landweggetje bij.

Ik ben benieuwd naar je verdere voortgang.

Groet,
Ronald
Re:Mijn Modelspoor project
Hallo Rein!

ik ben zelf ook een baan in segmenten aan het bouwen. maar ik hou vooral rekening met hoe je baan uit elkaar kunt halen, zonder dat het zichtbaar is. daarom zaag ik zichtbare railstukken niet door: dat doe ik wel als de verhuizing een feit is. de houtdelen en kabels zijn uiteraard wel losneembaar.

de kans bestaat dat er nooit verhuisd wordt. dus mag de segmentatie wat mij betreft niet te duidelijk zichtbaar zijn. bovendien is er niks mis mee om een 'wandje door te breken' om de zaak uit elkaar te halen. na de verhuizing zul je toch wel kleine reparaties moeten uitvoeren.

groeten, Hessel

Re:Mijn Modelspoor project
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Mijn Modelspoor project
Citaat van: Reinemanz op dinsdag 15 september 2009, 22:44:59
@ peter / degluidsman:
Hallo Peter,

Het was de bedoeling om de draden te strippen en dan erop solderen. Helaas lukt dit niet helemaal, ik krijg de draden er niet mooi op gesoldeerd. Het lijkt wel of de VD draad te dik is of mijn soldeerbout niet zwaar genoeg ofzoiets. Ik maak nu een verbinding van een 72090 naar een kroonsteentje en dat werkt prima.

Hoi Rein,

Ik gebruik zelf voor het solderen een Weller 50 watt soldeerbout en dat gaat prima, wel vertin ik eerst beiden draden.

Ook nog een vraag van mijn kant.
Wat voor zaag gebruik jij om de railzen door te zagen en kun je een foto plaatsen van het houten bakje waarin je zaagt.

Het is mij namelijk niet helemaal duidelijk en ook ik wil railzen doorzagen.

Groet,

peter / degeluidsman.
Re:Mijn Modelspoor project
Dat gaat een mooie baan worden!  :o
Je contstructie ziet er goed stevig uit en je hebt een mooi baanplan! :D
Toch wel een niet zo oninteresante vraag :D ; Welk thema heb je in gedachten voor je baan?

Succes met de bouw van je baan, je bent al goed op weg!
Ik blijf dit zeker en vast volgen! :wink:

Groeten, Peter
Re:Mijn Modelspoor project
Bedankt voor jullie reakties!

@ Peter:
Ik wil een mooi berglandschap maken met 1 of 2 dorpjes. De spiraal moet in ieder geval een berg worden zodat je die niet meer ziet. Aan de ene kant wel jammer, want ik vind het wel een mooi gezicht die 4 niveau's onder elkaar.

@ Peter / de geluidsman
Kijk daar heb je het al, ik heb een 15 watt Weller soldeerbout. Die is dus niet zwaar genoeg om een draad op de VD draad te solderen. Ik zal eens kijken of ik een andere op de kop kan tikken.

Ik gebruik een nieuw zaagje in zo'n klein ijzerzaagje om de rails mee door te zagen. Ik heb een blokje van hout gemaakt met de beide railstaven en de middenleider eruit gezaagd, zodat er geen speling meer tussen zit. Dit blokje leg je over de vastgeschroefde rails heen en rustig zagen. Ik heb nog niet 1 rails verwoest.
zie foto:


@ Hessel:
Daar zeg je me wat!!! Ik ga de bovenste lagen rails ook niet doorzagen. Dat kan inderdaad wel als de tafel echt uit elkaar moet. Ik heb wel de rails in het schaduwstation gezaagd, want daar kom ik niet meer goed bij, als de tafel uit elkaar zou moeten.

@ Ronald:
De overweg is misschien wel overdone, maar ik had deze nog liggen en ik vind het toch wel leuk om hem in de baan te maken. Als het niks is tijdens het maken van de scenery, dan kan hij er alsnog uit!  :D

grts Rein
Re:Mijn Modelspoor project
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Mijn Modelspoor project
Hoi Rein,

Bedankt voor je duidelijke uitleg, ik denk dat van de week de eerste rails onder de zaag gaat.

In mijn eigen draadje ( de baan van een geluidsman ) zal ik de resultaten laten zien.

Groet,

peter / degeluidsman.
Re:Mijn Modelspoor project
En met welke treinen wil je gaan rijden? Welke streek/land(en)?

Groeten, Peter
Re:Mijn Modelspoor project
Lid sinds: 2009

offline
Re:Mijn Modelspoor project
Mooie gedegen opbouw. En dat met het hoge tempo!.  Ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
Re:Mijn Modelspoor project
Citaat van: PeterBrz op donderdag 17 september 2009, 10:19:17
En met welke treinen wil je gaan rijden? Welke streek/land(en)?

Groeten, Peter

Hallo Peter,
Ik heb een aantal verschillende soorten treinen. Stomers en elektrische locs. Ook een aantal die al best oud zijn 1950 - 1960. Deze heb ik omgebouwd.
Het lijkt me leuk en mooi om een berglandschap zoals je die ziet in Oostenrijk of Zwitserland te maken, maar ik heb dus niet echt specifieke treinen uit deze landen, maar dat vind ik niet erg.

Ik heb een aantal mallen gekocht bij Klaus Spörle in Duitsland. Onder andere een tunnelingang en rotswanden. Deze zijn echt prachtig!  :D

grts Rein
Re:Mijn Modelspoor project
Dat zal een mooi baantje worden als ik dat zo hoor :D
Re:Mijn Modelspoor project
Hoi Rein,

Je gaat lekker...dacht dat mijn tempo al hoog lag  :lol:

Ga zo door...SUCCES !!!!

Hans  :wink:
Re:Mijn Modelspoor project
Bedankt Hans,
Ik kan gewoon niet stoppen....  :D :D :D
Re:Mijn Modelspoor project
Citaat van: Reinemanz op vrijdag 18 september 2009, 20:49:27
Bedankt Hans,
Ik kan gewoon niet stoppen....  :D :D :D

Ik ken het gevoel....tis de trein-griep  :lol:

Niks aan te doen vrees ik !!

Groeten en succes met je baan !!

Hans  :)
Re:Mijn Modelspoor project
Ik wil in niveau 2 rekening houden met een eventuele booster mocht ik die nodig gaan hebben in de toekomst.

Nu is me iets niet helemaal duidelijk. De overweg ligt in het booster gedeelte. Hoe moet ik die nu aansluiten op de lichttrafo? Want als het goed is moet je de railstaven en de middenrail isoleren tussen de CS- en het boostergedeelte.

Ik heb even een schema gemaakt ter verduidelijking.

Is er iemand die weet hoe dit zit??

grts Rein


Re:Mijn Modelspoor project
Lid sinds: 2009

offline
Re:Mijn Modelspoor project
Licht trafo massa ook aansluiten op railstaven
Re:Mijn Modelspoor project
Bedankt voor je reaktie Piet!

Ik heb de massa van de licht trafo wel aangesloten op de railstaven in het CS gedeelte, zoals ik ook in het schema heb getekend.
Maar als ik de licht trafo massa ook aansluit aan de railstaven in het booster gedeelte dan hoef ik de railstaven in principe ook niet te isoleren tussen de CS gedeelte en het boostergedeelte... Toch??

en ik begreep dat dat juist wel moet. Of begrijp ik het nou helemaal verkeerd??  :? :?
Re:Mijn Modelspoor project
Ik heb even contact gezocht met Keuterman.
Het is eigenlijk heel simpel. Extra trafo toevoegen....
zie onderstaand schema.

Re:Mijn Modelspoor project
Waarom moeten de railstaven eigenlijk worden geïsoleerd?

Ben zelf maar een simpele 6021 gebruiker met een 6017 booster en alles hangt lekker op één massa. Alleen de middenleider is gescheiden (geen sleperwip nodig).

Is dit simpelweg een nadeel van de CS2 dan wel de 60173 booster?

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Mijn Modelspoor project
Hallo kiezel,
Ik zou echt niet weten waarom de CS en de booster hun eigen stroomkring moeten hebben.
Als ik het goed heb begrepen is een sleperwip hier ook niet nodig.

grts Rein
Re:Mijn Modelspoor project
Dit is een leuke baan , je heb veel mogelijkheiden en het begin ziet der goed uit
Doe zo verder
Gr kenny
Re:Mijn Modelspoor project
Hallo Reinemanz,

Gezien het interessante verloop (en de interessante loop) van je baan vroeg ik me af of je nog iets aan je baan gedaan hebt wat je mogelijk met ons zou willen en kunnen delen?

Ik ben benieuwd!

Met vriendelijke groet,
William
Re:Mijn Modelspoor project
Hallo William,

Ik ben zeer zeker een stuk verder met mijn baan. Ik heb diverse seinen op mijn baan geplaatst en ik ben op dit moment bezig met de bouw van bergen en rotsen. Dat valt nog niet mee om een mooi natuurlijk berglandschap te maken. Ik span eerst gaas, dan papier mache erover en daarna plak ik er gips tegenaan. Ik maak gebruik van gipsmallen van Klaus Spörle

Ook heb ik een paar prachtige huisjes van Faller in elkaar gezet.
Moserhütte: http://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/page/pid.14.17.89/agid.1127.1203.1240/atid.2318/ecm.at/Hochgebirgsh%C3%BCtte-Moser-H%C3%BCtte.html#

Hout Zaagmolen:
http://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/page/pid.14.17.89/agid.1127.1203.1240/atid.158/ecm.at/Zaagmolen.html#

Ik heb besloten om het Faller Car System in mijn baan te implementeren. Het is de bedoeling om een bergweggetje te maken waarop de auto's komen te rijden. Ik heb via marktplaats een mooie nieuwe startset op de kop kunnen tikken voor ? 50,-

Vanmiddag zal ik wat foto's plaatsen van de ontwikkelingen rond mijn baan.  :)

grts Rein
Re:Mijn Modelspoor project
Nice!!

In mijn baanplan (zie: The Plan) heb ik me gedeeltelijk door jou laten inspireren. Vandaar dat ik zo benieuwd ben :-).

Re:Mijn Modelspoor project
Ziet er zeer mooi uit de basis!
Re:Mijn Modelspoor project
Ok, hierbij wat foto's van de werkzaamheden van de afgelopen maanden.

Ik ben begonnen aan de voorkant van de baan.




Re:Mijn Modelspoor project
Nadat ik de papiermache op het gaas geplakt had, kon ik beginnen met het gipsen van de rotswanden en het maken van de tunnelportalen.

Hieronder weer wat foto's






grts Rein
Re:Mijn Modelspoor project
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Mijn Modelspoor project
Hallo Rein,

Ik ben jaloers op je bergwanden zier er nu al mooi uit  :shock:

Gr Eintr
Re:Mijn Modelspoor project
Lid sinds: 2009

offline
Re:Mijn Modelspoor project
erg mooi allemaal, zeker de bergen.

gr. Henk
Re:Mijn Modelspoor project
Dank je Einte,

Inmiddels zijn de werkzaamheden verschoven naar de achterkant en de rechterkant van de baan.  Aan de achterkant komt een stuk rotswand en een de rechterkant moet een berg komen met een bergweggetje. Op deze weg moet het faller car system komen te rijden. Het is de bedoeling dat er op de berg een keerlus komt en een keerlus in het dorpje bij het station.
Ik wil het weggetje zo stijl als mogelijk is proberen te maken, dus dat wordt meer dan een uitdaging.

hieronder wat foto's





grts Rein